למרות פייסבוק , הפורומים המקוונים לא פסו מהעולם והם פעילים

7134

 ליקוט וכתיבה: עמי סלנט 

כאשר הציגה פייסבוק לפני כמה שנים את מנגנון הקבוצות  Facebook groups היו רבים וטובים בטוחים כי הפורמים המקוונים הוותיקים אשר שימשו בנאמנות אנשי מקצוע , משתמשי בעלי עניין משותף ואנשי חינוך יחלפו מן העולם , והנה חמש שנים אחר כך הפורומים המקוונים ממשיכים להיות פעילים. למרות הממשק המיושן  שלהם בהשוואה Facebook groups הויזואליים, הם עדיין פעילים ובועטים. כך לדוגמא , המומחים בישראל לשייוק דיגיטלי וקידום אתרים ממשיכים להתעדכן באמצעות הפורום המקוון המיושן שלהם.

מערכת הפורומים של FXP בישראל מושכת אליה כל חודש עשרות אלפי משתמשים .

וגם בתחום החינוך , אנחנו עדיין רואים בתי ספר לא מעטים בישראל אשר מפעילים פורום כיתתי או פורום שכבתי . גם מרצים באוניברסיטאות ובמכללות עדיין מפעילים פורומים מקוונים , בעיקר באמצעות  Google groups אשר אנשי גוגל ממשיכים לפתח   ויותר מכך היישור ( RTL ) שלהם בעברית מוצלח מאד בהשוואה לפייסבוק .  לטענת המרצים איתם שוחחתי , הפלטפורמה של גוגל ליצירת רשימת דיוור וקבוצות דיון מקוונות וקבוצות מבוססות דוא"ל –.מתאימה מאד ליצירת קהילות מורים ותלמידים למגוון מטרות.

מדובר על פורום אינטרנט המאפשר למורים ולמרצים ליצור אינטראקציה עם הקבוצה ולהיות מעורבים בדיונים אינטראקטיביים באינטרנט. הפורום כולל תכונות המותאמות במיוחד לאינטרנט, כולל כלים לניהול פורום. חברי הקבוצה מפרסמים נושאים ותשובות דרך ממשק האינטרנט, אך הם עדיין יכולים לקבל עדכונים באמצעות הדוא"ל.  יש  בGoogle groups תיבת דואר נכנס משותפת – ניתן להקצות נושאים לחברים אחרים ולהתייחס אליהם כמשימות הניתנות לפתרון או להקצאה-מחדש. קיימות אפשרויות נוספות כדי לקבוע מי רשאי להקצות ולקבל משימות.

ראו גם : פורום בנושא Digital Curation  במערכת הקבוצות של גוגל 

  ראו גם : מה ההבדל בין קבוצות בפייסבוק לבין קהילות בגוגל+?

רמת ה-Engagement  

למרות ההיקף העצום של קבוצות  Facebook , רמת ה-Engagement  (מעורבות ויצירת תכנים) נמוכה שם  יותר מאשר פורומים מקוונים.

הפורומים של Reddit

מאז 2005 עבר האינטרנט אינספור שינויים ותהפוכות. הפורטלים והפורומים המסורתיים כמעט נעלמו, והרשתות החברתיות, מנועי החיפוש והווידיאו השתלטו על כל חלקה טובה. ובכל זאת, אתר  פורומים  בינלאומי אחד הצליח לשרוד את כל התקופה הזו, נשאר רלוונטי, ואפילו שיגשג וגדל.

זהו Reddit,

כשתסתכלו עליו ממש לא תבינו על מה כל המהומה: אי אפשר לתאר את עיצובו אחרת מאשר "מכוער". הוא נראה כמו שריד ארכיאולוגי מימי האינטרנט המוקדמים. העמוד הראשי מורכב מרשימה טקסטואלית ועמוסה של לינקים כחולים, עם חיצים, מספרים ותמונות קטנות ומטושטשות, שמקשה מאוד על מי שמנסה להבין מה קורה שם. העיצוב כולו מהווה התרסה ברורה כלפי ממשקי המשתמש המעוצבים והמודרניים שהאתרים הגדולים בעולם מתהדרים בהם כיום.

ובכל זאת, מדהים לגלות ש־Reddit מושך כ־234 מיליון מבקרים ייחודיים בחודש – מה שהופך אותו, על פי אתר "אלכסה", לאתר הרביעי הכי פופולרי בארה"ב, והשמיני(!) בעולם כולו. מעליו ברשימה תמצאו רק אימפריות כמו גוגל, פייסבוק, יוטיוב, יאהו, ויקיפדיה ובאיידו הסינית (שגיא כהן, 2017 )

 Subreddits

רדיט מארח יותר ממיליון קבוצות שנקראות subreddits, שמתארגנות לפי נושאים – רכיבה על אופניים, ספרים, אספנות , היסטוריה בריאות, מוזיקה, "משפחת סימפסונס" ועוד.

  פורום ההיסטוריה של Reddit  כדוגמא

אני עצמי מתחיל את הבוקר בפורום ההיסטוריה של רדיט Reddit  , למרות שיש קבוצות היסטוריה טובות ב Facebook group . אף לא אחת מקבוצות ההיסטוריה בפייסבוק אינה מגיעה לרמת העניין של הפורום ב  Reddit . בפורום של רדיט יש מעל 600,000 חברים וניתן למצוא שם צילומים היסטוריים נדירים ממלחמות העולם ראשונה והשנייה ועוד אירועים היסטוריים .

הצבעה ודרוג  

אחרי שפוסט כלשהו עלה לאתר, קהל הגולשים מוזמן לדרג אותו. אם אהבתם פוסט מסוים – אתם מצביעים להעלות אותו בדירוג (Upvote), ואם פחות התחברתם, אתם מצביעים להורידו בדירוג (Downvote). הפוסטים שזכו לדירוג הגבוה ביותר יופיעו בסופו של דבר בראש הקטגוריה שלהם, או אפילו בעמוד הראשי של האתר – וכך ייחשפו לכמה שיותר אנשים. וכמובן, אפשר להגיב ולנהל דיונים  ארוכים  וממוקדים  ומסתעפים סביב כל פוסט כזה (שגיא כהן, 2017 )

להגיע לעמוד הראשי של Reddit נחשב להישג אדיר. פוסטים המדורגים גבוה מגיעים לכל פינות האינטרנט, מהרשתות החברתיות ועד אתרי החדשות הגדולים. קטעים ויראליים רבים החלו את דרכם מהאתר. וכל זה הופך את Reddit לאתר משפיע ורב-עוצמה הרבה יותר אפילו מהנתונים היבשים. התעבורה כל כך גדולה, עד שאתרים קטנים יכולים להפוך בן־לילה לאימפריות (או לחלופין – לקרוס לחלוטין) רק אם מישהו ב־Reddit פירסם לינק שמוביל אליהם.

סוד ההצלחה של Reddit הוא קודם כל תחושת הקהילתיות החזקה והגיבוש בין גרעין הגולשים של האתר, בעיקר אלה שיוצרים את התוכן. יש לאתר שפה משלו, עם ראשי תיבות שלצופה מבחוץ נשמעים זרים ומוזרים (למשל, TIL = היום למדתי). זהו מקום שבו אפשר לצרוך תוכן מעניין להעברת הזמן, ויש לו מסורות ומנהגים, כמו ז'אנר הפוסטים של שאלות ותשובות, שנקרא AMA ("תשאלו אותי הכל"). אנשים עם סיפור חיים מעניין, סלבריטאים או דמויות ידועות מפרסמים פוסט ומזמינים את הגולשים לשאול אותם כל שאלה שעולה על דעתם. ב־2012 אפילו הנשיא ברק אובמה הצטרף לטרנד ופתח באתר שרשור AMA. (שגיא כהן, 2017 )

ראו גם :How We Talk Online: A History of Online Forums, From Cavemen .

הקהילות של רשת הבריאות "כמוני" הן למעשה סוג של פורומים  מקוונים על פי סוגי מחלות או בעיות בריאות . הם מאד פעילים . הנה לדוגמא : פורום קשב וריכוז ברשת "כמוני " של קופת  חולים כללית

מרצים ופורומים מקוונים

Michelle Cranney, Lisa Wallace, Jeffrey L. Alexander, Laura Alfano. "Instructor’s Discussion Forum Effort: Is It Worth It?", Journal of Online Learning and Teaching.September 2011 ( vo.7, no.3).
המטרה של מחקר מתאם רטרוספקטיבי זה הייתה לבחון את ההשתתפות של מרצים בפורום המקוון, כולל הזמן שהם משקיעים בקורס על בסיס שבועי ומספר הפוסטים שהם כותבים בפורום המקוון, כדי לקבוע האם יש לכך השפעה חיובית על הציון הכולל של הסטודנטים.

המחקר כלל 10 קורסים שנבחרו באופן תכליתי. נעשה שימוש בסטטיסטיקות כדי להגדיר את אוכלוסיית המדגם.

המסקנות הסטטיסטיות הראו שלא קיים מתאם בין מספר הפוסטים שנכתבו בפורום המתוקשב לציוני הסטודנטים, אבל קיים מתאם חיובי בין כמות הזמן שהשקיע המרצה בכיתה לציונים גבוהים יותר שהשיגו הסטודנטים.

הממצאים ממחקר זה יש בהם כדי לסייע לזהות את הקריטריונים שהמוסדות החינוכיים יכולים להשתמש בהם כדי לפתח את היישומים המובחרים (best practices) עבור מרצים מקוונים.
קישור למאמר באנגלית

 

 

 

 

·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *