אתרי שאלות ותשובות כסוגה בתחום ניהול הידע , תמונת מצב 2019

11611

איסוף ועריכה : עמי סלנט 

גרסה מס' 6 , אפריל  2019 

אחד האתגרים בניהול ידע הוא היכולת להביא לשיתוף הידע בין האנשים.

הידע קיים בתוכנו ומסביבנו אבל ידע זה מחולק ומפוצל בין מאות ואלפי גורמים ועל מנת להשתמש בו בצורה מועילה  יש לאתר את חלקיקי הידע המעשי ולגבשם כמכלול מובנה (structured).

כבר יובל שנים מדברים מומחי ניהול הידע לדורותיהם על חשיבות השיתופיות בניהול ידע . הם מצביעים על תהליך חליפין של ידע בין אנשים אשר עשוי ליצור ידע חדש או,לעשות שמוש חוזר בידע הקיים בארגון ולמנוע "המצאת הגלגל מחדש".

מדוע שאנשים ישתפו בידע שהשיגו בזיעת אפם לרווחתם ולתועלתם של אחרים?

בארגונים שונים ברחבי העולם התנפצה התיאוריה של שיתופיות בידע בקרקע המציאות , ויש מעט מאד סיפורי הצלחה של ידע שיתופי מהותי שהתפתח והתגבש .אבל בשנים האחרונות  הביאה עלייתם המחודשת של אתרי שאלות ותשובות באינטרנט  לכך שהחלו  להתגבש מרבצי ידע שיתופיים  , כאלו שהניעו אנשים בעלי ידע לשתף את מומחיותם. בראש ובראשונה אחראי להצלחה מחודשת זו אתר השאלות והתשובות Quora .

Quora.com

Quora הוא אתר אינטרנט לשאלות ותשובות הנכתבות על ידי הגולשים בשפה האנגלית. באתר נשאלות שאלות, והן מקבלות מענה, נערכות ומאורגנות על ידי חברי הקהילה. החברה נוסדה ביוני 2009, והאתר הושק ב-21 ביוני 2010. Quora אוספת שאלות ותשובות לנושאים שונים. משתמשים יכולים לערוך בשותפות שאלות, ולהציע הצעות עריכה לתשובות של המשתמשים השונים בקהילה, ובכך לרתום את כוחה של חוכמת ההמונים כדי להגיע למידע המדויק והמקיף ביותר.

אתר Quora נוסד על ידי שני עובדי Facebook לשעבר, אדם ד'אנג'לו וצ'ארלי צ'יבר. ד'אנג'לו התפטר מתפקידו ב־Facebook בינואר 2010 במטרה ליצור את Quora. הוא אמר שהוא וצ'יבר רצו ליצור את Quora מכיוון ש"חשבנו ש'שאלות ותשובות' הוא אחד מהאזורים באינטרנט שיש המון אתרים שמתעסקים בהם, אבל אף אחד לא קם ויצר משהו שהוא באמת טוב עדיין".

ב-Quora נדרשים המשתמשים להירשם בשמם המלא, ולא באמצעות כינוי אינטרנט. המשתמשים יכולים להצביע עבור תשובה לחיוב ולשלילה, וגם יכולים להציע עריכות לתשובות שסופקו על ידי אחרים.

 היקף תשובות הידע באתר Quora הולך וגדל מיום ליום. הוא מושך כ־334 מיליון מבקרים ייחודיים בחודש – מה שהופך אותו, על פי אתר "אלכסה", לאתר הרביעי הכי פופולרי בארה"ב, והשמיני(!) בעולם כולו. צוות הפיתוח משפר כל הזמן את אלגוריתם לדירוג התשובות , כולל ניסוי בטא לפיתוח מנגנון חדש הנקרא פרסים של ידעKnowledge Prizes . הזוכה בפרס ידע יקבל  הוקרה כספית על גיבוש הידע הטוב והממצה ביותר באתר Quora באותו חודש. הם הקציבו למענקי פרסי ידע תקציב משמעותי באופן שהזוכים בפרסי ידע יקבלו כל אחד כ1000 דולר.

אלגוריתם לדירוג תשובות

האתר Quora נבנה בעזרת Pylons ו-Comet עבור צד השרת של האתר. הוא משתמש ב-MySQL כמסד הנתונים, ושרתי החברה מופעלים באמצעות מערכת ההפעלה אובונטו. אנשי הצוות של Quora פיתחו, בנוסף, אלגוריתם לדירוג תשובות, שדומה לאלגוריתם PageRank.

האם אפשר לראות בשירות של  Quora מתחרה לגוגל?

בניגוד למנוע החיפוש של גוגל Quora  מתאים לקהל האנשים שיודעים מה בדיוק לשאול. בגוגל התרגלנו להכניס מושגים, מילים ומשפטים כלליים; ב-Quora צריך לנסח שאלה מדוייקת.

הבדל חשוב נוסף הוא סוג התשובות שמקבלים בגוגל, אשר מושפעות ישירות מהיכולת של מנוע החיפוש לנטר את האתרים השונים ברשת ולדלות מהם את המידע הרלוונטי לשאלה.

Quora  מבקש מהשואל להתמקד בנושא ולשאול שאלה רלוונטית – וכך לקבל תשובה אפקטיבית. התשובה שתעלה תושפע מהדירוג שייקבע על ידי משתמשי האתר.

בנוסף לכך, העובדה שהשאלות והתשובות שמופיעות ב-Quora נסרקות על ידי גוגל, הופכת את האתר למקור מידע למשתמשי הרשת בכלל ולא רק למשתמשי השירות (לפחות עד שיוחלט לסגור את האתר למנועי החיפוש).

משום שב-Quora הגולשים יכולים להתערב בתכנים, הוא יותר דומה לבסיס ידע – מעין ויקיפדיה משודרגת.

האנלוגיה בין Quora לבין אתרי Wiki היא מובנת. באתרים שמבוססים על מודל Wiki – ויקיפדיה בראשם – קיימים עשרות נושאים לדיון, הכוללים אינספור הודעות ומאפשרים לגולשים לתרום מידע לאתר באופן חופשי ושיוויוני. כולם מוזמנים להשתתף בדיונים קיימים או לחילופין לפתוח דפים ונושאים חדשים לדיון. היכולת של משתמשים לערוך, לשנות ולתרום לאיכות התוכן באתר כזה – מקבילה ליכולת המשתמשים ב-Quora לשנות ולשפר את איכות התשובות.

כרגע, Quora נהנה מיתרון מבחינת רמת התשובות שמספקים משתמשיו. האתר מנחה את כותבי השאלות והתשובות לעמוד בכללי תחביר, לשון וניסוח, דבר המשמש כמסננת למי שאינו המשתמש הרצוי של השירות. כמו כן, האתר מושך בכירים ומומחים בתחומם, שאף מזדהים בתור כאלה – ומעניקים לתשובות אופי אמין.

הרשומים באתר Quora מקבלים לתיבת הדוא"ל שלהם , תקציר שבועי של שאלות ותשובות  בעלות עניין שנשאלו לאחרונה באתר Quora.

Quora Weekly Digest – Quora

What is the Quora Digest? – Quora

Quora.com

דוגמא לידע שיתופי באתר QUORA

כיצד מצליחים לזהות במהירות יחסית אדם שהוא מניפולטיבי ( נכלולי)

How do you quickly recognize a manipulative person?

100 אנשים ענו על השאלה הזו , עורכי האתר ניפו את התשובות הפחות רלבנטיות ובהחלט גיבשו בסיס ידע שיתופי תקף לזיהוי אנשים מניפולטיביים.

חלק מכותבי התשובות הם מומחים .

קישור

דוגמא נוספת לידע שיתופי באתר QUORA : מדוע סין הפכה למדינה המתקדמת ביותר בעולם לפיתוח אפליקציות לתחום המובייל

 המתחרים של אתר QUORA

גוגל מגבירה מאמצים לפיתוח מנועי שאלות ותשובות ב2019

גוגל רכשה בתחילת ינואר 2019 את מנוע השאלות Superpod בסכום של 60 מיליון דולר. מטרת הרכישה נועדה לשלב את המומחיות והידע של צוות פיתוח מנוע Superpod בפעילות הפיתוח של אלגוריתמים לאיתור תשובות  של גוגל. צוותי Superpod פיתחו יכולות מעולות בכל הנוגע להתאמת שאלות לטווח נרחב של תשובות מומחים בתחומי דעת רבים .

מקור וקישור( ולמידע נוסף)

Reddit AskScience

 בין אתרי התשובות והשאלות הטובים והיעילים באינטרנט ניתן בהחלט למנות את Reddit AskScience , העוסק יותר בתחומי המדעים  וגם הטכנולוגיה הנגזרת (כגון אלקטרוניקה) .  יש שם שיתפיות טובה מאד בתחומי המדעים עם הבנייה ועריכה של עורכי האתר המועיל הזה.  עם זאת , הארגון של אתר QUORA טוב יותר וההבנייה והדירוג של התשובות ניכרים יותר.

askscienc-reddit

הניסיון של reddit  עם אתר השאלות והתשובות Ask Historians פחות מוצלח בהשוואה לתת –אתר Reddit AskScience

אפשר , אולי, למנות את Yahoo Answers בין אתרי השאלות והתשובות שתורמים רבות לניהול ידע שיתופי . יש כאן בהחלט מאגר מקיף של תשובות לאלפי נושאים , אך לא ניכרת יד מכוונת של עורכים או דירוג איכותי של התשובות ולכן לא ניתן בדיוק להגדיר את Yahoo Answers כמתחרה לאתר QUORA.

יאהו Answers הוא אתר שאלות ותשובות חברתי ומאגר ידע אינטרנטי של מנוע החיפוש יאהו, שמאפשר למשתמשים בעלי חשבון ביאהו להעלות שאלות ולקבל עליהן תשובות וגם לענות על שאלות ששאלו משתמשים אחרים.

כדי להפחית את מינוני הספאם ולעודד משתמשים להשתתף החברים הפעילים ב-Yahoo Answers מתוגמלים על ידי מערכת היררכית של נקודות ושלבים. משתמשים פעילים צוברים נקודות על פעילותם באתר, וסך מסוים של נקודות מעביר אותם לשלב הבא. משתמשים בשלבים גבוהים יותר רשאים להשתתף במספר בלתי מוגבל של שאלות, תשובות ודיונים ביום, ואף לכלול קישורים נלחצים בתשובותיהם.

אתר השאלות והתשובות בנושאי תוכנה Stack-Overflow

לסטאק־אוברפלואו יש 50 מיליון מבקרים בחודש, ויותר מ–10 מיליון משתמשים רשומים המנהלים פרופיל ציבורי באתר. מישראל לבדה יש כ–415 אלף מבקרים בחודש, שצופים יחדיו ב–2.5 מיליון דפים, וכ–6,000 משתמשים רשומים. לשם השוואה: בעולם, לפי הערכות, יש כ–20 מיליון מתכנתים, וכל תעשיית ההיי־טק הישראלית מסתכמת בכ–280 אלף איש. לפי דירוג אלקסה, סטאק־אוברפלואו הוא אחד מ–50 האתרים הפופולריים בעולם.

המייסד הוא ג'ואל  ספולסקי ישראלי לשעבר, שסיים תיכון בירושלים ושירת בנח"ל המוצנח לפני שחזר לארה"ב כדי ללמוד מדעי המחשב באוניברסיטת ייל.

הפופולריות של סטאק־אוברפלואו והאיכות הגבוהה של השאלות והתשובות שנכנסות לאתר מיוחסות למנגנוני הסינון, הקטלוג והכללים של הקהילה, ולשיטת הניקוד והמשחוק שהוטמעה בו מתחילת דרכו. כל גולש יכול להירשם לאתר ולשאול שאלות או להשיב עליהן. הגולשים מצביעים על תשובות נכונות ושאלות מוצלחות, ובכך מעניקים נקודות לכותביהן, שצוברים מוניטין. משתמש שמעוניין בתשובה מהירה יכול לערוך "מכרז" על חשבון הניקוד שצבר, ויועבר למי שישיב נכון על השאלה שלו. תשובות שגויות או מטעות ושאלות מיותרות או בלתי מובנות יובילו על פי רוב לחסימת המשתמש על ידי משתמשים מנוסים שצברו מוניטין והרשאות.

משתמשים באתר יכולים להישאר אנונימיים, אולם רבים מהם מחזיקים פרופיל אישי, ואם הם פעילים בו מאוד — קרוב לוודאי שהם גם יציינו זאת בגאווה בקורות החיים שלהם. מגייסים של כמה מהסטארט־אפים הבולטים בישראל סיפרו לנו שחלק מתהליך הגיוס כיום כולל בדיקת פרופילים באתר.  (מקור : רותי לוי , מגזין דה-מרקר , 5 לאפריל 2019 )

  ובישראל ?

במידה רבה , ההתפתחות של אתרי שאלות ותשובות בישראל התנקזה לתוך קבוצות מומחים יעודיות שהוקמו בפייסבוק בשנים האחרונות , חלקן פעילות יותר וחלקן פחות . לדוגמא , קבוצת וורדפרס – הקבוצה החדשה בפייסבוק מנקזת אליה שאלות ותשובות רבות על ניהול תוכן הקשור ללפטפורמת וורדפרס.

לדוגמא

קהילת קוראי ספרים אלקטרוניים מסוג KINDLE  הפעילה כבר שלוש שנים בפייסבוק היא בהחלט דוגמא טובה לשיתופיות בידע מעשי .

לדוגמא

facebook-group-1

גם קבוצת ניהול התוכן הדיגיטלי בפייסבוק ( אשר עבדכם הנאמן ייסד אותה לפני 4 שנים) משמשת ,לעתים , במה יעילה לשאלות ותשובות בנושאי תקשוב וכלי תקשוב . בקבוצה משתתפים גם מומחים והם מנסים לתרום ידע מעשי אבל מספר פריטי המידע השוטפים עדיין עולה על מספר השאלות והתשובות .

לדוגמא

askpeople-1

  אתרי שאלות ותשובות שאינם מבוססים על ידע של מומחים

AskPeople הוא אתר אינטרנט ישראלי שהושק בשנת 2012. האתר מאפשר לגולשים להתייעץ ולייעץ באופן אנונימי בשלל נושאים – מענייני משפחה, זוגיות והורות, דרך השירות בצה"ל ועד יחסים ומיניות.

בגרסתו הראשונית נפתח בגירסת טסט כאתר בשם "מתייעצים". עם הצלחת הפורמט, נסגר האתר, ונפתח מחדש בגרסה משודרגת בשם AskPeople. האתר הוקם באופן רשמי ב-1 בספטמבר 2012. את האתר הנוכחי ובגרסתו הקודמת הקים צעיר ישראלי נמרץ בשם שחר אור ואת התוכן מנהל צוות הבוחן את השאלות במשך כל שעות היממה, מאשר שאלות, מסיר עצות פוגעניות וכן מדווח על מקרים הדורשים התערבות משטרתית. האתר מאפשר להתייעץ בתחומים פרטיים, אינטימיים, ומאפשרת לפונה לפנות לעזרה מבלי להיחשף, ולכל המעוניינים להציע מניסיונם ועצתם לענות מבלי להיחשף. האתר מחולק לקטגוריות שונות כגון תזונה וכושר, הורות ומשפחה, אמהות ולידה, עבודה, תיירות ונופש ועוד, כאשר הפופולריות ביותר היא "אינטימיות ומיניות.

כתובת האתר

הקבוצה כלים קטנים גדולים בישראל הפכה להיות פורום יעיל מאד לשאלות ותשובות של מורים המשתמשים בכלים מתוקשבים . 

יוזמה של אפרת מעטוף 

קישור לקבוצה בפייסבוק

 

 מערכת השאלות ותשובות של AskPavel! בנושא קידום אתרים 

קישור לאתר 

 

 

"סטיפס"

קיים גם האתר הישראלי סטיפס הנועד לסייע לבני נוער בשאלות ובתשובות , אך בשנתיים האחרונות הוא איבד מערכו וילדים משועממים מעלים שאלות ולא מקבלים תשובות וגם אין בקרה על האתר.

כתובת האתר

·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *