המילה האחרונה בתחומי הלמידה וההוראה המתוקשבת : חדר בריחה מקוון

11805

מהו "חדר בריחה"?

"חדר בריחה" הינו משחק שבו קבוצת משתתפים ננעלת בחדר וצריכה למצוא את דרכה החוצה על ידי פתרון חידות ורמזים שמפוזרים בחדר. חדרי בריחה, כפעילות פנאי מאתגרת, נוסדו בהשראת משחקי מחשב (Quest Games, Escape games), ותוך פחות מעשור, הפכו פופולאריים בארצות רבות.

המשחק מתאפיין בסיפור מסגרת שיש בו מימד של מסתוריות, מטרה מוגדרת, פעילות תחת לחץ זמנים (בדרך כלל בין 45 דקות לשעה), צורך בעבודת צוות כדי להצליח להיחלץ, מגוון רחב של אתגרים מסוגים שונים, רמזים המאפשרים לקדם את המשחק בשעת הצורך על מנת שהקבוצה לא תתייאש ומנחה שמלווה את הקבוצה ( מור דשן , 2017) .

מדוע כדאי ללמוד בשיטת "חדרי בריחה"?

בספרו "למידה רבת עוצמה", עוסק רון ברנדט בתנאים בהם מתרחשת למידה מיטבית וכן באופן שבו ראוי ליישם תנאים אלה במגוון מסגרות והקשרי למידה (חינוך החשיבה 19, 2000, מכון ברנקו וויס).  על פי ברנדט, קיימים מספר תנאים, בהם אנשים, מבוגרים וצעירים, מיטיבים ללמוד. בין השאר, טוען ברנדט; שאנשים מיטיבים ללמוד כאשר למידע משמעות אישית עבורם, כאשר הם ניצבים בפני אתגר, כאשר יש בידיהם מידה מסוימת של בחירה ושליטה, כאשר הם מעורבים בפעילות גומלין חברתית וכאשר הם זוכים למשוב מועיל.
תנאים אלה מובנים בחדרי בריחה. כיתות הלימוד בבתי הספר, סוגרות את הדלת על תלמידים רבים. במקרים רבים, במקום פעילות מאתגרת, יצירת עניין ולמידה משמעותית, מחכים התלמידים לפתיחת הדלת והיציאה להפסקה בתום השיעור. פעילויות מסוג "חדרי בריחה" יש בהם פוטנציאל משמעותי להפוך את הלמידה ללמידה רבת עוצמה ( מור דשן , 2017) .

מדוע חדרי בריחה מקוונים ולא חדרי בריחה ממשיים ?

ארגון חדרי בריחה פיזי בביה"ס מחחיב השקעה רבה בהקצאת מקום ובאמצעים לבניית החדר המקוון . לא ניתן לקיים את חדר הבריחה לאורך זמן בגלל המקום שאותו תופס והאמצעים שרוכזו בו . לעומת זאת , חדר בריחה מקוון אינו תופס מקום , האמצעים המקוונים בו קבועים ולעתים יותר מאתגרים בהשוואה לחדר בריחה פיזי בשטח ביה"ס.

חדר בריחה מקוון יכול לשמש את המורים משנה לשנה ויותר מכך להפעיל תלמידים גם מהבית. שיקול נוסף לטובת חדר מקוון נובע מצביע על התלהבות גדולה יותר של תלמידים מפעילות מתוקשבת באינטרנט לעומת פעילות פיזית.

כיצד בונים חדר בריחה מקוון ?

גלית הרשקוביץ  העבירה לאחרונה וובינר מעניין למורים כיצד לבנות חדר בריחה  מקוון וגם הסבירה כיצד לבנות חדר בריחה בWIX ( כאן ההדרכה המפורטת)

בוובניר שולבו הסרטונים של ענבל סמית בנושאי חדרי בריחה.

הקישור לחדר בריחה מקוון בWIX ( הראשון שהופץ באינטרנט)

דבר המתבונן מרחוק : 

לחלופין , אפשר גם גם לבנות חדר  בריחה מקוון בוורדפרס וגם בגוגל סייט.

החכמה היא לדעת לתכנן נכון את האתגר לתלמידים בחדר הבריחה המקוון . לא צריכים בהכרח גרפיקאי למטלת הכנת החדר המקוון. ניתן גם להשתמש במחוללים גראפיים שונים ולוכדי מסכים וסרטי וידאו, כגון  Faststone capture על מנת לבנות את חדר הבריחה המקוון . בכל מקרה , רצוי חבירה של כמה מורים ביחד ובשיתוף על מנת להקים את חדר הבריחה המקוון . במקרה הצורך ניתן גם להיעזר בסטודנטים לגרפיקה במוסדות כגון  המכון הטכנולוגי חולון או שנקר  לצורך המשימה.

איך יוצרים חדר בריחה מקוון | למה – למידה מפתחת הצלחה

 ראו גם : ענבל סמית , חדר בריחה וכלים מתוקשבים , יוטיוב , 2017

 

 

·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *