יישומים וכלים לארגון המידע האישי שלכם באינטרנט: תמונת מצב 2018

6827

כתיבה , בדיקה והתנסות : עמי סלנט , מידען

מבוא : ניהול ידע אישי ובעיית עומס המידע

Personal knowledge management -PKM היא ביסודה גישה תהליכית המורכבת משלבי הפעולה הבאים :

  • איסוף מידע ,
  • סינון והערכת מקורות המידע שנאספו ,
  • מיון וקיטלוג מקורות המידע המשמעותיים ( "לסנן באכזריות" )
  • אגירה סכמאטית ושיטתית עפ"י תגיות/מילות מפתח
  • איחזור  הקשרי ( חיפוש מידע)
  • הפצת מידע ( במידת הצורך).

גישת ניהול הידע האישי Personal Knowledge Management -PKM התפתחה לא בהכרח בעקבות כישלון גישת ניהול הידע בארגונים אלא בעקבות התפוצצות המידע באינטרנט ובמערכות הארגוניות החל מהשנים 2004 ואילך .

בשנת 1996 היו מאונדקסים בגוגל 25 מיליון דפי מידע. בשנת 2017 היו מאונדקסים במנוע החיפוש של גוגל 60 מיליארד דפי מידע.

נתון זה אינו כולל ייקום מידע מקביל, כלומר  את הinvisible web . שם מסתתרים עוד מיליארדי יחידות מידע בעיקר במאגרי מידע מקוונים המחייבים סיסמאות , כלומר מאגרי מידע בתשלום .

בדצמבר 1998 גוגל סרקה 60 מיליון דפים, היום ,בשנת 2018  "הזחלנים" ( crawlers) של גוגל סורקים מדי יום 40 מיליארד דפי מידע .

הצורך

ככל שאתם נחשפים ליותר מידע מועיל באינטרנט או במאגרי מידע כך עולה הצורך לארגן אותו ולמיין אותו ביעילות לשימושים שלכם בעתיד.

רוב רובם של האנשים ישכחו אחרי חודשיים היכן הניחו ותייקו את פיסת המידע המועילה שמצאו ולכן חשוב שיהיה לכם כלי עזר אינטרנטי מהיר ויעיל לאיתור המידע שצברתם בנתיבי המידע באינטרנט.

ישנם כמובן הסימניות  ( Favourites ) בדפדפן שלכם כרום או פיירפוקס , אבל הן מגושמות  וברוב המקרים הן לא נודדות איתכם ממחשב למחשב. כאן עולה הצורך שלכם בכלי אינטרנטי יעיל ומהיר שיאפשר לכם לארגן במהירות את המידע שלכם בכל מחשב ובכל מכשיר נייד ומכל מקום .

מתפתחים כל הזמן כלים מתוקשבים חדשים לארגון יעיל של המידע שלכם ויש כמובן גם את הכלים הותיקים שהם עדיין יעילים במלאכת הארגון של המידע האישי .

בסקירה קצרה זו הבאנו את החידושים האחרונים בתחום של ארגון ידע אישי לצד גם אזכור של הכלים המתוקשבים הותיקים .יצרנו כאן מפת-על של היישומים.

wakelet

כותבת נועה להב שגילתה את הכלי המתוקשב החדש   הנפלא הזה.

"מוזמנים לנסות אפליקציה חדשה שנקראת Wakelet. זאת אפליקציה לשמירת קישורים מהאינטרנט ולסידור שלהם כדי ממש ״לספר סיפור״. כמו פינטרסט על סטרואידים. מדובר בסטארטאפ קטן מאנגליה.

 "זאת אפליקציה לשמירת קישורים. החידוש הגדול בעיני, הוא סידור לפי "אוספים". בתוך האוסף אפשר לסדר את הקישורים לפי סדר, ממש story telling. הפרופילים פתוחים לכולם, אבל ניתן לבחור את דרגת הפרטיות לכל אוסף שאתה יוצר: האם יהיה ציבורי, פרטי (לא נראה) או רק למי שיש קישור. האיש שאחראי על החינוך שם ממש הראה לי פרופילים של מרצים ושל בתי ספר, תדמיין שילוב של פינטרסט עם גוגל קלאסרום עם אינסטגרם".

 מקור וקרדיט : נועה להב

הערת הנסיין ( עמי סלנט) . כלי מתוקשב מאד ויזואלי עם מימשק אטרקטיבי . קל מאד לארגן באמצעותו את המידע שלכם .

דוגמא של פריט מידע באוסף הדיגיטלי שאני בונה

 ליישום החופשי :

Wakelet – The best way to share and collect content

Pocket

 היישום הידוע בשם  Pocket הולך ומשתכלל מחודש לחודש והשימוש בו נעשה יותר נפוץ .

כמה מילים על "פוקט" :

אנחנו נתקלים בעשרות כתבות מסקרנות מידי יום, אבל לא תמיד יש לנו זמן לקרוא אותן בדיוק עכשיו.

 פוקט- Pocket בא לפתור את הבעייה הזו על ידי שמירה של הכתבות לקריאה מאוחרת יותר.

החידוש העיקרי הוא אפשרות להוסיף תגיות נושא , לערוך אותם ולראות בצורה דינאמית תוך כדי הקיטלוג אם יש לכם כבר תווית נושא קיימת.

כיום יש  לו 30 מיליון משתמשים ברחבי העולם !!

למידע נוסף בעברית בנושא

 

הערת הנסיין ( עמי סלנט) .

אני משתמש בפוקט רבות , מאד אינטואיטיבי ובקלי קלות ניתן באמצעותו לארגן את המידע שלכם.

 

 

Google keep 

 Google keep  שהפך להיות מסד רשימות מבוסס ענן, שנועד לאפשר למשתמשים לרשום הערות, תזכורות ומחשבות בצורה זמינה ונוחה, בדומה לשירות אחר – Evernote – שהאפליקציה שלו נחשבת לבולטת בתחום.

ב-Keep ניתן לא רק לרשום הערות, אלא גם לבנות רשימת "צ'ק ליסט", לכלול תמונות, לבצע מעקב על משימות ולהקליט הודעות קוליות. כל המידע נשמר ב-Google Drive, שירות הענן של גוגל, ומסונכרן לכל המכשירים הניידים של המשתמש.

השיפורים העיקרים ב Google keep  בשנתיים האחרונות הם אפשרויות ניהול התצוגה של תגיות הנושא ( מילות מפתח) . ניתן עתה להציג בצורה אינטואיטיבית יותר את תגיות-הנושא מצד ימין במקביל לכל כרטיסיות המידע  שצברתם. בצורה כזו נוח יותר לדלות במהירות את כרטיסי המידע או התזכורת לפי נושא .

ניתן לסווג את ההערות/כרטיסי המידע  לפי צבעים או תוויות כדי להקל על חיפוש תכנים בהמשך, או להעזר במנוע החיפוש המובנה לחיפוש תוכן ששמרתם.

ניתן לתזמן תזכורת לפתקית ואף לשתף אחרים בפתקית.

 שיפור נוסף בGoogle keep  הוא האפשרות ללכוד טקסטים באתרי אינטרנט  או ספרים אלקטרוניים ולשלוח אותם ככרטיסי מידע בתוך מערכת Google keep .

הערת הנסיין : Google keep  הוא היישום האהוב עלי ביותר לארגון מידע אישי . אני משתמש בו כל הזמן ומפיק ממנו תועלת מרובה. הוא בראש רשימת הכלים המתוקשבים שלי . מומלץ  בחום!!

בכל הקורסים לניהול ידע אישי שהעברתי זכה הגוגל KEEP   להתלהבות  רבה ביותר של המשתלמים,  הרבה  יותר מEvernote


להורדת היישומים של גוגל  KEEP

 Google Keep – Android Apps on Google Pla

 Google Keep Chrome Extension – Chrome Web Store

Google Keep עזרה

 Milanote 

בין עשרות היישומים המקוונים לארגון מידע בולט לטובה היישום החדש יחסית של Milanote  המאפשר לארגן פיסות מידע דיגיטליות ללוח מידע מאורגן , הכולל גם הערות וקישורים.

ה– Milanote מאפשר לבצע את אותן פעולות של יצירת לוח מידע מקוון ומאורגן המורכב מקישורים , הערות , תמונות , הנחיות ותזכורות .

לכל פיסת מידע דיגיטלית ניתן לקבוע את המיקום בלוח המקוון, להצמיד אליה קישור חם וגם הערה בעברית.

מבחינת העברית ( RTL ) הוא עובד כראוי ומציג את העברית כראוי בהערות .

ניתן גם להעלות תמונות , להוסיף הערות בעברית ולקשור אותן לנושא הרלבנטי בלוח המקוון.

ארגון פיסות המידע : יישום ה- Milanote פשוט מאד מבחינת ארגון המידע . בוחרים את סוג המידע הדיגיטלי הנדרש , גוררים ללוח המקוון , מוסיפים הערה או תמונה וכדומה.

 כתובת היישום של Milanote:

EverNote

EverNote  היא אפליקציית הפתקים והרשימות הנמצאת היום כמעט בכל פלטפורמה אפשרית .

 EverNote נחשבת לאפליקציה הפופולרית בתחום, כאשר היא מאפשרת יצירת פתקים, רשימת קניות, העתקת עמודי אינטרנט לתוך מסמכים והעלאת תמונות מהסמארטפון עם טקסט המשמש לתזכורת.

מערכת  Evernote  היא מעין שק גדול שאליו אפשר לזרוק את כל החומר הרלוונטי – אימיילים, קבצי וורד, קבצי pdf, אתרי אינטרנט וכו' (לדעתי אפשר גם קבצי אודיו ווידאו, אבל לא ניסיתי). כל פריט-מידע הופך להיות "פתק" שאותו אפשר לאנדקס או להוסיף לו תגיות מתאימות לחיפוש בהמשך, ובנוסף התוכנה מאפשרת לחפש בתוכן של כל הקבצים שהוכנסו אליה.

התוכנה כוללת גם ארכיב אונליין, שמאפשר להיכנס לפריטים שהועלו מכל מקום . ניתן להשתמש בתוכנה בחינם עד כמות אכסון מסוימת בחודש, ומעבר לה נדרש תשלום של 5 דולרים לחודש.

 הבעיה ב-EverNote היא למרות שהיא מציעה עושר של אפשרויות ויכולת ליצור את המחברת הדיגיטלית, הכוללת מידע מכל מקום, כולל אודיו, היא בעיתיית בשפה העברית. המסמכים לא תמיד מסתדרים מימין לשמאל, וכאשר משלבים מילים באנגלית ועברית נוצר אי סדר בשורה. מהסיבה הזו, EverNote פחות מתאימה לאנשים שכותבים בעברית.

למערכת של Evernote יש מנגנון יעיל ונוח יותר לניהול תגיות (tagging) בהשוואה למערכת התיוג של Onenote

 OneNote

הייחודיות של תוכנת  OneNote שהיא מאפשרת ארגון מידע רשתי ע"י הערות מקושרות לכמעט כל סוג של מידע זאת תוך כדי עבודה בו-זמנית בתוכניות אחרות או בדפדפן האינטרנט. זוהי מחברת בעלת יכולת קיבול ענקית המורכבת ממחברות, מקטעים ועמודים אלקטרוניים. ניתן לתייק מידע במקומות הנכונים מכאן ניתן להוסיף מחברות, מקטעים ועמודים רבים ככל שארצה-או להסיר אותם, להעביר אותם ממקום למקום, לסמן אותם בצבעים או למזג אותם זה עם זה. כלי הניווט במחברות מספק נקודות אחיזה שמאפשרות לי לראות ולגשת בקלות לכל המחברות שלי או לכל המקטעים במחברת. כך שהתוכנה מאפשרת אבחנה בין פריטים, אינטגרציה חזותית ואיתור פריטים בקלות.

Diggo

Diigoכלי המאפשר שמירה של סימניות , הערות,טקסטים מודגשים , תמונות ועוד על גבי דף האינטרנט בו אתם גולשים.

מאפשר גישה מכל מחשב בכל מקום.

 Diigo  הוא כלי המשלב מספר אפשרויות של סימון ושמירה. Diigo מאפשר לנו להעיר הערות על הדפים שאנחנו "אוספים" או "מסמנים". אבל להבדיל מהמחברות של גוגל, במקום לשמור את ההערות האלו במקום נפרד, השמירה נעשית על הדף עצמו באמצעות הדגשת קטעים בתוך הדף, והשארת הערות ה-"מודבקות" לדף.

Diigo הוא כלי שמאפשר לכם לשמור סימניות, הערות, טקסטים מודגשים, תמונות ועוד על גבי דף האינטרנט בו אתם גולשים. כל מה שתחליטו לשמור יהיה נגיש לכם דרך האתר של Diigo מכל מקום בעולם,   למעשה, ספרייה של התכנים אותם שמרתם,  וגם את זה תוכלו לשתף עם מי שבא לכם

הערת הנסיין :

במיזם הידע שלי מלפני כמה שנים  הנקרא מאגר מידע על מאגרי מידע ( מפת ידע שימושית) השתמשתי בתכונות המועילות של DIIGO : שימוש ב Metadata, תקצירים , מילות מפתח או תגיות והצגה ברורה של מאגר הפריטים עפ"י שכיחות מילות המפתח . קישור . ההמלצות שקיבלתי מעמיתי למקצוע בחו"ל ובישראל היו להעדיף אתDIIGO .

 מאגר הסימניות של עמי סלנט ( מאגר ידע על מאגרי מידע בישראל) 

 כתובת היישום החופשי באינטרנט

 

Draggo

כלי יעיל  וחדשני לארגון מידעני של הסימניות שלכם או מקורות מידע שיש להם כתובת אינטרנט מזהה קבועה (URL ). היישום בנוי כלוח סיווגים וירטואלי בתוכו מציבים ומסווגים את הסימניות . מאפשר בניית כמה וכמה לוחות סיווגים.

השימוש בו מאד ידידותי ומאד אינטואטיבי . מגדירים קטוגריה של נושא ואח"כ ניתן להציב בתוכה את הקישור  בליווי הסבר קצר או תיאור פריט המידע.  ניתן למקם  בקלות את הקישור במיקומים שונים בלוח האינטרנטי .  ניתן לכתוב ערכים וסייוגים בעברית . מומלץ ביותר .

ניתן להוסיף כפתור בדפדפן הפיירפוקס המאפשר בקלות סיווג מהיר של האתרים או הסימניות שלכם =, צרך רק לגרור אותו לסרגל הסימניות בדפדפן פיירפוקס.

 קישור ליישום

PEARLTREE

כלי מתוקשב זה מאפשר ליצור מאגר קישורים או מאגר קבצים . יעיל וידידותי.


כותבת טל קמינסקי רוזנברג
: "האתר מאפשר ארגון מידע רב באמצעות תיקיות ותת-תיקיות. העלאת קישורים, תמונות, קבצים ועוד. כמו כן ניתן לשתף את החומרים, ליצור תיקיות משותפות עם משתמשים אחרים ולעקוב אחרי תיקיות של אחרים." . המנוי הבסיסי הוא חינמי, כאשר תכניות שונות בתשלום מאפשרות עיצוב עשיר יותר, שטח אחסון גדול יותר ואופצייה מעניינת של שמירת הקישורים גם במקרה שהם ישתנו או יוסרו מהרשת בעתיד."

 הערת הנסיין :

 ההתנסות שלי ביישום PEARLTREE התבססה על ניסיון לבנות מאגר ידע קטן המבוסס על סקירה שכתבתי לאחרונה על נאצר ומלחמת ששת הימים .

פירוק והרכבה : לקחתי את כל הרכיבים של הסקירה , טקסטים , תמונות , קישורים ואתרי אינטרנט וניסיתי לפרק אותם ולהרכיבם  מחדש למאגר ידע באמצעות PEARLTREE

ראשית כל , אני חייב לציין שהיישום עבר מטאמורפוזה מוחלטת , הצד הויזואלי שלו ניכר לטובה ודומה בעקרונות הארכיטקטורה וחוויית המשתמש לתצוגת פינטרסט (Pinterest)

התיוג של פריטי המידע קל מאד, ניתן להעלות קבצים טקסטואליים, קישורי לאתרי אינטרנט  ותמונות , אבל בגרסה החופשית אין אפשרות להעלות טקסט ולערוך אותו . בגרסה בתשלום ( כמעט 3 דולר לחודש ) ניתן להעלות ולערוך טקסטים . אבל בכל הגרסאות (חופשית ובתשלום) העברית  מוצגת בכיוון הלא נכון, כלומר אין תצוגת RTL

מערכת החיפוש ( איחזור מידע ) של היישום ושל המאגר הקטן שבניתי עובדת כראוי , למרות של ניתן לחפש בטקסטים אלא רק בכותרות.

ניתן לבנות אוספים שונים/תיקיות  ביישום וליצור הפנייה ביניהם .

ניתן להוסיף הערות כפריט מידע עצמאי , אבל התצוגה שלהם לא הכי ידידותית.

לסיכום ,  PEARLTREE הוא יישום מאד ויזואלי ומרהיב , אבל על מנת להפעילו כמאגר מידע צריך לעשות מנוי שנתי בתשלום לא נמוך

 PEARLTREE  הוא  אכן הרבה יותר חווייתי ומרשים בהשוואה ליישום DIIGO שאני משתמש בו כמה שנים .  אבל לDIIGO  יש פלטפורמה של מסד נתונים רלטיבי עוצמתי מה שאין ל PEARLTREE .

 ואף על פי כן החלטתי לאחרונה לשלם 3 דולר לחודש ולעבור להשתמש בPEARLTREE  כי הוא הכי יעיל והכי חדשני כיום . 

כתובת היישום

 

 

 

 

· ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *