חשיבות הכתיבה בכתב יד להתפתחות קוגנטיבית של לומדים בבתי ספר ובמערכות חינוך

18199

הכתיבה בכתב יד חשובה לאין ערוך להתפחות קוגניטיבית של ילדים ולומדים מאשר כתיבה דיגיטלית טוענת המומחית לרפואת ילדים PERRI KLASS, M.D , בסקירת המחקרים שליקטה וריכזה בעיתון ניו יורק טיימס ,יוני 2016.

כתיבה בכתב יד אינה מיומנות מוטורית אלא מיומנות קוגנטיבית. ילדים בביה"ס וסטודנטים הכותבים בכתב יד מעוררים את האזורים הקוגנטיביים במוח המטפחים תכנון וחשיבה והתוצאה היא התפתחות טובה של השפה (NYT 2016  ).

מחקרים גילו שכתיבה בכתב יד דווקא מחדדת את הזיכרון באופן משמעותי. למשל, תלמידות שמסכמות שיעורים בכתב יד הפגינו ביצועים והישגים טובים יותר במבחנים לעומת אלו שהקלידו במחשב. הכתיבה הביאה להן יתרון באגירת מידע וחשיבה על רעיונות חדשים ויצירתיים. פסיכולוגים מסבירים זאת משום שכתיבה דורשת תשומת לב ומחשבה גדולה יותר מאשר הקלדה במחשב.

על פי הסטנדרטים המקובלים כיום ברוב מדינות ארה"ב, ילדים לומדים לכתוב בכתב יד בגן הילדים ובכיתה א', ולאחר מכן מערכת החינוך שמה דגש על רכישת מיומנות בעזרת מקלדת. אך פסיכולוגים וחוקרי מוח טוענים כי מוקדם מדי להכריז על כתיבה ביד כדבר שעבר זמנו. מחקרים חדשים מצביעים על כך שקיימים קשרים עמוקים בין כתיבה ביד לבין היבטים שונים של חינוך והתפתחות.

handwriting hebrew 2

ילדים שרוכשים תחילה מיומנות בכתיבה ביד לומדים לקרוא מהר יותר, ובנוסף הם נהנים מיתרון מבחינת יכולתם ליצור רעיונות ולאגור מידע. "כשאנחנו כותבים מופעל אוטומטית מעגל עצבי ייחודי", אומר סטניסלס דאן, פסיכולוג בקולג' הצרפתי שבפריז. "נראה שהמעגל ממלא תפקיד שלא היינו מודעים לו והלימוד נהיה קל יותר", הוא מוסיף ( NYT 2014 ).

על פי הסטנדרטים המקובלים כיום ברוב מדינות ארה"ב, ילדים לומדים לכתוב בכתב יד בגן הילדים ובכיתה א', ולאחר מכן מערכת החינוך שמה דגש על רכישת מיומנות בעזרת מקלדת. אך פסיכולוגים וחוקרי מוח טוענים כי מוקדם מדי להכריז על כתיבה ביד כדבר שעבר זמנו. מחקרים חדשים מצביעים על כך שקיימים קשרים עמוקים בין כתיבה ביד לבין היבטים שונים של חינוך והתפתחות.

ילדים שרוכשים תחילה מיומנות בכתיבה ביד לומדים לקרוא מהר יותר, ובנוסף הם נהנים מיתרון מבחינת יכולתם ליצור רעיונות ולאגור מידע. "כשאנחנו כותבים מופעל אוטומטית מעגל עצבי ייחודי", אומר סטניסלס דאן, פסיכולוג בקולג' הצרפתי שבפריז. "נראה שהמעגל ממלא תפקיד שלא היינו מודעים לו והלימוד נהיה קל יותר", הוא מוסיף.

מחקר מ–2012 שנוהל על ידי קרין ג'יימס, פסיכולוגית מאוניברסיטת אינדיאנה, מספק חיזוק לתפיסה זו. החוקרים הציגו בפני ילדים שטרם למדו קרוא וכתוב צורה כלשהי וביקשו מהם לשחזר אותה באחת משלוש דרכים: לשחזר את הצורה על גבי נייר ובו קווי מתאר מקווקווים; לצייר אותה על נייר לבן ריק; או להקליד אותה במחשב. לאחר מכן החוקרים סרקו את מוחם והראו להם שוב את האות או הצורה. החוקרים מצאו שבקרב הילדים שציירו את האות בקו חופשי ניכרה עלייה בפעילות בשלושה אזורים במוחם, שבדרך כלל פעילים אצל מבוגרים כשהם קוראים וכותבים. מנגד, אצל ילדים שהקלידו את האות או העתיקו אותה, לא נמצאה השפעה דומה.

השפעות הכתיבה ביד אינן מתמצות רק בשיפור הזיהוי של אותיות. במחקר שבדק ילדים בכיתות ב' עד ה', מצאה וירג'יניה ברנינגר, פסיכולוגית מאוניברסיטת וושינגטון, כי כשילדים כותבים טקסט בכתיב הם מפיקים מלים רבות יותר בקצב מהיר יותר מאשר בכתיבה במקלדת, וגם מביעים יותר רעיונות. שני הפסיכולוגים פאם מולר מפרינסטון ודניאל אופנהיימר מאוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס, דיווחו כי בניסויים שערכו במעבדה ובכיתות לימוד נמצא שסטודנטים שרשמו הערות להרצאות בכתב יד למדו טוב יותר מסטודנטים שהקלידו את  הערות (NYT 2014 ).

 ראה גם :: What’s Lost as Handwriting Fades

handwriting 1

מחקר: כתב היד מידרדר – ופוגע בציון התלמיד

 התלמידים התרגלו למקלדות במקום עטים, ומורי בריטניה מודים: הם מתקשים כל-כך לכתוב, שלא נשאר להם זמן לחשוב.

הטכנולוגיה והמחשבים שיפרו שלל יכולות של האדם: הם חשפו אותנו למידע רב יותר, לימדו אותנו דבר או שניים על חלוקת קשב, ובמידה רבה שינו גם את יכולותינו לקרוא טקסטים קצרים במהירות. אבל ככל שעוברות השנים אנחנו הולכים ומגלים כיצד הם גורמים לנו לאבד מיומנויות אחרות.

העיתון הבריטי "דיילי טלגרף" דיווח בשנת 2014 כי במחקר שבו השתתפו 2,000 מורים ותלמידים בבריטניה התברר כי הירידה באיכות כתב היד של התלמידים, שהתרגלו להביע את רעיונותיהם באמצעות לחיצה על מקשי המקלדת, פוגעת משמעותית ביכולתם לבטא את עצמם ואף לזכות בציונים שלהם הם ראויים.

לפי העיתון הבריטי, 61% מהמורים מאמינים שבחמש השנים האחרונות חלה הידרדרות באיכות כתב היד של התלמידים, ו-64% מהמורים הודו שכתב יד בעייתי מאלץ אותם לתת לתלמידים ציון נמוך יותר מזה שאולי היו זכאים לו.

בתשובות של תלמידים במבחנים או בעבודות נתקלו יותר משליש מהמורים ב"אמוטיקונים" – ביטויי "סמיילי" המקובלים יותר בשפת ה-SMS והאינטרנט. עוד עולה מהמחקר כי תלמידים רבים סובלים משלפוחיות ומידיים כואבות אחרי שנאלצו לכתב זמן רב, כיוון שידם אינה רגילה לכך.

בבריטניה הדבר מעורר דאגה, משום שלכתב יד לקוי יש השפעה ישירה על הפגנת כישורים במבחנים. ב"טלגרף" מציינים שלפי מחקרים קודמים, תלמידים הנאלצים להשקיע מאמץ רב כדי לכתוב את המילים על הדף נאלצים להקדיש פעילות מוחית גדולה

יותר לפעולה הטכנית של כתיבת המילים, והדבר מפריע להם לייצר רעיונות, לשים לב לאוצר המילים או לתכנן את מהלכיהם הרעיוניים.

ממשלת בריטניה מקדמת תוכנית לקידום הכתיבה ביד בקרב ילדים קטנים, כולל שיעורים בהחזקה נכונה של עיפרון ( YNET 2014 ).

Handwriting-vs-Type

צריכים לסכם שיעור? עט או עפרון יעזרו לכם יותר ממקלדת

שורה של מרצים החלו לאסור לאחרונה על כניסת מחשבים ניידים לשיעורים שלהם. במקור הדבר נבע מחשש להסחת דעת כתוצאה מיישומים נוספים במחשב כגון רשתות חברתיות, אך בעקבות זאת בוצעו מספר מחקרים המעידים על היתרון של סיכום שיעור בכתב יד ולא בהקלדה.

על פי המחקרים, אלו שמקלידים סיכומי שיעור, למעשה מתמללים את השיעור ולכן לא מפעילים שום חשיבה לגביו. אלו שמסכמים בכתב יד לעומת זאת, לא יכולים לעמוד בקצב הדיבור של המרצה ולכן מחויבים לבצע סינון וזיקוק של החומר ולרשום לעצמם רק את מה שחשוב.

המחקר שהשווה בין 2 הקבוצות הראה שהבנת התפיסות המרכזיות של ההרצאה היתה חזקה יותר בקרב המסכמים בכתב יד, זאת אפילו דקות לאחר ההרצאה. בדיקת הזיכרון של כל העובדות שנאמרו בהרצאה, שבוע לאחריה, הראו שוב יתרון ברור לאלו שסיכומו בכתב יד. המתמללים במקלדת אולי מספיקים לכתוב הכל, אבל לא בטוח שהם מקשיבים למה שנאמר בכיתה.

  מקור וקרדיט : פורטל מס"ע, מס"ע – צריכים לסכם שיעור? עט או עפרון יעזרו לכם יותר ממקלדת

קישור למאמרון באנגלית

מקור וקרדיט: אתר חברת מתודיקה

handwriting hebrew

· ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *