5 מיומנויות משמעותיות שיש להקנות לתלמידים בעידן הדיגיטלי

18199

מערכות חינוך בעולם מתלבטות כבר שנים לגבי התפיסה הרצוייה של הקניית מיומנויות  לתלמידים בבתי ספר , במיוחד בעידן הדיגיטלי .  מרבית התפיסות הפדגוגיוות להקניית מיומנויות לתלמידים נראות כיום מיושנות לנוכח משב הרוח הרענן שנשא בכינוס  International Society for Technology in Education בפילדלפיה מרצה מרתק שיש לו ניסיון של  שנים רבות בהוראה חדשנית בבתי ספר בארה"ב . אלן נובמבר הציג כמה כיוונים עדכניים להקניית מיומניות לתלמידים , ביניהם חוכמת שאילת השאלות הנכונה ( שאילת שאלות על יד המורה היא לב לבו של הלמידה ) .

התובנה לגיבוש התשובות הנכונות על ידי התלמידים היא לא על ידי חיפוש שטחי במנועי חיפוש , כפי שנהוג היום , אלא על ידי יכולות סינון וחיפוש מתקדמות במנועי חיפוש וצירוף העובדות בצורה המעידה על תובנה וידע שנרכשו.  יש צורך לדעת כיצד ל"חצוב"  ול"ארוג" את התשובות הנכונות על ידי חיפוש מתקדם במנועי חיפוש והצלבת מקורות המידע והעובדות.

מיומנות נוספת שרצוי לטפח היא טיפוח היכולת של תלמידים להעריך עבודות ומיזמים של תלמידים אחרים בכיתה , הערכה שיתופית היא המפתח להכנה קוגניטיבית למקומות עבודה מתקדמים כיום,  ויש להקנות מיומנות זו  גם לתלמידים בכיתות. הכוונה כאן היא בראש ובראשונה לטפח יכולות טכנולוגיות של עבודה בכלים דיגיטלים לניהול מידע והבניית מידע ומתוך יכולת זו לגזור במקביל את יכולות ההערכה השיתופית בכיתה.

מיומנות נוספת חשובה כיום לטיפוח בבתי ספר היא לדעת לתקשר עם תלמידים ברחבי העולם ולדעת לשתף אתם פעולה , לשם כך,  כמובן, צריך בראש ובראשונה לחזק את מיומנויות השליטה בשפות זרות ובמיוחד באנגלית , שיתוף הפעולה הבינלאומי יכול להיות באמצעות בלוגים כיתתים משותפים  או טוויטר וכלים אחרים. יש כבר כמה מורים פורצי דרך בישראל שעושים זאת ( המורה חניתה חן לדוגמא) .

מיומנות נוספת שיש להטמיע אצל תלמידים נשמעת כאלו נלקחה מעולמם של סטודנטים להוראה במכללות חינוכיות , אך היא חיונית במידה רבה גם לתלמידים , הכוונה להקניית יכולת רפלקציה עצמית של התלמידים בכיתה , במסגרת זו  צריך גם  לטפח הקניית יכולת הערכה עצמית לתלמידים החשובה לא פחות מההערכה חיצונית .

את עיקרי הרצאתו של אלן נובמבר ניתן לקרוא  בקישור כאן .

Five Critical Skills to Empower Students in the Digital Age

keyword in green 2012

ראה גם : מאמרים חשובים  על מיומנויות מידע  בפורטל מס"ע של מכון מופ"ת

 

· ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *