גוגל בוקס – ספרייה מקוונת באינטרנט ופרוייקט פא"ר

25743

  e-bookהספריה הדיגיטלית של גוגל, הידועה בשם Google books מתפתחת לה בשקט באינטרנט והיא מונה כבר כ-2 מיליון ספרים בעולם וכמה אלפי ספרים בעברית.    

קצב העלאת הספרים אינו מהיר אך הוא מתקדם לאורך זמן . קצב העלאת הספרים הסרוקים תלוי בהסדרי זכויות היוצרים אליהם הגיע גוגל עם מול"ים בעולם. לגוגל יש קשר עם 30 אלף מו"לים ברחבי העולם וגם עם מו"לים בישראל , כך לדוגמא , יש שיתוף פעולה בין גוגל לאוניברסיטה הפתוחה ברעננה וכל שנה נוספים מאות ספרים של האוניברסיטה הפתוחה לאוסף הספרים הסרוקים של גוגל .

 1500 מספרי האוניברסיטה הפתוחה בדרך לגוגל בוקס

 כתובת הספריה המקוונת של ספרי גוגל

 http://books.google.com/

 google books 1 main

בדצמבר 2010 השיק האתר של גוגל ספרים את חנות הספרים האלקטרוניים Google eBookstore.

 מסד הנתונים של "גוגל ספרים" מוסיף להתרחב, אך היות שגוגל חייבת לוודא שהיצירות מעוגנות בחוקי הזכויות יוצרים המקומיים, הוא אינו נגיש במלואו עבור משתמשים מחוץ לארצות הברית.

השירות של גוגל, למי שלא מכיר, מאפשר לקורא לחפש טקסט חופשי בספרים, לקבל את כל האזכורים של אותו טקסט ואף לצפות בעמודי הספר בו הוא מופיע, או בכל הספר כולו אם הוא כבר נמצא בנחלת הכלל (Public Domain).  במקרים של הצגת תוכן חלקי של הספר, גוגל מפנה לרכישה שלו בחנויות מקוונות, ובחלק מהמקרים – בחנויות פיזיות.  היתרון של הפלטפורמה של גוגל הוא זמינותם לעיון של ספרים כבר אינם בדפוס.

גוגל ספרים הוא שירות רב-לשוני של גוגל לעריכת חיפושי טקסט בספרים שגוגל סרקה, המירה לטקסט באמצעות זיהוי תווים אופטי ואחסנה במסד הנתונים הדיגיטלי שלה. השירות נודע בעברו כ-Google Print , השם בו הוצג ביריד הספרים בפרנקפורט באוקטובר 2004. את שמו הנוכחי, Google Book Search, קיבל עת הוכרז רשמית בדצמבר 2004. בדצמבר 2010 השיק האתר את חנות הספרים האלקטרוניים Google eBookstore.

Google Books

  בעקרון , הספרים הסרוקים עוברים המרה דיגיטלית ( מקובצי תמונה לקובצי טקסט או HTML ) , לכן ניתן לחפש בכל ספר בצורה מהירה ומדוייקת

גוגל ספרים )אנגלית( Google Books -‏ הוא שירות רב-לשוני של גוגל לעריכת חיפושי טקסט בספרים שגוגל סרקה, המירה לטקסט באמצעות זיהוי תווים אופטי ואחסנה במסד הנתונים הדיגיטלי שלה. השירות נודע בעברו כ-Google Print (דפוס גוגל), השם בו הוצג ביריד הספרים בפרנקפורט באוקטובר 2004. את שמו הנוכחי, Google Book Search, קיבל עת הוכרז רשמית בדצמבר 2004. בדצמבר 2010 השיק האתר את חנות הספרים האלקטרוניים Google eBookstore..

היוזמה זכתה לתשבחות רבות בזכות הפוטנציאל הגלום במתן גישה חסרת תקדים למה שיכול להפוך לקורפוס המקוון הגדול ביותר של הידע האנושי, ובקידום הדמוקרטיזציה של הידע. אולם האתר אינו חף גם מביקורת על פוטנציאל הפרות זכויות יוצרים הקיים בו.

תוצאות מ"גוגל חיפוש ספרים" מופיעות בחיפוש כללי באינטרנט הן בכתובת google.com והן דרך אתר ייעודי של גוגל ספרים: (books.google.com). בחיפוש כללי באתר גוגל עשויות להופיע עד שלוש תוצאות מהאינדקס של גוגל ספרים, ובמקרים רלוונטיים, הן יופיעו מעל תוצאות החיפוש האחרות.

לחיצה של משתמשי השירות על תוצאה ב"גוגל ספרים" תפתח בפניהם ממשק בו יכול המשתמש לעיין בדפים מתוך הספר, כאשר חוקי זכויות יוצרים או בעל זכויות היוצרים מאפשרים זאת. ספרים הנמצאים ברשות הציבור (בארצות הברית) זמינים ל"תצוגה מלאה" ולהורדה בחינם. גוגל מגבילה את מספר העמודים הניתנים לצפייה עבור ספרים שעדיין מודפסים, באמצעות מגוון רחב של מגבלות גישה ואמצעי אבטחה, שחלקם מבוססים על מעקב אחר המשתמש. מספרים שבעליהם לא זוהו והעשויים להיות מוגנים בזכויות יוצרים, ניתן לצפות רק בקטע מזערי של כ-2-3 שורות, אך הטקסט המלא של הספר זמין לחיפוש.

לצד תוצאות החיפוש מופיעות פרסומות הקשורות לתוכן החיפוש, אך הן לא מופיעות ליד ספרים הנצפים בתצוגה מקדימה. האתר מספק קישורים לאתר האינטרנט של המוציא לאור ומוכרי ספרים.

מסד הנתונים של "גוגל ספרים" מוסיף להתרחב, אך היות שגוגל חייבת לוודא שהיצירות מעוגנות בחוקי הזכויות יוצרים המקומיים, הוא אינו נגיש במלואו עבור משתמשים מחוץ לארצות הברית.

 גוגל ספרים – ויקיפדיה

קישור ישיר לספריית גוגל ספרים

Google Books

 בעיית זכויות היוצרים – הפתרונות האחרונים משנת 2013 , 2015 

הקמת הספרייה הדיגיטלית של גוגל יצאה לדרך כפרויקט שקודם באופן אישי על ידי מייסד גוגל, לארי פייג'. הפרויקט זכה לתמיכה רחבה במסדרונות החברה, ומנהליה ראו בו חלק טבעי מהחזון של גוגל – מיפוי וארגון של מקסימום מידע, והפיכתו לנגיש לכל.

הפרויקט נמשך כבר כמה שנים. ב-2005 התעורר המכשול הרציני הראשון: ארגונים המייצגים סופרים ומו"לים תבעו את גוגל, בטענה כי סריקת ספרים והעלאתם לרשת מהווה הפרה ברורה של זכויות יוצרים. גוגל פתחה במשא ומתן עם נציגים של כמה ארגונים, וב-2008 הושג ההסדר. ארגוני הסופרים והמו"לים הסכימו לסריקת הספרים, וגוגל מצדה ניאותה לשלם תמורת הסכמתם 125 מיליון דולר.

אלא שעד מהרה התעוררה התנגדות נרחבת להסכם משני כיוונים – יריבותיה של גוגל והסופרים. היריבות – אמזון, מיקרוסופט ויאהו – טענו כי ההסכם נותן לגוגל דומיננטיות בלתי הוגנת בשוק הספרים הדיגיטליים, ומרחיב את המונופול שלה בשוק מנועי החיפוש. לצד החברות עמדו גם ממשלות צרפת וגרמניה, שהתקוממו על ההסכם.

במקביל, קמו סופרים רבים, שנתמכו על ידי מו"לים שהביעו אי-שביעות רצון מההסדר, והודיעו כי הם מסרבים לשחק לפי הכללים של גוגל. אחד הדברים שקוממו סופרים רבים הוא העובדה שהם נדרשו להביע התנגדות מפורשת כדי שלא להיכלל בהסכם. אם לא יודיעו על התנגדותם, הוסכם, הצטרפותם תהיה אוטומטית. חתימות של 6,500 סופרים שמתנגדים להסכם הוגשו לבית המשפט. רבים טענו כי המיזם הופך את גוגל לחברה שעומדת בראש קרטל ספרותי.

בנובמבר 2009, בעקבות גל ההתנגדויות, הודיעה גוגל כי הסכימה להסדר גמיש יותר עם ארגוני הסופרים והמו"לים. ההסדר קבע בין השאר כי בעלי זכויות יוצרים יצטרכו לתת אישור מפורש כדי שספריהם יהפכו אלקטרוניים. אלא שגם ההסדר הזה לא סיבר את אוזני המתנגדים.

לאחר דיון שנמשך 13 חודשים, דחה השופט הפדרלי דני צ'ין את ההסדר. השופט פסק כי הפרויקט מהווה הפרה של חוקי זכויות היוצרים וחוקי ההגבלים העסקיים, וכי ההסדר "הלך רחוק מדי", בכך שהעניק לגוגל מונופול. לדברי השופט, למרות שגוגל הגמישה כביכול את עמדתה בהסדר המתוקן, הוא איפשר לה להרוויח מספרים ללא השגת רשות מיוצריהם.

מקור וקרדיט : מיה סלע , עיתון " הארץ" ( 2011 )

עדכון משנת 2013 , גוגל זכו במשפט זכויות היוצרים של הספרים

Google wins book-scanning case: judge finds “fair use,” cites many benefit

פרויקט הסריקה של גוגל מקבל גושפנקא משפטית

Google book-scanning project legal, says U.S. appeals

What Ever Happened to Google Books? – The New Yorker

 חיפוש מתקדם של ספרים – Google ספרים

מנגנון שמירת הספרים " הספריה שלי"

כתובת הספרייה הדיגיטלית של גוגל

https://books.google.com

googl books

 חיפוש מתקדם בגוגל ספרים 

חיפוש מתקדם של ספרים – Google ספרים

google books advanced 1

דוגמאות לאוספי ספרים בגוגל -ספרים :

תולדות עם ישראל בימי בית ראשון

קריאה – תיאוריה ומעשה – Google Books

אמנות הרנסנס באיטליה, יחידות 3-4 – Google Books

סוגיות בחינוך מיוחד, יחידות 4-6 – Google Books

המוח הגמיש:

ראה גם :

  פרויקט פא"ר של האוניברסיטה הפתוחה

 

peer 2

לאוניברסיטה הפתוחה יש גם ספרייה מקוונת דיגיטלית שהם פיתחו בעצמם , ספרייה מקוונת הידועה בשם פא"ר .

http://ocw.openu.ac.il

פרויקט פא" ר

לדוגמא : ספר על שלבים ראשונים של התפתחות

דוגמא מס' 2 : ספר של הנרי וסרמן

דוגמא מס' 3 : סינון בגוגל ספרים

inpublisher:open

גיאולוגיה בפטיש ישראלי

הספרים האלקטרוניים בפא"ר כבר כוללים מגוון רחב של אפשרויות חיפוש, ניווט, קישורים. תוספת שנוספה לספרים האלקטרוניים היא האפשרות להוסיף ה"הערות אישיות" על גבי הטקסט. הוספת ההערות פשוטה וזמינה לכל משתמש רשום בפא"ר. כך למעשה יכול כל משתמש ליצור לעצמו עותק אישי לכל ספר, הכולל הערות שלו בכל אחד מדפי הספר.

ההערות האישיות שמכניס המשתמש הן לעיניו בלבד, ורק הוא יוכל לראותם לצפות בהן , להשתמש בהן ולשנותם כרצונו. ההערות ישמרו במערכת לשימוש חוזר בכניסה הבאה לספר.
אפשרות זו הופכת את הספרים האלקטרוניים בפא"ר לספרי לימוד ולא ספרי עיון בלבד. כך מלבד הוספת ההערות ניתן לאתרן ע"י מערכת חיפוש להערות.
מערכת ההערות נוספה לסרגל הכלים בספר האלקטרוני. הוספת הערה היא באמצעות כפתור חדש שנוסף לסרגל הכלים העליון בממשק הספר האלקטרוני.

מקור : אוצרות , עלון פא"ר

הכתובת המעודכנת  של מאגר פא"ר באוניברסיטה הפתוחה היא openbooks.openu.ac.il... אפשר כמובן לעשות חיפושים בתוך האתר עצמו מבלי לצאת לגוגל בוקס

קישור ישיר למאגר פא"ר באוניברסיטה הפתוחה 

peer 2

a work space 122

  כיצד מחפשים בגוגל ספרים תוך סינון החיפוש ומיקודו רק לספרי פא"ר של האוניברסיטה הפתוחה ?

 כתובת הספריה המקוונת של ספרי גוגל

 http://books.google.com/

אפשרות סינון ומיקוד רק לאוספים של  האוניברסיטה הפתוחה

inpublisher:open

תחביר השאילתא : 

 יש לכתוב את השאילתא כך :

inpublisher:open בעיות משמעת

google advanced in pear only limit

דוגמא נוספת :

כתובת הספריה המקוונת של ספרי גוגל

 http://books.google.com/

  תחביר השאילתא :

inpublisher:open  ניהול כיתה

google advanced pear 3

כתובת הספריה המקוונת של ספרי גוגל

 http://books.google.com/


כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *