למידה מרחוק בישראל ובעולם : כמה כיוונים ומגמות – תמונת מצב 2018

9554

עודכן : 25 ליוני 2018 

ממצאים עיקריים של סקירת ספרות במאגרי המידע הבינלאומיים

מאגרי המידע בהם נערכה הסקירה :

מאגר ERIC  בארה"ב

מאגרי Google Scholar

מאגרי פורטל מס"ע

המאמרים של כתב העת   DISTANCE EDUCATION 2017-2018

 

המטרה של הסקירה להנגיש תמונת מצב כוללת ותמציתית על מצב הלמידה מרחוק בארץ ובעולם מבחינת הפלטפורמות , הכלים , גורמי הפיתוח העיקריים וממצאי מחקר.

ליקט , גיבש וערך : עמי סלנט , מרץ 2018

גרסה מס' 2 , 26 במר. 2016

תואר אקדמי במדעי המחשב הנלמד כולו ONLINE 

חברת Cousera הודיעה במרץ 2018 על מסלול מקוון מלא לתואר ראשון  במדעי המחשב בשיתוף עם אוניברסיטת לונדון .

למידע נוסף :

Coursera Announces First Online Bachelor’s Degree

התרחבות כמותית של למידה מרחוק בארה"ב

עפ"י סקר מחודש מאי 2017 יש התרחבות כמותית ניכרת בהיקף הלומדים  בלמידה מרחוק באוניברסיטאות האמריקאיות . היקף הסטודנטים בארה"ב הנוטלים חלק בתוכניות למידה מרחוק הגיע ב2017 ל6 מיליון איש. הגידול השנתי במספר הסטודנטים הוא 226,375 איש , התרחבות של 3.9 אחוז  משנה לשנה.  ( מקור וקישור, 2017 )

יש , אמנם , בארה"ב התרחבות כמותית של לומדים באופן מקוון  , אך התפיסות הפדגוגיות של הלמידה המקוונת אצל המרצים לא משתנות בהתאם ונשארות מסורתיות ברובן . למרצים אין נסיון בשיטות הוראה ולמידה פעילה  הנדרשת בקורסים מקוונים .

חוסר איזון בפריסה : ההתרחבות הכמותית של הלמידה המקוונת אינה מתפרסת לאורך כל חזית הלמידה אלא בתחומים מסוימים .

מקור : The Number of Students Taking Online Courses Is Quickly Rising, But Perceptions Are Changing Slowly

התרחבות משמעותית של קורסי MOOC

יש התרחבות של קורסי הMOOC בארה"ב . עפ"י דיווחי Coursera, אחת החברות המובילות בפיתוח קורסים מקוונים בשיטת הMOOC .  הם הגיעו לשיתופי פעולה עם האונברסיטאות המובילות בארה"ב ומאגר קורסי הMOOC שלהם כבר עבר את ה2700 הקורסים המקוונים .

הקורסים  האקדמיים שלהם בשיתוף האוניברסיטאות הם כבר לא קורסים בודדים להעשרה אלא מערך שלם של קורסים  מקוונים ורציפים המאפשרים להשלים את התואר האקדמי ONLINE  ( מקור, 2018 ) .

למרות ההתרחבות הכמותית עדיין הנשירה בקורסים מקוונים גבוהה

במרבית מערכות הלימוד הדיגיטליות אחוז ההשלמה של הקורסים עומד על 10 אחוז  בממוצע, אפילו ב-Coursera Udacity, Edex. יש לזה המון סיבות. אחת מהן היא, שלימוד בחברותה יותר קל מלימוד לבד. החברותה באמת עוזרת ללמידה אפקטיבית. מה שיש בה זה לא רק עזרה בריכוז, אלא שהיא מספקת גם אפשרות להיעזר אחד בשני וללמוד אחד מהשני.  (יאיר בן דוד , 2018 ) .

הבעיה היא שב-Mooc קורס פתוח מקוון מרובה משתמשים, או Massive online course, הכינוי שלו זכו קורסים אקדמיים פתוחים באינטרנט) הרגיל, בדרך כלל מצלמים מרצה שגם בכיתה רוב הסטודנטים נרדמים כשצופים בו, וזה בגלל שבדרך כלל מדובר בחוקר ולא במרצה מקצועי ומעניין. לכן, הממשק של הסטודנטים לידע זה אדם שרוצה לחזור למעבדה ולכתבים שלו, וזו המטרה העיקרית שלו ויכול להיות שהוא ממש לא יודע ללמד ולהנגיש ידע ( יאיר בן דוד , 2018) .

גישה אחרת של חוקרים ישראליים לבדיקת ההצלחה של קורסי הMOOC

" מקובל לבחון את הצלחת המשתתפים בקורסי המוק באמצעות מדדים המקובלים בהשכלה הגבוהה המסורתית כגון אחוזי סיום קורס או קבלת תעודת סיום. אנו מערערים על גישה זו ומציעים מדדי הצלחה חדשים, כגון שביעות רצון המשתתף ומילוי ציפיות הלומד מהקורס" (הדס ולן , איל רבין , 2018)

מדדי הצלחה בקורסים מקוונים

מחקר חדש אודות גורמי מפתח לניבוי מדדי הצלחה ממוקדי לומד בקורסים מקוונים, פתוחים ורבי משתתפים – שביעות רצון ומילוי ציפיות    הוצג בכנס צ'ייס 2018 באוניברסיטה הפתוחה. מחברי המחקר הם ד"ר איל רבין פרופסור יורם קלמן ופרופסור מרקו קאלו .

הממצאים שלהם שופכים אור חדש על השפעת המאפיינים הדמוגרפיים על מדדי ההצלחה בקורס. בעוד שמחקרים קודמים לא מצאו כי מין המשתתף מנבא את נטייתו להתמיד בקורס או לסיימו , הרי שהמחקר שלהם מצא קשר שכזה.

נשים דיווחו על מילוי ציפיות גבוהה יותר מאשר גברים. בנוגע לגיל המשתתף, הם מצאו כי ככל שהמשתתף יותר מבוגר, כך הוא נוטה להתמיד בהשתתפות בקורס. ככל שהמשתתף מבוגר יותר, כך הוא צפה ביותר שיעורי וידאו. מדד המשקף את התקדמות הלומד בקורס.

חשיבות יתרונות קורס המוק נמצא כמנבא משמעותי – ממצא מפתיע לאור העובדה שקורס המוק לא העניק קרדיט אקדמי למעט תעודת השתתפות בקורס. נראה כי לומדים לאורך החיים, הרואים ערך בהשתתפות בקורס, ישקיעו בו מידה גבוהה של מאמץ וישיגו מדדי הצלחה גבוהים. גם מידת המוכוונות העצמית ללמידה מסוג הצבת יעדים ניבאה את מדדי ההצלחה. יכולתו של הלומד להציב יעדים ללמידה, הינה יכולת פנימית של הלומד הניתנת ללמידה לאורך החיים. ראוי כי מפתחי הקורס יסייעו ללומדים לזהות את יתרונות ההשתתפות בקורס ויסייעו ללומדים להציב יעדים ללמידה. מעניין לראות, כי מדדים אלה לא השפיעו על אף מדד למידה התנהגותי.

מידת השימושיות הנתפסת של הקורס נמצאה כמנבא חזק לשני מדדי ההצלחה. קורס עם שימושיות נמוכה מעכב את התקדמות הלומד ופוגע ברווחים הנצפים מהקורס המנבא היחיד למידת השימושיות הינו מספר הבחנים בהם השתתף הלומד, אשר כפי שצוין קודם הינו מדד משמעותי לניבוי מדדי ההצלחה ( איל רבין , יורם קלמן , מרק קאלו , 2018 ) .

הפלפטפורמה של EDX והאוניברסיטאות בישראל

הפלטפורמה המקוונת של EDX להעברת קורסים מקוונים זוכה ליותר מענה בישראל מאשר פלטפורמות MOOC אחרות . כך לדוגמא,  בן-גוריון בנגב מציעה לראשונה קורס בחירה מקוון לסטודנטים לתואר ראשון בנושאי סביבה, קיימות ושמירת טבע. הקורס המקוון מבוסס על  edx ( מקור).

גם בטכניון החלו להשתמש בפלטפורמה של edx (מקור)

edxהוקם על ידי אוניברסיטת הרווארד ו-MIT במאי 2012.

הארגון edX שונה מספקי MOOCs אחרים כמו קורסרה ו Udacity בכך שהוא הוקם כארגון ללא מטרת רווח והפלטפורמה שלו היא פלטפורמת תוכנה קוד פתוח.

ראו גם : מאמר של רותי סלומון  "אז מה בין MOODLE לEDX

הפלטפורמה המקוונת של COURSERA  באוניברסיטת תל-אביב

אוניברסיטת תל-אביב משיקה מדי שנה קורסים חדשים ומקוונים (און ליין) באנגלית באתר COURSERA , שבהם משתתפים עשרות אלפי אנשים מרחבי העולם לרבות סטודנטים של אוניברסיטת תל-אביב. החל משנה"ל תשע"ד אוניברסיטת תל-אביב מאפשרת לסטודנטים שלה (להבדיל מאוניברסיטאות אחרות) לקבל על קורסים אלה קרדיט אקדמי (2 ש"ס) (מקור).

קבלה על בסיס קורסים מקוונים | אוניברסיטת ת"א

אוניברסיטת תל אביב הודיעה על מסלול קבלה חדש, ראשון מסוגו בישראל, שיאפשר כניסה לאוניברסיטה ללא מבחן הפסיכומטרי (במקביל למסלול הקבלה המסורתי).

שלושה קורסים מקוונים במקום פסיכומטרי

עד כה, התקבלו המועמדים על בסיס ציון התאמה המסורתי, המהווה שקלול של ציוני הבגרות וציון המבחן הפסיכומטרי. במסלול החדש, שתנהיג האוניברסיטה, יוכלו המועמדים לטעום ממגוון של קורסים אקדמיים מקוונים שהאוניברסיטה מעמידה לרשותם, ללמוד אותם בזמן, במקום ובקצב המתאים להם, ולהיבחן בקמפוס.

מועמדים שציונם בקורסים שילמדו יהיה מעל 85, יקבלו נקודות בונוס לציון ההתאמה המסורתי, ובמקרים מסוימים אף להתקבל ע"ס ציון הבגרות שלהם ללא ציון פסיכומטרי כלל.

כל פקולטה תקבע לעצמה את תמהיל הקורסים המקוונים ואת הדרישות החלופיות לקבלה.

בנוסף לאפשרויות הקבלה לאוניברסיטה, הקורסים המקוונים יזכו את המועמדים גם בקרדיט אקדמי שיעמוד לרשותם במהלך לימודיהם ( מקור) .

שימושיות נמוכה של הקורסים המקוונים הקיימים (useability)

אולי הגורם לחוסר ההתלהבות של הלומדים מקורסי MOOC נובע מעצם התכנון והעיצוב  (useabilityשל מערכות הלמידה המתוקשבות שהם חיקוי מתוקשב של מתכונת הלמידה בכיתה ( משאבי למידה , מטלות , פורומים) ,כלומר,  הפלטפורמה הטכנולוגית השתנתה אך החשיבה בניהול הקורס המתוקשב נותרה מסורתית ללא יצירת למידה מאותגרת , אולי הדור הבא של למידה מתוקשבת ברשתות חברתיות ישנה את התמונה? . ימים יגידו  .

ראו גם : כיצד לשפר את השימושיות והחוויות של קורסים מקוונים ?

בקורסי MOCC התברר שסרטי וידיאו שמראים מרצה שעומד מול המצלמה ומעביר הרצאה במשך חצי שעה או יותר אינם מצליחים לעורר את התעניינותם של הסטודנטים, או לשמור עליהם מרוכזים.  לאור זאת, באוניברסיטת PURDUE מפיקי הסרטונים עבור הקורסים  המקוונים החליטו לוותר על המרצים המומחים ובמקומם לשכור שחקנים שמצליחים טוב יותר לעורר עניין ולשמור עליו ( ג'יי הורוויץ , 2015 ) .

 

כיוון חדש וחדשני בעולם : התאמה מקוונת של למידה מרחוק לסוג הלומד ורמתו

מתחילים להתפתח כלים מתוקשבים להתאמת למידה המקוונת ללומד . בכמה קורסים מקוונים בארה"ב כבר הוכנסו Intelligent agent , אלגוריתם  מתקדם היודע להתאים את מערכי הלימוד בלמידה המקוונת לרמת הידע ורמת המיומנות הנתונה של הלומד הבודד. הפיתוחים האלו הם עדיין בתחילת הדרך והניסוי בהם רק החל, מדובר על מערכות מסוג Multi-Agent Systems (מקור ) .

התאמה אישית היא המאמץ מצדה של מערכת הלמידה המקוונת להביא בחשבון את מאפייניהם וצורכיהם האינדיבידואליים של תלמידים/לומדים ולהסתמך על פרקטיקות הוראה גמישות בארגון סביבת הלמידה המקוונת.

האתגר של יצירת פלטפורמה מתואמת אישית ללמידה מקוונת הוא רב ועצום אך הוא אפשרי. התאמת המידע ללומד מבוססת על שורה של אותות מהתנהגות הלומד המשודרים לפלטפורמת הלמידה המתוקשבת. האותות מפוענחים במהלך האינטראקציה בין הלומד וחומרי הלמידה או מצבי הלמידה, כתוצאה ממדידת הזמן של האינטראקציה , ספירת מספר הניסיונות של הלומד לפתור את הבעייה במהלך חידון ממוחשב בהשוואה ללומדים אחרים ושליפת חומרי הלמידה המתאימים בהתאם לנירמול התוצאות.

הדגש הוא על בדיקת מיומנויות הלומד ובהתאם לכך יצירת נתיב (Path)  מחודש בהתאם לרמת המיומנויות של הלומד.  הבדיקה של צבירת הידע ע"י הלומד נמצאת במקום שני לאחר בדירת מיומנויות הלומד. כל המשתנים  הללו נקלטים ע"י אלגוריתם ההמלצות של פלטפורמת הלמידה הממליץ על נתיב הלמידה המתאים ללומד.

המורכבות כאן של אלגוריתם לחישוב נתיב הלמידה היא מורכבת למדי , אך בהחלט אפשרית כיום בקורסים מקוונים וגם בקורסים מקוונים מסוג MOOC (Roberto Turrin, 2017 ) .

 

למידה מקוונת מותאמת – פלטפורמה מקוונת חדשנית בארה"ב

בהתפתחות של פלטפורמות ללמידה מתוקשבת יש התפתחויות מעניינות בעולם  לא רק בתחום הפלטפורמה הנפוצה של MOODLE אלא גם בסביבות מתוקשבות חדשניות יותר. אחת הסביבות המתוקשבות שזוכה לעניין ולהערכה בארה"ב נקראת MindTap והיא מבוססת על עקרונות הלמידה המקוונת המותאמת אישית. מלבד אוסף הכלים הדיגיטאליים המקובלים בקורסים מקוונים,  סביבת MindTap מציעה גם אפליקציות מתוקשבות המשתלבות בכל רכיבי הלמידה המקוונת , כגון סיוע בהכנת שיעורי בית מילונים ממוחשבים , נקודות מפגש מקוונות לשיתופיות וסרטי וידאו לימודיים מותאמים ללמידה. כמו כן, כל מערכי השיעור המקוונים מתואמים לצפייה במכשירים ניידים כגון סמארטפונים וטאבלטים.

למידע על הפלטפורמה המתוקשבת

לדף המידע של המיזם בפייסבוק

ישראל : המודל  הקונספטואלי של פרופסור אורן קפלן

מתוך הראיון עם פרופסור אורן קפלן , נשיא המכללה למינהל :

"אנחנו בתקופה מתעתעת, מאוד טכנולוגית, אבל גם מאוד אישית. פייסבוק היא רשת טכנולוגית־חברתית בו זמנית, וכך תיראה גם הלמידה העתידית. הפתרון הוא בשילוב: הרצאה לכולם עם מרצה מעולה אחד, שניתן לצפות בה גם מחוץ לכיתה, ובמקביל עבודה בקבוצות לימוד קטנות, כשכל אחת מהן מלווה באופן אישי על ידי אחד האנשים שנקראים היום מרצים ויהפכו בעתיד למנטורים. ברגע שאני מפנה מאות אנשים מתפקידי ההוראה והופך אותם למנטורים — הסטודנט מקבל את ההכשרה העמוקה שתפורה לו אישית, שהוא זקוק לה".

"למנטור העתידי מייעד קפלן עוד תפקיד — מפתח תוכן. "אם אני מבקש מכל אחד מחברי הסגל שלי לייצר בשבוע בין רבע שעה לחצי שעה של תוכן חדש בתחומו, יהיו לנו בערך 1,000 שעות תוכן חדשות בשנה, שיהפכו לספריית וי.או.די (וידאו על פי דרישה) מתוחכמת", הוא אומר. "מבחינה זו, הטאלנט הבא במכללה הוא לא המרצה המופלא, או החוקר הנהדר, אלא זה שמסוגל להיות מנטור ומפתח תוכן". ( טל חרותי-סובר , 2017) .

 התפתחות כלים מתוקשבים מעבר לMOOC ולMOODLE

מאות חברות סטראט-אפ נכנסו בשנים האחרונות לתחום של פיתוח פלטפורמות וכלים גמישים ללמידה מקוונת . חברות אלו מציעות גמישות רבה יותר למורה או המרצה ביישום של קורסים מקוונים .

כך לדוגמא , מערכת ZOOM הפועלת כבר בישראל באוניברסיטה הפתוחה

מערכת זום (ZOOM) היא מערכת אינטראקטיבית ללימוד מרחוק המוצעת לסטודנטים של האוניברסיטה בקורסים רבים. המערכת קלה ונוחה לתפעול ועובדת בכל הדפדפנים והמכשירים הניידים. הסטודנטים יכולים לראות ולשמוע אלו את אלו בחלוניות וידאו קטנות במעין תצוגת גלריה, לעקוב אחר חומרי עזר שמציג המנחה כגון מצגת, מסמך וסרטון, לכתוב על החומרים הללו ובהתאם לרשות המנחה אף להציג בעצמם. המפגשים הללו מוקלטים ומתפרסמים באתרי הקורסים לצפיה חוזרת בהקלטות  (   מקור ) .

רשימה נוספת של כלים מתוקשבים למורה או למרצה הבלתי תלוי (הבלתי תלוי  בפלטפורה ספציפית של מוסד הלימודים , כלומר מעוניים לפתח למידה מרחוק ולמידה מקוונת באמצעות כלים שהוא מצא ויישם) .

לסקירה

דוגמא נוספת בישראל : פלטפורמת Schooler

Schooler היא מערכת ליצירה והפצה של קורסים דיגיטליים. המטרה של Schooler היא לאפשר למשתמשים , בשוק הארגוני עסקי לחלוק את הידע הייחודי שלהם עם העולם ולהפיק ממנו תועלת עסקית אמתית.

Schooler משולב באופן מלא עם מערכת רב מסר ומוצע בחינם ללקוחות של רב-מסר . מערכת Schooler  מצטיינת בפשטות התפעול והתוצאה היא מערכת ידידותית שמאפשרת להפיק קורס  בקלות יחסית ..

מערכת Schooler  יכולה לעזור בשני שלבים עיקריים של יצירת קורס דיגיטאלי: שלב בניית הקורס ושלב הפצת הקורס לעולם. הנה פירוט על שני השלבים האלה ( מקור) .

ראו גם :

כלים  מתוקשבים ללמידה מקוונת גמישים למרצה/מורה הבלתי תלוי

כלים (מחוללים) בינלאומיים ללמידה מרחוק/למידה מקוונת – סקירה השוואתית

משרד החינוך הישראלי

 כ-20% מההשתלמויות כיום למורים הן מקוונות הם מבוססות על פלטפורמות מקוונות שפותחו במט"ח . המודל המוטמע בהשתלמויות המקוונות נקרא בלשון המפתחים "איחוד מול ייחוד "

דליה פניג , מנהלת האגף לפיתוח פדגוגי במשרד החינוך , נשמעת כמאמינה נלהבת במודל שפיתחה. לדבריה, זהו קורס רלוונטי ביותר למורים. "ההשתלמות מעניקה כלים יישומיים למורים", היא אומרת, ומוסיפה כי המודל תורם לצמצום הפערים בין בתי ספר. "במסגרת של למידה מרחוק, אפשר להזמין את המרצים הכי טובים ולא להיות מוגבלים לאוניברסיטה אחת במרכז" ( תמירה גלילי , 2017).

MOOC מוכנס אט אט ע”י משרד החינוך לבתי הספר בארץ.

בשנת תשע”ד החל פיילוט ראשון בשיתוף של משרד החינוך עם ארגון ערי חינוך בתחום החינוך המקוון. תלמידים מבתי ספר שונים ברחבי הארץ, יחד עם מוריהם, השתתפו בקורסי MOOC   אקדמיים ברובוטיקה ובאסטרונומיה, של אוניברסיטאות מובילות בעולם. במסגרת “מודל הנבחרת” שפותח על ידי ערי חינוך, ההופך את הקבוצה לנבחרת בעלת מטרה משותפת שכל חבריה גם לומדים וגם מלמדים, נעשה שימוש במדיות חברתיות כמו  whatsup  ו– facebook כמרחב למידה נוסף שבו יכולים התלמידים והמורים להתייעץ, לדון בחומרי הלמידה, ולהעשיר את הקבוצה. בשנת תשע”ה שיתוף הפעולה התרחב לקורס בעיצוב ולתחומי דעת נוספים.

תלמידים מאורט אלון השתתפו בקורס MOOC  של אוניברסיטת באפלו

מדובר בגרסת  MOOC של  הקורס ignite your everyday creativity  (הצת את היצירתיות שבך) שמציע קמפוס באפלו כבר עשרות שנים. בכל שנה לומדים את הקורס כ-200 סטודנטים בקולג’.  בסמסטר האחרון למדו אותו במסגרת ה- MOOC מעל 40 אלף סטודנטים כלומר אותו מספר של תלמידים שלמדו את הקורס בכיתה במשך 20 שנה   (מקור).  

 

בתי ספר יסודיים : למידה מרחוק של מתמטיקה באוסטרליה

מכון דוידסון של מכון וייצמן מדווח במאמר בעברית ביולי 2017 על תכנית מוצלחת מאד ללמידה מרחוק של מתמטיקה בבתי יסודיים באוסטרליה. הדרך לחשיבה יצירתית עוברת בלימודי מתמטיקה ומדע בהתכתבות, שהיא תכנית ללימוד מרחוק שמיועדת לילדים סקרנים. מורה ותלמידות מאוסטרליה מספרות איך זה עובד ( קישור למאמר המלא )

ישראל : הקמת פורטל לימודים מקוון להכשרות במגזר הממשלתי

הפלטפורמה שנבחרה ע"י  הממשלה , בהתקשרות פטורה ממכרז, היא EDX,  מתחרה לקורסרה (Coursera), שהיא פלטפורמת הלימודים המקוונים מרובי המשתתפים (MOOC) הגדולה בעולם.

EDX  נוסדה במאי 2012 על ידי MIT והרווארד, וכיום משתמשים בה בכ–70 אוניברסיטאות, כמו ברקלי, קורנל והסורבון. הפלטפורמה משמשת גם חברות וארגונים בינלאומיים, כמו אמנסטי. מיקרוסופט, למשל, משתמשת בה להכשרות שלה. בפלטפורמה יותר מ-500 קורסים. היא זמינה במחשבים אישיים ובאפליקציות סלולריות. היקף ההתקשרות, לפי מינהל הרכש, הוא כ-8 מיליון שקל. פלטפורמות הלימוד המקוון כוללות מערך מבחנים הדוק, אך מאפשרת לתלמיד ללמוד "בקצב שלו", ולחזור אחורה לצפות בקטעים שלא הבין. קיימים גם פורומים לתמיכה בתלמידים ( מקור )

סיכום 

  • יש התרחבות כמותית משמעותית של קורסים מקוונים בארה"ב , לא בהכרח רק קורסי MOOC .
  •  יש התרחבות אקדמאית לקראת לימודי תואר מלאים של קורסי MOOC  בשיתוף עם אוניברסיטאות מובילות בארה"ב , אך בעיית הנשירה הגבוהה של הסטודנטים לא נפתרה .
  •  השימושית (useability)  הנמוכה של קורסים מקוונים , על כל  הסוגות , אינה מעניקה היום ללומדים חווית למידה טובה . יש התחלות של ניסיונות לשיפור המצב , אך ארוכה עוד הדרך.
  •  מתפתחים  כלים מתוקשבים גמישים וידידותיים המאפשרים למורים בבתי הספר לפתח בעצמם קורסים מתוקשבים קצרים . רבים מן המורים מעדיפים כלים מתוקשבים גמישים אלו על פני הפלטפורמות הכבדות  והמסורבלות של MOODLE ושל הMOOC .
  • בישראל יש מאמץ של משרד החינוך להרחיב ולהעמיק את הקורסים המקוונים למורים . כ20% מהמורים במערכת כבר משתלמים ONLINE ושביעות הרצון גבוהה יחסית בהשוואה לשביעות הרצון של סטודנטים הלומדים בקורסים מקוונים באוניברסיטאות.

 

  ביבליוגרפיה

 

AlDahdouh, Alaa and Osorio, Antonio, Planning to Design MOOC? Think First! (April 2016). The Online Journal of Distance Education and e-Learning, Vol. 4, No. 2, April 2016. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3064872

Henderikx, M., Kreijns, K., & Kalz, M. (2017). Refining success and dropout in massive open online courses based on the intention–behavior gap. Distance Education, 38(3). 353-368. doi.org/10.1080/01587919.2017.1369006

 

Ilona Hetsevich, How To Improve eLearning Course Design Usability By Adopting The 10 Usability Heuristics , elearning industry , April 1 2014 .

 

Khe Foon Hew. "Promoting engagement in online courses: What strategies can we learn from three highly rated MOOCS", British Journal of Educational Technology. Mar2016, Vol. 47 Issue 2, p320-341. על פי שהמחקר בעבר חיפש ל

 

Roberto Turrin. “Personalization challenges in e-Learning”, RecSys '17 Proceedings of the Eleventh ACM Conference on Recommender Systems, Como, Italy — August 27 – 31, 2017, ACM New York, NY, USA ,2017

Maartje A. Henderikx,Karel Kreijns &Marco Kalz ,”Refining success and dropout in massive open online courses based on the intention–behavior gap”, Distance education 2017( vol.38, issue 3).

Ricardo Queiró . Emerging Trends, Techniques, and Tools for Massive Open Online Course (MOOC) Managemen 2018

 

MOOC student dropout

Patti Shank . “Usability Issues That Impact Online Learning”’,  Faculty Focus . March 5, 2009.

Coursera joins online degree expansionists with six new degrees

Trends in 2017: Distance Education | EU Blog | EU Business School

 

eLearning Trends of 2018 – 57 Experts Share Their Predictions

Online Course Enrollment Sees Relentless Growth

 

יאיר בן דוד , "הבעייה עם האוניברסיטה" , עיתון "הארץ"  4 למרץ 2018

גלילי, ת' (פברואר, 2017). משתלמים בבית – היתרונות והחסרונות של ההשתלמות המקוונת.שיעור חופשי, 121, 23-20.

ג'יי הורוויץ , " היינו זקוקים לקורסי MOOC בשביל זה?, למידה , אינטרנט ומה שביניהם , 22 במאי 2015.

עמי סלנט . "למידה מרחוק למורה/מרצה הבלתי תלוי– כלים אפשריים לשנת הלימודים הקרובה 2017-2018" , ידע וסקרנות דיגיטלית, אוגוסט 2017

 

 

 

 

·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *