מחשבי כרומבוק במערכות חינוך בעולם ובישראל – תמונת מצב 2015

14110

המצב הנוכחי במערכות חינוך בעולם

מאחורי ChromeOS, מערכת הפעלה מבית היוצר של גוגל שהוכרזה ב-2009, עומד רעיון פשוט: מערכת ההפעלה היא הדפדפן הוא מערכת ההפעלה. היא בסיסית מאוד ורזה, וכל הפעולות במערכת נעשות בתוך חלון דפדפן, כאשר חלקן פועלות כאפליקציות חיצוניות, אבל עדיין כתובות ופועלות כיישומי רשת. באופן טבעי, כל היישומים במערכת הם יישומי גוגל, ג'ימייל, יוטיוב, גוגל דרייב וכך הלאה, ונדרש חשבון גוגל כדי להפעילה.

מחשבי כרומבוק שמריצים את מערכת ההפעלה כרום OS של גוגל הפכו ברבעון השלישי של 2014 להתקני המחשוב הפופולריים ביותר שנרכשים על ידי בתי ספר בארה"ב לשימוש התלמידים. המחשבים הללו השאירו מאחור את מכשירי האייפד של אפל שמילאו את המשבצת הזו בשנים האחרונות, על פי דו"ח חדש של חברת המחקר IDC.

לפי נתוני חברת המחקר, גוגל מכרה למערכת החינוך האמריקאית 715,500 ניידי כרומבוק במהלך הרבעון, כאשר אפל הצליחה למכור 702 אלף מכשירי אייפד בלבד. מדובר בלא פחות מרבע משוק המחשוב החינוכי בארה"ב, נתח עליו הצליחה גוגל להשתלט תוך שנתיים בלבד.

chrombook pixel 2 better

מיקרוסופט מנסה לסגור את הפער עם הגרסה החינוכית של אופיס 365, שזמינה בחינם לתלמידים בארה"ב, אבל מחייבת את בתי הספר לשלם דמי מנוי, בניגוד לחבילת גוגל החינמית. אפליקציות האייפד המקבילות של אפל, Pages ו-Numbers, לא הצליחו להגיע לרמת הפופולריות של מוצרי גוגל ומיקרוסופט, קובע הדו"ח, דבר שפגע ביכולתה של אפל להמשיך להתחרות בהן בהצלחה.

גם במחיר החומרה יש לגוגל יתרון: בעוד מכשירי האייפד עולים לא פחות מ-379 דולר לאייפד אייר מודל 2013, אחרי הנחה לבתי ספר, גוגל מציעה את מחשבי כרומבוק במחירים שמתחילים ב-199 דולר בלבד ליחידה.

בעיה נוספת ממנה סובל האייפד בשוק זה היא המקלדת הווירטואלית, שהופכת אותו ליעיל פחות ככל שהילדים מתבגרים ונדרשים להקליד טקסטים בהיקף גדול יותר, אומרת חברת המחקר. עוד מגרעה בולטת של הטאבלט הוא שימוש יתר במכשירים למשחקים, מדיה חברתית וצפיה בווידאו ופחות מדי לשימושים לימודיים, דבר שגורם לתסכול בקרב ההורים ודוחף אותם להעדיף מוצרים שמתאימים יותר לשימוש יצירתי ולא רק לצריכת מדיה וגלישה באינטרנט.

מקור וקרדיט : נמרוד צוק , עיתון  כלכליסט

ראה גם :

chromebook3

Google Chromebooks: The most popular classroom computing device

Managing Chromebooks in Schools – ClassThink.com

ראה גם : מרכז מידע טכנולוגי מתעדכן על מחשבי כרומבוק , דגמים חדשים , פיתוחים וכו'

התנסויות של בתי ספר בארה"ב :

מקור וקרדיט :Chromebooks – Kathy Schrock's Guide to Everything

מחשבי כרומבוק בישראל

פיילוט הכרומבוקים של אגף טכנולוגיות מידע במשרד החינוך , 2015

באתר "הענן החינוכי" של משרד החינוך נכתב: "כרומבוק הוא מחשב אישי פשוט יחסית, המבוסס על כלים ויישומים המצויים ברשת. הייחוד של מערכת ההפעלה Chrome OS בכך שהמחשב מתוכנן לעבוד בעיקר כשהוא מחובר לאינטרנט, ומרבית היישומים והנתונים מאוחסנים 'בענן'. היתרונות הטכנולוגיים לשימוש בכרומבוק הם: אורך חיי סוללה – מחשבי כרומבוק פועלים ללא טעינה כמעט 8 שעות; השימוש בשירותי ענן מפשטים את השימוש; זמן תגובה מהיר; אפשרות לשליטה על המחשבים ועל התכנים על ידי מנהל המערכת בבית הספר".

פיילוט הכרומבוקים (Chromebook) הוא יוזמה חינוכית שמקיים אגף טכנולוגיות מידע במשרד החינוך בשיתוף עם חברת "גוגל ישראל" במטרה לקדם תכנית ייחודית של תהליכים חינוכיים בענן חינוכי באמצעות תשתית Google Apps.

hp-chromebook-14-300x255

יתרונות טכנולוגיים לשימוש בכרומבוק:
• אורך חיי סוללה – מחשבי כרומבוק פועלים ללא טעינה כמעט 8 שעות.
• מרבית היישומים והנתונים מאוחסנים "בענן" השימוש בשירותי ענן מפשטים את השימוש.
• התקנות, שימוש ביישומי אינטרנט, זמן תגובה/ עלייה פשוטים ומהירים.
• אפשרות לשליטה על המחשבים ועל התכנים על ידי מנהל המערכת בבית הספר.

יתרונות פדגוגיים לשימוש בכרומבוק:
• פיתוח למידה עצמאית
• פיתוח למידה שיתופית
• פיתוח כשירויות ICT
• ניהול מידע אישי-לימודי

יש לציין כי בקרב תלמידים ישנו אימוץ וולנטרי של שירותי הענן של גוגל ובראשם מעבד התמלילים שבשירות דרייב כחלופה ל-Word של מיקרוסופט, בגלל היכולת המובנית לשתף קובץ ולעבוד עליו ביחד מספר תלמידים. במידה והפרויקט יוכתר בהצלחה, ישקלו במשרד החינוך כיצד להרחיב אותו ומה יהיו מקורות המימון של רכישת המחשב.

Chromebooks-e1406138416560 start

מי בתכנית?

בארץ נבחרו להוביל את תכנית הכרומבוקים שלושה בתי ספר המשתתפים בתכנית התקשוב הלאומית. חברת "גוגל" סיפקה 30 מחשבי Chromebook לכל בית ספר (סה"כ 90 מחשבי Chromebook) וכן העניקה הכשרה בנושא Google Apps לחינוך.

• חטיבת הביניים "אלישיב" לוד
• בית הספר "הירוק ע"ש יצחק רבין" יבנה
• בית הספר ממלכתי "בצת"

chromebooks
הלמידה מתבצעת בכל בית ספר בשכבת גיל נבחרת ,כאשר לכל תלמיד מחשב נייד מסוג Chromebook ומערכת הפעלה כרומיום OS המאפשרים לו לגשת לשולחן העבודה שלו בכל מקום וזמן. התכנית תלווה בהערכה ומדידה לכל אורך התהליך.

התכנית תכלול :
• שימוש במערכת Google Apps של צוות המורים לצרכים אדמיניסטרטיביים פדגוגיים בדגש על זכויות יוצרים ואבטחת מידע
• סביבה ללמידה שיתופית הכוללת אתר כיתה + מסמכים משותפים
• פיתוח משימות מתוקשבות בתחומי דעת בשילוב סדר חשיבה גבוה תוך דגש על למידה פעילה על ידי צוות המורים
• הפעלה והתנסות של המשימות המתוקשבות במהלך השנה הכוללות הערכה ולמידת עמיתים
• שילוב מושכל של אפליקציות בתהליכי הוראה למידה
• שילוב של מערכת google classroom בתחומי דעת שייבחרו – ניהול למידה במערכת Apps
• ברמה גבוהה – פרויקטים / יזמות בכלי גוגל על פי העקרונות של למידה מבוססת פרויקטים PBL.

מקור וקרדיט :  משרד החינוך

כיתה בענן | אתר אורט – אורט ישראל

ort students chrombook 1

תלמידי שכבת ט' באורט גבעתיים מתחילים השנה בפיילוט למידה חדשני, באמצעות מחשבי "כרומבוק". הפיילוט כולל שימוש בחומרי למידה דיגיטלים עשירים, והשתלמות מקיפה לצוותי ההוראה.

הכניסה לפיילוט היתה מתוך רצון של בית הספר, והמנהל העומד בראשו מר דני פרץ, להוביל פדגוגיה חדשנית. תלמידי כיתות המצוינות בשכבת ט' הצטיידו דמחשבי "כרומבוק" והצטרפו לתוכנית החלוץ שמובילה רשת אורט ישראל באמצעות המינהל למחקר ופיתוח (מו"פ) בנושא.
מקור וקרדיט : אורט ישראל, כיתה בענן | אתר אורט – אורט ישראל

 

· ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *