סמינרים מקוונים (Webinar) ועולם החינוך וההשתלמויות

5393

מאת : עמי סלנט, ינואר 2019

עד כה ראיתי במערכות ובינר (Webinar ) באינטרנט בעיקר ערוץ תקשורת של המגזר העסקי , אבל לאחר שהשתתפתי השבוע בכמה הדגמות של וובנירים בעולמות תוכן שונים ( טכנולוגיה ,כלים דיגיטלים,  רפואה ועוד) שמחתי לראות כי לתקשורת וובינר יש גם פוטנציאל רב בתחומי ההדרכה והחינוך מעבר למגזר העסקי.

הוובינר (צירוף של שתי מילים: web + seminar) היא טכנולוגיה המאפשרת העברת שידורים חיים באינטרנט עם אפשרות ליצירת מעורבות של המשתתפים/משתלמים בוובינר במיגוון דרכים (מה שאין בפייסבוק לייב ואין גם ביוטיוב לייב).

הוובינר מאפשר בו-זמנית , מלבד השידור בוידאו, גם שיתוף מסך: מצגת, אלבום תמונות , קובץ , אתר אינטרנט.

ההבדל בין סרט וידאו ביוטיוב ובין ובינר

בהרצאת וובינר לפני קהל יש את היכולת ליצור אינטראקציה כמו הרמת יד, שאלות, מילוי סקר, אז להבדיל מסרט וידאו, כמו זה ביוטיוב, שהוא חד-כיווני, מהמציג לצופה ולצופה אין דרך להביע עמדה, לשאול שאלה ולקבל תשובה הרי וובינר היא מערכת שידור חי באינטרנט המאפשרת דו-שיח עם המשתתפים. הדו-שיח אינו רק בשידור הוידאו אלא גם בסקרים ושאלונים מקוונים תוך כדי השידור  המקוון היוצרים אינטראקציה מקבילה עם קהל המשתתפים.

קיומו של וובינר חייב להעשות דרך תוכנה מיוחדת שהלב שלה הוא חדר וירטואלי הנמצא בענן, באינטרנט. מכירים סקייפ Skype? כאשר אתם עורכים שיחה אינטרנטית באמצעות סקייפ נוצר “חדר וירטואלי” בו השיחה מתקיימת, אותו דבר עם וובינר.

כאשר המציג יוצר וובינר, נפתח חדר וירטואלי באינטרנט אליו יכולים להצטרף משתתפים שיכולים להאזין, לצפות וגם לתקשר עם המציג: לשאול שאלות, להגיב הרמת יד, לענות על שאלות ולמלא סקרים מקוונים.

וובניר יכול ליצור רמת מעורבות גבוהה יותר של הלומדים/המשתלמים

השימוש במאפייני וידאו, תמונה וקול, מסייע בהעברת החומר הלימודי והמחשתו לתלמידים באמצעים שלא תמיד קיימים בכיתת לימוד רגילה. הוובינר מאפשר למאזינים לקחת חלק פעיל בתהליך הלמידה, לשאול ולענות.

אינטראקציה עם הלומד/משתלם:  הוובינר מאפשר למרצה/מומחהלתקשר עם המאזינים שלו, לענות על שאלותיהם ולוודא כי המסר אכן עבר והובן כפי שהתכוון. המשתתפים/משתלמים יכולים לקחת חלק פעיל בוובינר, לבקש הבהרות ולתת משוב לדובר.

הוובינר מאפשר לרכוש כלים שלא נמצאים בסביבתנו הקרובה. כך לדוגמה, אנשים שלומדים שפה זרה יכולים לתקשר עם דוברי השפה;

הפורמט של סמינר מקוון מסוג וובינר אפקטיבי יותר למורים או סטודנטים מאשר מאמר טקסטואלי או מצגת חד-כיוונית. גם האפשרות לקחת חלק בשיחה המקוונת מביא יותר אנשים לקחת חלק בוובינר בשידור חי ומאפשר להם רמת מעורבות גבוהה עם זה על ידי שאלת שאלות, מענה לסקר מקוון המועבר תוך כדי  העברת הובינר. , הרמת יד וכדומה. אנשים רוצים שיקשיבו להם והפלטפורמה של וובינר מאפשר זאת.

היכולת של וובינרים לא רק להציג שקפים אלא גם וידאו פותחים עולם נוסף של יכולות שמגדילות את המעורבות של השומעים (כגון מורים משתלמים  , אנשי חינוך,פרחי הוראה,  פסיכולוגים,  מידענים וספרנים) ומאפשרות נגישות לשידור המקוון מכל מכשיר, בכל גודל מסך המחובר לאינטרנט.

דוגמאות של סוגי וובינרים (קישור)

וובינרים למורים וע"י מורים

המועצה הבריטית ( (British council מעבירה בהצלחה מזה כשנתיים עשרות וובינרים למורים לאנגלית ברחבי העולם .

 וובינר נמשך , בדרך כלל , בין 45 דקות לשעה ואינו מחייב כל התקנה של תוכנה מהצד של הלומדים/משתלמים.

וובינרים של אוניברסיטת אוקספורד למורים לאנגלית

  וובינרים של אוניברסיטת קמברידג' למורים  לאנגלית

 רשימת וובינרים בתחומי החינוך ושיטות ההוראה למורים בארה"ב (קישור)

רשימת וובינרים בתחומי התקשוב בחינוך , ארה"ב (קישור)

  תוכניות השתלמות באמצעות וובינרים למורים בחודש ינואר 2019 בארה"ב (קישור)

מערכות ובינר

ספקים רבים מציעים מערכת וובינר: חלקם בחינם כמו Skype ו- Google  Hangouts אבל רובם מציעים מערכת וובינר בתשלום כמו GoToWebinar, Webinar OnAir, WebEX, Webinar Jam Studio  ויש עוד. לכל תוכנה יש אפשרויות שונות.

לכתבה המלאה של זוהר עמיהוד

מאפייני מערכת (הפלטפורמה המובילה כיום בישראל להעברת ובינרים). GoToWebinar

  המלצות אנשי חינוך על ההתנסות בפלטפורמת  Gotowebinar

 פלטפורמות טכנולוגיות נוספות להעברת ובינרים

פלטפורמות טכנולוגיות נוספות (3)

·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *