הפילוסוף והמתמטיקאי לייבניץ , המייסד של מדעי המידע

7804

גוטפריד וילהלם פון לייבניץ (בגרמנית: Gottfried Wilhelm von Leibniz‏; 1 ביולי 1646 – 14 בנובמבר 1716 בהנובר) היה מתמטיקאי, פילוסוף ואיש אשכולות גרמני שהשפעתו בולטת הן בהיסטוריה של המתמטיקה והן בהיסטוריה של הפילוסופיה.

במהלך שירותו כספרן בספריות הדוכסות שבהנובר ובוולפנבוטל, לייבניץ הפך לאחד המייסדים של מדעי המידע. הספרייה שבוולפנבוטל הייתה עצומה יחסית לתקופתה, שכן היא הכילה יותר מ-100,000 כרכים, ולייבניץ עזר לתכנן בניין חדש עבורה, אשר מאמינים כי הוא הבניין החדש שתוכנן במפורש להיות ספריה. הוא גם תכנן מערכת  מפתחות סידורית (indexing system) חדשה לספריות, לכאורה ללא שידע על קיומה של מערכת אחרת כזאת בספרייה הבודליינית שבאוקספורד. הוא גם קרא למוציאים לאור לערוך תקצירים של כל הכותרים החדשים שהם הפיקו בכל שנה בצורה סטנדרטית מסוימת שתקל על מלאכת הסידור. הוא קיווה שפרויקט התקצור הזה יכלול בסופו של דבר כל מה שהודפס מימיו שלו עד לתקופתו של גוטנברג. אף אחת מההצעות שלו לא השיגה הצלחה בתקופתו, אך משהו דומה להן הפך לפרקטיקה סטנדרטית בקרב מוציאים לאור בשפה האנגלית במהלך המאה ה-20, תחת חסותן של ספריית הקונגרס והספרייה הבריטית.

הוא קרא לייסוד של בסיס נתונים אמפירי כדרך לקדם את כל המדעים. רעיונות שלו כמו השפה האוניברסלית, הקלקולוס רציוסינטור, ו-"קהילת התודעות" – נועדו, בין היתר, להביא אחדות פוליטית ודתית לאירופה. ניתן לראות בהם גם חיזוי לא מכוון של שפות מלאכותיות (כמו אספרנטו והמתחרות שלה), לוגיקה סימבולית, ואף הרשת הכלל עולמית.

בשנת 1865 החליטו בארה"ב אנשי Smithsonian Institution לייסד קטלוג ממופתח של מאמרים מדעיים בהתאם להצעתו המקורית של הפילוסוף לייבניץ והוא נקרא International Catalogue of Scientific Papers

מדעי המידע כיום 

מדעי המידע הארגוניים כוללים קבוצה של מתודולוגיות וכלים כמו: ניהול ידע, ניהול תובנות מתוך מידע (Business Intelligence), ניהול תוכן, ניהול פורטלים ועוד. ניהול ידע מבוזר. ניהול תובנות מתוך מידע מתמקד במידע מובנה בבסיסי נתונים ארגוניים. איסוף,  עיבוד מידע ותמצות בעקבות איחזור מידע במאגרי מידע מקוונים בינלאומיים . ניהול תוכן מתמקד בידע מפורש הנמצא בטקסטים, הקלטות קול והקלטות וידאו. ניהול פורטלים מתמקד בהצגת ידע, מידע ותוכן באתרי אינטרנט, כך שיהיו נגישים לכל דפדפן.

מדעי המידע התאורטיים כוללים קבוצה של תאוריות וטכנולוגיות יסוד כגון תורת הספרנות, תורת המיון (תיזאורוסים וטקסונומיות), בינה מלאכותית ורשתות סמנטיות.

על גוטפריד וילהלם פון לייבניץ בויקיפדיה בעברית

גוטפריד וילהלם לייבניץ – ויקיפדיה

ראו גם :Information science – Wikipedia

·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *