כלים מתוקשבים ותוספי עזר לחוויית קריאה באינטרנט ובמכשירים ניידים

11126

ליקט , בדק והתנסה : עמי סלנט

באינטרנט קיימת קריסה של מבנים מוכרים לארגון מידע, מתגבשת בשנים האחרונות הגדרה מחודשת של מערכת היחסים שבין קורא לטקסט . השינוי הוא בכלי הביטוי. כיום הטקסטים קצרים  ועמוסים יותר, יש פריסה שיווקית של מידע, חזרה לויזואליות ולאייקונים, ויש שימוש בכלי ביטוי חדשים, כגון: תלת מימד, וידאו ועוד.

כיום יש ויתור על ליניאריות בטקסט ויש שחיקה של רצף הקריאה בגלל גורמין מסיחים בדפדפנים באינטרנט . כל המופעים האלו ההולכים ומתעצמים מפריעים לקריאה שוטפת ומרוכזת באינטרנט ( אבי ורשבסקי).

הפיתוח המהיר  של דפדפנים , במיוחד כרום , משלב כיום יותר השתלבות קידום פרסומות ברמת אודיו וגם וידאו . אם תכנסו , למשל לאתר של וואלה כל המסיחים האלו יבאו לידי ביטוי ויפגעו ביכולת קריאת המאמרים שלכם באתר.

הקריאה בטקסטים דיגטאליים באינטרנט אינה קלה. לצד הטקסטים מופיעים טקסטים מרצדים , פרסומות ואלמנטים ויזואליים שונים המסיחים את הדעת .

רוב המחקרים על קריאות (Readability) מראים שקריאה מצגים דיגיטליים היא , על כן , איטית . למעשה , מרביתנו מרפרפים במהירות ולא קוראים בצורה מאורגנת.

מחקרים אקדמאיים חשובים בתחום :

The importance of text width and white space for onli

Web Readability Factors Affecting Users of All Ages 

online teading 22על מנת לפתור את הבעייה יש כמה תוספי עזר שנועדו להקל על קריאה מהירה , שקטה ורציפה שלכם . ביניהם :

Readability הוא תוסף חשוב לכל מי שנוהג לקרוא טקסטים ארוכים באינטרנט. זהו סקריפט פשוט, שכל תכליתו להפשיט את העמוד מעיצוב ומהסחות דעת מיותרות, ולאפשר לכם לקרוא את הטקסט בעמוד נקי. התוסף יוצר  בדפדפן כרום משטח מאורגן היטב של הטקסטים עם איזון נכון של הרקע הלבן.

ניתן גם להעביר את את הטקסט הנקי לקריאה לקריאה מאוחרת יותר באמצעות משלוח המאמר או הכתבה לדוא"ל.  אחרי שתרשמו יהיה לרשותכם דף משלכם באינטרנו ובו כל המאמרים ששלחתם לקריאה מאוחרת יותר.

לרישום והורדת התוסף בדפדפן כרום

Reader 

התוסף המעולה Reader  לדפדפן  פיירפוקס מאפשר גם הוא לקרוא בצורה נוחה ונינוחה את הטקסטים של מאמרים והוא יודע להציג היטב את הטקסטים עם התמונות הקיימות מבלי לפגוע בחווית הקריאה. Layouts- יש מנגנון לתכנון פריסת המאמר , כולל בחירת הפונט המועדף עליכם.

Reader is the ultimate Reader tool for your Firefox that brings the Safari 5 Reader features to Firefox and provides you the best reading experience by transforming text on any website using fonts, colors, and layouts of your choosing in a clean and distraction free environment

ליישום

Reader :: Add-ons for Firefox

  Owl, a light add-on built specifically for online reading

תוסף יעיל לפיירפוקס המאפשר כונוון של הקריאה המקוונת ועוצמת צבעי הרקע .

Owl – For comfortable reading :: Add-ons for Firefox – Mozilla

  Moon+ Reader

תוסף מעולה ליצירת חווית קריאה במכשירים ניידים מסוג אנדרואיד . לדברי המשתמשים הוא מקל מאד על חווית הקריאה המקוונת במכשירים מבוססים מערכת אנדרואיד.

גרסת הPRO שלו הרבה יותר מוצלחת אבל היא בתשלום (($4.99)

קישור לממליץ באינטרנט

לאתר

תוספים לקריאה חווייתית של הוויקפדיה

WIKIWAND

כולם נעזרים בתכנים המעולים של ויקיפדיה. אבל בכל הנוגע לעיצוב של האנציקלופדיה החופשית, יש עוד הרבה מקום לשיפור. כאן נכנס לתמונה הסטארטאפ הישראלי   Wikiwand.

WikiWand שממוקמת בתל אביב ומעסיקה 4 עובדים, פיתחה פלטפורמה שמשדרגת את חוויית הקריאה והשיטוט באתר ויקיפדיה בזכות עיצוב מעודכן בסגנון   Flipboard

התכנים המוכרים של ויקיפדיה, העיצוב העדכני של   WikiWand

להורדת התוסף לכרום או לאייפון

להורדת התוסף הנהדר

המלצת הנסיין

בעקרון , קל יותר לקרוא מאמרים וטקסטים בדפדפן פיירפוקס. הוא רגוע יותר ופחות תזיזיתי מאשר הכרום.

לאחר עבודה של שנתיים עם כמה מהתוספים מצאתי כי תוסף Reader לפיירפוקס הוא הרבה יותר יעיל מבחינתי לקריאת טקסטים באינטרנט .

בניגוד ל Readability הוא משאיר את התמונות המקוריות של המאמר ומאפשר כיוונון עצמי  לאפשרויות התצוגה והפריסה . תיבת הכיוונון נמצאת ליד כפתור התוסף בסרגל העילי בפיירפוקס.  ניתן לבחור מראש בפונט האהוב עליכם ובצבעים הרצויים .

הנה צילום מסך של תוסף  ה-Reader  בפיירפוקס.

read setting

אני הגדרתי כי הפונט יהיה   Tahoma

רוחב תצוגה : 60 אחוז

המתכנת/מפתח של התוסף דואג כל הזמן להוציא גרסאות עדכון ובהם שיפורים  טובים מפעם לפעם .

Reader :: Add-ons for Firefox

ראה גם : 

Reader – Windows Apps on Microsoft Store

תוספים ששבקו חיים

Evernote Clearly 

תוסף לדפדפן המאפשר לקרוא תכנים ברשת ללא הסחות דעת, כמו: פרסומות, סרגלי ניווט של האתר וכד'.( אינו פעיל עוד) .

readabiliy start 01 white

·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *