ימים מקוונים – ימי שיא של פעילות מקוונת בבתי ספר ישראליים 2014

10967

סקירת מידע כוללת , מעודכנת לחודש מאי 2014

רקע ורציונל

היום המקוון הינו יום לימודים המזמן שפע הזדמנויות לרכישת ופיתוח מיומנויות בתחומים שונים.  הפעלת יום מקוון מאפשרת לתלמיד להתנסות בלמידה אקטיבית במהלכה עליו לקחת חלק פעיל ולהתמודד עם בעיות אותנטיות.

הפעילות המקוונת של התלמידים ביום המקוון  נותנת להם  עצמאות בעבודתם, הם לוקחים חלק פעיל ואקטיבי, הם מנהלים את קצב העבודה שלהם ומחלקים את העבודה בין החברים. מלבד זאת זה ממקד את התלמיד, מגביל אותו בזמן ומחייב אותו לתוצר מידי.

הלמידה המקוונת מרחוק מאפשרת גיוון שיטות ‫הוראה- למידה והעמקת הלמידה בכתה באמצעות חשיפה למקורות מידע ‫חדשים ומעודכנים.

‫ביום מקוון נדרשים התלמידים לגלות אחריות ללמידתם , תוך תכנון זמנם ‫ותהליך עבודתם לאורך יום  הלימודים. למידה שכזו מאפשרת סוג נוסף של ‫קשר בין מורה- תלמיד ואינה באה להחליף את המפגש פנים אל פנים.

התופעה של עריכת ימים מקוונים בבתי ספר היא במידה רבה תופעה חינוכית ישראלית ייחודית שנולדה  בשנת 2001 בבית הספר בכפר ורדים בצפון הארץ ( בהשראה וביוזמה של ד"ר אברום רותם) .  משם  הגיעה ההשראה ליוזמה הישראלית הייחודית בעולם של יצירת אירוע מתוקשב ייחודי בחיי ביה"ס.

הרעיון  המקורי של ד"ר אברום רותם : לערוך יום מקוון בו מעבירים משימות דרך אתר בית הספר לתלמידים והם צריכים לבצען מבלי להגיע לבית הספר. עד מהרה אומץ הרעיון גם ע"י מנהלי בתי ספר אחרים בארץ, בכפר סבא, ראשון לציון ובראש העין.

אחרי דעיכה מסוימת של תופעת אירועי "ימים מקוונים" בבתי הספר הישראליים בשנים 2007-2008, חלה התעוררות מחודשת להפעלתם בעקבות מצב החרום בדרום הארץ בראשית 2009. אז נערכו ימים מקוונים בבתי הספר בעיר אשדוד אשר נדרשו למצוא פתרון מעשי להפעלת תלמידים מהבית. נראה כי הניסיון החיובי שצברו בתי הספר בדרום הארץ בכלל ובאשדוד בפרט הביא לנכונות גוברת של מנהלי בתי הספר לקיים את פעילות השיא בתקשוב החינוכי כימים מקוונים מלאים מהבית גם בשנים בקרובות. למי ששכח:ערוץ התקשוב של ימים מקוונים בערוץ התקשוב של ימים מקוונים. בעיר אשדוד הופעל בזמן המלחמה בראשית 2009 ע"י בתי הספר באשדוד בהצלחה, ואפשר לבתי הספר לתת מענה לתלמידים, מורים והורים.

נכון לשנת 2014 יש התעוררות רבה של פעילויות מתוקשבות בבתי ספר בישראל במעטפת של עריכת יום מקוון לכלל ציבור תלמידי ביה"ס או לתלמידי שכבה מסוימת.

אפשר גם אחרת: תכנון יום לימודים שבועי מקוון קבוע בביה"ס התיכון בישראל

יוזמה במערכת החינוך האמריקאית: יום לימודים מתוקשב ארצי בכל בתי הספר

 

  מאפייני פעילויות בבתי ספר ישראליים : תמונת מצב 2014

 

כל ביה"ס בישראל הוסיף את הנופך שלו לקיום היום המתוקשב, אך העיקרון של שבירת גבולות ביה"ס בלמידה מקוונת מהבית נשמר בכל היוזמות המתוארות במסמך זה. ראיונות שנערכו ב2004 וב2006 עם תלמידים ומורים שהשתתפו בימם המקוונים בבתי הספר בכפר סבא ובראשון לציון גילו כי האירוע המקוון הרב-שנתי מגביר את המוטיבציה של התלמידים ללמוד בנקודת הזמן שבה הופעל. התלמידים נרתמו בהתלהבות לאתגר של למידה מהבית באמצעות האינטרנט ונגשו להתמודד עם המטלות המקוונות ביתר עניין והתלהבות מאשר בבתי הספר עצמם.

תלמידים ומורים שהשתתפו בימם המקוונים בבתי הספר בכפר סבא ובראשון לציון לפני 12 שנה גילו כי האירוע המקוון הרב-שנתי מגביר את המוטיבציה של התלמידים ללמוד בנקודת הזמן שבה הופעל. התלמידים נרתמו בהתלהבות לאתגר של למידה מהבית באמצעות האינטרנט ונגשו להתמודד עם המטלות המקוונות ביתר עניין והתלהבות מאשר בבתי הספר עצמם.
שבירת גבולות הלמידה, גבולות המקום והזמן באמצעות האינטרנט הקנו לתלמידים תחושה של שינוי והמוטיבציה שלהם להשקיע בתרגילים של מתמטיקה, תנ"ך והיסטוריה הייתה גבוהה למדי.
עמדות המורים לגבי עריכת והפעלת הימים המקוונים עדיין לא נמדדו בגישה מחקרית שיטתית, אך  משיחות עם כמה וכמה מורים נראה  כי לא תמיד ההתלהבות של התלמידים או ההנהלה דבקה גם במורים ככלל. מבחינת חלק מההמורים לא מדובר על אירוע השובר את גבולות הזמן והמקום כי הם נדרשו להגיע לביה"ס ולשבת במעבדות המחשב או בעמדות מחשב על מנת לעקוב אחרי הפעילות בפורומים הממוחשבים, לבדוק עבודות ולהעריך בסדר יום מקוצר ומהיר. עם זאת, יש לציין כי בשנים 2002-2007, תקופת השיא בהפעלת ימים מקוונים בבתי ספר ישראליים היו מורים רבים פחות מיומנים בתחומי התקשוב החינוכי ועדיין ללא הפנמה ללמידה מקוונת בעידן ההוראה המקוונת. מעקב אחר כמה בתי ספר שנכנסו בשנים 2008-2009 להפעלת ימים מקוונים מגלה כי רמת ההתלהבות של המורים בהם הייתה גבוהה מאד והיא סחפה גם את התלמידים בבתי הספר.

ימים מקוונים – ימי שיא של פעילות מקוונת בבתי ספר ישראליים

תנאים מקדימים להפעלת יום מקוון בביה"ס

הכנת מתווה פעולה

הכשרת המשתתפים לקראת היום המקוון

משוב , הערכה והפקת לקחים

יום סינכרוני מקוון באנגלית – כמה תובנות

יום מקוון אנגלית 20 13‎ – YouTube

תובנות מארגון יום מקוון בחט"ב

 

 

יתרונות וחסרונות של יום מקוון בבתי ספר תיכוניים

המורה והמחנכת סמדר סגליס כותבת בבלוג שלה על היתרונות והחסרונות של הפעלת יום מקוון בבתי ספר תיכוניים כשגרה קבועה ומחייבת .

כותבת סמדר סגליס : "בארץ ימי הלימוד המקוונים הם עדיין בגדר המלצה, לעומת זאת, ישנן מדינות בארה"ב כמו: פלורידה, איידהו, טנסי ומישיגן שחוקקו חוק המחייב כל תלמיד תיכון ללמוד לפחות קורס מקוון אחד במהלך שנות לימודיו, ללא זה לא יוכל לקבל תעודה המעידה על סיום לימודיו בתיכון".

היא מונה את היתרונות והחסרונות של יום לימודים שכזה:

קישור לדיווח בפורטל מס"ע

דוגמאות של מטלות מקוונות הניתנות בימים מקוונים בבתי ספר

יום מקוון לכיתות ט' , ביה"ס בליך  , רמת גן תשע"ב

קישור

"תן קיוון" יום מקוון בביה"ס בנופי הבשור"

נבחרו המקצועות הבאים: שיעורים סינכרונים באנגלית ובמדעים, ושיעור אסינכרוני בספרות, שבוצע כמשימה שניתנה לתלמידים לפרק  זמן מוגדר.

לדיווח

יום מקוון נופי הבשור 5.3.12 שיכבה ח'  סרט וידאו , המורים לאנגלית מלמדים מרחוק

"ויעש אחשורוש יום מקוון, וישלח להביא את ושתי המלכה, מומחה למחשבה שיעית ובלוגרית מתל אביב"

ביום חורפי וגשום, בתחילת חודש מרץ נערך, בחטיבת הראשונים שבישוב גני תקווה יום מקוון שהוקדש השנה לסוגיית מעמד האישה. על תכנון השיעורים היו אמונים צוותי המורים אשר שקדו על פיתוח יחידות בינתחומיות המשלבות בין נושאי הליבה לנושאי המאה ה-21 במשך מספר חודשים.  באמצעות הטכנולוגיה הסינכרונית התכנסו בכיתה הוירטואלית מלבד המורים גם מספר מומחים אשר העשירו, הרחיבו והקיפו את הנושא ממגוון נקודות מבט.

קישור

ימים מקוונים בנושאי שפה ולשון במחוז הצפון

יום מקוון "תקשוב שפה" – ניבים ופתגמים בנושא הבריאות , מחוז הצפון"

תלמידים  יקרים ,

בדף זה יש קישורים לאתרים העוסקים בנושא ניבים ופתגמים

וכן מסמכים ובהם מאגר הפתגמים לבחירה.

ניבים ופתגמים בנושא האחר הוא אני – שפה תקשוב תשע"ד

קישור 4

יום מקוון בשפה – Google Sites

התלמידים ילמדו ניבים ופתגמים , יכתבו סיפורים, יכינו מצגות ויחברו חידונים .

תכנית למידה שנולדה כחלק "מתכנית להטמעת יעדי החינוך הלשוני",

"מתכנית התקשוב הלאומית: מיומנויות המאה ה-21" ומיעדי הנושא המרכז לשנת

הלימודים תשע"ג "מנהיגות ומנהיגים".

בתכנית אנו מקיימים למידה חווייתית שיתופית מתוקשבת בבתי הספר היסודיים. התכנית מסתיימת ביום שיא מקוון.

קישור ישיר

יום מקוון: התחדשות השפה העברית – היכן זה 'פוגש' אותי?".

יום מקוון – התחדשות השפה העברית , מקור 2

יום מקוון – התחדשות השפה העברית , מקור 3

ניבים ופתגמים בנושאי מנהיגות – יום מקוון , מחוז הצפון

יום מקוון שפה תשע"ד – בית ספר כנרת ע"ש נעמי שמר

ביה"ס "גיורא יוספטל" – תוצרי תלמידים יום מקוון בשפה כיתה ד תשעד

 

יום מקוון לספרות ילדים ונוער – תשע"ד

למידע נוסף , יום מקוון לספרות ילדים ונוער – תשע"ד ( מחוז תל אביב)

אחד מאירועי השיא של התכנית המחוזית לעידוד קריאה הוא היום המקוון לספרות ילדים.יום זה נערך על-ידי מרכז ההדרכה לתקשוב, תל אביב בהובלתה של יעל ירון גרשוביץ ובשיתוף עם אודיה מל, המדריכה המחוזית לאוריינות וספריות בבתי הספר היסודיים.

מטרת היום להפגיש, באופן וירטואלי, בין סופרים ויוצרים מתחום ספרות הילדים והנוער ובין תלמידי בתי הספר היסודיים ברחבי המחוז.

יום זה הפך למסורת רבת שנים ונערך מדי שנה עם יוצרים שונים ובמתכונת ההולמת גם את ההתפתחויות הטכנולוגית המאפשרות שיח בזמן אמת עם היוצרים באמצעות שידור וידאו חי.

קישור

יום מקוון "ספרות ילדים" תשע"ב, מחוז תל אביב

"במהלך היום ישוחחו התלמידים עם מספר יוצרים בתחום.מטרת השיח הווירטואלי היא הכרות מקרוב, בדרך אינטראקטיבית, ייחודית ומעניינת, עם העוסקים במלאכת היצירה, ההפקה וההפצה של ספרות ילדים. התלמידים ינהלו עם היוצרים שיח איכותי בפורום, תוך שמירה על כללי שיח נאותים וישאלו את המרואיינים שאלות העוסקות ביצירותיהן . חדרי השיח של היוצרים ייפתחו רק ביום המקוון. פורומים לתרגול המורים והתלמידים יפתחו כשבועיים לפני היום המקוון. השנה יתנסו חלק מבתי הספר במפגש סינכרוני בפלטפורמה המאפשרת שיחה עם היוצר בזמן אמת. ניתן יהיה לראות את היוצר בווידיאו, לשמוע את קולו ולשאול שאלות בעל פה."

קישור

סרט וידאו , יום מקוון "ספרות ילדים"

תקשוב דרום

אורייאנית – מערכת תומכת ללמידה מתוקשבת: יום מקוון

קישור

תוצרי תלמידים של היום המקוון

קישור

תוצרים של כיתה ה’4 בי ס אשכול

תוצרי הגרפיטי של תלמידי כיתה ו'-2 מבית- ספר "אחדות"

תוצרים ו4 נוף ים

יום מקוון – כינונה של מדינת ישראל , סרט וידאו

לדף היום מקוון שפיתחה זהר טלמור-רוטבליט, מפתחת המודל "מקוונים גבוה"

כלים ומיומנויות – חומרי עזר להשתלמות מורים ( זהר טלמור-רוטבליט)

יומולדת לכנסת יום מקוון ( סרט וידאו)

זהר טלמור-רוטבליט, מפתחת המודל "מקוונים גבוה"

אודות המודל החינוכי "מקוונים גבוה" – ט"ו בשבט – יום הולדת לכנסת

  1. "מקוונים גבוה" הינו מודל חינוכי המותאם להוראה של תחומי דעת שונים ממדעי הרוח והחברה. המודל פותח על ידי זהר טלמור-רוטבליט, והוא מיושם כיום בבית-הספר "עמקים-תבור" שבקיבוץ
  2. כל אתגרי-הרשת – ט"ו בשבט – יום הולדת לכנסת

יום מקוון 3: רב-תרבותיות בחברה הישראלית בראי הזמר העברי

יום מקוון – סובלנות ( מרגלית אילן)

יום מקוון בשפה- האחר הוא אני – נופי ארבל

 

 

אנגלית יום מקוון

יום מקוון של למידה מרחוק בספרות דוגמה של מטלה מקוונת שהגיש תלמיד :

דוגמא של מטלה מקוונת במדעים , ביה"ס המקיף שער הנגב

יום מקוון במתמטיקה – מטלה מקוונת במתמטיקה

יום מקוון איכות הסביבה
מיחזור וחוק האריזות

יום מקוון בבית חינוך ניסויי שער הנגב , יום מקוון תשע"א .

השיעור המקוון הוא בהיסטוריה,  היערכות מקוונת שנועדה לאתגר את תלמידי כיתות י' ללמוד שיעור בהיסטוריה באמצעים חזותיים. התלמידים נדרשים לענות על מטלות , המבוססות על סרטי וידאו , לענות על שאלות המתייחסות לכך ולשלוח למורים בדוא"ל את התשובות.

יום מקוון ייעודי לנושא השואה

יום למידה מרחוק בעזרת האינטרנט (יום מקוון)  בביה"ס העל –יסודי  עמי אסף בשרון .  פעילות זו נעשתה בהקשר ליום השואה ועסקה  בנושא "השואה-דרך גטו ורשה".

התלמידים עסקו  בפעילות בין תחומית, באירועים  מרכזיים בשואה דרך גטו ורשה, בילדים בתקופת השואה, במרד גטו ורשה, היודנראט והגירוש מהגטו למחנות ההשמדה. באמצעות פעילות מקוונת התוודעו  התלמידים לאתרי מידע מהימנים כמו: אתר יד ושם, אתר לוחמי הגטאות, ועוד אתרי תוכן ומולטימדיה.

ביום המקוון התבקשו התלמידים לבצע משימות הדורשות מיומנויות עבודה בסביבה וירטואלית: גלישה באינטרנט, השתתפות בקבוצת דיון הבית-ספרית ומיומנויות עבודה בסביבת מחשב.

קישור

ראה גם : יום מקוון בנושא ביולוגיה בביה"ס עמי אסף בשרון:

יום מקוון במדעים בסביבת הפלטפורמה המתוקשבת של מוודל

חטיבת הביניים , "גוונים ראש העין" , התארגנות ייעודית של צוות המדעים בחטיבת הביניים , כולל הנחייה מקוונת באמצעות מערכת מוודל לתלמידים בבית ולתלמידים במעבדות המחשב בביה"ס. קישור

יום מקוון במדעים – מים. שכבת ז' חט"ב "גוונים". שני נעים – מחנכת ז'1 חט"ב "גוונים". במהלך המחצית השנייה התקיים בבית הספר יום מקוון לשכבת ז' בנושא המים.  יום מקוון במדעים – מים

יום מקוון מחוזי

יום מקוון במחוז תל אביב בנושא ספרות ילדים בעקבות מצעד הספרים תשע"א. התלמידים שוחחו באינטרנט עם סופרים ויוצרים. מטרת השיח הווירטואלי היא הכרות מקרוב, בדרך אינטראקטיבית, ייחודית ומעניינת, עם העוסקים במלאכת היצירה, ההפקה וההפצה של ספרות ילדים. השיח התקיים בפורום מתוקשב באינטרנט. לבתי הספר ניתן אפשרות לתרגל את השיח המקוון בפורומים לפני המפגש המתוקשב ביום המקוון  עם הסופרים. קישור

15 בתי ספר ממחוז תל אביב השתתפו ביום המקוון  קישור 2

 יום מקוון עירוני בפעילות העשרה

במסגרת חודש חולון התקיים יום מקוון לתלמידי כיתות ד', בשיתוף מרכז התקשוב ומוזיאון לתולדות חולון (הפועל במסגרת רשת קהילה ופנאי).

במהלך הפעילות שוחחו ילדי כיתות ד' מכל בתי הספר בעיר, באמצעות פורום ממוחשב עם דמויות הקשורות לעירהשנה נוסף חידוש, שיחה אשר התנהלה באמצעות וידאו עם מנהל המרכז לתיאטרון בובות- אילן סביר .
זו השנה השמינית בה מתקיים יום מקוון לתלמידי כיתות ד' בעיר חולון.

קישור

מדעים

יום מקוון מדעים בנושא החקר המדעי _שלב א _מורה ותלמידים ( מחוזי)

שלום מורים ותלמידים! בשלב זה אתם עובדים ביחד כצוות. קראו את הסעיפים הבאים ובצעו אותם ביחד, עבדו בשיתוף פעולה , חלקו ביניכם תפקידים.

בסוף שלב זה אתם יוצרים מצגת שיתופית -בית ספרית- בגוגל דוקס שתופיע באתר החקר. קישור ישיר

 יום ירושלים- שיעור מקוון – מרחבי כיתה/לימוד

לקראת יום ירושלים נבחרו תלמידי כתות ו' למארגני מסלולי טיולים בירושלים. משימתכם היא לתכנן "טיול וירטואלי בבירת ישראל". לצורך ביצוע המשימה עליכם להכיר מגוון רחב של אתרים בירושלים, כמו כן עליכם להצטיין ביצירתיות מחשבתית. משימתכם היא להכין שקופית במצגת משותפת שתסייע לחברת הטיולים בה אתם עובדים להתחרות ולפרסם את מסלול הטיול שלכם. בסיום העבודה ניצור יחד חוברת מאגר מסלולים בירושלים.

קישור ישיר

wikis spacesימים מקוונים | מגוון יחידות ללמידה מרחוק

27 באפריל 2014

 ימים מקוונים – יוזמה של המנהל למדע וטכנולוגיה.

פעילויות מתוקשבות מוכנות לשימוש בסביבת מוודל, במגוון נושאים: יום השואה, יום ירושלים, שבועות, האחר הוא אני, גלישה בטוחה ומדעים.

הפעילויות מיועדות לתלמידי כיתות ד'-ט'.

computer in green  2014 מעוניינים להפעיל את תלמידיכם באמצעות אחת היחידות המקוונות ?
הכנסו לאתר המנהל למדע וטכנולוגיה, שם תמצאו את פרטי ההתקשרות.

להתרשמות מהתכנים המוצעים, הכנסו לדף הפעילויות (מומלץ לגלוש בדפדפן כרום).

לדיווח של אפרת מעטוף בבלוג המועיל שלה,  ימים מקוונים | מגוון יחידות ללמידה מרחוק

ראה גם הדייוח הרשמי

smoking 2014יום מקוון -מניעת עישון

 

 

 

e-bookחידון מקוון עירוני , אשדוד

מזה ארבע שנים, שמקיימים באשדוד חידון בשיטה מקוונת בנושא הקריאה. באמצעות מיזם "אשדוד בסימן קריאה" והחידון המקוון נחשפים התלמידים לעולם הספרים ומתאהבים בעולם הקריאה. המודל הזה יועתק ליישובים אחרים.

פרויקט "אשדוד בסימן קריאה" תשע"ד ממשיך את פעילותו באופן מואץ אל השלבים החווייתיים ביותר שלו, ושיאו יהיה בשמיני למאי שבו יתקיים החידון המקוון העירוני על ספרי מצעד הספרים תשע"ד. החידון הייחודי לאשדוד מתקיים מזה ארבע שנים, ביוזמתה של מנהלת מחלקת החינוך, יהודית גרנות, ונוחל הצלחה רבה. ייחודו של החידון באופן החווייתי בו הוא מטמיע את האהבה וההבנה לספר ולמילה הכתובה.

למידע נוסף

 

 מטלה להגשה ע"י המורים המשתלמים

עליכם לעבור על כל  הימים המקוונים ולבחור  2 ימים מקוונים שאתם בחרתם בתור " הנבחר שבמבחר" .

עליכם לפרט כמה נימוקים מדוע בחרתם  ב-2 ימים מקוונים אלו  כנבחרים על ידכם  .

יש לכתוב על כך בפייסבוק – במרחב הפייסבוק של השתלמות להיות מורה מקוון

 


 

 

· · · · · · ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *