מבט רטרוספקטיבי על התפתחויות בתחומי המידענות 2010-2011

13199

מאת : עמי סלנט , מידען ראשי של מכון מופ"ת, אנליסט בתחומי המידענות, ועורך ראשי (לשעבר) של פורטל המידענות צמתי מידע .

 סקירה זו מציגה כמה התפתחויות מהותיות בתחומי מנועי החיפוש ומאגרי המידע שיוצגו בהרחבה בכנס "מידע 2011" במלון הילטון תל אביב בין ה16 ל18 למאי 2011 . לתכנית המלאה של כינוס  זה בו משתתפים מאות מידענים ומומחי חיפוש מהארץ ומהעולם .

 חלק א':  לא רק גוגל, מנועי חיפוש אלטרנטיביים הצומחים בשקט אך ביעילות

באופן כללי, ניתן להצביע על ירידה באיכות התוצאות של מנוע החיפוש של גוגל. למעלה מ70% ממחפשי המידע המקצועיים והמידענים סבורים שבשלוש השנים האחרונות ניכרת ירידה איכותית של אלגוריתם החיפוש של גוגל. חלק מן הבעיה נובעת מההתרחבות העצומה של רשת האינטרנט.  בשנת 1996 היו מאונדקסים בגוגל 25 מיליון דפי מידע. בשנת 2010 היו מאונדקסים במנוע החיפוש של גוגל 40  מיליארד דפי מידע. דפי המידע באינטרנט גדלו פי 1600 תוך 14 שנים . בשנת 2002, זמן חיפוש ממוצע באינטרנט צרך 10 דקות. בשנת 2007 כבר 20 דקות. בשנת 2020 צפוי החיפוש הממוצע להמשך 40 דקות.

הכוונה כאן לזמן חיפוש מבחינת המחפש, הנדרש לקבלת החלטות מהירות על ממצאים המתאימים לו ולהבחין בין טפל לעיקר. ככל שיש יותר ממצאים  בעקבות החיפוש הרי גם תהליך קבלת ההחלטות המהיר נמשך יותר זמן .

הזמן שצריך כיום להגיע למידע הנכון, לקרוא, להבין ולהסיק מסקנות הולך וגדל ואמינות החיפוש הולכת וגדלה.

ה Invisible web – האינטרנט שלא מגיעים אליו ( כי הוא סגור במאגרי מידע הדורשים סיסמא ) – היקף המידע האצור בו מוערך בין 80% ל 95% מהאתרים.

ברשתות חברתיות המצב לא יותר טוב- האם אלפי החברים שלך ברשתות החברתיות אמינים? האם חיפוש ברשת חברתית לא מביא אתו המון מסרים פרסומיים ובלבול? ( דן שמיר)

 מידענים העוסקים בחיפוש מידע ובאיסוף מידע אינם מסתפקים עוד במנוע חיפוש אחד כמו גוגל, אלא מחפשים במקביל בכמה מנועי חיפוש.

הסיבה לכך היא שאין בהכרח חפיפה בין תוצאות החיפוש של מנועי החיפוש השונים, ולעתים מוצאים דווקא במנוע החיפוש השני את הממצאים במקום בולט יותר. לטובת מידענים המבקשים לחפש במקביל בכמה וכמה מנועי חיפוש יש כמה וכמה מנגנוני עזר המראים את התוצאות במקביל על המסך.

מנועי על הנקראים גם מנועי  meta-search  הם מנגנוני חיפוש השולחים את שאילתת המשתמש למספר מנועי חיפוש (ולעיתים גם לאינדקסים, מאגרי מידע וכדומה) בו-זמנית. המשתמש מקבל בחזרה דפים הכוללים תשובות מכל המקורות איתם עובד מנוע העל.

Yometa הוא מנוע חיפוש-על שמחפש בשלושת מנועי החיפוש הגדולים: גוגל, בינג ויאהו ומציג את תוצאות החיפוש בצורה ויזואלית.

ההנחה שעמדה בפיתוח המנוע כפי שמוסבר באתר המנוע היא מחקרים (לא מצוין מקור) שמלמדים שהחפיפה בין שלושת המנועים נמוכה בשיעור של 3% כלומר 97% מהתוצאות אינן חופפות ולכן לחיפוש בו זמנית ב-3 המנועים יש ערך מוסף.

ל- Yometa מנגנון עצמאי משלו לחישוב הרלוונטיות של התוצאות המתקבלות מ-3 המנועים. הצגת תוצאות החיפוש היא באמצעות דיאגרמת ון –שמתארת את הקשר בין הקבוצות במעגלים. למאמר של המומחית לאיחזור מידע , ד"ר יפה אהרוני , אוניברסיטת תל אביב

כתובת באינטרנט : http://www.yometa.com

Ixquick Web Search
אמנם רב –מנוע לא ממש חדש  אך עתה הוא מחפש במגוון רחב של מקורות גם באינטרנט הסמוי וכולל מנגנון פרוקסי עצמאי לשמירה על אנונימיות המחפש, , בנוסף לכך מספק המנגנון רמה גבוהה (יחסית) של פרטיות היות ואין הוא שומר את כתובות ה- IP של המחפש. מעבר לכך, הוא נעשה יעיל משנה לשנה. אלגוריתם המיון שלו יודע גם להעריך את טיב מקורות המידע ובמקרים לא מעטים ההערכה זו הינה נכונה.  סולם ההערכה נע בין 1 ל5 והוא מתבטא במספר הכוכבים המופיעים לצד מקור המידע .

כתובת מנוע החיפוש באינטרנט: http://eu.ixquick.com

רב-מנוע יעיל:  Twingine    

במציאות היומיומית  של מלאכת האיסוף והחיפוש באינטרנט משתמשים המידענים יותר יותר בכלי חיפוש המריצים את השאילתא ביותר ממנוע חיפוש אחד . הם אינם מסתפקים עוד רק במנוע החיפוש של גוגל. אפשר בקלות רבה יותר לסרוק ממצאי חיפוש במקביל בשני מנועי חיפוש באמצעות Twingine.

אפשר , לדעתי,  להסתפק בסריקה מקבילה של גוגל ויאהו . אף אחד מהם לא מושלם, אך שניהם ביחד באותו מסך בהחלט מאפשרים חיפוש יעיל.

כתובת מנוע החיפוש באינטרנט : http://twingine.no

התפתחות נוספת בתחומי מנועי חיפוש היא יצירת רשת איסוף יעילה יותר המבוססת על זיהוי סוגי הנתונים הנדרשים ליצירת רלבנטיות גבוהה בחיפוש.

 בשנתיים  האחרונות בולטים שני מנועי חיפוש בתחום זה :

מנוע חיפוש חדש שהושק לפני שנתיים זכה בפרסי Web Marketing Association -WMA על מצויינות וכן בפרס עולמי מהאקדמיה הבינלאומי לאומנויות חזותיות  International   Academy of the Visual Arts -IAVA.

 מנוע החיפוש Glearch מחפש במקביל בכמה וכמה מנועי חיפוש או עיתונים מקומיים  ולכן, הפך להיות כזה שמשמש מומחים בינלאומיים בתחומי העיסקיים , מטיילים, מתורגמנים,סטודנטים ,חוקרים וכל משתמש אחר המעוניין לחפש ברשת האינטרנט על פי שפת חיפוש ,על פי מדינה ועל פי  מנוע חיפוש .

ממשק המנוע המבוסס מפה וקומפילציות של נתונים ייחודים לכל מדינה,מקורות אינטרנטיים ,מפות, עיתונים ואתרים עיקריים מהווים את יתרון הליבה במנוע ייחודי זה . למנוע-Glearch

קישור

כתובת מנוע החיפוש באינטרנט: http://www.glearch.com

 עם זאת, יש לציין כי יש עדיין אי דיוקים במידע העובדתי שהם אוספים.

על כתפי גוגל שוכנים כמה יישומים המנסים להקל עלינו במיקוד התוצאות

 keyboardr  מחפש ב- Google, Wikipedia ו- Youtube, בנוסף, מספק תוצאות חיפוש תוך כדי הקלדת הטקסט הנדרש !, יתרון נוסף , יש לו אלגוריתם סינון היודע כיצד להציג את הממצאים ברמת רלבנטיות גבוהה.  ברובו משתמש מנוע חיפוש זה באינדקס שנצבר ע"י גוגל , אך הם פיתחו אלגוריתם  כלשהו היודע לסנן את הממצאים ברמת רלבנטיות יעילה למדי בתצוגה של הממצאים העיקריים.

כתובת מנוע החיפוש באינטרנט :   http://keyboardr.com

 לקראת הבניית מידע יותר משמעותית של ממצאי החיפוש

 מנוע חיפוש אנציקלופדי דינאמי 

בעולמנו הרווי מידע דיגיטאלי, אין זה מספיק לדלות מידע ממנוע חיפוש כמו גוגל אלא צריך גם לדעת להבנות במהירות את מקורות המידע ולארגנם בצורה משמעותית. לעזרתנו באה חברת סטארט –אפ חדשנית אשר יצרה מנוע חיפוש חדש ושונה במהותו ממנוע חיפוש רגיל כמו גוגל , לדוגמא. האתר הוא מנוע חיפוש "חכם" ומאוד ידידותי לשימוש. זהו למעשה מנוע אנציקלופדי דינאמי היודע ליצור הבנייה של המידע . בפעולת חיפוש בודדת אחת האתר יסדר לכם את החומר מאתרי אינטרנט רבים כגון: מוויקיפדיה, YouTube, Flickr, Twitter, Digg, והאינטרנט בכלל. מנוע חיפוש אנציקלופדי דינאמי

קישור

כתובת מנוע החיפוש באינטרנט: http://mashpedia.com

הפתרון הישראלי להבניית מידע טוב יותר

עם זאת, מנוע החיפוש האנציקלופדי  ANSWERS.COM שפותח ע"י אנשי פיתוח ישראליים בהר-החוצבים בירושלים עושה עבודה הרבה יותר טובה בהבניית מקורות מידע וארגונם אחר החיפוש.

למידע נוסף אודות יתרונות הבניית המידע של   ANSWERS.COM

עוד על הבניית המידע של  ANSWERS.COM

פורטל חדשני ויעיל באינטרנט לאיסוף סדרות נתונים עובדתיות

 מעבר לחשיבות של מאגר הנתונים של ה-CIA שחלקו מעודכן ופתוח לציבור באינטרנט , מתפתחים פורטלים חדשים היכולים לסייע לנו באיסוף סדרות נתונים ועובדות על מדינות ומגזרים שונים בתוכם . אחד החדשניים שבהם הוא פורטל http://www.factual.com, שהוקם ע"י מהנדס תוכנה ישראלי בארה"ב ( גיל אלבז) . מדובר לא רק במאגרי נתונים אלא בטכנולוגיות מתקדמות ביותר להבניית המידע העובדתי .

כך לדוגמא , ניתן לראות את סדרות הנתונים העובדתיות בתחומי החינוך , כאן בפורטל   FACTUAL

והנה לדוגמא, סדרות הנתונים ומאגרי הידע בתחומי הבריאות בעולם

וישנו גם מנוע החיפוש וולפארם אלפא שהיו ציפיות גדולות ממנו. הוא ממשיך להתפתח אך יכול לשמש יותר כמנוע לחישובי עובדות תוך התבססות על פיתוח מתמטי.

ייחודו של וולפארם אלפא הוא בכך שהוא בונה את התוצאות בכל חיפוש מחדש בהתבסס על פעולת חישוב המתבצעת במקום, ולא על איסוף מידע שהוזן ברשת בעבר. הוא לא מחפש באינטרנט אלא במסדי נתונים.

  ניתוח הממצאים בעקבות שאילתות בשפה טבעית

ההתפתחות המשמעותית ביותר בתחומי האלגוריתמים של מנועי החיפוש היא בכיוון של מנועי החיפוש המתבססים על עיבוד הממצאים בעקבות חיפוש בשפה טבעית. אחד המנועים החדשניים שהופיע לאחרונה בתחום זה הוא  QleeQ. בשורה הזו המשתמש מכניס משפט/דיעה/שאלה בשפה טבעית Natural Language . QleeQ מבצע תהליך הבנת השפה הטבעית – NLU – Natural Language Understanding  באמצעות רשת של אלגוריתמים.

למאמר המלא של  דן שמיר

כתובת מנוע החיפוש  באינטרנט : http://www.qleeq.com

 התפתחויות בתחומי מנועי חיפוש מתמחים

עם הגידול במידע עדכני בזמן אמת ברשת  נולד הצורך להתאים את מנועי החיפוש לסביבת המידע המשתנה.  לענפי התעשייה והמסחר יש צורך במנועי חיפוש מתמחים והם לא תמיד מוכנים להשקיע את זמנם בחיפוש מכבידים וארוכים בגוגל. גורמים עסקיים מעדיפים מנועי חיפוש ממוקדים. כך לדוגמא , התפתח השנתיים האחרונות מנוע חיפוש מתמחה לתעשיות המזון והמשקאות בשם Innovadex. המנוע יכול להניב תוצאות הרבה יותר ממוקדות בהשואה לגוגל , כולל מוצרים ופיתוח מוצרי מזון חדשים. http://www.innovadex.com

מנוע חיפוש ייעודיים לאיתור מאמרים בטקסטים מלאים

מנוע חיפוש ייעודי המשמש כלי חיפוש לאיתור מאמרים בטקסט מלא . מכסה מעל 80 מיליון מאמרים בטקסטים מלאים ( full text) בתחומים כגון הנדסה, ביוטכנולוגיה, אלקטרוניקה, אקולוגיה ועוד.

כתובת מנוע החיפוש באינטרנט:  http://www.freefullpdf.com 

מנוע חיפוש ייעודי לאיתור קבצים

מנוע חיפוש ייעודי חדש שנוסף השנה האחרונה הוא מנוע חיפוש לאיתור קבצים, פעולה יומיומית שלנו , שאינה מחייבת לגשת למנוע החיפוש של גוגל דווקא אלא עדיף להיעזר במנוע חיפוש ייעודי ומעולה בשם FindFiles.net  המכסה מעל 400 מיליון קבצים .

 כתובת מנוע החיפוש באינטרנט : FindFiles.net

השוואת מוצרי צריכה

כתבה שהתפרסמה לאחרונה בעיתון ניו יורק טיימס משבחת את הפיתוח של מנוע חיפוש מתמחה לתחום הצרכנות . המנוע המופיע כרגע בשם findthebest נועד ליצור השוואות בין מוצרים צריכה שונים ומגוונים , בעיקר בשוק האמריקאי. כפי שהמצב נראה כעת מדובר בחשיבה רעננה ומקורית , אך כל הסימנים מצביעים על כך כי מפתח מנוע חיפוש  מתקדם זה מעונין לזכות בתהילה על מנת למכור אותו לגוגל.

כתובת מנוע החיפוש באינטרנט: http://www.findthebest.com

חיפוש תמונות באינטרנט

נכון כי חיפוש בטקסטים הוא דבר חשוב אבל התופעה הנצחית של "תמונה אחת שווה אלף מילים" קיימת גם בעידן מנועי החיפוש. למי שמתעניין במנועי חיפוש ייעודיים ובמשאבי מידע לחיפוש תמונות וחומרים ויזואליים אנו ממליצים מאד על הסקירה הבאה המתעדכנת כל הזמן ובכל חיפוש ויזואלי כדאי להשתמש בה . Online Sources for Images

כתובת סקירת משאבי המידע על תמונות באינטרנט:  

Britannica Image Quest 

ואם במאגרי תמונות עסקינן אז חשוב לציין את מאגר התמונות החדש של אנציקלופדיית בריטניקה , Britannica Image Quest. מאגר אדיר זה מכיל 2 מיליון תמונות איכותיות אשר שימשו את אנציקלופדיית בריטניקה במשך שנים . התמונות האיכותיות ניתנות לשימוש חינוכי , אבל לא לשימושי מסחרי .

 חלק ב' : התפתחויות בתחומי מאגרי המידע המקוונים

נוכח בעיית עומסי המידע אתם מתמודדים מידענים ומנהלי תוכן, מאגרי המידע המקוונים עוברים עתה שינוי חשיבתי ומגיעים להכרה כי חשוב יותר לשפר את תצוגת המידע, הניווט בין חלקי המאגר והאינטגרציה בין התכנים מאשר להשקיע כל הזמן בהוספת מקורות מידע לכיסוי שוטף.

יתרה מזאת, יצרני מאגרי המידע מעדיפים עתה להשקיע יותר בכלי עזר להבניית המידע ולעיבודו על חשבון פיתוח מנגנוני האיחזור ( חיפוש המידע) .

כך לדוגמא , מאגרי לקסיס-נקסיס מנסים בשנתיים האחרונות לשפר את מנגנוני התצוגה והפקת המידע.

המפתח ליצירת השינויים במאגרי מידע  מקוונים ובפורטלים מתמחים הוא חקר שימושיות (usability studies ) שמוביל לשינויים בהתמצאות במאגרי המידע .

השיפורים במאגרי לקסיס נקסיס

  • מראה חדש, בהיר ונעים לעין.
  •  נדרשות פחות "הקלקות"  עד למציאת תשובה.
  • מסך חדש- "All" – מאפשר גישה מהירה לכל סוגי המקורות.
  • מספר לשוניות קטן יותר. הלשוניות העיקריות של Get a Document, Search ו-Shepard's נשארו, ושאר הלשוניות נמצאות תחת הלשונית "More".
  • גישה להמשך חיפוש מכל מסך בו נמצאים בעזרת התפריטים (Drop Down) במקום הקלקה על לשוניות.
  • פונקציות חיפוש מהירות בצד ימין של המסך
  •  Recently Used Sources- חיפוש מהיר במאגרים האחרונים בהם השתמשת. הרשימה ניתנת לעריכה.

למידע נוסף אודות השינויים בממשקי לקסיס-נקסיס

דוגמת מסך החיפוש המשופר במאגר לקסיס-נקסיס

 

  ממשק ה-  LEXIS  DILGENCE   החדשני של מאגרי   LEXIS-NEXIS מאפשר ביצוע חיפושים מהירים אחר אישים וחברות. הממשק יעיל לאיתור חברות ואנשים. ניתן לקבל מידע רב מהעיתונות העולמית , מידע על חברות , ביוגרפיות , רשימות PEP    ( רשימות על אישים פוליטיים ומקורביהם)

המידע החדשותי מכסה כ23,000 עיתונים , כתבי עת וארכיון של 30 שנה.

במאגרי המידע המקוונים מתפתחים כלים מקוונים שיטתיים להבניית המידע והממצאים:

  ה Dossier Company  – הכלי  של לקסיס-נקסס יוצר "תיק" על חברה ומספק מידע מאד מגוון. כולל מידע משפטי, מידע על הקניין הרוחני, על מנהלים, מתחרים ועוד.הממשק השתנה ממש בשבוע שעבר.

  • —        כלי מקסים , המידע מרוכז במקום  ממוין אחד, משתמשים מאד אוהבים אותו.
  • —        בזמן החיפוש הכלי מבצע  עשרות חיפושים במקורות המידע המגוונים של לקסיסנקסיס.

לסיכום : ממשק ה–  COMPANY DOSSIER, כלי מידעני ייעודי היוצר דו"ח על חברה ממגוון רב של מקורות מידע. מבצע אוטומטית עשרות חיפושים על מגוון מקורות מידע עסקיים ומשפטיים.

 הדו"ח המופק כולל תיאור קצר על החברה , חברות בנות , דו"חות פיננסים ( אפשרות הורדה לאקסל) , שמות מתחרים, קניין רוחני ( פטנטים של החברה)  וחדשות אחרונות על החברה. מוזכר מקור המידע ממנו נלקח המידע וניתן ליצור דו"ח לפי המידע הנדרש.

השינויים במאגרי  PROQUEST  

כיוון הפעולה של שינוי מהותי של ממישקי מאגרי המידע בא לידי ביטוי גם במאגרי המידע המקוונים של PROQUEST. כל המישק של מאגרי המידע וגם שיטת ההתמצאות השתנו לחלוטין , בדרך כלל לטובה.  מדובר בשינויים הבאים :

  • ממשק אינטואיטיבי, אשר מציע חוויית משתמש משופרת עם אפשרויות להדפסה, דוא"ל, ציטוט, ייצוא ציטוטים ועוד.
  • מבחר אפשרויות חיפוש – חיפש בסיסי (בסגנון "גוגל")  וחיפוש מתקדם לביצוע חיפושים מורכבים עם מספר אפשרויות לשם קבלת תוצאות רלוונטיות ומדויקות יותר.
  • פריסה חדשה של דף התוצאות שנועדה להביא לכם תוכן רלוונטי במהירות.
  • אפשרות ליצור איזור אישי -My Research  מרחב מידע  מתוקשב אישי מקום שבו אתם יכולים לשמור, לצטט, לנהל ולשתף את התוכן שאתם מוצאים ב ProQuest.  אפשר במרחב מידע מתוקשב זה לתייג מאמרים עפ"י תגיות . אפשר גם להגדיר אזורי מסמכים לשיתוף עם עמיתים .
  • אם יש לכם חשבון RefWorks, אתם יכולים להוסיף באופן ישיר ומהיר, ציטוטים ל RefWorks ולסנכרן בין ה- RefWorks שלכם לתיקיות האישיות ב.  My Research .

עוד על התכונות של הממשק החדש

 New ProQuest Platform Demo

מידענית בארה"ב מדווחת בבלוג שלה על הנסיון שלה במישק החדש של  PROQUEST: "אהבתי"

New ProQuest interface, and I think I like it!

חיפוש מאוחד של מאמרים וספרים אלקטרוניים

שינוי נוסף ההולך ונרקם במאגרי מידע מקוונים הוא יצירת מימשק מאוחד בין מאגרי מאמרים ומאגרי ספרים אלקטרוניים . כך לדוגמא יצרן מאגר המידע EBSCO שוקד  על פיתוח מישק חיפוש מאוחד וידידותי לחפוש בספרים אלקטרוניים (NetLibrary Ebooks ) ומיליוני המאמרים במאגרי EBSCO האקדמאיים והמקצועיים .

EBSCO Previews Remodeled Platform Integrating NetLibrary Ebooks 

 

שינויים במאגרי מידע מקוונים בזירה הישראלית

דוגמא נוספת , מהמישור הישראלי המקומי לגבי השפעת חקר השימושיות הם השינויים מרחיקי הלכת שהוכנסו במאגר המידע החינוכי הכי גדול בארץ: פורטל מס"ע .

אם תכנסו לאתר האינטרנט החדש של פורטל מס"ע  תוכלו להבחין כי לא מדובר ב"שיפוצים" אלא בבית חדש לחלוטין .

 כמעט כל מנגנוני התצוגה וניהול המידע של הפורטל עברו שינוי מהותי על מנת שיהיה קל יותר להתמצא בנבכי הפורטל.

אחד מהדברים החדשים  ששופרו במאגרי מידע חינוכי  מקיף זה הוא הצגת פריטי המידע בצורה מדורגת.  מוצגים עתה למעשה בשלוש רמות של פירוט – בדף הבית ניתן לראות את הפריט במתכונתו המקוצרת ביותר, ברגע שמקליקים רואים את הפריט מורחב יותר אבל עדיין בדף הבית עצמו ואז כשמקליקים על כותרת פריט המידע רואים את ההרחבה הגדולה ביותר. רכיב "מאמר היום" גם הוא מוצלח ביותר וממקד את תשומת הלב על סוגיה בולטת במיוחד לדיון.

  לפעולה טכנולוגית ומידענית זו קדם תהליך ארוך של חקר שימושיות (usability research ). כלומר, נבדקו קבוצות שונות של משתמשים והדרכים שניתן להקל עליהם בהתמצאות בתוך הקטגוריות של פורטל מס"ע.  נבדקו מאגרי מידע מתקדמים בארה"ב והטכנולוגיות החדשניות שלהם ולבסוף בוצעה ההתאמה למשתמשים בחינוך בישראל . פונקציית החיפוש המתקדם בפורטל נכתבה מחדש ונוסף מדור חדש בשם "מאמר היום" , המנסה להביא למשתמשים בדחיפה ( משלוח בדו"אל) את הנבחר  שבמבחר.

למידע נוסף

מפתח המאמרים של אוניברסיטת חיפה

גם מפתח המאמרים של אוניברסיטת חיפה עבר שינוי מהותי המושפע מהכיוון הכללי של שיפור השימושיות והניווט במאגרים על חשבון האיחזור .  החיפוש במפתח המאמרים כיום הרבה יותר אינטואטיבי.

התקצירים שאמירה  קהת וצוותה הנפלא בספריית אוניברסיטת חיפה מוסיפים לרשומות הביבליוגרפיות במפתח הם שינוי מבורך נוסף לטובת השימושיות של מאגר חשוב זה. תפקידם של אלו הוא לא רק לספק מידע על המאמר, אלא גם לתת מילות מפתח נוספות לחיפוש באמצעות "מילים".  לאלו יש חשיבות רבה, בייחוד לאור העובדה שספריית אוניברסיטת חיפה עברה למערכת חיפושים חדשה בשם "פרימו" בה מבצעים "חיפוש אחד" במאמרים ובספרים גם באמצעות חיפוש מילים.

חיפוש מאוחד (אינטגרטיבי) במאגרי ספריית אוניברסיטת חיפה

מעבר לכך , החיפוש המאוחד שהותקן במאגרי ספריית אוניברסיטת חיפה מעיד שוב על מתן עדיפות לתחומי השימושויות והניווט של המשתמשים .

מנוע החיפוש הפנימי באתר החדש של ספריית אוניברסיטת חיפה  " מערכת חיפוש אחד" הוא ללא ספק פאר היצירה המידענית בישראל. מנוע חיפוש משובח זה מאפשר הרחבת תוצאות החיפוש או צמצומן בצורה ידידותית ומאירת עיניים למחפשי המידע . לצוות ספריית אוניברסיטת חיפה מגיע צל"ש על עבודתם בפרויקט זה.

 במרכז האתר תיבת חיפוש "גוגלית" המאפשרת חיפוש במשאבי הספריה המגוונים: ספרים, מאמרים בעברית וחומרים אור קוליים. עוד מאפשרת התיבה חיפוש במאמרים באנגלית ובמאגרי המידע לפי חוגים. כל מערכות החיפוש ה"ותיקות" של הספרייה נמצאות בקישור ישיר ממערכת "חיפוש אחד" וניתן לחפש בהם כבעבר.

למאמר המלא של ריקי גרינברג בנושא

 מבט רטרוספקטיבי על תחומי המידענות 2010-2011 ( מצגת)

· · ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *