יסודות באיסוף מידע בענף המידענות : אגרגטורים ותפקידם

17560

כתב וגיבש , עמי סלנט

 

אַגְרֶגָטוֹר : שירות של שליפת מידע ממקורות שונים והעברתו ללקוח על-פי העדפותיו המקצועיות או תחומי העניין שלו.

אַגְרֶגָטוֹר הוא מנגנון לאיסוף ומיון מידע באינטרנט ובמאגרי מידע . מבחינים בין אגרטור מתוקשב ובין אגרטור אנושי . כמו כן יש סוג שלישי של אגרגטורים :  אגרטורים משולבים הכוללים גם מנגנון ממוחשב וגם בחירה ואצירת מידע ע"י גורם אנושי ומיומן .

אגרגטור בנוי כך שתוכלו לעבור על הנעשה במספר גדול של מקורות מידע תוך זמן קצר יחסית .

נוכח ריבוי מקורות המידע באינטרנט ובמאגרי המידע הולכים ומתפתחים  שלושת סוגי האגרטורים כל הזמן ומלאכתם משתבחת .

  האבות המייסדים של האגרטורים : צוברי RSS

האגרגטורים הראשונים שעדיין פעילים  וממלאים תפקיד חשוב באיסוף מידע הן מערכות RSS.

במקום שהמשתמש "ירדוף" אחרי המידע בסבב ביקורים קבוע, הוא יקבל למחשבו האישי הודעה בכל פעם שיוסף פריט מידע באתר אליו נרשם לקבלת העדכונים. ההודעה תכלול תקציר על פריט המידע הנוסף וקישור ישיר להגעה אליו ברשת. הטכנולוגיה המאפשרת פתרון זה נקראת בשם RSS או בכינויה בעברית – רסיסי מידע.

RSS  מאפשר יצירת ערוץ חדשות מותאם אישית ולהתעדכן במתחדש באתרים המעניינים אתכם, מבלי לפקוד אותם . בכך תחסכו זמן רב של סקירת תכנים אותם כבר ראינו בעבר…ניתן לדמות את ערוץ ה-RSS שיצרתם לדף החדשות בפייסבוק, בו אתם מתעדכנים בכל שפרסמו האנשים/דפים/קבוצות מהם בחרתם לקבל מידע .

RSS  ראשי תיבות של "really simple syndication" – סינדיקציה פשוטה מאוד של תוכן או "rich site summary" – תמצית אתר עשירה), היא טכנולוגיה מבוססת רשת, המאפשרת לכל אדם להפיץ את תכניו ברשת ולאפשר לגולשים להתעדכן בהם באמצעות תוכנה מיוחדת הקרויה "קורא חדשות" (News Reader). תוכנה זו מזכירה יישומי דואר אלקטרוני וחלק מקוראי החדשות אף משולבים בתוך תוכנות דוא"ל.

ריכוז יעיל של ערוצי RSS מאפשר לכם לחסוך המון זמן. במקום לחפש כתבות בנושאים שמעניינים אתכם, תוכלו לבקש מתוכנת RSS לאתר אותן.

לסקירה המלאה והיעילה

   הכלים המתוקשבים המומלצים להפעת אגרגטורים יעילים על סמך RSS

Your Content. Orange hot key on computer keyboard

האַגְרֶגָטוֹר החדשני ,הידוע ביותר כיום , הוא גוגל-חדשות

גוגל חדשות או Google News, הינו אלגוריתם להצגת חדשות של חברת גוגל. שפותח על ידי קרישנה בהרט (באנגלית: Krishna Bharat) בשנת 2001 בגרסת הבטא. בינואר 2006 הוציאו גוגל את גוגל חדשות בגרסה המלאה, השירות כולל את החדשות מה-30 יום האחרונים.

 גוגל חדשות סורק את כל אתרי החדשות ומגיש לכם יכולת השוואה בן המאמרים השונים מכל העיתונים כולם, העיתון העדכני ביותר.

היקף מקורות המידע:  מאגר חדשות מ-5500 מקורות הנוצר בזמן אמיתי ( הגרסה העולמית באנגלית ), ואילו בישראל מאגר החדשות היעודי של גוגל  נוצר בזמן אמיתי ממאות מקורות עיקריים בתחומי החדשות והעיתונות היומית.

Google News סורק אלפי אתרי חדשות, ומציג מבחר ידיעות לפי קטגוריות שונות, בהן עסקים, בידור וטכנולוגיה. ניתן לבצע התאמה אישית של שער Google News לפי נושאים שמעניינים את הגולש, ואפשר גם לבצע חיפוש חדשות לפי מילות מפתח שונות. השירות הושק ב-2002, ועם השנים התרחב למדינות (ושפות) נוספות, בהן ברזיל, סין, יפן, צרפת והודו.

הגירסה הישראלית מציגה כ280 מקורות מידע, בהם אתרי חדשות ממוסדים, אתרים חדשות עצמאיים (כמו פוקט) ואתרים רשמיים (כמו האתר של מכון ויצמן). עמוד הבית מחולק לקטגוריות: ישראל, בעולם, עסקים, מדע/טכנולוגיה, ספורט, בידור ובריאות.

לאחרונה נוסף במערכת Google news מנגנון חדשני המאפשר צבירת החדשות עפ"י קטגוריות ונושאים שקובע הגולש/משתמש עצמו . שרות החדשות של גוגל מאפשר לכל משתמש לקבוע בעצמו את המדורים הראשיים שהוא רוצה לפתוח לקליטת החדשות וגם את הנושאים העיקריים הקבועים לצבירת החדשות.

"התאם אישית את החדשות שלך"   , לסקירה המלאה והיעילה 

3 laptops

ראה גם :

השפעת האגרטורים המתוקשבים על עולם החדשות באינטרנט : The Impact of News Aggregators on Internet News …

  Google alerts

  גוגל אלרטס (Google Alerts) זה כלי  מתוקשב של גוגל לאיסוף מידע עדכני  המאפשר לנו לקבל התראה למייל ( או למרכז איסוף שהקמתם לעתמכם באינטרנט) בכל פעם שאזכור חדש עולה לרשת בנושא שאנו מעוניינים לעקוב אחריו.

בעזרת כלי הניטור הזה של גוגל, ניתן לעקוב אחרי דברים שמעניינים אותנו ברשת,  לצרכי מודיעין עסקי , מידע על מוצרים חדשים , מידע על יישומים מתוקשבים חדשים וכו'.

google-alrets-table

השלבים:

בשדה החיפוש  נרשום את השאילתא שאנו רוצים לעקוב אחריה. חשוב לציין שכל הפרמטרים של חיפוש מתקדם בגוגל תופסים כאן ולכן ניתן לעשות שימוש מאד יצירתי בכלי ולמטרות מאד ספציפיות.

  1. תדירות ההתראה– יש נושאים חמים או דחופים מבחינתנו שנרצה לקבל התראה עליהם באותו הרגע (אותו הרגע = מתי שגוגל מוצא את התוכן, ולא בהכרח ברגע שהוא עולה לאוויר), ויש נושאים שנעדיף לקבל "מנה מרוכזת" מהם אחת ליום או אחת לשבוע – כל אחד והעדפותיו. אני בדרך כלל משתמש באופציה של אחת ליום.
  2. שפה– האם אנו מעוניינים לקבל התראה רק מתוך חיפושים בעברית או מכל שפה? בדרך כלל אני בוחר באופציה של "כל שפה", בעיקר במעקב אחר דומיינים. לא הייתי רוצה מראש להגביל את פוטנציאל החשיפה שלי
  3. אזור– גם כאן בדרך כלל אני לא מגביל למדינה כזו או אחרת אלא אם כן אני מחפש אזכור ספציפי שחשוב שיהיה ממדינה X.
  4. כמות תוצאות– יש כאן 2 אפשרויות: "כל התוצאות" ו"רק התוצאות הטובות ביותר". לא הכי אינטואטיבי, הייתי אומר. ההמלצה שלי היא להשתמש בתצוגה המקדימה ולראות את ההבדלים בין התוצאות. בנוסף, אם זה ביטוי שכל אזכור חשוב – אז הייתי בוחר באפשרות של "כל התוצאות".
  5. שלח אל– יש אפשרות לקבל באמצעות מייל או דרך עדכון RSS. אני משתמש במייל אבל כל אחד וכוס התה שלו.

 מקור וקרדיט :   הבלוג של דניהל זריהן

ראה גם :יצירת התראה – Google Alerts עזרה

 תדריך מידעני מעמיק לשימוש מושכל בגוגל אלרטס : Anatomy of an Information Trap, Part II: Setting Up and Sharing Google Alerts

 PopUrls News Aggregator

PopUrls הוא דוגמא לאגרטור משולב ( מתוקשב ובחירה אנושית) בתחומי החדשות . סורק מאות אלפי כתבות באינטרנט , מסנן  ומארגן אותם היטב ברשימות קריאה יעילות .

זהו ללא ספק האגרטור המקיף ביותר בעולם מידע חדשתו וטכנולוגי

כתובת

 popurl

  Techmeme

techme

  אגרגטור יעיל למעקב אחר התפתחויות טכנולוגיות בתקשוב 

כתובת

 

 דוגמאות לאגרטורים מתוקשבים בתחומי מקצוע שונים

 

Select- אגרגטור מותאם אישית חופשי לעדכונים בתחום מדעי החיים

אגרגטור מותאם אישית חופשי לעדכונים בתחום מדעי החיים ..

 Select הוא שירות עדכונים חדש חופשי בתחום מדעי החיים. Select מנהל מעקב אחרי עדכוני RSS של למעלה מ- 200 מקורות מידע מהימנים בתחום מדעי החיים כולל Pubmed, Nature, Bionity.com, Genome Web Daily News, Bioarraynews  ועוד.

עדכוני ה- RSS מתמקדים בכ- 27 נושאים מדעיים ו-3 נושאים כלליים – חדשות, טכנולוגיה ומשרות. השימוש בשירות כרוך בהרשמה חופשית. למשתמש ניתנת האפשרות לבחור נושאים למעקב ובתוך כל אחד מהנושאים הוא רשאי לבחור במקורות מידע ובמונחי חיפוש בהם הוא מעוניין לקבל עדכונים. המערכת מאפשרת למשתמש לשנות את הגדרות פרופיל החיפוש שבחר בכל עת.

מקור וקרדיט: ד"ר רות הנדזל

 גנזך הרשת – אגרגטור בלוגים ישראלי

גנזך הרשת הוא אוגדן בלוגים. זה אומר: אתר שמתעדכן אוטומטית  עדכונים  רבים ומגוונים ,

המערכת המתוקשבת של גנזך הרשת יוצרת גם תקציר בעברית .

"בחירת הבלוגים כמובן שונה משאר האגרגטורים הקיימים או הקודמים, ומתהדרת בכך שאין בה כמעט פילטרים. כאן מגיעים לממשק, שנבנה תוך כדי מחשבה על כך שיוכל להציג כמות עצומה של פוסטים יומיים בצורה שנוח יהיה לעבור עליהם תוך כמה דקות. יש אנשים שמוצאים זאת צפוף. יש אנשים שמוצאים זאת נוח. הכל נזיל ואפשר לתת עצות לשינויים.

גנזך הרשת שומר פוסטים עד שלושה ימים אחורה. בצד ימין למעלה תוכלו לנווט בין 'היום', 'אתמול' ו'שלשום'. כל יום הוא בעצם טבלה, שמורכבת משעת הפוסט, שם הבלוג בו הוא הופיע – וכותרת. לפני כל כותרת מופיעה המילה 'תקציר…', שלחיצה עליה תראה את תחילת הפוסט המדובר.

פונקציה נוספת היא חמשת הפוסטים החמים. זה לא אומר שאלו הפוסטים שלחצו עליהם הכי הרבה מאלו שברשימה, אלא הפוסטים החמים "החדשים". כלומר, אם יש פוסט שעלה לפני שעה וקראו אותו מאה אנשים, אז הוא יהיה שם לפני פוסט ישן יותר עם אלף לחיצות. צריך להתעדכן כל הזמן!"

למנגנון האוטמאטי של איסוף וצבירה בגנזך הרשת

 

אגרטור יעיל בתחומי השקעות הון בעולם

barcelona-airport-2010

Morningstar   הוא אגרגטור יעיל מאד בתחומי המידע להשקעות ברחבי העולם . המערכת המתוקשבת אוספת מידע מאלפי אתרי השקעות ואתרים פיננאסיים ומנתחת את הממצאים .

Morningstar   שייך מבחינת המתודולוגיה לסוג השלישי של אגרגטורים : הפעלת אגרטורים מתוקשבים ואחרי כן בחירה אנושית מושכלת ואפילו ניתוח של הממצאים הפינאנסיים.

כתובת באינטרנט

, Morningstar is a great resource!

  האגרגטור של יאהו למידע פינאנסי גם טוב

 אגרגטור חדשני לתחומים הפיננסיים בעולם ועולם התאגידים בהקשר הכספי וההשקעות בניירות ערך

cityfalcon-1

 CityFALCON: Your Personalised Financial News Feed

 

למערכת לקסיס-נקסיס , יצרנית משמעותית של מאגרי מידע משפטיים וכלכליים בעולם ,  יש אגרטור יעיל מאד לאיסוף והפצת מידע בתחומי כלכליים-בינלאומיים נרחבים . הגרטור אוסף וממיין מידע חדשותי מעשרות אלפי מידע חדשותיים שרובם אינם חופשיים באינטרנט .

השירות המועיל מאד הוא בתשלום ומיטב החברות בישראל נעזרות בו .

lexis-nexis

הנציגות של לקסיס-נקסיס בישראל הם ארד-אופיר  בע"מ ברמת השרון

LexisNexis Newsdesk – Media Monitoring Solution

 Publisher: Content aggregator | LexisNexis®

לסקירה המלאה בעברית 

 האגרגטורים של מיזם הגורם האנושי

סוד הקסם של  הפצת תוכן איכותי – להציע לגולשים ערך ייחודי ולא רק לסנן עבורם מידע מאתרים אחרים. וזה בדיוק שעושה מערכת האגרטורים של מיזם הגורם האנושי באינטרנט .

האגרטורים המתוקשבים  של הפורטל סורקים כל יום אלפי מקורות מידע , אך צוות המידענים בפורטל בוחר רק כמה מקורות מידע בעלי ערל לקוראים , כותב להם תקצירים ומפיץ לקוראים .

זהו הסוג השלישי של אגרטורים: אגרטורים משולבים , שילוב בין אגרגטורים  מתוקשבים  ובין אגרטורים אנושיים .

כתובת באינטרנט

תחום דעת : ההוויה האנושית ולגורם האנושי ( פסיכולוגיה , סוציולוגיה , רפואה) .

 כתובת האגרטור של מיזם הגורם האנושי בפייסבוק

Juicy apples and coffee cup on workplace

 

Social network aggregation

התחום המתפתח עתה במיוחד של אגרטורים הוא ברשתות חברתיות  מה שקרוי  בשפה המקצועית Social network aggregation , ליקוט ואיסוף מידע והבניית רשימת האיסוף במקום יעודי בפייסבוק או באמצעות כלי יעודי  עם ממשק מאוחד כגון  Hootsuite או  Taggbox .

הנה כמה דוגמאות :

antonio-berni-1905-1981

אגרגטור המלקט מתוך אלפי בלוגים בתחומי האמנות

זהו אגרטור מהסוג המשולבים ( מתוקשב ובחירה אנושית) הסורק 4000 בלוגים בתחומי האמנות ומציג בצורה ויזואלית את התוצאות הנבחרות . אגראטור זה מסתייע ברשת החברתית של טאמבלר על מנת לסרוק את הבלוגים , למיין אותם ולבחור את היצירות האיכותית יותר .

כתובת האגרטור

 historicalmomemjts-facebook-logo

אגרגטור בתחומי ההיסטוריה העולמית ותולדות ישראל

בתוך פייסבוק  פועל זה כשנתיים אגרטור המלקט פוסטים נבחרים ואיכותיים מתוך עשרות אלפי מקורות מידע היסטוריים , זהו אגרטור מהסוג המשולב ( גם מתוקשב וגם בחירה אנושית ) .

מרכז איסוף למידע היסטורי .

כתובת האגרגטור בפייסבוק

Review aggregators

blogs22

 סוג נוסף של אגרטורים אקדמאיים נקרא Review aggregator, מדובר על אתרים הסוקרים תחומי דעת מסוימים על סמך איסוף של האגרטורים המתוקשבים שהם מפעילים .

לדוגמא : האתר באנגלית של תחקירים ביוגראפיים .

There are many sources of information on biographies and our goal is to integrate the most effective sources into a one-stop tracking system or hub.

In essence , we are aggregating  the most interesting reviews , recent engaging content  and articles published  worldwide  about new  biographies .”

  brooklyn_ver3

 דוגמא נוספת לאגרטורים בתחום זה , ענף הקולנוע , the Movie Review Query Engine: Movie Reviews – MRQE

דוגמא לאגרטור אנושי יעיל ומוצלח בתחומי הספרות והספרים  בישראל :

קורא בספרים , לינקים בנושאי ספרות 

books 124 2012

דוגמא לאגרטור  משולב ( מתוקשב וגם בחירה אנושית ) יעיל ומוצלח בתחומי  ניהול התוכן המידענות :

ResearchBuzz

אוכל,  קדימה אוכל

 אגרטור ישראלי בתחומי האוכל

eat-101

דוגמא מוצלחת של אגרטור מהסוג האנושי בלבד .

יש לו מנהל תוכן אנושי שבוחר מה להכניס ומה לא , לפי קריטריונים מסוימים. כמו שהוא בוחר מה לנכניס , הוא יכול לבחור מה להוציא.

כתובת האגרטור , גם אם אתם לא רעבים כרגע

 

סיכום

בעולם שבו רשת האינטרנט כולה מכפילה עצמה מבחינת התכנים כל 8 חודשים,  אין מנוס מהפעלת כלי עזר מתוקשבים לאיסוף ומיון המידע,  ומבחינה זו האגרטורים לסוגיהם מציעים פתרון יעיל לבעיית עומס המידע באינטרנט . אבל הפעלת אגרטורים מחייבת מיומנות מידענית נרכשת . צריך לדעת לכוונן את הפרמטרים השונים לאיסוף ( כמו במקרה של גוגל אלרטס) , להתאים את רשימת האיסוף לפרופיל ההתעניינות המשתנה של הלקוח ובמקרים רבים צריך גם לדעת כיצד לזקק את התוצאות שהביאו אלינו האגרטורים "משדות הצייד הנצחיים" שלהם. כל הפעולות האלו ניתנות , כמובן ללמידה מונחית או למידה עצמית.

אין כיום קורסים או סדנאות להפעלת אגרגטורים , אבל חברת טלדן מערכות מידע שוקלת , אולי ,  לפתוח סדנה חד-יומית כזו בכנס השנתי של עולם המידענות ב10 למאי 2017 במלון הילטון תל אביב.

   עמי סלנט , 12 בספטמבר ( "לא מצאתי אגרגטור שיכתוב הסקירה, אז כתבתי לבד בעזרת העציצים בבית ועם הרבה קפה.." )  

cup of coffee and laptop on wooden table with flower and notebook in the garden, Vintage style

 

 

· ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *