ניהול ידע אישי –אתגרים , הליכים ופתרונות

18617

מערך שעור לקורס מקוון ( למידה מרחוק) במידענות

קרדיט : תודה לחברי קבוצת ניהול התוכן הדיגיטאלי בפייסבוק על התובנות

האתגר העיקרי של אנשי מקצוע , מידענים ומנהלי תוכן כיום הוא כיצד לארגן את המידע המקצועי בו הם נתקלים ברשתות חברתיות ( כגון פיסבוק או טוויטר) . מדובר על כמויות אדירות של מידע מקצועי שקשה מאד לקלוט אותו ולהשתלט עליו .

בעידן הידע והטכנולוגיה המתקדמת קיים מידע רב בפורמטים שונים המצטברים במחשבו האישי של האדם. תמונות, מסמכים, עבודות, תכתובות, דוא"ל, קישורים לאתרי אינטרנט, אנשי קשר, מצגות, רשומות, משימות, תזכורות, מאמרים ועוד.

 ניהול מידע אישי היא פעילות שבה האדם שומר ומארגן את פריטי המידע שלו כדי לאחזר אותם בעצמו בזמן מאוחר יותר (ברגמן,  2005 ).

ניהול מידע אישי – Teldan Information Systems Ltd.

(Personal Information Management)  PIM  היא מיומנות הדורשת מאנשים לארגן ביעילות את המידע שברשותם על מנת לא לבזבז זמן יקר בחיפוש אחר מידע ולהשיג בצורה טובה יותר מטרות. ניהול יעיל ומאורגן של המידע יאפשר לאחסן, לאחזר, לשלוח, לקלוט, לסנכרן וכל מניפולציה אחרת של המידע.

כמו ניהול ידע ארגוני, כך גם ניהול ידע אישי עוסק בידע הסמוי, בידע הגלוי ובידע המשותף.
כמו בניהול ידע ארגוני, המיומנויות אינן בדידות אלא מהוות מחזור חיים שבו כל פעולה מזינה את זו העוקבת אותה, ומאפשרת את המשך פיתוח הידע, שיתופו, הבנייתו/צירופו והטמעתו תוך כדי פיתוחו כידע חדש (מודל נונקה וטאוקאצ'י).

באופן טבעי, ניהול ידע אישי שונה מניהול ידע ארגוני.
הפרט יארגן ויאחסן את הידע והמידע, על פי רוב, בהקשר לסיטואציה ולמצב המנטאלי שבו היה בזמן הרכשתו, ולאו דווקא על פי נושאים. דרך זו, המחקה את פעילות המוח, תשרת את העובד טוב יותר, כאשר נדרש לידע ולמידע באופן אינטואיטיבי.

מקור וקרדיט :  לירון ריגל,  ניהול ידע אישי

 

blogs 2009

היבטים חינוכיים

 

אוריינויות חדשות בחברת הידע

אסטרטגיות לארגון מידע אישי של תלמידים

 

ניהול מידע אישי ולמידה

 

הבלוג של נעמי פורת: ניהול ידע אישי – הגיגים בעקבות כנס התקשוב

 

היבטים מערכתיים וכלים דיגיטליים

בקבוצת ניהול התוכן הדיגיטאלי בפייסבוק ( כמעט 1000 חברים) התעורר לאחרונה (דצמבר 2013 ) דיון מעניין לגבי ההתמודדות הנדרשת כיום מול הכמויות האדירות המידע המקצועי , את הדיון פתחה והנחתה הגב' נדין כהן , מומחית להדרכה של כלים מתוקשבים וכלים לניהול מידע .

curation 2 better

Nadine Cohen
"בהמשך לשיחה , אני מעוניינת לדעת איך אתם מנהלים את הידע האישי. אישית אני עובדת עם ONENOTE, ובטלפון התקנתי את EVERNOTE . מה הם הכלים המועדפים אליך ? ולמה .."

קישור

הבאנו כמה התייחסויות של מומחים בקהילת ניהול התוכן הדיגיטאלי לשאלה שנשאלה ע"י נדין כהן . הוספנו כמה השלמות מידע לגישות וכלים מתודיים מעבר לדיון שהתעורר בקבוצה.

להלן התגובות וההתייחסויות :

ניהול מידעני באמצעות דרופבוקס (Dropbox)

עמיקם סלנט ( מידען ראשי מכון מופ"ת)  הציג את הגישה המידענית , "מניסיוני ומניסיון הצוות שעובד לידי  , השיטה הכי מהירה והכי יעילה היא הקמת מערכת היררכית של FOLDERS בדרופבוקס "ולזרוק"  לתוכם את כל הסקירות והמאמרים החדשים שנתקלים בהם. צריך להגדיר נכון את המבנה היררכי של הFOLDERS .

DROPBOX 2 2013

לא מבנה צר מדי ( ספציפי מדי ) ולא מבנה רחב מדי .

לדוגמא :

 Folder  ראשי : מנועי חיפוש

מתחתיו :

מנועי חיפוש 2012

מנועי חיפוש 2013

 Folder  ראשי : המרת קבצים

מתחתיו :

 המרת קבצים לpdf

 המרת קבצים לjpg

sp_gיש כמה וכמה אפליקציות הקשורות לדרופבוקס המראות את כל פריסת הקבצים והקישורים

Dropbox Addons Archives – The Unofficial Dropbox Wiki

MailDrop – Email Files to Your Dropbox

Dropbox Automator Now Sends Images and Docs Automatically to Kindle and Picasa from Your Dropbox Folder

sp_g

"ברוב המקרים שומרים את הסקירות בתוך קבצי WORD  מוסיפים את שם הנושא + 2 תגיות כשם הקובץ, תוכנת החיפוש של מיקרוסופט יודעת היום לחפש גם בתוך קבצי WORD ,". כל הקבצים מאוחסנים גם בדרופבוקס בענן האינטרנט ( עפ"י השיוך הנושאי/היררכי) .

wikis spaces

שיתוף פריטי מידע בין אנשים בדרופבוקס

How do I share folders with other people?

 

השלמות מידע וקישורים :

דרופבוקס (Dropbox) הוא אחד משירותי אחסון הקבצים באמצעות מחשוב ענן הטובים והפופולאריים ביותר. יתרונותיו העיקריים הם הפשטות המופלאה של השימוש בו והאמינות והמהימנות שלו. ניתן לאחסן בו ללא עלות כספית קבצים בנפח בין 2GB ל- 18GB, ותמורת תשלום קבצים בנפח גדול הרבה יותר ואף בלתי מוגבל.

How do I sync files between computers?
Dropbox – ויקיפדיה

מדריך דרופבוקס dropbox

Dropbox: מדריך למשתמש המתחיל | הדרכות מצולמות

איך לשתף קבצים עם דרופ בוקס (Dropbox) – בקלות

 משתמשים ב-Dropbox? קבלו 5 טריקים שחייבים להכיר

קישור

למשתמשי פיירפוקס , ניהול המידע בדרופבוקס עם סינכרון למחשב האישי שלכם.

Windows Search Overview (Windows) – MSDN – Microsoft

קישור

שימוש בגוגל-דרייב לניהול מידע אישי

google-drive-education

Amit Meyraz גוגל דרייב – אפשר לאחסן כל דבר, לגשת מכל מקום ולהעזר בחיפוש המעולה של גוגל בתוך גוגל דרייב האישי

כונן גוגל – ויקיפדיה

מתוך גוגל דרייב ניתן לשתף ולשלוח קבצים לאנשי קשר במייל או ברשתות החברתיות השונות יותר בקלות, ובדומה לדרופבוקס – גם לגוגל דרייב יש אפליקציית דסקטופ (זמינה לווינדוס, מק ול-Chrome OS) הכוללת תיקייה ייעודית אליה ניתן להעביר קבצים שונים לסנכרון וגיבוי עם הענן. אולם בשונה מדרופבוקס, גוגל דרייב מאפשרת לפתוח ולערוך קבצי טקסט שונים ישירות בדפדפן (קבצי Office יידרשו לעבור המרה לפורמט ה-Docs של גוגל).

מדריך גוגל דרייב google drive

כמו בכלים רבים אחרים, יש לגוגל גם כלי לעבודה משותפת ואחסון בענן – גוגל דרייב (לשעבר גוגל דוקס).

הורדה אליכם למחשב האישי 

ראה גם : 

ארגון  המידע בגוגל דרייב

סרט הדרכה קצר ויעיל ,  , Organizing Your Google Drive – Searching, Tags, & Folders – YouTube

Get the most out of DriveDrive Help – Google Help

Folder or tags

Google Drive started as Google Docs and had ‘collections’ instead of folder. You could attach tags to a file, and have a file with more than one tag, so a file could be in both the Work and Documents collections, for example.

You can still do this. Create two folder in Google Drive on your PC, then go to drive.google.com. Tick a file to select it and click the Organize button. Hold down Ctrl and click all the folders (collection) you want to add it to . Click ‘Apply Changes’. After a few seconds, the file will apear in those folder online and on your PC. You now heave ne file in two different folders

15 Tips & Tricks To Get More Out Of Google Drive

SkyDrive לניהול מידע אישי

skydrive_thumb

SkyDrive הוא יישום אוניברסלי עבור משתמשי האייפון והאייפד והממשק הכללי שלו הוא מאוד חדשני וקל לשימוש. עם כניסתכם לתוך SkyDrive, תוכלו לראות את רשימת הקבצים והתיקיות, כניסה לתוך התיקייה מאפשרת לכם להציג את התוכן ולפתוח כל מסמך בתוך התיקייה עצמה. ניתן גם להעלות תמונות ל- SkyDrive או ליצור תיקיות נוספות.

גם תיקיות ה- SkyDrive מאפשרות לנו ליצור, לארגן ולנהל את הקבצים שלנו בצורה מסודרת.

בדומה לתיקיות במחשב האישי שלנו, תיקיות SkyDrive יכולות להכיל קבצים מסוגים שונים כדוגמת מסמכי אופיס, תמונות, קישורים וכן להכיל תיקיות משנה.

לאחר העלאת תמונות וקבצים ל- SkyDrive, באפשרותך לסדר אותם מחדש, לשנות את שמם ולהעביר אותם ב- SkyDrive.com

SkyDrive – Net

תוסף שימושי לניהול מסמכי אופיס בענן ה SkyDrive

 

8 Tips To Get the Most Out Of Microsoft SkyDrive

אחד היתרונות של מערכת הפעלה Windows 8.1 היא היכולת של משתמשים שלהם לסנכרן את הנתונים , הגדרות מערכת בין כל התקנים באמצעות SkyDrive. בנוסף, Windows 8.1 הם לא צריכים להתקין לקוח שולחן העבודה SkyDrive עקב השתלבותו במערכת המאפשרת ניהול חשבון SkyDrive שלך בסייר קבצים.

להמשך הסקירה 

הצג הכל  ( הסברים של חברת מיקרוסופט)

כיצד ניתן להוסיף ולהסיר מחשבים מ- SkyDrive?

מיקרוסופט שחררה את Office Web Apps ומעכשיו ניתן לקרוא, לייצר ולאחסן מסמכי וורד, אקסל פאורפויינט ו- One Note היישר במערכת האחסון SkyDrive ללא צורך בחבילת האופיס.

 

אל אחסון הענן סקיי דרייב ניתן להעלות קבצי אופיס והחל מגרסת אופיס 2010 ניתן גם לנהל אותם מהמחשב האישי. תוסף חדש בשם Office Live Files לתוכנת וורד, אקסל ופאורפויינט מקל על השימוש והניהול של מסמכים אלו ומאפשר העלאה והורדה של קבצים בקלות ויכולות חיפוש משופרות. ניתן אף לגרור קבצים לשם אחסון בתיקיה הציבורית והפרטית.

SkyDrive ל-iOS מתעדכן: גיבוי תמונות אוטומטי לענן |

SkyDrive: תמיכה ב- OCR

 research1במי נבחר?

אם אתם עובדים עם קבצי Microsoft Office על בסיס קבוע, SkyDrive מספקת לכם 100% ויכולה להיות הבחירה הטובה ביותר בשל הקשר ההדוק שלה עם Office Web Apps. לעומת זאת, עבור משתמשי Google Docs או Open Office,  גם Google Drive וגם SkyDrive יכולות להוות עבורכם בחירה טובה.

השירות של Dropbox לעומתן, יכולה לאפשר לכם רק לאחסן, לשתף ולסנכרן, אך אתם עדיין יכולים לעבוד עם הקבצים שלכם הודות לתמיכה של אפליקציות ענן כמו Zoho למשל או אפליקציות דומות אחרות.

אפליקציות צד ג' זה תחום שהחל להתפתח לאחרונה ל- Dropbox, האפשרויות שלהם רבות ומגוונות יותר ממה שמציעה האפליקציה הרגילה והרשמית, אך עדיין לא ראינו תוספים לשתי המתחרות האחרות. אין ספק שמדובר בתחום שיילך ויתפתח ממש בקרוב מאוד עקב התחרות הצמודה.

 השוואה – Google Drive מול Dropbox מול SkyDrive

Why I like SkyDrive so much better than Dropbox

Dropbox vs. Google Drive vs. Amazon vs. Skydrive: Which One Is .

Dropbox vs. Google Drive vs. Box vs. SkyDrive vs. SkyDrive Pro

sp_g

בדומה לדרופבוקס, גם SkyDrive מאפשר לשתף תיקיות עם משתמשים אחרים, להזרים מדיה ישירות מהענן למכשירים ניידים. יחד עם כל אלו, ל-SkyDrive שני יתרונות שבאמצעותם הוא מתעלה על דרופבוקס וגוגל דרייב: הראשון הוא פיצ'ר בשם Fetch המאפשר למשתמשים לגשת מרחוק למחשב האישי כדי למצוא קובץ מסוים שלא סונכרן עם הענן, והיתרון השני הוא בנפח האחסון המוצע בחינם – 7 גיגה – שהוא הגדול ביותר מבין כל המתחרים המומלצים בתחום.

 יחד עם זאת, לדרופבוקס יש יתרון משמעותי מבחינת קצב העלאת ועדכון הקבצים שלכם לענן האינטרנט . מהירות העבודה  הגבוהה בדרופבוקס מקלה מאד על תהליגי ניהול הידע . יתרון נוסף: מבנה התיקיות דומה לזה של הווינדוס ובקלות ניתן לייצור מבנה היררכי של המסמכים.

 

שימוש במערכת Onenote לניהול הידע האישי

onenote logo

Isaac Gershon, חבר בקבוצת ניהול התוכן הדיגיטאלי בפייסבוק הציע פתרון ישים אחר לניהול הידע האישי . " אני עובד בדרך דומה , אבל משתמש ב- Onenote במחשב ועם מחשב הלוח כך שכל פעילות החוץ שלי מסונכרנת ישירות אליו וכן דפים שאני צריך איתי נמצאים בענן ומסונכרנים גם למחשב וגם לטאבלט.

"עבדתי תקופה עם Evernote אך הוא חסר בדברים ולגמרי מיותר כאשר עובדים עם OneNote"

"החיפוש של מערכת ההפעלה  ב- WINDOWSמחפש בכל הקבצים הן בשמות והן בתוכן, הן בתוך ה- Outlook על ענפיו השונים והן בתוך ה- OneNote כך שתיארותית אפשר לשטח הכל והוא ימצא כל דבר,
"ל- Onenote עצמו יש מנגנון אחזור ותיוג מעולים שמאפשרים למצוא בשניות בודדות דברים שנשמרו ותוייקו לפני שנים והרי כל דף שמועבר מהנט ממילא מקבל את הרפרנס אז אפילו מועדפים כמעט ולא צריך לנהל.."

בהמשך לכך , נדין כהן, מומחית להדרכות כלים מתוקשבים,  הסבירה כי ONENOTE היא חלק מאופיס 2010, זו מחברת אלקטרונית. אפשר לבנות מספר מחברות לפי נושאים. בכל מחברת אפשר להוסיף חוצצים…
הדף דומה לדף של WORD, אפשר לכתוב, לצרף קובץ, לצייר.
בנוסף אפשר לקשר ל-OUTLOOK ב-2 הכיוונים לייצא למשימה, מייל או לייבא מייל מ-OUTLOOK

OneNote 2010  המחברת האלקטרונית הדרכה בחברות וארגונים

קישור ישיר

השלמות וקישורים

onenote-mixednote

ה OneNote היא מחברת עם יכולת גמישות גבוהה. באמצעותה קל מאד:

  • להזיז מידע ממקום למקום
  • להכניס מידע חדש בקלות ואיפה שרק רוצים, בלי גבולות של מסמך רשמי
  • להעתיק מידע מהאינטרנט או תוכניות אחרות,  לערוך אותו או לבצע עליו חיפוש
  • לסנן מידע בצורה יעילה וידידותית

מדריך להתחלה מהירה של OneNote 2013 – תמיכה – Office.com

המרכז ללימודים אקדמאיים באור יהודה , מדריך ראשוני לשימוש בonenote

קישור ישיר

המדריך הידידותי לכתיבה ב-OneNote

מצגת הדרכה לעבודה במחברת דיגיטלית OneNote – תקשוב זה הסיפור

הוראה ולמידה מקוונת: ניהול מידע אישי בסביבת OneNote

one note 2013

sp_g

Esty Zait Tzivion , חברה בקבוצת ניהול התוכן הדיגיטאלי בפייסבוק, "אני אישית עובדת עם ה- DROPBOX."
ניסיתי את Onenote ואת Evernote ולא התחברתי, היו חסרים לי דברים.
החיסרון ב- DropBox הוא שבמכשירים עם ios7 (אייפון ואייפד) לא ניתן לראות טבלאות.

 ראה גם :

catching lights  2013

ניהול מידע אישי באמצעות כלי ה- Pearltrees(שרון כלימי)

קישור ליישום באינטרנט ( ׂPEARLTREES )

כלים מתוקשבים פתוחים לאוצרות דגיטאלית

כלים לניהול ידע אישי : שיפורים בתוכנת Diigo

שיקולי בחירה בתוכנת ZOTERO כבסיס נתונים ביבליוגרפי

תוכנות אינטרנט לניהול מידע אקדמי: בין הרצוי למצוי

מערכת Mendeley לניהול מידע אקדמי – כלי עזר יעיל לחוקרים ולאנשי מקצוע

כלי יעיל לניהול ידע אישי ( "מנדליי" , אהבה כהן).

פינטרסט , לניהול תמונות ומדיה ויזואלית , הרשת החברתית החדשה שמשגעת את כולם [מדריך למתחילים] – גיקטיים

תוכנות יישומיות להקמת מאגר נתונים מקצועי למידענים

trello 2013

Trello הוא סטארט-אפ מעניין בניו יורק, שמציע כלי לשיתוף פעולה המאפשר לארגן ולנהל את כל המטלות שלנו בבורדים, ולשתף בהם את כולם במהירות ובקלות. https://trello.com

מדריך עזר יעיל

המחשב אשם! על ניהול מידע אישי‬, ד"ר עופר ברגמן, המחלקה ללימודי מידע

ניהול מידע אישי – Teldan Information Systems Ltd ( ד"ר עפר ברגמן).

100-top-sites-illustratio-001


כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *