"תערוכה וירטואלית" כסוגה להפעלת תלמידים באינטרנט

10994

 גרסה מס' 8 , 17 במרץ  2020 

עם התפתחות המטלות המתוקשבות בחינוך , החלו יותר ויותר מורים לתת את הדעת להפעלת תלמידים באינטרנט ביצירת פרויקט אישי או קבוצתי של תערוכה וירטואלית באינטרנט . התנסויות שונות שנערכו בבתי ספר בארץ הוכיחו כי תלמידים מגלים עניין רב בהתמודדות עם יצירת תערוכה וירטואלית על נושא כלשהו באינטרנט.

זהו מודל פדגוגי חשוב כיום המביא לידי ביטוי את ההיבט היצירתי בהבניית-הידע. הרעיון כאן הוא ליצור, באמצעות כלי מתוקשב פתוח באינטרנט או במצגת תערוכות וירטואליות בנושאים שונים (אמנות, ספרות, מדע, היסטוריה וכו'). הכנת התערוכה מתבצעת ע"י בחירת נושא, חלוקתו לתת-נושאים (שכל אחד מהם יהיה "חדר" בתערוכה) ובחירת הפריטים שיוצגו בכל חדר. בתערוכה המוגמרת ניתן "לשוטט" או "לסייר" במסלול אקראי או במסלול שנבחר/הוגדר מראש על פי המטרה הלימודית.

ניתן לעבור בין החדרים, להתמקד בתמונות מסוימות, לקרוא הסבר על כל תמונה ועוד. גם כאן ניתן להכין את המשימה בעבודה שיתופית. מבחינה טכנית היא מחייבת היכרות עם התוכנה ליצירת התערוכה ועם תוכנה לעריכת תמונות.

דוגמאות אפשריות : תערוכת יצירות של צייר (חלוקה לפי תקופות/סגנונות), חייה של אישיות היסטורית, תערוכה על מדינה או ארץ, תערוכת ספרים (על פי סופר, ז'אנר, תקופה), סיור בתקופה היסטורית ועוד.

תערוכה מקוונת ומיומנויות הלומדים

יצירת תערוכה מקוונת פירושה השבחת מיומנויות קוגניטיביות אצל הלומדים , התמודדות עם תחקיר ועם חיפוש מידע מושכל ,  תוך כדי איסוף הם לומדים לקבל החלטות על סינון , כלומר קבלת החלטות לגבי בחירת פריטי המידע הנכונים , קבלת החלטות לגבי זכויות יוצרים של פריטים ויזואליים . קיטלוג וקביעת תגיות להבניית התערוכה המחדדים אצלם בחירת נושאים מוגדרת באמצעות קביעת נושאי משנה ,  תת-נושאים ונושאים קשורים  ( Macie Hall, 2014)

הוראת השואה באמצעות תערוכות וירטואליות

לאחרונה אנו רואים כי מוסדות תרבות והיסטוריה התחילו לנצל יותר את המדיה של תערוכות מקוונות על מנת לעניין תלמידים ומורים  , כך לדוגמא , אתר יד ושם  העלה תערוכה מקוונת בעברית ובאנגלית המציעה מבט על הדרכים שבהן ציינו היהודים את חג החנוכה לפני השואה, במהלכה ובתקופה שאחריה, במחנות העקורים ובבתי הילדים שהוקמו לאחר המלחמה. בעזרת עדויות, חפצים ותצלומים מאוספי יד ושם, התערוכה מאירה גם את הניסיון לציין את חג החנוכה למרות המציאות הקשה בתקופת השואה.

בתערוכה המקוונת ניתן למצוא תצלומים המתעדים טקסי הדלקת נרות, חנוכיות וסביבונים מאוסף החפצים של יד ושם, עדויות של ניצולי שואה המספרים על ציון חג חנוכה בגטאות ובמסתור, גלויות מתקופה השואה, מהתקופה שלפני, וכן ממחנות העקורים לאחר השואה הקשורים לחג חנוכה.

עוד ניתן לפגוש את הניצול יחזקאל הרשטיק כשהוא מספר על הדלקת נרות בעת צעדת הגירוש למחנות, ואת הניצולות אדית (רוטשילד) וייס וזיסל-שרלוטה באום (פליישמן) כשהן מספרות על יצירת חנוכיה ונרות מחוטי בד במחנה עבודה.

הצפייה בתערוכה נותנת למשתמש  חוויה ייחודית, עדכנית ומזמינה.

יש לציין כי גם את ראש השנה ויום הכיפורים ציין האתר באמצעות תערוכה מקוונת של פריטים שקשורים למועדים הללו ונוצרו באירופה לפני השואה, במהלכה וזמן קצר לאחר שהסתיימה.

קישור

ראו גם :

תכנון מוזיאון וירטואלי ע"י תלמידים חט"ב כחלק מלימודי הלשון ( מאמר באנגלית)

Design and implementation of a student-generated virtual museum in a language curriculum to enhance collaborative multimodal meaning-making

Virtual Museum

Students create an online museum, displaying artifacts and their stories to engage others in the heritage of their community.

דוגמאות

רכבות בהודו 

לבריאות , תערוכה וירטואלית מעניינת בארכיאולוגיה 

שלבים בהפעלת התלמידים

בשלב ראשון רצוי לחשוף את התלמידים לתערוכות וירטואליות קיימות באינטרנט אשר יכולות לתת להם השראה ורעיונות כיצד לבנות את התערוכה הוירטואלית

בשלב שני יש להציע לתלמידים בחירה של כמה וכמה נושאים אפשריים

בשלב השלישי רצוי לארגן עבודה שיתופית של קבוצת תלמידים בכיתה על תערוכה  שנבחרה על ידם . ניתן לחלק את הכיתה לכמה וכמה קבוצות עבודה או להפוך את ענין התערוכה הוירטואלית לפרויקט כיתתי.   בשלב זה נדרשים התלמידים להכין דף תכנון של התערוכה הוירטואלית .

השלב הרביעי הוא התנסות מוקדמת של התלמידים בכלים מתוקשבים ליצירת תערוכה וירטואלית  באינטרנט , אם באמצעות כלים של פליקר או תכונות של אתר מוודל או בכלים של וורדפרס.  סביר להניח כי קיימים כלים מתוקשבים טובים גם בתקשוב דרום אצל אלישע בביוף .

השלב החמישי הוא יצירת אב-טיפוס באינטרנט והצגתו  בכיתה

השלב השישי הוא העבודה המלאה על יצירת התערוכה הוירטואלית , איסוף המידע , קיטלוג הממצאים ב

מהשדה: דוגמא אותנטית של משימה שניתנה לתלמידי ביה"ס בצפון הארץ

דף תכנון

1. הנושא: תערוכת בתים מהעולם

2. התערוכה תתמקד בתמונות של בתים מהעולם והדגש יהיה החומרים שמהם עשויים הבתים. והסיבות לבחירת החומרים.

3. ייצוגים בתערוכה:

בתים מהעבר הרחוק

בתים של אצילים, מלכים ועוד

בתים מודרניים

בתים מיוחדים (אוהלים, יורטה, אוהל אינדיאני בתי בוץ  ועוד….)

4. שם לתערוכה: בתים סובבים עולם  (לא סופי)

5. הכול מתחיל בצורך שלנו… הצורך להתקיים, הצורך בהגנה מפני פגעי מזג אוויר, הצורך לחיות ברווחה, הצורך להישמר מחיות טורפות ועוד…. משחר ההיסטוריה האדם חיפש פתרונות לבעיה, מערה מן המוכן הייתה פתרון נפלא. אבל האדם רוצה יותר,  האדם בונה אל עולמו בסביבתו הטבעית לפי צרכיו

עליכם לעלות לרשת תערוכה שתכלול לפחות 4 מוצגים.

בשלב ראשון  הכינו דף תכנון שיכלול:

  • נושא-על
  • במה תתמקד התערוכה
  • אילו ייצוגים תכלול התערוכה
  • שם לתערוכה
  • פתיח בשם אוצר התערוכה

כלים מתוקשבים ליצירת תערוכה וירטואלית באינטרנט

Pearltrees

אנשי חינוך ממליצים במיוחד על Pearltrees ככלי עזר להמחשה ויזואלית , זהו ישום נהדר המאפשר הצגת תכנים ומידע בצורה אסוציאסטית באמצעות מפה ויזואלית של נושאי התוכן .

Pearltrees Radically Redesigns Its Online Curation Service 

 ראה גם : כלים מתוקשבים לניהול מידע :  התנסות חוזרת במאגר עצי-הפנינים

גוגל סייטס 

פלטפורמה החדשה של גוגל Sites  נבנתה מחדש ע"י צוות פיתוח של גוגל לפני חצי שנה ועברה מתיחת פנים משמעותית. צוות הפיתוח של גוגל ממשיך לעבוד על שיפור הפלטפורמה ובחודשים הקרובים יפותחו עוד תבניות מוכנות לגוגל Sites .

העיצוב החדש של גוגל סייטס  מאפשר בניית אתרים באופן שיתופי מכל רחבי הארגון/ביה"ס כך שהם יתאימו ויופיעו באופן נאות בכל מסך. משולחן עבודה ועד סמארטפון.

גוגל סייטס החדש מתאים במיוחד לבניית מרחבים בית-ספריים ואתרי מקצוע וגם ליצירת פורטפוליו דיגיטלי ע"י תלמידים או סטודנטים. ניתן לשלב את התלמידים בבנייה , בהבנייה של האתר החינוכי ע"י עריכה שיתופית של התכנים.

למאמר בעברית 

פינטרסט

כלי נוסף להמחשה ויזואלית של תוכן הוא, כמובן,   Pinterest. הוא אמנם נעשה פופלארי כרשת חברתית ויזואלית , אבל לאחרונה יש לו גם אפשרויות ניהול התוכן משלו . מה בעצם הרעיון מאחורי ? Pinterest כל אחד יכול בעת שיטוטיו ברשת לשמור לעצמו באתר תמונות וסרטוני וידאו (מדריכים, שיעורים , מוסיקה) של מה שאהב על פי קטגוריות. ניתן אף להעלות תמונות מתוך המחשב האישי. היתרון באתר בוקמרקינג הוא שהמידע שמור במרחב האינטרנט (הענן) וניתן לגשת אליו מכל מחשב בעולם המחובר לרשת. ניתן אף לשמור מידע בכדי לשתפו עם אחרים.

SMORE

אפשר גם להשתמש בכלי המתוקשב של SMORE ליצירת תערוכה ויזואלית  במתכונת של עלון מקוון 

Roojoom

 Roojoom הינה מערכת ישראלית, המאפשרת ליצרני תוכן מכל סוג (כולל מרצים וסטודנטים) לייצר "מסלול" תוכן מודולרי המורכב מ"תחנות" תוכן המסודרות בצורה היררכית לפי נושא, כשכל תחנה היא למעשה קישור לאתר / לעמוד תוכן.

חברת הסטארטאפ הישראלית Roojoom מציגה למשתמשים פלטפורמה המאגדת את כל המידע הרלוונטי תחת קורת גג אחת, ובכך מאפשרת למשתמשים, לקוחות פוטנציאלים ואפילו חברות להציג את כל המידע הרלוונטי אליהם ואודותיהם, במקום אחד ויחיד, להתעדכנות מהירה וחווית קריאה חדשה.

למידע נוסף

artsteps – כלי דיגיטלי ליצירת תערוכה וירטואלית

artsteps הוא כלי דיגיטלי המאפשר ליצור תערוכה וירטואלית שמורכבת מתמונות, מידע וסרטונים. את התמונות ניתן למקם על פני "קירות" בכמה "חדרים" בהתאם לנושאים. ניתן לקבוע את החלוקה הפנימית של החדרים באמצעות תבניות מוכנות.
הצופים בתערוכה יכולים לשוטט ב"חדרים" באמצעות העכבר, לצפות בתמונות מקרוב ולקבל מידע נוסף על כל תמונה.
הצפייה בתערוכה וירטואלית מעודדת מעורבות בקרב הצופים אשר מחליטים באילו תמונות לצפות מקרוב ומי הן התמונות שהיו רוצים לקבל עליהן מידע נוסף.

רישום – יש ללחוץ על Register ולבחור באפשרות Sign Up to Basic For Free. לאחר הרישום באתר יש צורך לאשר את הרישום בדואר האלקטרוני.
אוכלוסיית יעד – הכלי משמש מורים ותלמידים בכל תחום נלמד שמעוניינים להציג תוצרים של תלמידים בתערוכה וירטואלית.
שיתוף – ניתן לשתף את התערוכה הווירטואלית באמצעות קישור או קוד הטמעה. על מנת שכמה תלמידים ייצרו תערוכה אחת, יש צורך ליצור להם חשבון אחד.
מערכת הפעלה – Windows
שפת ממשק – אנגלית
מגבלות – ניתן ליצור תערוכה אחת קבועה המכילה עד 30 תמונות.

Artsteps | Make your own Virtual Exhibitions

ראו גם :5 Open Source Tools to Create Digital Exhibitions – OEDb

דוגמאות מהאתרים של עמי סלנט

מכשירי רדיו של פעם – תערוכה וירטואלית באינטרנט

Art-Deco-Vintage-Mid-century-Design

 מסע בזמן : עיירות הפחם 1860-1991

"אלה הם כל חיי, אנא שמור עליהם"

רכבות בהודו 

מנורות רחוב של פעם – תערוכה וירטואלית בפינטרסט 

תערוכת מקוונת חדשה אודות תנועת הבאוהאוס

סיכום מעשי למורים

א. כדאי להתחיל עם כמה תערוכות מקוונות שיתופויות של תלמידים באתר Pinterest , זה ויזואלי , קל לתפעול ומנסיון גם מלהיב את התלמידים . 

ב. רק אחרי שבוע או שבועיים עם פינטרסט כדאי לעבור לכלים מתוקשבים אחרים כגון Google Sites '

העיצוב החדש של גוגל סייטס  מאפשר בניית אתרים באופן שיתופי מכל רחבי הארגון/ביה"ס כך שהם יתאימו ויופיעו באופן נאות בכל מסך. משולחן עבודה ועד סמארטפון.

פרקי הדרכה 

Using Pinterest in the Classroom | Mrs. T's Middle Grades

פינטרסט – מדריך למשתמש ~ הדרכות מצולמות

מדריך ליצירת לוח בפינטרסט

הכרת הממשק של גוגל  Sites החדש, הדרכה של מחוז הצפון /משרד החינוך 

הדרכה ביוטיוב ( בעברית )

גוגל סייטס החדש – פתיחת אתר והוספת עמודים חדשים
מכללת אוהלו לחינוך בקצרין

ביבליוגרפיה

Macie Hall, The Virtue of Virtual Exhibitions,

A Holocaust Exhibit ePortfolio: Actively Engaging Students

· · · · ·

תגובות