שילוב מחשבים ניידים (1:1) בכיתה

9408

 

מערך שיעור ללמידה מרחוק, יוני 2011, גיבש: עמי סלנט

האופנה האחרונה בעולם החינוך היא שילוב מחשבים ניידים בכיתות לצורך למידה פעילה בנוסף לחיבור לאינטרנט.  בארה"ב, באירופה, באוסטרליה ובבריטניה יש כבר מאות בתי ספר שציידו באופן ניסיוני חלק מהכיתות במחשבים ניידים, מחשב נייד לכל תלמיד (כולל חיבור לרשת האינטרנט ובמקרים מסוימים גם ללוח "חכם" ממוחשב של המורה).

יותר ויותר מורים מצטיידים במחשבים ניידים כחלק ממערך ההוראה בבתי הספר בארה"ב. לעתים, היוזמה היא של ביה"ס ולעתים היוזמה היא של קרנות התומכות במורים (כגון קרן אתנה בישראל). מרבית המורים המצטיידים במחשבים ניידים זקוקים לעזרה ולהדרכה של עמיתיהם להוראה שהקדימו אותם בשילוב המחשבים הניידים בבתי הספר. אבל לא תמיד המורים יודעים על עמיתים בבתי הספר האחרים שכבר צברו ניסיון בהוראה בסיוע מחשבים ניידים .

לקחים מתכנית התקשוב ליישום מחשבים ניידים במדינת מיין בארה"ב – תכנית התקשוב הראשונה בעולם ליישום מחשבים ניידים בבתי ספר.

תכנית התקשוב הלאומית במדינת מיין בארה"ב מבוססת על מחשבים ניידים בחטיבות ביניים והיא התכנית הפועלת כבר למעלה מ10 שנים בבתי ספר במדינת מיין . כל 225 חטיבות הביניים במדינת מיין ציידו את בתי הספר במחשבים נישאים לפני 10 שנה וכל שנה שנתיים הם מעדכנים את הציוד הממוחשב.  המאמר הנוכחי גוזר 6 לקחים עיקריים מיישום המחשבים הנישאים בבתי ספר במיין . אין ספק שמתכנני והוגי התכנית צברו ניסיון רב בהטמעת מחשבים ניידים בלמידה ובהוראה ולכן יש משקל רב ומשמעותי ללקחים שהם מעלים במאמר.קישור למאמר בפורטל מס"ע


יוזמות מובילות בישראל

שתי יוזמות יישוביות בישראל לשילוב מחשבים ניידים בלמידה (פרויקט מ.ש.י -מחשב נייד לכל תלמיד ביישוב גני תקווה  ופרוייקט כתו"ם ) מעידים על שינוי חינוכי ממעלה שנייה, שינוי ממהותי בדפוסי הלמידה וההוראה .
משתי יוזמות אלו ניתן ללמוד מה הם המודלים השונים לשלוב התקשוב במסגרת בית הספר כארגון; כיצד משתנה האווירה הלימודית בבית הספר; כיצד משפיע תהליך התקשוב על הישגי התלמידים ועוד.
מחקרי המעקב הראו כי תכנית מחשב כתו"ם גרמה להרחבת שילוב המחשבים בהוראה בבית הספר, העמקה בהיבט הפדגוגי מידעני, תרומה משמעותית בהיבט האישי חברתי ובתרבות הארגונית הבית ספרית.  בעת השימוש במחשבים ניידים רמת החשיפה למידע ולמאמרים גבוהה מאוד ולכן התלמידים מגיעים לתוצאות טובות יותר. נוצר סחף ברצון ובשאיפה ללמוד ולהיחשף למידע רחב יותר.
קישור לסקירה בפורטל מס"ע

דרכי הוראה בסביבת כיתה משולבת עם מחשבים ניידים

מצבים חדשים של ניהול כיתה

הסביבה של שילוב מחשבים ניידים בכיתה, מזמנת למורים מצבים חדשים בתחום של ניהול כיתה, הבניית הידע , מקום התלמיד בסביבה המתוקשבת. בכדי ליצור סביבות למידה יעילות על המורים לעבור השתלמויות שיהיו רלוונטיות בתחום התוכן, מותאמות לקבוצת הגיל שהם מלמדים ויסיעו להם להפעיל שיקולי דעת בהעצמת התהליכים בכיתתם בעזרת המחשבים הניידים. בריוס (Barrios, 2004 ) כותב שהמחסום הגדול ביותר להצלחת סביבת 1-1 הוא חוסר תמיכה מוכוונת במורים בשילוב הטכנולוגיה בתכנית הלימודים.

ממצאי הנתונים שנאספו בהערכות הראו כי פרויקט המחשבים הניידים היה מוצלח ביותר בכל הנוגע לעידודם של תלמידים לעשות שימוש במחשבים לעשיית שיעורי בית. בטרם החל הפרויקט, פחות מרבע (15%) מתלמידי כיתות ו' דיווחו כי הם השתמשו באופן תכוף במחשבים בבית הספר. לאחר השנה הראשונה של פרויקט המחשבי הניידים, 3/4 (75%) מהתלמידים דיווחו כי עשו שימוש רב ביותר במחשבים בבית הספר.
כל המחקרים שבחנו את השלכותיו של מחשוב 1:1 ביחס להישגי התלמידים, מצאו כי אלו עלו בביצועיהם על עמיתיהם בכיתה בבחינות סטנדרטיות במקצועות השפה האנגלית ואמנויות – בפער סטטיסטי משמעותי. כותבי המחקרים גם מדווחים על עדויות למוטיבציה מוגברת של תלמידים ולהתחייבותם האישית ללימודים כמו גם על שינויים בגישות ההוראה של מוריהם.
עם זאת, המורים בחלק מהיוזמות בארה"ב העידו כי הם חשים שאינם מוכנים לשימוש במחשבים הניידים, ששונים לדידם ממחשבים ניידים טיפוסיים. הטענה השכיחה שנשמעה מצד המורים הייתה כי לא הוקנתה להם הכשרה מספיקה בנקודה הזו ולכן הם חשו אי וודאות גוברת לקראת חלוקת המחשבים הניידים ויישום השימוש בהם.
על מנת לפתור את הבעיה הקימו בארה"ב  סדרה של צוותי עבודה המתמקדים הן בתלמידים והן במורים מבתי הספר ומעבירים להם סדנאות הכשרה ולימוד.

אחת השאלות הראשונות שעולות מיד עם ההחלטה על שילוב המחשבים הניידים בהוראה-למידה היא איך ומתי לשלב. האם ליצור מערכת שעות קבועה, לפיה נקבע השימוש במחשבים מראש, ומורה מתכונן לשיעור עם ניידים בהתאם למערכת השעות השבועית או האם לאפשר שילוב ללא "פיקוח" או תכנון מראש, שילוב על פי צרכים ובהתאם למטרות השיעור.איך וכמה לשלב את הניידים בהוראה?

שינוי דרכי הוראה בכיתה בעקבות תקשוב ומחשבים ניידים : "אני מלוות למידה יותר מאשר מורה"

בכיתה של מאיה שירי, מחנכת כיתה ו' בבית ספר גנים בגני תקווה, העתיד כבר כאן . בית הספר של שירי נהפך מתוקשב לפני כחמש שנים ושינה לחלוטין את שיטת ההוראה שלה. "לפני עידן המחשוב הילדים למדו רק מה שהיה בחוברת הלימוד של המורה, אבל כיום תפקיד המורה השתנה לחלוטין", היא אומרת.קישור למאמר בפורטל מס"ע

מעבר לגילוי והחקרנות של תלמידים צעירים : חשיבות האינטראקציה בסביבה מתוקשבת

למידה עם מחשב נייד כבר אינה בגדר "חידוש מדהים" אך האם מצליחה להשפיע על הרגלי למידה?

הדיווחים של המורה רותי בן-ישי חושפים כיתות אמיתיות המשלבות מחשבים ניידים, עם כישלונות לצד הישגים, ולא מעט תסכולים. ולכן ההצלחות עוד יותר מרשימות.

קישור למאמר של רותי בן ישי בפורטל מס"ע

רפלקציה של מורה המלמדת בכיתה עם מחשבים ניידים

רותי בן-ישי, אחת המורות הבודדות בארץ שמלמדת באופן פעיל ודינאמי  בכיתה  בחט"ב עם מחשבים ניידים כותבת באופן רפלקטיבי על דרכי הפעלת התלמידים בכיתה שבה כולם לומדים עם מחשבים ניידים. אחת התובנות החשובות  העולות מהמאמרון של רותי בן-ישי קשור לחסך בלמידה עצמאית בכיתה.

קישור למאמר של רותי בן ישי בפורטל מס"ע

הסוס שמסרב להגיע

ג'יי הורוויץ מדווח בבלוג שלו על אבחנה מחקרית חשובה של פרופסור לארי קובן לגבי תהליכי התקשוב בבתי הספר בארה"ב הרלבנטיים גם לבתי הספר בישראל.

פרספקטיבה נוספת על כישלון פרויקטי תקשוב 1:1

ג'יי הורוייץ מציג בבלוג שלו כמה פרספקטיבות נוספות (בהמשך למה שכתבה אסתי דורון) על כישלונם של פרויקטי תקשוב 1:1 בבתי הספר.

קישור למאמרון של ג'יי הורוויץ

שאלה לדיון : האם מדובר בשינוי חינוכי ממעלה שניה ?

שינוי ממעלה ראשונה אינו שינוי מהותי אלא שינוי כמותי בלבד. כאשר אנו מנסים לבצע שינוי ממעלה ראשונה – אנו מנסים להגדיל או להקטין את עוצמת ההתנהגות שלנו, אבל לא לשנותה באופן מהותי. שינוי ממעלה שנייה הוא שינוי מהותי – אשר מביא באופן מיידי לשינוי הנסיבות שלנו. כאשר אנו מבצעים שינוי ממעלה שנייה – אנו משתנים, וכתוצאה מכך כל המציאות שלנו משתנה יחד איתנו.

שינוי ממדרגה, או מעלה שנייה עוסק בשינוי של כל המערכת, של הפרדיגמה הקיימת, בניגוד לשינוי ממעלה ראשונה העוסק בשינויים חלקיים בתוך המערכת. שינוי ממעלה שנייה עוסק בשינוי איכותי בניגוד לשינוי ממעלה ראשונה העוסק בשינוי כמותי.

שינוי ממעלה ראשונה עוסק בעוד מאותו הדבר. במה שעסקנו כבר בעבר, ואנו ממשיכים לעסוק בו או משנים את המינון של העיסוק בו. שינוי במעלה שנייה עוסק בדברים שבהם מעולם לא עסקנו, ופתאום מכניסים למערכת היומיומית שלנו. ניתן לפתח ולומר שגם בשינוי ממעלה שנייה יש רמות של חדשנות ויצירתיות. במקור הוצגו  תפיסות אלו על ידי  גרגורי בייטסון בספרו:

Bateson, Gregory. Mind and Nature: A Necessary Unity. New York: Dutton, 1979

Second-order change is deciding – or being forced – to do something significantly or fundamentally different from what we have done before. The process is irreversible: once you begin, it is impossible to return to the way you were doing before.

דילמה מס' 1 : האם המחשב הנייד הוא מרחב הלמידה של התלמיד או של ביה"ס ?

אסתי דורון מתייחסת לאחת הסוגיות המהותיות ביותר בשילוב המחשבים הניידים בבתי הספר והיא סוגיית ארגון מרחב הלמידה והעבודה בכיתה.

התפאורה והניידים

אסתי דורון מתייחסת לשאלת שימוש במחשבים ניידים בזמן השיעור וטוענת כי אין למנוע מהתלמידים גישה מלאה לכל יישומי המחשב הנייד בשיעור . היא מביעה את התנגדותה לרעיון של המורים בביה"ס שלתלמידים יהיו מחשבים ניידים, ביחס של מחשב נייד לכל תלמיד, אך שהניידים לא יהיו שייכים להם, לא יבואו עם התלמידים לכיתה ולא יחזרו לבית התלמידים, אלא יהיו סגורים בארונות, או על עגלות, ויכנסו ויצאו מן הכיתה בהתאם לצורך.קישור

העצמת התלמידים בכיתות המשלבות מחשבים ניידים

כיצד לשלב את התלמידים בתוכניות להטמעת מחשבים ניידים?שילוב של ניידים 1:1 בחטיבות ביניים: תלמידים כשותפים למלאכת ההוראה

דילמה מס' 2 : הערכת התלמידים הלומדים עם מחשבים ניידים


חסמים קוגנטיביים :הקושי הפסיכולוגי של התלמידים

אסתי דורון כתבה מאמרון מעניין כתגובה מושכלת לדיווח של המורה רותי בן ישי על הקושי של תלמידי חטיבת הביניים לקבל את הלמידה באמצעות הניידים.

לדעתה של אסתי דורון ," עצם העובדה ש"הפקענו" מידי התלמידים את המחשב והפכנו אותו מכלי משחק בלבד לכלי של למידה גורם להתנגדויות סמויות. אם המחשב מחוץ לבית הספר מסמל את החופש ( לשחק, לתקשר, לצוטט בזמן אמת) הרי שהכנת במחשב לתוך חדר הכיתה ככלי למידה, מפירה את החופש הזה. בכיתה אסור לצוטט, אסור לשחק או לתקשר ויש צורך ללמוד עם המחשב ! אני לא בטוחה שהתלמידים מודעים לקושי הזה או חושבים עליו, אבל אני מאמינה באמת שבסמוי הוא נמצא שם כל הזמן. ומכאן, שגם התלמידים צריכים להתרגל ללמוד עם המחשבים, להפריד בין זמן הלמידה לזמן המשחק, למרות שהם משתמשים באותו הכלי בדיוק."

למאמר של אסתי דורון

הקושי של התלמידים

חסמים טכנולוגיים : תקלות טכניות ומהירות תעבורה באינטרנט

יישום מחשבים ניידים בכיתת הלימוד : התקלות הטכניות הופכות להיות הבעיה העיקרית של המורים

פרוייקט המחשבים הניידים בבתי ספר – מבט אחר על התמודדות המורים וההנהלה

חסמים קהילתיים: התנגדויות הורים

גורמים מעכבים ברפורמות חינוכיות מתוקשבות : התנגדויות הורים

מחקרים אודות הוראה בכיתה עתירת תקשוב שבה לכל תלמיד מחשב ( 1:1)

קישור לפריט המידע בפורטל מס"ע

מחקרו של J. S Beaudry

החוקר J. S Beaudry הגיע למספר מסקנות: בעוד שהשינוי הוא בעל עוצמה, המורים לא הכירו את סביבת הלימוד החדשה, המתוקשבת ברשת. מורים חייבים להיות ברורים בהגדרת המטרות והצבת היעדים קודם כל בפני עצמם, אחר כך בפני התלמידים. עליהם לשים יותר דגש על מתן משובים לתלמידים במהלך העבודה ולא להמתין למסירת התוצרים הסופיים. חשוב ללמד את התלמידים איך לאסוף מידע מהרשת, לנהל ולהעריך אותו. המבחנים וההערכה באמצעות המחשב היו ברמה נמוכה מאוד למרות המוטיבציה הגבוהה של המורים לבצע אותם.

קישור לפריט בפורטל מס"ע

למידת אנגלית באמצעות מחשבי מיני ניידים (Netbook) בכיתות ו' בטייואן – ממצאי מחקר

האם שימוש במחשבים ניידים בכיתה מקדם אוריינות מידע?

מחשבים ניידים בבתי ספר בארה"ב ובקנדה – ביקורת והרהורים

הכשרת המורים לשילוב מחשבים ניידים בכיתה

בעקרון , תוכניות להטמעת מחשבים ניידים במחזור החיים של ביה"ס מחייבת גיבוש יותר מעגלי תמיכה והכשרה בהשוואה לתוכניות הטמעה של שילוב מחשבים רגילים במציאות ביה"ס.  תוכניות מוצלחות הפועלות לשילוב מחשבים ניידים פיתחו מודל ייחודי לפיתוח מקצועי של המורים הבנוי על 3 מעגלי תמיכה והכשרה. המעגל הראשון כולל תוכנית תמיכה והכשרה לכלל המורים, המעגל השני כולל תמיכה והכשרה לצוותי המורים בכל בית ספר בנפרד,  המעגל השלישי כולל תמיכה והכשרה לצוותי מורים של כל מקצוע לימוד בנפרד.

קישור לסקירה בפורטל מס"ע

קישור לסקירת המידע המלאה

הכשרת מורים במכללות ושילוב מחשבים ניידים

הוראה בכיתות מחשבים ניידים ( מחשבים 1:1 ) מסלול ניסיוני בהכשרת מורים בארה"ב

קישור למאמר בפורטל מס"ע

· · · · ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *