פייסבוק בכיתה , ממרחב חברתי למרחב פדגוגי שיתופי (2)

23288

חלק א'  : במערכת החינוך בישראל

ראה גם : רשתות חברתיות בחינוך – מערך שיעור לקורס בלמידה מרחוק (1)

 פייסבוק וחינוך – הילכו שניים יחדיו בלתי אם נועדו?

מחבר: אברום רותם

ד"ר אברום רותם כתב מאמרון מעניין על הדילמה של שילוב רשת חברתית מסוג פייסבוק בחינוך . האם באמת כדאי ליישם את הפייסבוק כ- "פייסבוק חינוכי"? התשובה היא: בעקרון כן. כי…. עקרון בו ההוראה והלמידה מתנהלת באמצעות רשת חברתית היא העתיד החינוכי. זו טענה די מבוהקת שהתגשמותה די ברורה. השאלה היא, האם הפייסבוק, כפי שהוא, או אף עם עדכונים כאלה או אחרים, מתאים למשימה – התשובה היא, מן הסתם לא. חבל על הזמן.

"אנשי החינוך מחויבים לפעול בפייסבוק באמתלאות שונות, ולו רק כדי להבין את הסביבה בה מרבית ילדנו ונכדינו מצויים שם זה מכבר. זו חובה חינוכית אזרחית שיש למלא אותה.

כך נוכל להפעיל כלי רשת ייעודיים לחינוך בהלימה טובה יותר לצרכי דרדקינו כך, שהם פחות יזדקקו לפייסבוק. סביבה שההיבטים והפעילויות בה חיוביים מאד, לצד השליליים מאד- מקום רועש, אלים, רדוד ומאיים עד בכי. כך נגרום שתלמידים ימצאו מבוקשם בכלים ייעודיים בחינוך, באיכות לא פחותה, אך בסביבה מוגנת יותר – "מרחב מוגן" תוך מתן מענה למרבית צרכי חברה ולמידה. כלים כאלה קיימים היום, ויש לשלב בהם עקרונות חברתיים חיוביים מהפייסבוק, אך לא להשתמש בפייסבוק ככלי הוראה ולמידה, כי כפי שהוא, הוא אינו הולם."

למאמר המלא של ד"ר אברום רותם ..

פייסבוק וחינוך – הילכו שניים יחדיו בלתי אם נועדו?

ראה גם : כיווני התפתחות 2010 : השילוב של רשתות חברתיות בלמידה מקוונת  

שימוש במדיה חברתית? "כישלון הוא הצלחה אם לומדים ממנו"

במאמרם של ד"ר אברום רותם  ועידית " הפייסבוק  2012 בחינוך –  "לחשב מסלול מחדש" "[1]  המפרט אודות הוראה-למידה במדיה חברתית, הם הבהירו את כללי היסוד של השימוש בפייסבוק לצרכי הוראה ולמידה, שהוא הצורך בהגדרה ואפיון מלא של המטרה, לצד היכרות מלאה של  האמצעי, שבמקרה שלנו הוא הפייסבוק, בטרם השימוש בו.

הכשל הגדול ביותר עלול להיות במקום בו ההתכוונות, הקדמה, העדכון ומתודות עכשויות עומדות בראש הפעילויות. דווקא ההתכוונות למקום הגבוה, עלול להפיל ולהכשיל.

כדי לא לדבר ברמה תיאורטית, אלא קונקרטית, להלן דוגמא "קלאסית" לכשל טכנולוגי-פדגוגי, בה הפייסבוק משמש פלטפורמה לצרכי הוראה למידה חדשנית לעילא, אך כפעילות פדגוגית ממש לא מדובר בהצלחה.

 למאמר המלא של ד"ר אברום רותם

קישור

פייסבוק 2012 בחינוך יישומים, כלים ואפליקציות חינוכיות

אברום רותם ועידית אבני , ינואר 2012

מאמר זה הנו חלק מסדרת מאמרים "פייסבוק 2102 בחינוך", שמפרט את השימושים, הכלים והאפליקציות שמספקים כיום שירותיי הפייסבוק לשם הוראה ולמידה. במקביל פורסם מאמר "פייסבוק 2102 בחינוך לחשב מסלול מחדש", הדן באפשור שירותי הפייסבוק ליישום הוראה למידה באמצעות –הפייסבוק, תוך שמירת הגבולות במסגרות חינוכיות.

למאמר המלא של ד"ר אברום רותם ועידית אבני

שינוי הגדרות פרטיות בפייסבוק

אברום רותם ועידית אבני, מרץ 2011

 בהמשך למידע "רשת חברתית" באתר "מתקוונים לאתיקה" מובאות בזאת הנחיות לשינוי הגדרת הפרטיות בפייסבוק.

הגדרות הפרטיות בפייסבוק משתנה לעת לעת כתוצאה מהביקורת הציבורית. הוראות אלה עשויות להיראות קצת אחרת בעתיד, אך הבנת האפשרויות תקל עליכם מאד מעתה והלאה לשמור על הפרטיות שלכם ברשת כפי שאתם בוחרים, ולשנות אותה בכל עת.

קישור למאמרם משל ד"ר אברום רותם ועידית אבני

פאניקת הפייסבוק -הסכנות ברשת – זה לא מה שחשבתם.

אברום רותם ועידית אבני. פברואר 2011

כמעט כל אחד מאתנו, וודאי מילדינו, מוצא עצמו עוסק ומצוי במדיה החברתית המקוונת. פאניקת הפייסבוק, שגוררת הכרזות והחלטות בשימוש בפייסבוק בחינוך, שאינן מעוגנות במציאות אלא בפחדים וחוסר הבנה וידיעה. מאמר זה בא לנסות לתקן זאת. במאמר מאיר עיניים זה מונים המחברים , ד"ר אברום רותם ועידית אבני, הנחות שגויות, שניתן להפריכן על סמך מחקרים, סקרים וממצאים אמפיריים מתוקפים ומוסמכים. נמצא שהרשת והמדיה החברתית אינן מוקד סכנות ופוגענות לילדינו, ובוודאי שלא יותר מכל סביבת חיים אחרת, ההפך. הילדים בפייסבוק מוגנים יותר מאשר ברחוב ובחצר בית הספר. התלמידים ברשת אינם זקוקים למשמרות אבטחה והגנה מידית, אלא, לחינוך נאות לשימוש נבון ובטוח בהם, להסברה, למודעות ולערנות מצד ההורים ומערכת החינוך במדיה חדשה ונרקמת לנגד עיננו מזה מספר שנים ספורות בלבד.

למאמר המלא

כמה ראוי להגביל?- על הגבלות משרד החינוך ברשתות חברתיות

הפייסבוק – סכין או יד מושטת?

המורה במלכודת הרשת החברתית- מורה או חבר?"

מחבר: אברום רותם , עידית אבני

"המורה במלכודת הרשת החברתית- מורה או חבר?"

 מאת אברום רותם ועידית אבני

 תקציר:

חלק גדל והולך של מורים שמצויים במרחב המקוון לצרכים אישיים ומקצועיים, יוצרים קשר עם התלמידים בסביבתם הטבעית, קרי הפייסבוק (בישראל 2010), כשחלקם הגדול רואים זאת כחלק מעבודתם החינוכית, למרות שרבים אחרים, עדיין, סבורים שאין לקיים קשר שכזה. לצד הרווחים הפדגוגיים והאישיים מהקשרים והאינטראקציות ברשת החברתית עם תלמידים, מרבית המורים עדיין אינם מודעים לבעייתיות, לדילמות ולמלכודות העלולות לצוץ מהתנהלות זאת.

מאמר זה מתייחס לסוגיות העיקריות העולות מקשר מורה- תלמיד ברשת החברתית, לדרך בה הן באות לידי ביטוי במקרים אותנטיים, ולאתגר העומד בפני המורים, מנהלי בתי הספר והמנהיגות החינוכית – כיצד להתמודד עם סוגיות אלה ולמנוע מלכתחילה את הבעייתיות שבהן.

המסקנה המרכזית היא, שאין להתעלם, ויש אף לעודד קשרי מורה – תלמיד ברשת החברתית. אך יש לראות זאת כחלק מהתנהלות מקצועית של מורה עדכני, כשהתנהגותו ברשת החברתית מהווה דוגמה ומופת לתלמידיו ולהתנהגות ראויה של איש חינוך. מודעות המורה לתפקידו כמורה ולא כ"חבר" ברשת, כמו גם לסוגיות העולות מקשר שכזה ולמקומות העלולים להוות מלכודת וכשל התנהגותי (כמו גבולות הקשר, סגנון התקשורת, הצגת זהות אישית ומקצועית, חשיפת פרטיות ועמימות גבולות אחריות של המורה על רווחת התלמיד) – יאפשרו תפקוד פדגוגי משמעותי של המורה ברשת החברתית.

 למאמר המלא ..

התעוזה של המורה אורנית פרידמן

הערה : מאמרון זה נכתב בנקודת זמן שבה עדיין משרד החינוך לא איפשר למורים ולתלמידים ליצור קבוצות למידה בפייסבוק

"אחר שחזרתי משנת שבתון היה לי ברור שאני לא חוזרת אחור בזמן ולאחר הידע הרב שלמדתי וההתנסיות שהיתנסתי במהלך הלימודים ההוראה תהיה מותאמת לדור התלמידים ולקראת המאה ה-21.

כבר מהשיעור הראשון פתחתי לתלמידים קבוצה בפייסבוק (עלי לציין שהם בני 16 ומעלה) כמובן ולא תחת הפרופיל האישי שלי אלא התחדשתי בפרופיל מקצועי. הסברתי לתלמידים את מהות הקבוצה ומטרתה והפעילות שתהיה בקבוצה תהיה חלק מהלמידה ויינתן עליה" .

קישור

אותה קבוצת לימוד שלמדה את יחידת הלימוד המקוונת גם הייתה פעילה בקבוצה בפייסבוק כך שמבחינתי היה לי קל מאוד לעקוב אחר כל התהליך.

תנו למורים להחליט מה הסטטוס שלהם

מקור וקרדיט : אלונה פורקוש-ברוך , ארנון הרשקוביץ, " תנו למורים להחליט מה הסטטוס שלהם " הד החינוך , פברואר 2013 , עמודים 28-29 .

הערת מערכת פורטל מס"ע : מאז פרסום המאמר בדפוס חל כבר שינוי מהותי במדיניות משרד החינוך כלפי השימוש בפייסבוק.

לפריט המידע בפורטל מס"ע

ראה גם : מחקר חדש: רוב הנוער גולש ברשתות החברתיות גם בזמן השיעור

שינוי מדיניות משרד החינוך לגבי שילוב פייסבוק בהוראה ובלמידה , מרץ 2013

לאחרונה פורסם כי משרד החינוך מעודד מורים לפתוח קבוצות בפייסבוק למטרות לימודיות (וואלה, 11.03.2013). זוהי הזדמנות טובה לחזור ולרענן את שפורסם בניוזלטר מדעי החברה מספר 2 (29.11.2012):

הפייסבוק הוא אתר אינטרנטי המהווה סביבה חברתית פופולרית בה מבלים התלמידים חלק ניכר מזמנם. סביבה זו מזמנת חיבור מסוג אחר בין מורה המקצוע לבין הלומד ותכני המקצוע. חיבור המתבצע מעבר לשעות ההוראה הפורמליות ואף מעבר לתכנית הלימודים המקובלת.

wikibrain 2

על פי הנחיות משרד החינוך, אסור למורה ותלמיד להיות בקשרי "חברות" בפייסבוק, אך מותר למורה להפעיל קבוצה סגורה וממוקדת למידה.

בהתאם לכך, יכול כל מורה לפתוח קבוצה סגורה לתלמידיו, בה יוכלו לנהל דיונים בנושאים שונים, לבצע משימות ולתת משוב הדדי, להעלות תכנים אקטואליים (כתבות, סרטונים) ועוד.

יתרונה של הקבוצה הוא באפשרות לשמור על התכנים הנכתבים בה חסויים ובאפשרות להעלות מאגר קבצים אשר ישמשו את הקבוצה.

כלי נוסף אותו מציעה הרשת החברתית הוא דף פייסבוק  יעודי שהינו זמין לצפייה גם לגולשים שאין להם פרופיל בפייסבוק ולכן יכול לשמש כלי מצוין לשיווק המגמה למתעניינים, שיתוף ההורים בתכנים ועוד. בעת השימוש בדף יש לשים לב שהתכנים גלויים לעיני כל.

מעבר לקשר בין המורה לתלמידיו, מהווה הפייסבוק מרחב למידה והפריה הדדית עבור צוותי המורים – כל מורה יכול להצטרף לקבוצות המורים הפעילות בפייסבוק (בהתאם למקצוע ההוראה, מטרות משותפות וכו'), להנות ממגוון תכנים ורעיונות המתפרסמים בהן, לפרסם תובנות/שאלות משלו ולזכות למשוב מעמיתיו.

לסקירה של אפרת מעטוף , 2013 , למאמר של אפרת

 חיה סדן , חינוך ישן במרחב חדש , הד החינוך 2010

עקרונות הפדגוגיה לא השתנו , הסביבה שצעירים חיים בתוכה השתנתה. מורים צריכים להעז לשוטט בסביבה הזו וליישם בה את הפדגוגיה הישנה והטובה קישור

להיתפס ברשת – השפעת שימוש ברשת חברתית במסגרת חינוכית בלתי פורמאלית על הזדהות עם הקבוצה

רועי שילו , אבנר כספי

מחקר זה בחן את השפעת השימוש ברשת חברתית (כגון פייסבוק, אדיולייב) על הזדהות הפרט עם המסגרת החינוכית הבלתי פורמאלית אליה הוא שייך. התיאוריה שנבדקה גורסת כי שימוש ברשת חברתית מגבירה את הזדהות הפרט עם הקבוצה וזאת בעקבות שיפור התקשורת הפנים קבוצתית. תוצאות המחקר מבוססות על שאלון שהועבר ל 607- משתתפים בכיתות י' עד י"ב, חניכים פעילים במסגרת בלתי פורמאלית, המפוזרים ב 18- מרכזים ברחבי הארץ. התוצאות הראו כי שימוש ברשת חברתית מעלה את הזדהות הפרט עם המסגרת החינוכית הבלתי פורמאלית. תוצאות המחקר מצביעות על חשיבות השימוש ברשת חברתית לחיזוק היחסים התוך-קבוצתיים ולמעורבות גדולה יותר בפעילות החברתית של המסגרת( רועי שילו, אבנר כספי).

למאמר המלא באוניברסיטה הפתוחה

להיתפס ברשת – השפעת שימוש ברשת חברתית במסגרת חינוכית בלתי פורמאלית על הזדהות עם הקבוצה

 מקור וקרדיט :

ספר כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה 2011 : האדם הלומד בעידן הטכנולוגי
י ' עשת-אלקלעי, א'  כספי, ס ' עדן, נ'  גרי, י'  יאיר  (עורכים), רעננה: האוניברסיטה הפתוחה) .

100-top-sites-illustratio-001

קבוצת לימוד בפייסבוק – האם יכולה לשמש כתחליף למערכת ניהול למידה?

חגית מישר טל (האוניברסיטה הפתוחה, המרכז ללימודים אקדמיים), גילה קורץ (המרכז ללימודים אקדמיים), אפרת פיטרסה (האוניברסיטה הפתוחה, מכללת הגליל המערבי).

מאמר מעניין זה מתאר הפעלה ניסיונית של קבוצת פייסבוק כתחליף למערכת לניהול למידה LMS בקורס אקדמי. המאמר סוקר את התפתחות המחקר הקשור בשילוב פייסבוק בלמידה ובהוראה האקדמיים בארץ ובעולם, מוצגים ההבדלים בין קבוצת פייסבוק למערכות LMS אחרות על יתרונותיו וחסרונותיו, ומתואר ניסיון תקדימי להשתמש בפייסבוק כסביבה מלווה קורס המשתמשת גם כמאגר תכנים, גם כסביבה לאינטראקציה בין הלומדים ובין הלומדים למרצה וגם כסביבה לביצוע פעילויות למידה מקוונות שיתופיות.

מקור המידע : פורטל מס"ע

האם הרשת החברתית פייסבוק יכולה לשמש כמעטפת ללמידה מתוקשבת מסוג LMS עבור פרחי הוראה באוניברסיטה?

keyword in green  2012  פייסבוק והנעת לומדים

שינויים בהנעה שנגרמו על-ידי הפייסבוק בקורס מקוון בצרפתית

ASU Researchers Study Facebook to Increase Student

use of facebook to improve motivation and academic

 מנקודת המבט של הסוציולוגיה בחינוך

nipages 1 classroom

הכיתה היא הסביבה הפיזית והחברתית שבה שוהים התלמידים ובה הם מתנסים בחוויות שונות במשך שנים רבות.  הכיתה היא ארגון חברתית לימודי, היוצר "אקלימים" כיתתיים לימודיים וריגושיים. לכל כיתה אופי משלה, פרי אינטראקציה בין שלושה ממדים, הממד המוסדי, הממד הכיתתי והממד של הפרט. בשנים האחרונות החלו מומחי חינוך בעולם להכיר בחשיבות הארגון החברתי של כיתת הלימוד כגלעין פעילות חינוכי של ביה"ס שיש לו חשיבות רבה יותר מאשר חשבנו קודם.

בעבר הלא רחוק כוונו כל מאמצי הרפורמה בביה"ס לעבר עבודת הארגון בביה"ס ואילו טיפוח הכיתה כארגון החברתי הוזנח במידה מסוימת. עתה בעקבות מחקרים חדשים ובעקבות התפתחות אמצעי התקשוב מתחילים להבין כי גיבוש הזהות הכיתתית והזהות הקבוצתית של התלמידים בכיתה מעניקים לתלמידים מרחב התפתחות יותר מאשר רפורמה ארגונית  בעבודת המורים.

 למאמר המלא

  זהות כיתתית – הכיוון החדש בהתחדשות החינוכית

facebook 2013

מודל הוראה-למידה ברשת חברתית מאל"ף והלאה

עידית אבני וד"ר אברום רותם, דצמבר 2012

תקציר
הוראה ולמידה ברשת חברתית מזמנת פן חדש להתנהלות החינוכית המוכרת. בפן זה מודגש הטבע החברתי של האדם, המעצב כמעט כל היבט בחיינו, ומהווה אמצעי להעמקת תהליכי הוראה ולמידה וטיפוח כישורי הפרט בהתבסס על היבטים חברתיים. מוצע בזאת מודל ליישום הוראה למידה ברשת חברתית חינוכית, תוך התייחסות למאפיינים מרכזיים שמזמנים את ניצול הערך המוסף של הרשת ללמידה ומונעים "ביות" תהליכי הוראה-למידה מסורתיים.
המודל מלווה במדריך למורה וכולל טופס תכנון פעילות חינוכית ברשת חברתית מאל"ף והלאה.

למאמר של ד"ר אברום רותם ועידית אבני

world connecting

 קבוצת הלמידה של מיה לוי , מורה לגיאוגרפיה

מאיה לוי, מורה לגיאוגרפיה מרמות חפר, פתחה עבור תלמידיה קבוצה מיוחדת עוד בתחילת השנה. "כל ההתכתבויות בינינו היו בפייסבוק וכולם יכלו לראות את ההערות של כולם ולהגיב עליהן. נוצר ממש שיח עמיתים. קדמה לזה שיחה רצינית בכיתה על ההבדל בין חברים בפייסבוק לבין קבוצת העבודה. לא היה להם קל כי הם לא הבינו איך פתאום המורה שלהם צצה להם בפייסבוק. היו ילדים שזה ממש הפריע להם כי הם לא הבינו איך עושים שיעורי בית בפייסבוק. היו שיחות מאוד מעניינות בנושא". לוי מספרת כי גילתה להפתעתה שדווקא היא זו שמלמדת את תלמידיה הצעירים כישורים מסוימים ברשת כגון העלאת קבצים, עבודה משותפת על קובץ אחד ועוד. "אני לא צעירה", היא מסבירה, "ומה שמחזיק אותי בהוראה, מעבר לזה שאני אוהבת ללמד, זה שאפשר ללמוד דברים חדשים כל הזמן. שמחתי לגלות שאני ממשיכה ללמד אותם ולא הם אותי. זה שבר את הדימוי שיש בנושא".

לדברי לוי, "בעיניי זה לא חשוב מה אני חושבת על פייסבוק, חשוב לי שאם הם שם אז גם אני צריכה להיות שם. זה כלי שהוא אמנם רשת חברתית, אבל מבחינתי הוא חלק מהכיתה שלי. זה פתח שיח אמיתי של איך משתמשים בעולם הדיגיטלי של שטף המידע. אני לא רואה את עצמי עובדת היום בלי הכלי הזה".

 הגר, תלמידתה של לוי מכיתה י"א, מצטרפת להתלהבות. "זה מאוד נוח. המורה יכולה לרשום בפייסבוק איפה יהיה השיעור ואנחנו ישר יודעים, או אם היא לא מגיעה", היא אומרת. היא שמה לנו סיכומים ואנחנו מגיבים לה וזה גם יותר נוח ללמוד מהמחשב. בפייסבוק אתה נמצא כמה פעמים ביום אז בכל פעם אתה מסתכל אם המורה עדכנה משהו בקבוצה. כולם מכבדים את חוקי הקבוצה. היא יכולה למחוק אם מקללים אבל אף אחד לא עשה דברים כאלה. היא אמרה לנו שאף אחד לא ירשום דברים".

מקור המידע

יש קנקן חדש מלא ישן: התנ"ך בפייסבוק

אילן אבקסיס , שירלי נתן יולזרי

למיזם "התנ"ך בפייסבוק" שני ערוצים: האחד, קהילה המנהלת שיח על תוכני המקרא; והאחר, למידה חווייתית בשיעורים מתוקשבים בבית הספר. בערוץ האחד, המטרה היא להקים קהילה שבה יתקיים שיח תרבותי-ציבורי סביב תכניו של המקרא. ערוץ זה של המיזם נועד עבור כל אחד ממשתמשי הפייסבוק. המטרה המרכזית היא להשיב את העניין בתנ"ך אל התרבות שלנו.

הסטודנטים בסיוע המדריכים הפדגוגים בנו שיעורים בפייסבוק לתלמידים משכבות ז-ח באמצעות "פתקים" הניתנים לעריכה. לאחר ההכנה, התחברו התלמידים אל הפרופיל של הסטודנט. התלמידים עבדו מעמדות המחשב האישיות שבמעבדת המחשבים וביצעו את המשימות בתוך מעטפת הפייסבוק.

קישור למאמר בפורטל מס"ע

computer312

לסגור מחברות, לפתוח מחשבים ו…להכנס לפייסבוק! (למידה משולבת עם ה-Timeline של Facebook)

מחבר: אביב צמח

המורה והמחנך אביב צמח ממשיך ביוזמותיו הברוכות בתחום החינוך המתוקשב ויכול לשמש בישראל כמייצג של החדשנות הפדגוגית הגבוהה והמתקדמת ביותר בתחום ההוראה המקוונת. אביב ערך ניסוי בכיתה שלו לגבי שילוב ציר הזמן (Timeline) של פייסבוק, בעזרת פעילות שמאפשרת לא רק צפייה בציר זמן, אלא גם למידה עצמית, עשייה והזנת חומרים של הלומדים.

למאמרון של אביב צמח

ראה גם :
How to Bring History to Life Using Facebook Timeline and Twitter

collabirative presentation 4

מחזה באנגלית מתארח בפייסבוק: בדיקת הישגים ועמדות של תלמידים לגבי לימוד מחזה באנגלית בסביבת הפייסבוק

מקור וקרדיט : ספר כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה 2013 : האדם הלומד בעידן הטכנולוגי , י' עשת-אלקלעי, א' כספי, ס' עדן, נ' גרי, י' קלמן, י' יאיר (עורכים), רעננה: האוניברסיטה הפתוחה

ריקי רימור (סמינר הקיבוצים, האוניברסיטה הפתוחה), פרלה אריה (סמינר הקיבוצים)

המחקר בודק עמדות והישגים של תלמידי תיכון לגבי למידת מחזה באנגלית בסביבת הפייסבוק. במחקר השתתפו שלושים תלמידי כיתה י"ב שלמדו אנגלית ברמה מוגברת בבי"ס תיכון במרכז הארץ במשך חודשיים וחצי. חשיבותה של יצירת קבוצת למידה סגורה נדונה בספרות על בניית קהילת ידע שיש לה מטרה משותפת, ידע קודם דומה, נגישות למשאבים ולתקשורת ומכוונת לבניית תוצרים משותפים .

לפריט המידע בפורטל מס"ע

marco polo 1

יחידת הוראה בפייסבוק: "היסטוריה – לא מה שחשבתם"

ספר כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה 2012 : האדם הלומד בעידן הטכנולוגי י' עשת-אלקלעי, א' כספי, ס' עדן, נ' גרי, י' יאיר, י' קלמן (עורכים), רעננה: האוניברסיטה הפתוחה

ענת אוסטר-לוינץ
המכללה האקדמית בית ברל

נאוה פוגלמן
המכללה האקדמית בית ברל

מקצוע ההיסטוריה נחשב קשה ולעיתים אף משעמם בקרב לומדים רבים, שאינם מוצאים בנושאי ההוראה נקודת אחיזה מוכרת שתאפשר להם לחוש קירבה, חיבור ועניין, כמו גם אפשרות לנתחו ולהסיק מסקנות. פיתוח יחידת הוראה בהיסטוריה במרחב מקוון ייעודי עשויה לאפשר ללומדים לגלות עניין וחיבור לפרדיגמת ההוראה-למידה ולתכנים המוצגים בה. יחידת ההוראה "היסטוריה – לא מה שחשבתם" פותחה במרחב מקוון ייעודי, פייסבוק, מתוך תפיסת עולם כי לימוד היסטוריה חיוני לכל תלמיד ויש ללמד היסטוריה על פלטפורמה המותאמת לבני הנוער ה- digital natives בעידן הנוכחי.

המטרה העיקרית בפיתוח יחידת הוראה ייחודית זו הייתה למזג בין האתגר של פיתוח לומד בעל הכוונה עצמית בסביבת למידה מקוונת ובין מתן דגש להנאה מלמידת חקר של נושאים מגוונים בתחום הדעת.

לפריט המידע בפורטל מס"ע

יחידת הוראה בפייסבוק: "היסטוריה – לא מה שחשבתם"

facebook 2013

שילוב הפייסבוק בקורסים מתוקשבים

גישות להפעלה של קורסים מקוונים : קונקטיביזם

הלמידה המתוקשבת כיום עוסקת בעיקר בהעברה ובשינוע תכנים, אך צריכים בו-זמנית לטפל בהעברת התכנים וגם ליצור דיאלוג בין הלומדים והמלמדים. יש ליצור גם אינטגרציה בין הלמידה ובין מיומנויות חיים שהלומד יזדקק להם גם בעתיד. הלמידה הטובה ביותר נוצרת כיום כאשר מתנהל רב-שיח בין הלומדים.

קישור לסקירה

 שימוש בפייסבוק בכיתה: שילוב בין דיונים בכיתה לדיונים מקוונים בשיעורים

תרומת הפייסבוק להוראה בקורסים באקדמיה

ללמוד במגרש המשחקים של הסטודנטים – הפייסבוק"

אפקט ה'פייסבוק': תפיסותיהם של סטודנטים במכללות בחו"ל לגבי דיונים מקוונים בעידן של רשתות חברתיות

ללמוד במגרש המשחקים של הסטודנטים – הפייסבוק"

 מחקר שהוצג בכנס צ'ייס האחרון (2012 ) באוניברסיטה הפתוחה הציג ניסוי חדשני ומעניין שבמהלכו כיתת הלימוד הועתקה ממרכז הלימוד, או מאתר הקורס, למקום המשמש היום כסביבה הטבעית של הסטודנטים, שם הם מבלים מרצונם לא מעט שעות.

שלוש השותפות למחקר — ד"ר מישר טל, ד"ר פיטרסה וד"ר גילה קורץ — נענו ולאתגר ופתחו במקומות השונים שבהם הן מלמדות קבוצות לימוד בפייסבוק במטרה לבדוק אם קבוצת לימוד בפייסבוק יכולה לשמש תחליף למערכת ניהול למידה.בכנס צ'ייס הוצגו ממצאי הפיילוט הראשוני, שנערך במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

שיחה עם ד"ר חגית מישר טל וד"ר אפרת פיטרסה מהאו"פ על מסקנות הניסוי

מקור וקרדיט : עדכן מס' 56 , האוניברסיטה הפתוחה 2012

התנסות לומדים בקורס מתוקשב מבוססי רשת חברתית – ממצאי מחקר

Veletsianos, G., & Navarrete, C. (2012). Online Social Networks as Formal Learning Environments: Learner Experiences and Activities. International Review Of Research In Open & Distance Learning, 13(1), 144-166

לפריט המידע בפורטל מס"ע .

ראה גם : הרשת החברתית "גוגל פלוס" בחינוך: הערכה בשנית

חלק ב' : היישום במערכות חינוך בארה"ב ובעולם

המורה, אני רוצה להציע לך חברות….(על החוק החדש בארה"ב, מדינת מיסורי )

 נושא היחסים המקוונים בין מורים לתלמידיהם אינו אמור להיות מוסדר בחוק מדינה אלא בהנחיות אתיות, מקצועיות או ארגוניות. מה גם שמרבית המורים מבינים אינטואיטיבית שיחסי חיברות בינם לבין תלמידיהם אינם נאותים ונמנעים מכך, למרות שגם תלמידיהם וגם הם עצמם חברים באותה רשת חברתית (ושאלת החברות של ילדים קטנים ברשתות החברתיות היא סוגיה סבוכה הדורשת דיון נפרד). יתרה מכך, חוק זה מתייחס נקודתית לנושא ההטרדה או הניצול המיני של ילדים ולא להשלכות של עצם קיומם של יחסי מורים – תלמידים ברשתות חברתיות, היות וההשלכות הן נרחבות יותר וחלות גם על המורים ולא רק על התלמידים.

 למאמר של ע"וד והמידענית ( והדוקטורנטית ) שרון חלבה-עמיר

דוגמא למדיניות חינוכית לגבי שימוש בפייסבוק בכמה מחוזות חינוך בארה"ב

Guidelines for using Facebook in the Council Bluffs Community Schools

Facebook In The Classroom. Seriously. K. Walsh on March 27, 2011

Do Popular Social Networking Applications Have A Place In The Classroom? A Growing Number Of Educators Say ‘Yes’

מחזה חינוכי סוראליסטי בשלוש מערכות של מחנך בכיתות יסוד שפתח לכיתה דף כיתתי בפייסבוק. השיקולים , ההצלחה של היוזמה,   ובמערכה האחרונה ניצחון למפקח שלו שדרש לסגור את דף הפייסבוק

     Classroom Facebook Page- My Reasoning

       My Classroom Facebook Page- Update

 The End of Facebook in my Class

ההיבטים הפדגוגיים של שימוש בפייסבוק להוראה בכיתה

facebook 2013

  פייסבוק לעומת מערכות למידה מתוקשבות מסוג LMS – הויכוח נמשך

הסוגיה של תפיסה אחרת של מערכות ניהול למידה מתוקשבות ( LMS) .

פייסבוק לעומת מערכות למידה מתוקשבות מסוג LMS – הויכוח נמשך

מה היא מערכת  LMS

Facebook vs The LMS: Can Someone explain this to me?

Using Facebook and Twitter as an LMS – SlideShare

ראה גם :

Facebook is My Classroom, Too

How to Use Facebook in the Classroom

If Facebook was a classroom… – YouTube

Learning Through Digital Media » Facebook as a Functional Tool

Facebook in the Language Classroom – International journal of

Facebook in the Classroom: Integration of Online and Classroom Debates into Classes

Facebook as an Instructional Technology Tool

 Setting Up a Facebook Group for Your Class (  סרט וידאו )

 100 Ways You Should Be Using Facebook in Your Classroom

 How To Use Facebook Questions In The Classroom

 How do you use Facebook or Twitter in the classroom?

How To Use Facebook In The Classroom Without Compromising Your Professional Relationship With Your Students

Using Facebook safely within the secondary classroom

 Social media find place in classroom

 How Schools Can Use Facebook to Build an Online Community

 Effective involvement of Facebook Features in classroom activities

100-top-sites-illustratio-001

 כאשר מחוז חינוכי שלם בארה"ב  מפתח קהילה  חינוכית מחוזית באמצעות הפייסבוק

קישור ישיר לדף הפייסבוק המחוזי

  Impact of the use of Facebook amongst students of high school

   

100 (Updated) Ways To Use Facebook In Your Classroom – Edudemic 

ועכשיו נבקר בדפי פייסבוק כיתתיים של מורים בכיתות היסוד בארה"ב ובקנדה

כל שבוע פותחים מאות מורים דפי פייסבוק לכיתה שלהם או לקורס שהם מלמדים. היוזמה היא שלהם ונובעת מהרצון לעורר מוטיבציה אצל התלמידים וליצור זהות כיתתית לכיתה באינטרנט

בחלק מן המקרים היוזמות הללו לא בהכרח מתקבלות בברכה ע"י מפקחי המחוז החינוכי  ובחלק מן המקרים  מנהלי בתי הספר תומכים ביוזמה זו של המורים ומגבים אותם 

יחד עם זאת ,  יש לציין כי על כל מורה שמעז ובונה דף פייסבוק כיתתי יש מורה אחר החושש עדיין לחצות את הקווים

  אבל, כבר היום ברור שתוך שנתיים או שלוש כמעט כל מורה ייפתח בסופו של דבר דף פייסבוק כיתתי או דף מידע במערכת של המתחרים , גוגל פלוס


 דף הפייסבוק הכיתתי של מורה בביה"ס  יסודי בקנדה

קישור

 Ms. Jhanson's Class

 I have created a Facebook page for our class. Please feel free to visit our page throughout the school year to see fun things we are doing in our classroom and at school. My dream is that our page will be used as a tool for parents and families to stay connected with what is happening in their child's classroom.

Mrs. Magee's 1st Grade Class

Mrs. Magee's Class

Mrs. Barton's Class

Math with Ms. Kuzel

Our Inspired Classroom

My Creative Classroom

Mr. Backur's Classes

Questions about homework? Want to discuss an assignment? Feel free to post here.

קישור

Mrs. Johnson's English II Class

Mrs. Johnson's English Class

Mrs. Smith's Class News

Mrs. Smith's 1st Grade Class

Mrs. Cohen's 11th Grade English Class

Mrs. Weinel's Class

Mrs. Hilton's Health Class

 

Mrs. Hilton's Health Class

 Real Ways Facebook Enriched Ms. Schoening’s First Grade Class

Mrs. Freshwater's Class

כלים פתוחים להקמת רשת חברתית מתוקשבת בכיתה

· · · ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *