מערכות ניהול תוכן CMS  – תמונת מצב 2016

11684

ליקוט , ריכוז ואצירת תוכן : עמי סלנט

מבוא ורקע

מערכת ניהול תוכן (באנגליתContent Management System, בקיצור ( CMS) היא יישום מחשב אשר מיועד לניהול, עריכה ופרסום תכנים באתר אינטרנט. המערכת מאפשרת בדרך כלל הרשאות למספר משתמשים.

CMS – Content Management System  זהו שמה המקצועי של מערכת ניהול תוכן באתרי אינטרנט. המערכת הזו מאפשרת לנהל, להזין ואף לעצב (בסוגים מסוימים של תוכנות) אתרי אינטרנט. כך, ניתן להשיג אתר דינאמי ומתעדכן מבלי להידרש לתהליכים ארוכים ומסובכים, הכוללים גם פעולות תכנות שונות.

בראשית דרכם של אתרי האינטרנט העסקיים, מערכות cms היו עולות כסף רב ונשלטות על ידי המתכנתים או אנשי החברה לבניית אתרים. ככל שהנושא התפתח, קמו להן מערכות זולות וקלות יותר לתפעול, שאפשרו גם למי שאינו מבין בתכנות להשתמש בהן. כיום, כל מערכת ניהול תוכן מותאמת כמה שיותר למשתמש הפשוט, כך שהוא יוכל לעשות פעולות רבות שבעבר היו נגישות למתכנתים בלבד:

  • עדכון תכני האתר.
  • יצירה או מחיקה של דפים באתר.
  • ניהול תתי קטגוריות.
  • העלאת תמונות, קישורים וקבצי ווידיאו או סאונד.
  • ניהול פורומים וקהילות.
  • תפעול חנות מקוונת.

בעזרת ה'תרגום' שמבצעת מערכת הניהול וקלות התפעול שלה, ניהול אתרי אינטרנט הפך להיות פעולה פשוטה מאוד. לכן, כיום בניית אתר דינאמי פופולארית כל כך ונגישה לכולם.

מקור וקרדיט : אורן שץ

dashboard illustration

מאפיינים בסיסיים של מערכות ניהול CMS ,

סוגים של ממשקי ניהול תוכן

מערכות נפוצות:

קישור לכתבה

השוואה בין מערכות ניהול תוכן שונות

WordPress

וורדפרס הינה מערכת ניהול תוכן הכתובה בשפת PHP ונחשבת למערכת ניהול התוכן הפופולארית ביותר כיום. היא מאפשרת החלפות בין ערכות עיצוב שונות, ממשקיות משתמש נוחה, מערכת ווידג'טים מתקדמת וחדשנית המאפשרת הוספת ווידג'טים והזזתם ללא כל צורך בידע קודם בשפות תכנות.

יתרונותיה של מערכת זו הם; היותה מערכת ניהול חינמית , קהילת תמיכה ענקית ברשת, ערכות עיצוב מגוונות, עלויות תחזוקה נמוכות, ממשקיות נוחה לשימוש.

 Drupal

דרופל גם כמו מערכת ניהול תוכן WordPress, כתובה בשפת PHP ומבוססת על קוד פתוח, בניגוד ל WordPress אשר נמצאת בשימוש בכ-17% מכלל האתרים ברשת (כ-56 מיליון אתרים), דרופל נמצאת בשימוש אצל 2.1% מכלל האתרים ברשת.

דרופל מאפשרת ארגון ועריכת התוכן בדרך נוחה וחכמה, דרופל מאפשרת יצירת ערכות עיצוב בעיצוב אישי למקרה ולא מצאתם משהו שמוצא חן בעיניכם. ממשקיות ניהול נוחה יותר מתמיד, מאגר מודולים מורחב מאפשר יצירת אתרי אינטרנט איכותיים.

Joomla

ג'ומלה בדומה למערכות ניהול תוכן הנ"ל גם כן מבוססת קוד פתוח, ג'ומלה עושה שימוש בשיטת פיתוח מונחה עצמים, כלומר שימוש באובייקטים שונים על מנת לתכנת יישומי מחשב ותוכנות.

בין המאפיינים הבולטים בג'ומלה ניתן למצוא , מנהל סקרים המאפשר ריכוז סקרים רב ומונע ממשתמש להצביע מאותו מחשב פעמיים, ניהול משתמש המקנה אדמינסטרטיביות מלאה והרשאות למשתמשים, אפשרות להוספת תוספים ייחודיים, שליטה כוללת על המודולים באתר היכן יופיעו , באיזה דפים כן ולא, מנהל תפריטים ומאמרים המאפשר עיצוב עריכה והוספת שינויים כאלו ואחרים.

מקור וקרדיט : השוואה בין מערכות ניהול תוכן שונות | DigitalST

 drupal vs sharepoint 2

Drupal VS Sharepoint

ההשוואה בוחנת  את שתי המערכות על פי מספת מדדים המתחלקים לשלוש קטגוריות: מאפייני המוצר , מאפייני שימוש , מאפיינים טכניים

לסקירה מאירת העיניים  של בית התוכנה  Fatfish

 

google-keep 22

ראה גם :

 

 השוואה טובה ומאירת עיניים בין שלושת מערכות ניהול התוכן המובילות בעולם :

CMS Comparison: Drupal, Joomla, and WordPress

 

מערכת ניהול התוכן "מודקס"

MODX Web Content Management System and Platform

מודקס או וורדפרס – ייתרונות וחסרונות

עם הביקוש עלה ההיצע, והפתרונות שהגיעו לצורך של ההמונים בפלטפורמות להקמת אתרים פשוטים, נוחים ויעילים מציעים מגוון רב של תחומים. שתיים מתוך אותן הפלטפורמות הן מודקס (MODX) ו וורדפרס (WordPress), שתי מערכות ניהול תוכן (CMS) חכמות ומתקדמות.

הרבה נאמר על שתי פלטפורמות אלו, אשר בסופו של דבר מאפשרות לקהל הרחב לגשת להקמת אתר אינטרנט בצורה קלה ופשוטה יחסית, אך ביניהן יש הרבה הבדלים אותן מוטב להכיר טרם ההחלטה על המערכת שתשרת את האתר שלכם.

 על מודקס – CMS בקוד פתוח

מודקס הינה מערכת ניהול תוכן חכמה, המבוססת על שפת התכנות PHP, שפה הנחשבת קלה ללמידה ולהבנה, שפה המאפשרת למתכנת הבקיא לייצר מערכות תוכן אינטרנטיות ברמת אבטחה גבוהה, שהיא אחד מהקריטריונים החשובים ביותר בעולם הרשת של ימינו.

מבנה הקוד מאפשר לבצע שינויים ופיתוחים לאתר מבלי לשבור את הרצף הלוגי, מה שיוצר אתר עשיר ויציב מבחינת קוד, מוכן לעדכונים ושדרוגים.

מודקס נבנתה ועוצבה כמערכת ניהול בלבד, עם דגש על הפרדת הרשויות בינה לבין העיצוב. עובדה זו מאפשרת לה לתת לכם פלטפורמת ניהול מתקדמת מבלי להציב כלל מגבלות על העיצוב. כמות התוספים הנגישים למשתמשי מודקס מרשימה למדי, ובמקביל ניתן בקלות יחסית לייצר ממשק משתמש ניהולי מותאם אישית לצרכים שלכם.

לשם השוואה: וורדפרס מול מודקס

אתרי תוכן פשוטים – וורדפרס מאפשרת בניה קלה ומהירה של אתרי תוכן פשוטים מאוד. המערכת נבנתה לצורך תפעול בלוגים, וכיום היא אומנם משמשת כ-CMS לעוד אתרים, אך אתרי תוכן בסיסיים הם עדיין השימוש המרכזי של המערכת, ובעיקר הבלוגים.

מודקס פותחה במקור כמערכת CMS, מה שהופך אותה למערכת שמאפשרת בניה ותפעול של כל אתר, כולל בלוגים, אך גם חנויות ווירטואליות, אתרי תדמית וכיו"ב.

לאלו המעוניינים להקים אתר בלוג פשוט, וורדפרס ככל הנראה תהיה הבחירה הנכונה, שכן היא פשוטה יותר, אך לכל אלו המתעניינים באתר עם אפשרות פיתוח וריבוי פונקציונאליות, וכמובן, אבטחה ברמה גבוהה, מודקס היא הפיתרון הנכון.

דוגמא לכך היא אתר פורטפוליו, אשר במידה ונעשה בוורדפרס, בקלות ובמהירות, יאפשר אומנם הצגה מהירה ויפה של תיק העבודות שלכם, אך במידה ותרצו לשנות את אופי האתר בהמשך, ישנם סיכויים סבירים מאוד כי תאלצו להתאים מחדש כל פרט ופרט למראה החדש של האתר.

הדרך בה עוצבה מודקס מאפשרת לכם לשנות את מראה האתר, וכמובן גם את הפונקציות שהוא מציע, מבלי לאבד את הנגישות המהירה לכל מה שיצרתם לפני כן, שכן מודקס מפרידה באופן מלא את ניהול האתר מהגרפיקה שלו.

ברמת אבטחת האתר – וורדפרס הינה מערכת נפוצה מאוד, ומהווה מטרה קלה לפריצות ולתקיפות סייבר. התוספים (plug ins) של וורדפרס ידועים כמוקדי סיכון לפריצה, שכן הקוד לא תמיד בנוי בצורה האופטימאלית למגננה בפני התקפות.

מבחינה זו מודקס עדיפה בצורה חד-משמעית, שכן כבר מבסיסה היא מביאה קוד חזק ובטוח. מפתח מודקס מנוסה יוכל לפתח כל אפךיקציה ותוסף במערכת שלכם, תוך שמירה על רמת האבטחה הגבוהה והסטנדרטים שהמערכת מציבה בתחום.

תוספים – וורדפרס מבוססת על תוספים, ועל מאגר תוספים ענק שהולך וגדל עם השנים. כיום ניתן למצוא קרוב ל33,000 תוספים בוורדפרס, ומאות אלפי תבניות עיצוב שונות, מה שאומר שתוכלו לבחור מהמגוון העצום הזה (חלקו בתשלום וחלקו בחינם), ולפתח את האתר.

מודקס לא מציעה מגוון כה רחב, והסיבה לכך היא שהיא שומרת על הפרדת רשויות, ועומדת על הרעיון כי לבעל האתר צריך להיות חופש מוחלט בפיתוח ובעיצוב האתר. בעוד שתבניות העיצוב של וורדפרס מכתיבות את ניהול האתר, במודקס תוכל לייצר מראה בהתאמה אישית, מבלי להחליף או לפגום בניהול האתר.

בשורה התחתונה, למשתמשים מתחילים שלא מתכננים לפתח את האתר שלהם לקנה מידה גדול, ולא מעוניינים בחנות אינטרנטית או לא רואים צורך ברור באבטחה חזקה, וורדפרס תתאים בקלות. לאלו המחפשים אתר בסדר גודל בינוני עד גדול, עם אבטחה רצינית ויד חופשית בהתאמה אישית של המראה של האתר שלהם, מודקס היא בחירה מתאימה יותר.

מקור וקרדיט : מודקס או וורדפרס? | קורל טכנולוגיות – עמוד הבית  

digital libraries ranking

WIX נגד WordPress: סקירת מערכות פופולריות לבניית אתרי ..תוכן .

3 laptops

 WP Toolset

 WP Toolset  כרגע נחשב לכלי האהוב עלי בוורדפרס, לדעתי מדובר על תוסף שכל איש וורדפרס צריך ללמוד להכיר.
מדובר על אוסף של תוספים, שבגדול מרחבים את היכולת של וורדפרס והופכים אותה למערכת CMS שמסוגלת לנהל מספר רב של סוגי תוכן, הרשאות משתמשים ויצירת תוכן מהחלק הקדמי של האתר. וורדפרס + Toolset = דרופל על סטרואידים. ברגע שהתחלתי לעבוד עם Toolset התחלתי להבין איזה כוח יש בוורדפרס, ואיזה אתרים מורכבים ניתן לבנות בעזרתה בקלות יחסית. נכון, היא מזכירה במהות את PODS, אבל אני מוצא אותה לנוחה יותר וחזקה יותר. בנוסף יש אינטגרציה מושלמת בין Toolset ל WPML, שביחד מאפשרים ליצורים אתרים מרובי סוגן תוכן ומרובי שפות".

המלצת גל חדד , לסקירה שלו

ראה גם: 

מה חדש בגירסת וורדפרס 4.5

Is WordPress Becoming an Enterprise CMS Contender? – ..

cms

סקירה מלאה ומעודכנת של מערכות ניהול CMS יעילות לחברות ולארגונים:

Which Content Management System (CMS) should your Business Website use? by Adam Barsby

קישור ישיר

Create Your Own Bespoke CMS for Clients With WordPress ..

10 Best WordPress PDF Viewer Plugins For Your Website

30 תוספי הוורדפרס המומלצים ביותר לשנת 2015 – מיכאלה סטודיו 

ראה גם :  מערכת ניהול התוכן "קונקריט5"

Concrete5 – Free CMS , Open Source Content Management

 Teletext.io

חברת Teletext.io – סטארט-אפ הולנדי שיצא עם טכנולוגיית מערכת ניהול תוכן חדשנית, המאפשרת ניהול והפצה של טקסט דפי אינטרנט על ידי כותב הטקסט,  ללא כל תלות במתכנת .

קישור לאתר  החברה ההולנדית

Editing Websites Now Hassle-Free Thanks to Teletext.io – …

Teletext.io App Reviews, Ratings and Alternatives

drupal 1

השינוי העיקרי בדצמבר 2015  :  גרסה 8 של דרופל הופכת להיות מבצעית 

למידע נוסף בנושא :

Have You Heard the Buzz About Drupal 8?

 

דרופל 8 כאן!!! ודרופל העולמי עם עיצוב חדש!!! | דרופל ישראל

10 New Features in Drupal 8 Core | Acquia

בגרסה 8 של דרופל הוכנסו רכיבים המטפלים בשירותי אינטרנט (Web services) לליבת התוכנה. מאז יציאתה של דרופל 8 שולבו בה טכנולוגיות המאפשרות פריסה ריספונסיבית (Responsive layouts) אוטומטית של מבנים מסוימים, כמו היבטי תוכן, גלריות, ופאנלים (תוכן מוחלק לריבועים בפריסה נתונה) כך שאתרים הנבנים עימה מתאימים באופן אוטומטי, בדרך כלל, לתצוגת ניידים וטאבלטים ללא תלות בתבנית (כמו בדרופל 7).multiple formats .

 

SHAREPOINT 2016 – חידושים עיקריים sharepoint 2016

What's New in SharePoint 2016: Features Overview | …

SharePoint 2016 – .INFO

אין ספק שהגרסה החדשה מוכוונת Office 365. הגישה ההיברידית שהייתה מורכבת ליישום בגרסה הקודמת מקבלת חלק משמעותי בגרסה החדשה ותהיה הרבה יותר אינטואיטיבית למימוש. במקביל לשחרור הגרסה החדשה הודיעה מיקרוסופט בבלוג הרשמי על שחרור Cloud Hybrid Search , רכיב שכולנו ללא ספק חיכינו לו ואמור לסייע למימוש חיפוש מאוחד בסביבת SharePoint On-Premise ו-Office 365. הכלי ישמש גם את גרסת SharePoint 2013 וגם את גרסת SharePoint 2016 ויאפשר קבלת תוצאות חיפוש משתי הסביבות בשאילתה בודדת.

 

SharePoint Server 2016 Preview – יש למה לצפות

 

 

 

· ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *