ניהול ידע אישי – נקודות האיזון בין כלים לתהליכים

20163

keyword in green  2012ליקט וערך : עמי סלנט , אוקטובר 2014

מצגת סיכום של הסקירה נמצאת להורדה בסוף הסקירה

גישת ניהול הידע האישי Personal Knowledge Management (PKM) מאמינה כי ההתמודדות עם תחומי ניהול הידע נמצאת באחריות האישית של המשתמש/בעל המקצוע בניגוד לגישת ניהול הידע הריכוזית או השיתופית בארגונים.

Bottom-up approach

זו גישה של התפתחות ניהול הידע לא מתוך גישה היררכית , מלמעלה –למטה אלא מתוך דרג העבודה עצמו היוזם ומנהל את הליכי ניהול הידע עפ"י השקפתו ועפ"י הפרספקיטבות שלו.

ניהול ידע אישי ובעיית עומס המידע

גישת ניהול הידע האישי Personal Knowledge Management (PKM) התפתחה לא בהכרח בעקבות כישלון גישת ניהול ניהול הידע בארגונים אלא בעקבות התפוצצות המידע באינטרנט ובמערכות הארגוניות החל מהשנים 2004 ואילך (Pollard 2008 ).

בשנת 1996 היו מאונדקסים בגוגל 25 מיליון דפי מידע. בשנת 2010 היו מאונדקסים במנוע החיפוש של גוגל40 מיליארד דפי מידע. דפי המידע באינטרנט גדלו פי 1600 תוך 14 שנים.

נתון זה אינו כולל ייקום מידע מקביל, כלומר  את הinvisible web . שם מסתתרים עוד מיליארדי יחידות מידע בעיקר במאגרי מידע מקוונים המחייבים סיסמאות , כלומר מאגרי מידע בתשלום .

בדצמבר 1998 גוגל סרקה 60 מיליון דפים, היום ,בשנת 2013  "הזחלנים" (  crawlers) של גוגל סורקים מדי יום 40 מיליארד דפי מידע .

pkm 1

במילים אחרות : כל 8 חודשים כמות המידע הטקסטואלי והגראפי בגוגל מכפילה את עצמה.

ההשלכות הקוגניטיביות: אנו נדרשים להשקיע הרבה  יותר זמן בסינון המידע בכל שאילתא ושאילתא במנוע החיפוש.

מחקר של חברת  BASEX  המנתח את הגורמים העיקריים לעומס מידע בעולמו של העובד בתעשיות עתירות מידע, תאגידים וארגונים גדולים החשופים למידע רב.

בעיית עומס המידע היא ביסודה רב-ממדית והיא תוצר של עומס מידע הנגרם  מכמה וכמה תהליכים במקביל, תהליכים  טכנולוגיים אך גם הגורם האישי. העובדים כיום מחלקים את שימת הלב ליותר ויותר ערוצי מידע ואין הדבר תורם לתפוקה שלהם כערך מוסף למקום העבודה. אם נתבונן על התהליכים הטכנולוגיים הרי נמצא כי התאגידים והארגונים מתקינים מערכות מידע התורמות לא מעט למורכבות הבעיה של עומס המידע . מרבית מערכות המידע  הארגוניות ( כגון  Oulook  אבל גם מערכות מידע  אחרות ) מוסיפות לעומס המידע הקיים בכך  שהן לא מותירות לעובד חופש פעולה לקבוע את סדרי העדיפויות שלו. במידה מסוימת הן מכתיבות את ההשתעבדות לתכנים הדיגיטאליים ולהודעות הזורמות ללא הרף. Information OverloadWe Have Met the Enemy and He Is Us

ניהול ידע אישי – מרכיבים ותהליכים 

בעידן הידע והטכנולוגיה המתקדמת קיים מידע רב בפורמטים שונים המצטברים במחשבו האישי של האדם. תמונות, מסמכים, עבודות, תכתובת דוא"ל, קישורים לאתרי אינטרנט, אנשי קשר, מצגות, רשומות, משימות, תזכורות, דיונים, מאמרים ועוד. ניהול מידע אישי היא פעילות שבה אדם שומר ומארגן את פריטי המידע שלו כדי לאחזר אותם בעצמו בזמן מאוחר יותר (ברגמן, 2005). ניהול מידע אישי חודר לכל היבט בחיינו, זוהי מיומנות חדשה הדורשת מאנשים רבים לארגן ביעילות את המידע שברשותם.

ניהול המידע האישי הוא סובייקטיבי ועומד על 3 מרכיבים עיקריים: ההקשר, הפרוייקט אליו משתייך ( תחום העניין) והרלבנטיות (דר' שרון הרדוף יפה, כנס מיט"ל 2011).

Personal knowledge management (PKM) – היא ביסודה גישה תהליכית המורכבת משלבי הפעולה הבאים : איסוף מידע , סינון והערכת מקורות המידע שנאספו , מיון וקיטלוג מקורות המידע המשמעותיים ( "לסנן באכזריות" ) , אגירה סכמאטית ושיטתית , איחזור  הקשרי , והפצת מידע Grundspenkis 2007)).

מודל תפיסתי לניהול מידע אישי , George Siemens

לדעתו של ג'ורג סימנס , אחד המומחים המובילים בעולם לניהול ידע אישי , נקודת המוצא העיקרית לניהול ידע אישי היא יצירת אינטגרציה תהליכית תוך ניסיון לייצור הבניית מידע . "Knowledge-making is the process of integration, of seeking coherence between what we know and what we encounter, and performing some action."

How do you manage information?

 המודל התפיסתי של Harold Jarch לניהול מידע אישי

What is your PKM routine?

Describing my personal knowledge management routines with Harold Jarche’s Seek-Sense-Share framework

harlod information model 2

PKM – my best tool – Harold Jarche

information model harlod 2 המודל התפיסתי של William Jones

המטרה של הבניית הידע (CODIFICATION) היא להבנות את הידע לתבניות ברורות שיהיו משמעותיות. באופן מעשי, הידע הופך להיות מקודד או בעל תבניות קבועות, כלומר מאורגן עפ"י תבניות וקטגוריות.

הבעיה המרכזית בהבניית ידע היא השאלה כיצד יוצרים את ההבניה מבלי לאבד את ערכו הייחודי ותכונותיו המיוחדות של הידע, במילים אחרות,  הבנייה סבירה של הידע היא ללא ספק חיונית, הבניית יתר של מקורות המידע עשוי לפצל את תמונת המידע .

הבניית הידע והפיכתו למובנה

מדוע נדחקה הגישה התהליכית הצידה ?

הבעייה כפי שנראה בהמשך היא התפתחות טכנולוגית מהירה ועומס מידע שבעטיים נדחקה הגישה התהליכית הצידה . יש כיום קרוב ל40 יישומים מבוססי WEB לניהול מידע וידע( וכל חודש נוסף יישום חדשני יותר)  אך כמות הזמן שלנו לא גדלה במקביל.

מה בין ניהול ידע ארגוני לבין ניהול ידע אישי ?

שלא כמו ניהול ידע ארגוני, ניהול הידע אישי עוסק  פחות בידע הסמוי והבנייתו לידע המשותף. (מודל נונקה וטאוקאצ'י).

באופן טבעי, ניהול ידע אישי שונה מניהול ידע ארגוני.
הפרט יארגן ויאחסן את הידע והמידע, על פי רוב, בהקשר לסיטואציה ולמצב המנטאלי שבו היה בזמן הרכשתו, ולאו דווקא על פי נושאים. דרך זו, המחקה את פעילות המוח, תשרת את העובד טוב יותר, כאשר נדרש לידע ולמידע באופן אינטואיטיבי (לירון ריגל, 2012 ) .

"בניהול ידע אישי לומד העובד מיומנויות המעצימות אותו וממקסמות את פוטנציאל המידע שלו. הוא הופך לאחראי העיקרי לאיכות הידע והמידע שברשותו ויוזם תהליך חיפוש אקטיבי אחר מידע  משלים  ( באינטרנט או במאגרי מידע ) תוך ארגון המידע בדרך שתיטיב ביותר עם דרישות העבודה האינדיבידואליות שלו. אין דרך אחת ליישם ניהול מידע אישי, זהו הליך שכשמו כן הוא- אישי ותלוי נסיבות ומצבים (לירון ריגל, 2012 ).

האם ניהול הידע האישי יפתור את בעיית עומס המידע ?

למעשה אין פתרון קסם לסוגיית עומס המידע. אולי ראשיתו טמון בתפיסה של "רציונאליות מוגבלת". היא הרבה יותר כלכלית, מהירה ואנושית. יחד עם אימוץ  מיומנויות הנדרשות בעידן הידע. כמו היכולת להבחין בין מקורות מידע, לקשר וליצור קשרים, להבחין בין עיקר ותפל, לבקר ולבדוק, לשכוח, למחוק ולחדש ולהכיר מתי נדרש מומחה ומתי ניתן להשתמש "בתבונת ההמונים" ומתי יש להיזהר ממנה.

כלים מתוקשבים לניהול מידע אישי

ההתפתחות הנרחבת בתחומי אוצרות התוכן הביא גם להתפתחות נרחבת של כלים דיגיטליים ההליכים השונים המרכיבים את ענף אוצרות התוכן , מדובר על כלים דיגיטליים לאיסוף מידע , כלים דיגטליים לעיבוד המידע וכלים דיגיטליים להפצת המידע . אין בהכרח איזון בין הסוגים השונים של הכלים הדיגיטליים בהתאם למשימה . מספר הכלים הדיגטליים שפותחו לצורך הפצת המידע הוא גדול יותר מאשר הכלים הדיגיטליים לאיסוף מידע ולעיבודו.

רשימות כלים דיגיטליים 26 Free (or Free-to-Try) Content Curation Tools – SEW

ראה גם : כלים מתוקשבים פתוחים לאוצרות דגיטאלית – המרפסת של עמי סלנט

 חשיבות הכלים המתוקשבים לאיסוף מידע

העקרון : אוסף כלים מתוקשבים לאיסוף המידע והצגתו בהתאם לנושאים ותחומי עניין , קביעת סדר העדיפות לקליטת המידע ע"י המשתמש עצמו

מי אמר שתצוגת הRSS צריכה להיות משעממת?

 נסו לעקוב אחר כל הידיעות המעניינות בנושאים שקרובים ללבכם או בתחום המקצועי שלכם – כאן, האתגר של גילוי תכנים חדשים מורכב יותר. עם התפוצצות המידע והגידול המואץ בכמות התכנים ברשת בעיה זו רק הלכה וגדלה.

 אז כיצד יש להתעדכן? ביקור באתרים היא הדרך המסורתית והלא יעילה. מדוע? מכיוון שאתר תוכן מפרסם תכנים רבים אשר רובם, סביר להניח, לא מעניינים אתכם. ביקור באתר אחד-אחר-השני יגזול מכם המון זמן ובסופו של יום לא תספיקו להיחשף לפרומיל מהתכנים בהם אתם מתעניינים באמת.

 לשם כך נוצר ה-RSS – ערוצי עדכון מאתרים שונים שזורמים אל תוכנה אחת, בנוסח  feedly  או netvibes.

בתחומי איסוף המידע ממליצים כמה  מידענים ואנשי ניהול ידע  על הכלי הדיגיטאלי Feedly שעלה לגדולה לאחר הרידר של גוגל הלך לעולמו ( ביוזמת גוגל) . מדובר על כלי עזר ממוחשב למעקב אחר תכנים חדשים ( RSS ) , ידידותי מאד והשימוש בו הוא חוויתי . פידלי לוקח את רשימת הרסס שלכם ומציג אותה בצורה נעימה יותר לעין, עם כתבות שונות, קלות קריאה, תמונות אצבע (thumbnail) ותקצירים מהירים של הפוסטים השונים. הוא מרחיב ומאפשר לנו להיות בקשר גם עם החברים שלנו בטוויטר, פייסבוק וכן הלאה בצורות שונות, ומעלה הצעות נוספות לכתבות מעניינות על פי הנושאים אותם אנחנו קוראים.

פורטל מידע אישי לאיסוף מידע

 צילומי מסך של פורטל אישיים מותאמים לניהול ידע אישי

netvibes 2salantהעקרון : אוסף כלים מתוקשבים לאיסוף המידע והצגתו בהתאם לנושאים ותחומי עניין , קביעת סדר העדיפות לקליטת המידע ע"י המשתמש עצמו

אחד מכלי הווב 2 המהווה פורטל אישי.  נטוייבס מאפשר לעקוב אחרי עדכונים בבלוגים, כתבי עת ואתרים שונים. האתר גמיש וידידותי לשימוש וקל מאד להגדיר בו תכנים למעקב. כלי שימושי מאד ויעיל מאד.

אתר netvibes מאפשר לך לקחת את כל הרשת שלך ולשים אותה במקום אחד – עדכוני בלוגים, עדכוני חדשות, תמונות. אתה יושב מול האתר הזה ופתאום מבין – זה יעיל למדי

כדי להשתמש באתר, על הגולש להזין את הרססים (RSS) שבהם הוא מעוניין,

נטווייבס הוא לוח מחוונים אינטרנטי, מעין דף בית מותאם אישית למשתמש,

משתמש יכול לייצר לעצמו לוחות מחוונים בתחומים שונים באופן עצמאי וגם לקבל לוחות אוטומטיים. כל לוח מחוונים יכול להכיל מספר דפיות.

לדוגמה: אדם הרוצה לתכנן טיול לניו-יורק יכול לייצר לוח מחוונים שמציג מידע מסוגים שונים על העיר ניו יורק: מקבץ חדשות, רשימת בלוגים, סרטים, תמונות, לוחות אירועים ועוד.

אני אישית משתמש ב-netvibes בגלל העיצוב.

 פלטפורמה מתוקשבת נוספת ליצירת פורטל מידע אישי באינטרנט ,  my.yahoo

livebinders2

חשיבות הכלים המתוקשבים להבניית מידע

 

Social Bookmarking

שירות ה-Social Bookmarking מאפשר לשמור ולראות את ה-Bookmarks מסודרים בסדר כרונולוגי או לפי קטגוריות או בהתאם לתגיות. הרעיון הוא שהשמירה מתבצעת ב-Web, במקום ב-Browser, וכך אפשר לשתף את אותם דפי Web עם אחרים.

ה-browser מאפשר לבצע Bookmark של דפים, אבל אלו נמצאים רק על מחשב המשתמש ולא ניתנים לשיתוף. Social Bookmarking נמצאים ב-web, קשורים לחשבון של המשתמש וניתנים לגישה פרטית או ציבורית של משתמשים אחרים.

אתרי Web שמוקדשים לנושא ה Social Bookmarking הם del.icio.usDiggDiigo ועוד שמספקים למשתמשים מקום לאחסן, לקבוע קטגוריות, לציין הערות ולשתף את דפי ה-Web המועדפים עליהם.

 גישת "סימניות חברתיות" ( גלית ורדי)

"לאחר שהעלינו את הקבצים מהמחשב לDropbox, אספנו מועדפים במחשב, שיתפנו מסמכים בגוגל, תמונות בפיקאסה, פתחנו חשבון או דפים בפייסבוק, אספנו קישורים לאתרים איכותיים ועוד…ועוד… ועוד….מומלץ ורצוי שאת כל אלו נשים "בחבילה אחת".

"בעולם האינטרנט Bookmarks הן סימניות חברתיות (רשימת מועדפים), שירותים ענן המסייעים לנהל את הידע האישי.

הסימניות החברתיות מאפשרות לאחסן את המידע באופן שמאפשר לעשות בו שימוש חוזר מכל מחשב, בכל עת, לשתף עם אחרים והכל מממשק אחד.
ברשת קיימים שירותים כאלו רבים ושונים בעלי ממשקים, וייצוגים גרפיים שונים. הקושי הגדול הוא לאחסן ולתייג את המקורות והתכנים באופן שיהיה פשוט גם למצוא ולאחזר אותו. לאחר התנסות רבה מצאתי אני (המלצה בלבד) כי ממשק התיקיות (הסייר) המסורתי כזה הקיים במחשבים האישיים הוא היעיל ביותר עבורי".
שירותים נוספים Diigo  Draggo  Delicious

"משתפת אתכם ביישום בו אני עושה שימוש. Bookmax שרות זה אינו כרוך בתשלום במידה ודאגתם לעשות בו שימוש לפחות פעם בחודשיים. מצאתם כי הוא יעיל? בעבור דמי מנוי מזעריים ניתן גם לרכוש אותו ללא הגבלת שימוש."
אלו הן הסימניות הציבוריות שלי בהן תוכלו לעשות שימוש בכל עת. כל שינוי והוספה של מידע בסימניות שלי יהיה עבורכם זמין ומעודכן בזמן אמת,תמיד ומכל מקום!!!! (יישום ענן, שמרו את הקישור)

"בלחיצת כפתור (תוספים לכרום) נאסף המידע מהרשת ומנוהל ממשק אחד. (מאפשר בכל עת ארגון מחדש), תיוק בתיקיות נושא ותתי נושאים רבות ככל שנדרש, חיפוש לפי מילים המופיעות בכותרות ובתיאור יחד (מאפשר כתיבה וחיפוש בעברית), עיצוב גרפי בהתאמה אישית (צבע ממשק, צבע תקיות) ועוד אפשרויות רבות ושונות".

למאגר הסימניות של גלית ורדי

diigo 2 add 1

גישת ה"דייג" המקטלג –  DIIGO  ( עמי סלנט)

Diigo (http://diigo.com) הוא כלי המשלב מספר אפשרויות של סימון ושמירה. Diigo מאפשר לנו להעיר הערות על הדפים שאנחנו "אוספים" או "מסמנים".

ראה דוגמא לניהול ידע אישי אודות מאגרי מידע מקוונים בישראל , מאגר הסימניות של עמי סלנט ( מאגר ידע על מאגרי מידע בישראל.

דוגמא למאגר סימניות שיתופי בנושא אנרגיה

10 Reasons To Use Diigo

 למידע נוסף על קבוצות בDIIGO

לאחרונה שודרגה התוכנה באופן מהותי, בעיקר בצד הויזואלי שלה ויכולות האיחזור. כמו כן, שודרג באופן מהותי תוסף האיסוף של התוכנה לדפדפן כרום )  complete redesign of Diigo Web Collector,).

כלים לניהול ידע אישי : שיפורים בתוכנת Diigo

Diigo: A Tool for Personal Knowledge Management

מקור וקרדיט: השראה בשליטה: 8 כלים לניהול מקורות ההשראה שלנו – Netcraft

Delicious  כלי סימון המועדפים הותיק, הכולל כיום גם יישום בשם Stacks, בו המשתמש יכול לקבץ קישורים ולהציגם יחד תחת אותו הנושא.

evernote1

Evernote Web clipper

Evernote Web clipper הוא תוסף מעולה לשמירה ולארגון של פריטים שניתן להתקנה בדפדפן כרום. באמצעות הכלי רב העצמה הזה, ניתן לשמור ולארגן במעין תיקיות דפי ווב שלמים, פסקאות ספיציפיות, לינקים, תמונות ואפילו פוסטים מרשתות חברתיות (שכידוע, הוספתם למועדפים בדרך מסורתית פשוט אינה אפשרית). Facebook אמנם הצהירה שתוסיף פונקציונליות לשמירת פוסטים בקרוב, אך עד שזה יקרה – שימוש ב- Evernote Web clipper עשוי להיות אידיאלי לשמירה של פוסטים מקצועיים ויקרי ערך שכל-כך קשה לאתר שוב בחלוף הזמן.

Evernote Web clippe

מקור וקרדיט: השראה בשליטה: 8 כלים לניהול מקורות ההשראה שלנו – Netcraft

 

 כלים חזותיים לניהול מידע אישי

 

ההתפתחות המרשימה והמהירה של רשת "פינטרסט" הביאה בעקבותיה התפתחות של כלים דיגיטליים חזותיים לניהול מידע וצפוי להתפתח בשנה הקרובה גל נוסף של כלים חזותיים לניהול מידע.

This PinterestLike Bookmarking Tool Organizes Your

 

bundlrBundlr

כלי חביב שייחודו הוא בהצגה חזותית ברורה ויפה של הפריטים שנאספו באמצעותו הוא Bundlr  בדומה מאוד לפינטרסט ניתן לאסוף באמצעות הכלי פריטי מידע שונים (דפים שלמים, כתבות, סרטונים, תמונות או פסקאות ממאמרים) ולקבץ אותם ב"בנדלים" – המקבילים ל"לוחות" של פינטרסט. איסוף הפריטים יכול להיעשות דרך האתר של Bundlr או על-ידי התקנת תוסף לדפדפן כרום המאפשר איסוף ישיר של הפריטים המבוקשים מתוך כל אתר. חסרונו העיקרי של הכלי הוא בכך שבגרסתו החינמית לא ניתן להסתיר את ה"בנדלים" שיצרנו מעיניהם של משתמשים אחרים. גרסת הפרימיום כרוכה בתשלום שנתי של 19.90$ לשנה, ובנוסף על השליטה בהגדרות הפרטיות היא מספקת גם מידע סטטיסטי על הבנדלים שיצרנו.

Bundlr

מקור וקרדיט: השראה בשליטה: 8 כלים לניהול מקורות ההשראה שלנו – Netcraft

 

pinterest ami
Pinterest

אי אפשר לדבר על כלים לניהול השראה מבלי להזכיר את Pinterest עיקרון הפעולה של האתר שמשמש גם כרשת חברתית די פשוט: אוספים תמונות ומקטלגים אותן על-ידי "נעיצה" שלהן ב"לוחות" המאורגנים לפי נושאים.

כדי לייעל את העבודה עם Pinterest מומלץ להוריד את התוסף המצויין לכרום Easy pinner for Pinterest  שמאפשר לנעוץ כל תמונה באופן ישיר בעת מעבר עכבר עליה. פשוט וקל, ובעיקר ממכר.

מקור וקרדיט: השראה בשליטה: 8 כלים לניהול מקורות ההשראה שלנו – Netcraft

דוגמא למאגר ניהול ידע אישי בפינטרסט

 דוגמא מס' 2 בפינטרסט

ראה גם :כלים | Pearltrees

livebinders1 LiveBinders

 LiveBinders מעין "קלסר" דיגיטלי עם חוצצים, אליהם ניתן למיין את המועדפים. ייחודיותו של יישום זה בכך שהוא פותח את המועדפים באותו החלון, כך שלא נוצר ריבוי חלונות בדפדפן.

 דוגמה לשימוש בכלי זה, הכוללת כלים מתוקשבים שונים, ניתן למצוא כאן:

כלים מתוקשבים

מקור וקרדיט : הבלוג של אביב צמח

דוגמא מס' 2

פורטל אינטגרטיבי באמצעות  DRAGO

כלי יעיל וחדשני לארגון מידעני של הסימניות שלכם או מקורות מידע שיש להם כתובת אינטרנט מזהה קבועה (URL ). היישום בנוי כלוח סיווגים וירטואלי בתוכו מציבים ומסווגים את הסימניות . מאפשר בניית כמה וכמה לוחות סיווגים.

השימוש בו מאד ידידותי ומאד אינטואטיבי. מגדירים קטגוריה של נושא ואח"כ ניתן להציב בתוכה את הקישור בליווי הסבר קצר או תיאור פריט המידע. ניתן למקם בקלות את הקישור במיקומים שונים בלוח האינטרנטי . ניתן לכתוב ערכים וסייוגים בעברית . מומלץ ביותר .

קישור ליישום

 

drago 1

דוגמא ללוח סימניות שמבוסס על DRAGO

 

 ניהול מידע אישי בסביבת OneNote

"כל אסטרטגיות השמירה הקיימות ב-Microsoft Office הינן אסטרטגיות בעלות אפיון מבנה היררכי וכן גם בתוכנת Microsoft OneNote 2010 . אולם הייחודיות של תוכנת  OneNote שהיא מאפשרת ארגון מידע רשתי ע"י הערות מקושרות לכמעט כל סוג של מידע זאת תוך כדי עבודה בו-זמנית בתוכניות אחרות או בדפדפן האינטרנט. זוהי מחברת בעלת יכולת קיבול ענקית המורכבת ממחברות, מקטעים ועמודים אלקטרוניים. ניתן לתייק מידע במקומות הנכונים מכאן ניתן להוסיף מחברות, מקטעים ועמודים רבים ככל שארצה-או להסיר אותם, להעביר אותם ממקום למקום, לסמן אותם בצבעים או למזג אותם זה עם זה. כלי הניווט במחברות מספק נקודות אחיזה שמאפשרות לי לראות ולגשת בקלות לכל המחברות שלי או לכל המקטעים במחברת. כך שהתוכנה מאפשרת אבחנה בין פריטים, אינטגרציה חזותית ואיתור פריטים בקלות,.

,אני יוצרת מחברות לפי נושאים שכל מחברת מציינת נושא, כאשר לדוגמה מחברת האוניברסיטה שלי בנויה ממקטעים שכל מקטע מציין קורס באוניברסיטה ובכל מקטע יש דפים הכוללים את החומרים הנלמדים בשיעורים הדפים מסודרים בסדר כרונולוגי בהם התקיימו השיעורים, ברגע שאראה כי המחברת עמוסה מידי אוכל ליצור מספר מחברות שיהיו לפי קורסים. את שלושת האסטרטגיות לארגון קבצים הקשורים ללמידה יצירת ערמות (דפים), תיוק לפי קורסים (מקטעים) ותיוק לפי נושאים (מחברות)"

 מקור וקרדיט : נורית

google-keep 22

כלים מתוקשבים לניהול מידע אישי : Google keep אחרי שנה

Google keep  הופך להיות מסד רשימות מבוסס ענן, שנועד לאפשר למשתמשים לרשום הערות, תזכורות ומחשבות בצורה זמינה ונוחה, בדומה לשירות אחר – Evernote – שהאפליקציה שלו נחשבת לבולטת בתחום.

ב-Keep ניתן לא רק לרשום הערות, אלא גם לבנות רשימת "צ'ק ליסט", לכלול תמונות, לבצע מעקב על משימות ולהקליט הודעות קוליות. כל המידע נשמר ב-Google Drive, שירות הענן של גוגל, ומסונכרן לכל המכשירים הניידים של המשתמש.

לסקירה

ראה גם :FileMaker Pro הקיימת כבר 16 שנה בשוק הבינלאומי ומאפשר הקמת מאגר מידע או מאגר נתונים בקלות יחסית.  מדובר על בסיס הנתונים הקל והפשוט ביותר לתפעול לצד יכולתו להתממשק לבסיסי נתונים אחרים כולל .MySQL.  (הנציגים בישראל של התוכנה .

קישור

computer in green  2014

ראה גם :מערכת Mendeley לניהול מידע אקדמי – כלי עזר יעיל לחוקרים ולאנשי מקצוע

  • יכולת מיון לפי פרמטרים שונים.
  • · יכולת להוסיף הערות, קישורים ומידע נוסף משלים למידע מבלי להציגו בהכרח ברשימה.
  • · יכולת לשתף אחרים ולקבל מעמיתים רשימות מוכנות מראש.
  • · יכולת לייבא מידע ביבליוגרפי ממאגרי מידע ובכך לחסוך הקלדה וטעויות.
  • · יכולת להמיר רשימות מסגנון אחד למשנהו בהקלקה בודדת.
  • · יכולת לבצע חיפוש בחלק מהמאגרים, לקשר ולהוריד מידע ישירות מהמאגר.
  • · יכולת כתיבת הרשימה תוך כדי כתיבת תוכן העבודה (Cite while writing).

מערכת Mendeley לניהול מידע אקדמי – כלי עזר יעיל לחוקרים ולאנשי מקצוע

ConnectedText- ניהול ידע אישי בעזרת מפות ידע נושאיות

Zoho Notebook

Zoho Notebook  is a a lot like Evernote only a whole lot more flexible and a whole lot less buggy. It doesn't have the same mobile support, so if iPhone apps are what you're looking for, Evernote is probably still your thing. But otherwise if you just want a great notetaking system that will let you put just about anything you want in your notebooks – Zoho's for you.

היישום של Zoho קיבל עד כה את ההמלצות הטובות ביותר.

כניסה ליישום באינטרנט

e-book

ניהול ידע באמצעות בלוג

בתהליך ניהול הידע האישי חשוב איך לקטלג אותו, במילים אחרות מה יהיו הקטגוריות והתגיות שלו כדי שלכם ולמשתמשים/צרכנים יהיה קל למצוא אותו. אפשר גם לארגן את התכנים לפי תאריכים, אישים, אתרים, מדינות בהתאם לנישה שלכם והנושאים אותם בחרתם.

 הפלטפורמה של בלוג יעילה מאד למטרה זו , אבל איזה מערכת לניהול בלוג? יש  מערכת  שיאפשרו לכם יצירה קלה ופשוטה של בלוג וגם הרבה מעבר לזה. הכוונה למערכת של וורדפרס , הכוללת כיום אלפי תוספים ותבניות לניהול מידע .

וורדפרס היא מערכת נוחה, יעילה, נפוצה, תקנית, ובעיקר – פתוחה, לניהול של בלוגים ואתרי אינטרנט. וורדפרס בעברית היא הגרסה המקומית הרשמית של WordPress, מערכת ניהול תוכן פתוחה.

וורדפרס מצטיינת כפתרון מקיף לאתר אינטרנט פשוט והיא גמישה מספיק בשביל למלא כמעט כל צורך אחר. היא מציעה כלי ניהול תוכן נוחים לניהול בלוג, כלים מתקדמים להקמת רשת אתרים, פורטל תוכן, חנות מקוונת, אתרי תדמית, פורטפוליו, ניוזלטר, או כל דבר אחר שאפשר לחשוב עליו.

תבניות וורדפרס ועולם ניהול התוכן הדיגיטאלי

דוגמאות :

הבית האחורי של קבוצת התוכן הדיגיטאלית

למידה מרחוק ומבט מקרוב

מתקוונים לאתיקה ( ד"ר אברום רותם)

מאגר ידע לתחום האוצרות הדיגיטאלית

….וניתן כמובן גם לנהל ידע אישי באמצעות מערכת "בלוגר", של גוגל

המרפסת של עמי סלנט: תמונת הידע המידעני

ראה גם :

Free WordPress Content Curation Tools – Plugins & Theme

Curation Traffic™ – WordPress Content Curation Theme 

מחקרים על בלוגים וניהול ידע בחינוך

מחקרם  של   Hwan-Ik Ye  &  Yekyung Lisa Lee משנת 2013 בחן את השימוש בבלוגים לצורך ניהול מידע אישי ככלי ללמידה שיכול להוביל ליעילות מוגברת ולמסוגלות עצמית אקדמית לשם ביצוע משימות למידה.

כדי לזהות את השימושים ואת ההשפעות של שימוש בבלוגים לצורך ניהול מידע אישי על ידי ילדים ,קבוצת ביקורת שהשתמשה במרחבים אישיים בתוך האתר של הכיתה וקבוצת ניסוי שהשתמשה בבלוגים אישיים, העלו פוסטים של המשאבים שלהן באופן מקוון (מרחב אישי בתוך אתר הכיתה או הבלוג) כדי להשתמש במשימות הכיתה שלהם.

השוואה בין שתי הקבוצות מראה כי כאשר הילדים השתמשו בבלוגים לצורך ניהול מידע אישי,המסוגלות האישית והאקדמית שלהם עלתה, ההתאמה האישית של הבלוגים שלהם הקלה על השימוש במשאבים שנאספו והם גם הפכו ליותר מעורבים באופן פעיל במשימות.

מחקר זה מציע שהשימוש בבלוגים אינדיבידואליים לצורך ניהול מידע אישי יכול ליצור הקשרים משמעותיים מבחינה אישית של למידה עבור ילדים.

קישור לתקציר המאמר באנגלית 

hootsuite 2

רשתות חברתיות וניהול ידע

לא ניתן כיום לנהל ידע אישי מבלי להיות מעורב ברשתות חברתיות , חלק לא מבוטל מהתובנות מגעים מחברים ברשתות  חברתיות ומקבוצות עניין ברשתות חברתיות.  לכן , צריך להיעזר בכלי עזר שיהפכו את זרימת המידע מהרשתות החברתיות  למנוטרת יותר .

במידה ועדיין לא יצא לכם להכיר, HootSuite מאפשרת למשתמשים, עסקים וארגונים לנהל את הנוכחות החברתית שלהם ממקום אחד ויחיד. באמצעות האפליקציה הזמינה למשתמשי ווב ומובייל יכולים המשתמשים לא רק לפרסם ציוצים וסטטוסים, אלא גם להשיק קמפיינים שיווקים, לזהות ולהגדיל את קהל היעד ואפילו לתזמן את פרסומן של ההודעות השונות.

האפליקציה תומכת במגוון הרשתות החברתיות הפופולאריות כיום, כגון טוויטר, פייסבוק, גוגל פלוס, לינקדאין, פורסקוור ואפילו וורדפרס, ואף מאפשרת ניהול חשבונות מרובים ונפרדים לקידום עסקים, מותגים וכדומה.

The Beginner's Guide to HootSuite – Mashable

ממשק ידידותי, קל, נוח, אינטואיטיבי, עם פיטצ'רים חדשניים שמאפשר לך לנהל את החשבונות / פרופילים שלך ברשתות החברתיות ממקום אחד. מעין "דשבורד" עם טאב לכל פרופיל.. וכעת – הניהול קל מאי פעם.

פיצ'ר האנליטיקס של התוכנה מאפשר לכם לקבל תובנות סטטיסטיות בנוגע לחשבונות המדיה החברתית שלכם על פי העדפותיכם האישיות.

הדו"ח מאפשר לנתח אזכורים על המותג אותו אתם מקדמים, שינויים במספר האוהדים, לייקים ועוקבים והוא גם מציג נתונים דמוגרפיים של משתמשים אלו. הפיצ'ר מאפשר גם לנתח את מספר הקליקים והביקורים בדף ואופן הגעתם (אתרים אחרים, גוגל ועוד).

keyword in green  2012

 לסיכום , אז מהן נקודות האיזון בין כלים ותהליכים לניהול מידע אישי

נקודת האיזון הראשונה לניהול מידע אישי : הקמת פורטל אישי לניהול איסוף המידע ( באמצעות  netvibes    או  my.yahoo., אפשר גם  feedly ).

לא ניתן לנהל מידע באופן רציף  ושיטתי ללא מערכת איסוף מידע שיטתית . לא מדובר במערכת עתירת עבודה ולכן ניתן להקימה בקלות ולעקוב אחריה ללא מאמץ .

נקודת האיזון השניה לניהול מידע אישי : יצירת מאגר שיטתי  עם תיוגים , קטגוריות וסיכומי ביניים, מוצע לבחור בין DIIGO  או בלוג ממערכת WORDPRESS

להשקפתי , בסופו של דבר ניהול הידע  האישי הטוב ביותר מתבצע בתהליכי כתיבה ולכן יש לשקול בלוג כפלטפורמת לניהול ידע .

keyword in green  2012

מצגת סיכום תמציתית של הסקירה, להורדה אליכם למחשב :

pkm 2014 version 2

ביבליוגראפיה

books44

Grundspenkis, J. (2007), Agent based approach for organization and personal knowledge modelling: knowledge management perspective, Journal of Intelligent Manufacturing 18 (4): 451–457,

Pollard, Dave (2008), PKM: A bottom-up approach to knowledge management. In Knowledge Management in Practice: Connections and Context, ed. T.K. Srikantaiah and M.E.D. Koenig, Information Today, pp. 95–114

Mery Citra Sondari ( 2013), Personal Knowledge Management 2.0 , International Journal of Social Science and Humanity, Vol. 3, No. 4, July 2013

Rethinking knowledge work: A strategic approach ..

ברגמן, ע' (2005). השימוש במאפיינים סובייקטיביים במערכות לניהול מידע אישי, חיבור לשם קבלת התואר "דוקטור לפילוסופיה", תל-אביב.

הרדוף יפה, ש' ונחמיאס, ר' (2011). מטרות ואסטרטגיות לניהול מידע אישי במשימות למידה. האדם הלומד בעידן הטכנולוגי, כנס צ'ייס השנתי למחקרי טכנולוגיות למידה.

ריגל , לירון  ( 2012 ) . ניהול ידע אישי (PKM), פורסם בירחון 2Know, ספטמבר 2012

 

· ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *