מודל תפיסתי לשילוב תכנים והקנייתם בלמידה מתוקשבת

13553

המודלים של למידה מסורתית לא נדרשו  בעבר להתמודד מעולם עם היצף המידע והתכנים והשמירה על רמת ההתעניינות הערה של הלומד המבוגר . המציאות כיום השתנתה.  במהלך הלמידה המתוקשבת באינטרנט נחשף הלומד לכמויות עתירות מידע מחד ומצד שני צריך לשמור על התעניינות רציפה במהלך הלמידה . על רקע זה מנסה המרצה האוסטרלי  Ryan Tracey להציע מודל תפיסתי להפעלת סביבות הלמידה המתוקשבות האינטרנטיות עם לומדים מבוגרים (למידת מבוגרים)  ועם סטודנטים .

המודל התפיסתי  של Ryan Trace שואב את עוצמתו מתהליכי למידה והדרכה אותם הפעיל במשך שנים בהדרכה פנים-ארגונית ובקורסים בלמידה מרחוק באינטרנט.. זה אינו מודל תפיסתי מושלם אך ניתן לשאוב ממנו השראה רבה כאשר מלמדים ומדריכים לומדים מבוגרים וסטודנטים בסביבה מתוקשבת וגם בסביבת למידה והוראה מאותגרת פרוייקטים (PBL ) .

המודל התפיסתי Ryan Trace יכול , אולי, גם להוות השראה למורי מורים בקורסים להכשרת מורים במכללות, בעיקר בהעברה בלמידה מתוקשבת ולמידה מרחוק.

ryan pyramid  final

 בראש הפירמידה של המודל נמצא השלב של משיכת הלומד לסביבת הלמידה השזורה תכנים דינאמיים ומידע בסיסי . המרצה צריך לדעת לשווק בעצמו את הסביבה המתוקשבת שאצר כבר בשלב ההתחלתי . המרצה הוא גם איש שיווק ולא רק מנחיל ידע.

המדרגה הבאה בתהליך או בפירימדת הפעולות היא יצירת המוטיבציה על ידי המרצה . כאן נדרש המרצה להניע את הלומד על ידי הסבר כיצד הסביבה המתוקשבת שיצר ואצר יכולה להשפיע על תפקודי הלומד ולהועיל לו בהתמודדות עתידית קצרת טווח וארוכת טווח .

המדרגה הבאה או הפעולה הבאה כרוכה בהעברת הידע החדש בצורה מדורגת , מבלי ליצור עומס קוגניטיבי .רצוי להעביר כל פעם נדבך ידע אחד  בלבד.

המדרגה הבאה משמעותה הדגמה של נדבך הידע החדש ( לפני שעוברים להעביר את נדבך הידע הבא) . רצוי להדגים בסביבת הלמידה המתוקשבת יישומים של נדבך הידע מתוך עולם העבודה האמיתי או תחום הדעת מעבר לכתלי האוניברסיטה/מכללה.

המדרגה הבאה היא התנסות עצמית של הלומד עם נדבך הידע החדש שלמד על יסוד ההדגמות וחקר המקרים אליהם נחשף.

ryan process

המדרגה הבאה משמעותה יצירת קביים על ידי המרצה , כלומר , יש לתמוך בלומד בשלב ההתנסות העצמית שלו ולא להשאירו בדד בהתמודדות ( מרצים כיום שוכחים את חשיבות התמיכה בלומד בעת ההתמודדות היחידנית של הלומד) .

המדרגה הבאה היא להעשיר את עולמו של הלומד בכל הנוגע לנדבך המידע החדש אתו התמודד ,להרחיב את הדעת ואת עומק היישום האפשרויות  והתובנות במקצוע . חלק מהלומדים זקוק להעשרה לימודית/הדרכתית מעבר להתנסות הקיימת , אחרת הם מתחילים להשתעמם.

המדרגה האחרונה בפירמדיה היא הערכה של מאמצי הלומד , אם זה ביצירת פרויקט ( למידה מאותגרת פרוייקטים) ואם זה בעבודת צוות . האתגר כאן הוא לשתף את הלומד בהכרת המכאניזים של תהליך ההערכה , כך שיוכל להשתלב בו ולהבינו.

למאמר המלא של Ryan Trace באתר שלו . A framework for content curation

 

 

·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *