למידה מרחוק למורה/מרצה הבלתי תלוי– כלים אפשריים לשנת הלימודים הקרובה 2017-2018

11571

מאת: עמי סלנט,

גרסה מס' 6 , 9 לאוגוסט 2017 

הערת המביא לדפוס : סקירה יישומית זו מיועדת למורים או למרצים שאינם רוצים להיות כפופים למדיניות המוסד בו הם עובדים ויש להם עניין אישי ליזום קורס מקוון ללא תלות בפלטפורמות הטכנולוגיות הכבדות והמסורבלות של המוסד החינוכי /מכללה/אוניברסיטה.

המטרה של הסקירה, המבוססת על ניסיונו של המחבר, היא להציג תמונה כוללת של אפשרויות השימוש והבחירה בכלים דיגיטליים ללמידה מרחוק

בעקרון , למידה מרחוק מבוססת על שלושה נדבכים עיקריים

  • פורומים מקוונים או קבוצות דיון מקוונות המאפשרים הוראה ולמידה מקוונים גם במצב סינכרוני וגם במצב אסינכרוני.
  • מרכז משאבים מקוון של חומרי הקורס/חומרי למידה
  • רובד אינטראקטיבי ליצירת הפעלות מקוונות של לומדים או שיתופיות בין לומדים.

סדר הפעולות יכול להתחיל מדיון בפורום מקוון כאשר המרצה/מורה מפנה את הלומדים לחומרי למידה במרכז המשאבים המקוון ( או תוצרי תוכן מקוונים) של הקורס ובשלב הבא יצירת הפעלה מקוונת או חידון מקוון על מנת לבדוק את רמת הידע וההבנה של הלומדים בקורס. יש מרצים הנותנים ללומדים מטלה של קריאת מאמר במרכז המשאבים המקוון ולאחר מכן נערך דיון מקוון בפורומים או בכלי המפגש הסינכרוניים אודות המאמר הנדון.

בגישת הPBL , בגרסתה המקוונת, הלומדים עצמם יוצרים יחידת תוכן בעצמם לאחר תהליך חקר שלהם ולאחר מכן מציגים בפורום המקוון את הממצאים כאשר המרצה הוא המנחה את הדיון המקוון בין הלומדים ומסכם את השיעור עם דוגמאות רלוונטיות מיחידות התוכן של הלומדים.

 נדבך  א' : פורומים מקוונים

מרצים באוניברסיטאות ובמכללות מפעילים פורומים מקוונים , בעיקר באמצעות   Google groups אשר אנשי גוגל ממשיכים לפתח   ויותר מכך היישור ( RTL ) שלהם בעברית מוצלח מאד בהשוואה לפייסבוק .  לטענת המרצים איתם שוחחתי , הפלטפורמה של גוגל ליצירת רשימת דיוור וקבוצות דיון מקוונות וקבוצות מבוססות דוא"ל מתאימה מאד ללמידה מרחוק וליצירת קהילות מורים ותלמידים למגוון מטרות.

גוגל קבוצות ודיונים

פייסבוק כסביבה ללמידה מרחוק לקורסים

ניתן גם בעקרון להשתמש ב Facebook groups ליצירת שיעור מקוון סינכרוני  או אסינכרוני , בהנחה שהקבוצה סגורה  (לדוגמא הקורס של עמי סלנט).

 קבוצת לימוד בפייסבוק – האם יכולה לשמש כתחליף למערכת ניהול למידה?

חגית מישר טל (האוניברסיטה הפתוחה, המרכז ללימודים אקדמיים), גילה קורץ (המרכז ללימודים אקדמיים), אפרת פיטרסה (האוניברסיטה הפתוחה, מכללת הגליל המערבי).

מאמר מעניין זה מתאר הפעלה ניסיונית של קבוצת פייסבוק כתחליף למערכת לניהול למידה LMS בקורס אקדמי. המאמר סוקר את התפתחות המחקר הקשור בשילוב פייסבוק בלמידה ובהוראה האקדמיים בארץ ובעולם, מוצגים ההבדלים בין קבוצת פייסבוק למערכות LMS אחרות על יתרונותיו וחסרונותיו, ומתואר ניסיון תקדימי להשתמש בפייסבוק כסביבה מלווה קורס המשתמשת גם כמאגר תכנים, גם כסביבה לאינטראקציה בין הלומדים ובין הלומדים למרצה וגם כסביבה לביצוע פעילויות למידה מקוונות שיתופיות.

למאמר המלא

למסקנות דומות לגבי למידה מרחוק באקדמיה באמצעות קבוצת פייסבוק מגיעים גם החוקרים ד"ר אלי מירון וד"ר גלעד רביד מאוניברסיטת בן גוריון בנגב

Miron, E., & Ravid, G. (2015). Facebook Groups as an Academic Teaching Aid: Case Study and Recommendations for
Educators. Educational Technology & Society, 18 (4), 371–384.

פייסבוק ולמידה מרחוק – מה צופן העתיד ? 

הערת המביא לדפוס : מאות מתכנתים בפייסבוק עובדים כבר מזה 8 חודשים על פלטפורמה חדשה ללמידה מרחוק אשר תכלול תכונות משופרות של קבוצות סגורות בפייסבוק.

פלטפורמת הלמידה של Moodle

ניתן גם להשתמש בפלטפורמת הלמידה של Moodle  המציעה פתרון כולל ושיטתי ללמידה מרחוק , אבל נדרשת כאן תמיכה מוסדית  טכנולוגית רבה , ויש צורך בהדרכה צמודה לגבי אפשרויות השימוש של MOODLE.

יצויין כי תלמידים וגם סטודנטים אינם אוהבים את הפלטפורמה של MOODLE .כותב הסקירה הנוכחית העביר את אותו קורס מקביל, פעם במוודל ופעם בקבוצת פייסבוק סגורה , ובדק את עמדות הסטודנטים . רמת ה-Engagement  בקבוצת הפייסבוק הסגורה הייתה גבוהה יותר מאשר קבוצת המוודל .

ראו גם : אתר הדרכה בעברית לגבי MOODLE

ריכוז סרטוני הדרכה לגבי MOODLE ( ד"ר קרן לוי)

 כלים למפגשים סינכרוניים עם סטודנטים או תלמידים

סקירה שיטתית של אפרת מעטוף (קישור)

ראה גם :
למידה מתוקשבת באמצעות Hangouts -מדריך עזר

מדריך עזר נוסף ללמידה באמצעות HANGOUTS

How to: Use Google Hangouts in Higher Education: Distance Learning

 נדבך ב' ( מרכז משאבים מקוון):

גוגל סייטס

הדרך הקלה ביותר לבנות את מחסן משאבי חומרי הלמידה/מאמרים של הקורס המקוון היא באמצעות היישום של גוגל סייטס.

הפלטפורמה החדשה של גוגל Sites  נבנתה מחדש ע"י צוות פיתוח של גוגל לפני חצי שנה ועברה מתיחת פנים משמעותית. צוות הפיתוח של גוגל ממשיך לעבוד על שיפור הפלטפורמה ובחודשים הקרובים יפותחו עוד תבניות מוכנות לגוגל Sites .

גוגל סייטס הוא יישום אינטואיטבי וקל מאד, העלאת תמונות ותכנים מתבצעים בקלות רבה . ניתן בקלות להעלות עיצוב חדש של תמונה בתור באנר .  גלגל ההוספות  החדש מקל בצורה אינטואיטיבית על הוספת תכנים או קישורים . עקומת למידה מהירה במיוחד למורים שרוצים להקים אתר תוכן .

ראה גם:
How to use the New Google Sites – Tutorial 2016

ניתן גם להקים מחסן חומרי למידה מקוונים באמצעות אתר WIX  או אתרי וורדפרס , בגרסה החופשית שלהם.


WIX – פלטפורמה לבניית אתרים מעוצבים בקלות, באמצעות בחירת תבנית, מאגר תמונות חופשיות ועוד מגוון פונקציות המאפשרת בנייה מהירה, עם תוצאה מרשימה.

מדריכים מצולמים : כיצד לעבוד עם WIX

Create Online Courses Overview | WIX App Market | Wix.com

Wix – Online Tools for Teaching & Learning –

ROOJOOM

Roojoom הוא כלי המאפשר יצירת מסלול תוכן מקוון מבוסס קישורים.

במסלול התוכן שתצרו ינווט התלמיד/המורה באמצעות חץ (ימינה/שמאלה) ויעבור בין התחנות השונות.
התחנות יכולות להיות ממוקמות על פי סדר כרונולוגי או תוכני.

תחנות המסלול יכולות להיות קישור לאתר, טקסט, קבצי PDF או תמונות והן נבנית באמצעות עורך טקסט (ראו צילום מסך).

למידע נוסף

דוגמא לשימוש מושכל בROOJOOM

המורה אביב צמח: 
תוצרים לדוגמה:
דוגמה לרוג'ום על חופש התנועה (יחידה מדגימה)
דוגמה לרוג'ום על חופש המחשבה והדיעה

"המהלך המתוכנן היה שכעת, לפני כל שיעור, אנחה את התלמידים לעבור על אחד הרוג'ומים (וכך לאפשר למידה א-סינכרונית) ושהתלמיד שהכין את הרוג'ום ינחה את הדיון בשיעור, בעקבות מהלך ההכנה שביצע ובמיוחד הנושא במחלוקת אותו הציע."

הנדבך השלישי ( הרובד האינטראקטיבי להפעלת תלמידים ושיתופיות).

Padlet –  לוח שיתופי מקוון

היישום  Padlet   מאפשר יצירת קיר שיתופי מקוון, חינמי, פשוט ונוח לשימוש של מרצים וסטודנטים בכל זמן ובכל מקום. המורה יכול ליצור מגוון משימות לתלמידים, תוך הצגת תהליך העבודה, תוך צירוף של קבצים שונים החל מקבצי תמלילן וכלה בסרטונים או בצילום עצמי בווידאו

לוח שיתופי מקוון ליצירת פעילות מקוונת של סיעור מוחין ביוזמת המרצה  ובהשתתפות פעילה של התלמידים,  לוח מקוון באינטרנט אשר באמצעותו הסטודנטים  נדרשים לאסוף מידע ולהציג את תוצרי האיסוף בלוח המקוון .

kahoot– חידון מקוון מרובה משתתפים

kahoot הוא כלי המאפשר יצירת חידונים או סקרים המבוססים על שאלות סגורות (רב ברירה) עליהם יכולים התלמידים לענות באמצעות המחשב או מכשיר נייד (סמארטפון / טאבלט).

ההשתתפות בפעילות לא דורשת מהתלמיד הרשמה אלא רק גלישה לדף כניסת תלמידהקלדת קוד החידה (PIN) & שם.

*** אין צורך לשלוח קישור לתלמידים: המורה נכנס במהלך השיעור למשחק ומפעיל אותו. התלמידים צופים במסך המורה, על המסך תוצג הכתובת אליה הם צריכים לגלוש והקוד שעליהם להקליד.

למידע נוסף

ראו גם : 

למידה שיתופית מקוונת: עקרונות, תהליכים וכלים מתוקשבים | עמי סלנט

 


תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *