חוק חדש בפולין נגד שיעורי בית

261

חלק ב' של הסקירה כולל כמה מחקרים שנערכו בעולם ובארץ בנושא שיעורי בית וגם מודלים אלטרנטיביים ..

הילדים שמחים, המורים פחות וההורים חלוקים: ממשלת פולין העבירה חוק נגד שיעורי בית במערכת החינוך במדינה, והציתה מחדש את הדיון בסוגיית נכונותן של שיטות הלימוד הקלאסיות בחינוך המודרני

מאת   AP

  אפריל 2024

  אולה קוזאק חוגגת. בת ה-11, שאוהבת מוזיקה וציור, מצפה שיהיה לה יותר זמן פנוי לתחביביה לאחר שממשלת פולין הורתה להגביל את כמות שיעורי הבית בכיתות הנמוכות במערכת החינוך במדינה.

"אני מאושרת", אמרה תלמידת כיתה ה', המתגוררת בפרבר של ורשה עם הוריה ואחיה הקטנים. הקירות בחדר השינה שלה מכוסים ביצירות אומנות מעשי ידיה, ועל שולחנה היא שומרת תמונה ממוסגרת של קורט קוביין שהיא ציירה. "רוב האנשים בכיתה שלי היו מעתיקים בבוקר את שיעורי הבית ממישהו שהכין אותם או שהיו מעתיקים אותם מהאינטרנט. זה לא היה הגיוני", היא אמרה.

ממשלתו של ראש הממשלה דונלד טוסק חוקקה החודש את האיסור על שיעורי בית על רקע דיון רחב על הצורך במודרניזציה של מערכת החינוך בפולין, שלדברי המבקרים שמה דגש רב מדי על שיטות לימוד קלאסיות ושיעורי בית, ולא מספיק על חשיבה ביקורתית ויצירתיות.

על פי החוק, מורים אינם רשאים עוד לתת שיעורי בית לילדים בכיתות א' עד ג'. בכיתות ד' עד ח', שיעורי הבית הם כעת אופציונליים ואסור לשקלל אותם עבור הציון הסופי של התלמידים.

לא כולם אוהבים את השינוי – ואפילו הוריה של אולה חלוקים. "אם יש משהו שיגרום לתלמידים ליהנות יותר בבית הספר, אז זה כנראה יהיה טוב גם לתלמידים וגם לבית הספר", אמר אביה, פאבל קוזאק. אשתו, מגדה, הייתה סקפטית. "אני לא מרוצה, כי (שיעורי בית) הם דרך להבין את החומר הנלמד", היא אמרה. "זה גם עוזר להישאר במעקב של מה שהילד באמת למד ומה קורה בבית הספר". אחיה של אולה ג'וליאן, תלמיד כיתה ג', אומר שהוא רואה את שני הצדדים.

ויכוחים על הכמות הנכונה של שיעורי בית נפוצים ברחבי העולם. בעוד שמחקרים מסוימים הראו תועלת מועטה לשיעורי בית עבור לומדים צעירים, מומחים אחרים אומרים שזה יכול לעזור להם ללמוד כיצד לפתח הרגלי לימוד ותפיסות אקדמיות.

סלאבומיר ברוניארץ, ראש הסתדרות המורים הפולנית, אמר שבעוד שהוא הכיר בצורך להקל על התלמידים, חוקי שיעורי הבית החדשים הם שינוי שנכפה מלמעלה ללא התייעצות מספקת עם מחנכים. "באופן כללי, המורים חושבים שזה קרה בחיפזון גדול מדי", הוא אמר.

ברוניארץ טען כי הסרת שיעורי בית יכולה להרחיב את הפערים החינוכיים בין ילדים שיש להם תמיכה חזקה בבית לבין אלה ממשפחות עניות יותר עם פחות תמיכה וציפיות נמוכות יותר. במקום זאת, הוא מאמין שיש לבצע שינויים רחבים יותר בכל תכנית הלימודים.

חוקי שיעורי הבית הועלו על נס לקראת הבחירות לפרלמנט בשנה שעברה, כאשר ילד בן 14, מאצ'יק מטושבסקי, קם בעצרת קמפיין ואמר לטוסק בפני קהל ארצי שלילדים "אין זמן לנוח". הילד אמר שזכויותיהם מופרות עם כל כך הרבה שיעורי בית בסופי שבוע וכל כך הרבה מבחנים בתחילתם. מאז, הציג ראש הממשלה את הנער בסרטוני מדיה חברתית והפך אותו לפנים של השינוי הפתאומי.

שרת החינוך, ברברה נובאקה, אמרה שהשינוי נבע ממחקר על בריאות הנפש של ילדים. מתוך מבחר הלחצים השונים שילדים מתמודדים איתם, היא אמרה, "זה שניתן היה להסיר הכי מהר היה נטל שיעורי הבית".

פאסי סהלברג ( Pasi Sahlberg ) מחנך ואיש חינוך ידוע ומוערך בעולם , אמר שהערך של שיעורי בית תלוי במשימות שהם כוללים ובאופן שבו הם קשורים ללמידה הכוללת. הצורך בשיעורי בית יכול להיות "מאוד אינדיבידואלי והקשרי, אנחנו צריכים לסמוך על המורים שלנו שיחליטו מה טוב עבור כל ילד", אמר סהלברג.

בדרום קוריאה, נקבעו מגבלות שיעורי בית לבתי ספר יסודיים בשנת 2017, על רקע החשש שהילדים היו תחת לחץ רב מדי. עם זאת, בני נוער במדינה האובססיבית לחינוך, לעתים קרובות נאלצו ללמוד אל תוך הלילה ולהיעזר בשיעורים פרטיים כדי לעמוד בדרישות של מבחני קבלה תובעניים לבתי הספר והאוניברסיטאות.

בארה"ב, מורים והורים מחליטים בעצמם כמה שיעורי בית להקצות. חלק מבתי הספר היסודיים ביטלו את שיעורי הבית לחלוטין כדי לתת לילדים יותר זמן לשחק, להשתתף בפעילויות ולבלות עם משפחתם.

הנחיה המופצת על ידי איגודי מורים בארה"ב ממליצה על תוספת של 10 דקות של שיעורי בית בכל כיתה, כלומר 10 דקות בכיתה א', 20 דקות בכיתה ב' וכן הלאה.

חשוב שילדים ילמדו ששליטה במשהו "דורשת בדרך כלל תרגול, הרבה תרגול", אמר סהלברג. אם צמצום שיעורי הבית יוביל את הילדים וההורים לחשוב שציפיות בית הספר למצוינות יופחתו, "דברים ישתבשו".

מקור

מחקרים

הנה מה שהמחקרים מראים בתחום:

  • באופן כללי, לשיעורי בית יש יתרונות גדולים בשלבי התיכון, עם קצת פחות יתרונות  או רווח לגילאי חטיבה ומעט מאוד יתרונות או רווח בגילאי יסודי.
  • למרות שלשיעורי בית יכולות להיות השפעות חיוביות על הלמידה, הם גם עלולים לבוא על חשבון זמן אישי או משפחתי חשוב.
  • נתינת יותר מדי שיעורי בית עלולה לגרום לביצועים נמוכים.
  • היכולת של תלמיד או תלמידה להכין שיעורי בית בהצלחה תלויה פעמים רבות בנסיבות שמחוץ לשליטתם.
  • המטרה לא צריכה להיות ביטול שיעורי הבית כי אם הפיכתם לאותנטים, משמעותיים ומאתגרים עבור התלמידים.

מדוע שיעורי בית צריכים להיות מאוזנים

כאמור, שיעורי הבית יכולים לעודד ולשפר למידה, אבל יותר מדי מהם יכול להזיק.
האגודה הלאומית לחינוך בארה"ב תומכת ב: "חוק עשר הדקות" – שממליץ לתת עשר דקות של שיעורי בית עבור כל שנה בבית ספר. זאת אומרת שתלמידי כיתה א' יקבלו עשר דקות, כיתות ב' יקבלו עשרים דקות וכן הלאה, כך שתלמידי כיתה י"ב יקבלו מקסימום של שעתיים שיעורי בית ביום.

מחקר חדש מצא לאחרונה שכשתלמידי חטיבה נדרשו ליותר מ-90-100 דקות של שיעורי בית ביום, ציוני המתמטיקה והמדעים שלהם התחילו לרדת. נתינת כמות גדולה מדי של שיעורים יכולה להוביל לתשישות, מתח, ואיבוד עניין בלימודים – משהו שכולנו רוצים להימנע ממנו.

שיעורי בית מסביב לעולם

מפתחי מבחני פיז"ה פרסמו דו"ח ב2014 בו הם בחנו את נושא שיעורי הבית ברחבי מדינות ה-OECD. הם מצאו שבני 15 בכל העולם מבלים בממוצע כ-5 שעות בשבוע בהכנת שיעורי בית. באופן מפתיע, במדינות כמו פינלנד וסינגפור מבלים פחות זמן בהכנת שיעורים עם ממוצע של 1-2 שעות בשבוע אבל למרות זאת, מצטיינים במבחני פיז"ה.

מדינות אלו, מסבירים כותבי הדו"ח, מספקות מערכות תמיכה שמאפשרות להפחית את כמות שיעורי הבית ועדיין להביא את התלמידים להצלחה. אם מדינה כמו ארה"ב תפחית את כמות השיעורים הניתנת לתלמידי תיכון, ציוני המבחנים כנראה ירדו, לא אם כן מערכות תמיכה נוספות יתווספו.

מקור

?DOES HOMEWORK IMPROVE ACADEMIC ACHIEVEMENT

מחקר של Harris Cooper is professor of psychology and neuroscience at Duke, , 2006

"דעות אינן יכולות לומר לנו אם שיעורי הבית עובדים; רק מחקר יכול, וזו הסיבה שעמיתיי ואני ערכנו ניתוח משולב של עשרות מחקרי שיעורי בית כדי לבחון האם שיעורי בית מועילים ואיזו כמות שיעורי בית מתאימה לילדים שלנו.

על שאלת שיעורי הבית ניתן לענות בצורה הטובה ביותר על ידי השוואת תלמידים שקיבלו שיעורי בית עם תלמידים שלא קיבלו שיעורי בית אך דומים בדרכים אחרות. תוצאות מחקרים כאלה מצביעות על כך ששיעורי בית יכולים לשפר את ציוני התלמידים במבחנים בכיתה שמגיעים בסוף נושא נלמד . תלמידים שקיבלו שיעורי בית בכיתה ב' הצליחו טוב יותר במתמטיקה, כיתות ג' ו-ד' הצליחו טוב יותר בכיתות האנגלית ואוצר המילים, כיתות ה' בלימודי חברה, כיתות ט' עד י"ב בהיסטוריה ותלמידי כיתות י"ב באנגלית ."

מקור

לתת או לא לתת שיעורי בית? זאת השאלה
האם שיעורי הבית אפקטיביים, מי באמת מכין אותם – התלמידים או הוריהם, ואיך תהפכו אותם לכלי יעיל בלמידה? קבלו 5 טיפים חשובים
יוני אנזל
28/06/2023

למאמר של יוני אנזל , מנהל ביה"ס בתל אביב " כוכב הצפון"

הבעיה עם שיעורי הבית

ממצאי המחקר מוכיחים קשר חלש עד בלתי קיים בין שיעורי בית לבין הישגי התלמידים בגילאי בית הספר היסודי. הקשר החיובי מתחזק במידה מסוימת ככל שמתקדמים התלמידים בגיל. פעמים רבות, שיעורי הבית הם סדרה של מטלות חסרות טעם, ואינם מצדיקים את אובדן הזמן, המתח, הסכסוכים עם ההורים ואת ההשקעה.

05-09-2019

קראו עוד.

האם שיעורי בית נחוצים? – הממצאים מפתיעים

הרצאתו המרתקת של ד"ר אליעזר יריב ביום העיון המשותף למכון מופ"ת ולאגף חינוך יסודי: "בדק בית לשיעורי בית" , 15 בפברואר 2009 . אין כל עדות שכל כמות שהיא של שיעורי בית אכן משפרת את ההישגים של תלמידים בבית הספר היסודי'. הציטוט הזה, שלקוח מבדיקה קפדנית של ממצאי מאות מאמרים (בארצות הברית, לא אצלנו), מוביל למסקנה המאכזבת – הפרקטיקה השכיחה הזו, שאיש כמעט אינו נותן עליה את הדעת, אינה מועילה. בהרצאה 'האם שיעורי בית נחוצים?' מביא ד"ר אליעזר יריב מקצת מהממצאים ממחקר שערך עם תלמידיו במכללת גורדון. ביחד עם סקירת מחקרים שנערכו בעולם הוא משרטט את גבולות התועלת וגם את הנזקים (יש לא מעט כאלה) של התרגול בבית. הממצאים מעוררים שאלות אבל גם רומזים על כמה כיוונים פחות צפויים לשיפור המצב.

14-02-2009

קראו עוד.

הויכוח הפדגוגי על תועלתם של שיעורי הבית בארה"ב ובקנדה

בשנתיים האחרונות מתעוררת בארה"ב ובקנדה תנועה של מומחי חינוך ומחנכים נגד התופעה של שיעורי הבית כפי שקיימת בבתי ספר כיום. יש כיום ויכוח נוקב על היתרונות של מתן שיעורי בית במתכונת הנוכחית לתלמידי בתי ספר. לויכוח תרם, בין היתר גם ספרם החשוב של ננסי קאליש ושרה באנט הנקרא The  Case Against Homework.  הספר סוקר את מרבית המחקרים שנכתבו ב-50 השנים האחרונות אודות תרומת שיעורי הבית ללמידה ומגיע למסקנה כי אין קשר בין הישגי למידה ומתן שיעורי בית במתכונת הקיימת. יכול להיות שהוראה פחות מאתגרת ופחות התלהבות של המורים ממלאכת ההוראה מתבטאים בהעמסת שיעורי הבית על הילדים. עוד נמצא כי מרבית המורים לא הוכשרו כלל לתכנן היטב את מטלות שיעורי הבית וליצור אתגרים אצל התלמידים.

11-07-2007

קראו עוד..

ההישגים המרשימים של בית הספר שוויתר על מבחנים ושיעורי בית

אף שכמעט מעולם לא נתקלו במבחנים או בשיעורי בית, הצטיינו תלמידי בית הספר יהודה המכבי בתל אביב במבחני המיצ"ב. ההישגים שלהם היו טובים מאלה של תלמידי בתי ספר אחרים המתאפיינים ברקע כלכלי-חברתי דומה ואשר בהם ניתנים שיעורי בית ומבחנים. בנוסף לכך, תלמידי יהודה המכבי הביעו תחושות חיוביות יותר כלפי בית הספר, מוריהם, חבריהם והלימודים. בית הספר מדורג מעל לממוצע הארצי ומעל לממוצע בקרב בתי ספר בעלי רקע דומה ברוב המדדים של מוטיבציה, סקרנות, תחושת מסוגלות ולמידה איכותית.

27-08-2018

קראו עוד

חוללות עצמית של תלמידים בכיתה ה' להכנת שיעורי-בית

מטרת המחקר המתואר בפרק זה הייתה להתחקות אחר ההתנסויות של תלמידי כיתה אחת לגבי הכנת שיעורי-בית כדי לחשוף את אמונותיהם ותפיסותיהם בנושא, באמצעות מתודולוגיה איכותית ולהפיק מכך תובנות לגבי בניית שיעורי-הבית והדרך להפיכתם למרכיב המקדם הישגים וחינוך. השאלות העיקריות שנשאלו היו: כיצד תופסים התלמידים את יכולתם להכין שיעורי-בית לפני ההתערבות ולאחריה, ומהן הסיבות לאי הכנת שיעורי-בית ( שרה כ"ץ, יחיאל פריש) .

08-09-2013

קראו עוד.

פערים מגדריים בזמן המוקדש להכנת שיעורי הבית בקרב תלמידי תיכון

חוקרים באוניברסיטה אמריקנית מצאו כי תלמידות תיכון משקיעות מדי שבוע כשעה יותר בהכנת שיעורי הבית שלהן לעומת הבנים בני כיתתן. המחקר, אשר פורסם -Educational Researcher, ניתח נתוני רשימות יומן מסקר אמריקני לגבי שימוש בזמן (American Time Use Survey) ונתונים מסקר שנערך במסגרת מחקר אורך חינוכי בשנת 2002 (Educational Longitudinal Study of 2002). המחקר מצא פער מגדרי של כ-1.2 שעות של זמן למידה שאינה בית-ספרית בשבוע. בנים הקדישו בממוצע 4.33 שעות בשבוע לשיעורי הבית, בעוד שבנות עבדו 6.33 שעות (Cooper, Lovey, 2015).

04-11-2015

קראו עוד..

גורם הזמן בהכנת שיעורי בית – ממצאי מחקרים

ההנחה המקובלת כי משך הזמן בהכנת שיעורי בית משפיע על הישגי התלמידים נבדקה ע"י חוקרים בגרמניה. משך הזמן שהוקדש לשיעורי בית הושווה עם משתנים אחרים של מטלות שיעורי הבית ( כגון תדירות שיעורי הבית ) ומאמצי התלמידים בהכנת שיעורי בית . ממצאי המחקרים מלמדים כי יש קשר חיובי בין מטלות שיעורי הבית וההישגים הכוללים ברמת הכיתה וכי יש קשר חיובי בין הכנת שיעורי בית וההישגים האישיים של התלמידים . יחד עם זאת , לא נמצא קשר בין משך הכנת שיעורי הבית וההישגים של הכיתה . במילים אחרות , הקדשת יותר זמן לשיעורי בית אינה משתנה משמעותי בהתקדמות הכוללת של הכיתה או התלמידים ( Ulrich Trautwein).

04-06-2007

קראו עוד

עיצוב מדיניות בבית הספר היסודי בנושאי שיעורי בית

הסקירה המועילה שנכתבה על ידי צוות האגף לחינוך יסודי במשרד החינוך מציגה עקרונות מנחים למדיניות בית-ספרית בנושא שיעורי בית לצד כלי עזר שיש בו כדי לתרום להפקת התועלת הרצויה משיעורי בית בבית הספר היסודי. הטבלה המובאת בסקירה עשויה לשמש מודל עקרוני יעיל לעריכת מיפוי להכנת שיעורי בית. באמצעות מודל זה ניתן לבנות את הפרופיל של כל תלמיד באשר לדרך שבה הוא מעדיף להכין שיעורי בית ובהתייחס להנעה שלו להכין שיעורי בית. כמו כן מציעה הסקירה מתווה עקרוני לחלוקת האחריות בבית הספר בנושא שיעורי בית. אלו הם יסודות של מתווה מדיניות נכונה והוגנת הן מבחינת הנהלת בית הספר , הן מבחינת המורים והן מבחינת ההורים והתלמידים .

12-04-2008

קראו עוד.

סקירה בעברית  של אגף חינוך יסודי במשרד החינוך  "גיבוש מדיניות בבית הספר היסודי בנושא שיעורי בית

קישור

מחקר: מעורבות גבוהה מדי בשיעורי בית של תלמידים מפחיתה את התעניינותם בלמידה בביה"ס

אחד המאפיינים של הרפורמה החינוכית בהונג קונג לפני כחמש שנים היה שינוי ההדגשים של מתכונת הכנת שיעורי הבית וזאת על מנת לגבש הבניית ידע טובה יותר בקרב תלמידי בתי הספר היסודיים שם. המחקר הנוכחי בחן את תרומת הכנת שיעורי הבית של תלמידי בתי הספר היסודיים בהונג קונג ומשתנים נוספים הקשורים לשיעורי הבית. במחקר השתתפו 2361 תלמידי בתי ספר יסודיים אשר ייצגו את כל טווח ששת הכיתות בבתי הספר היסודיים. איסוף המידע התבסס על שאלונים ועל יומני הכנת שיעורי הבית שנתבקשו התלמידים למלא. ממצאי המחקר הראו רמת מעורבות גבוהה מאד של תלמידים בהכנת שיעורי בית בבתי הספר היסודיים , במיוחד בכיתות הגבוהות של בתי הספר היסודי. מעורבות גבוהה זו בהכנת שיעורי בית ניתנת גם להגדרה כעומס שיעורי בית. במסגרת המחקר נבדקו גם הזיקות בין היקף הכנת שיעורי בית ותחומי ההתעניינות של התלמידים. נמצא כי עומס שיעור בית הוא בעל השלכות שליליות על תחומי העניין של התלמידים. ככל שהתלמידים מקדישים יותר זמן להכנת שיעורי הבית כך הולכת ויורדת הסקרנות הטבעית שלהם ללימודים ולתחומי העניין בתוכניות הלימודים ובלמידה ( Vicky C. W. Tam).

12-06-2009

קראו עוד.

לוותר על שיעורי הבית: גורם לתלמידים להעתיק ולא ללמוד

נתונים של ארגון ה-OECD מראים שישראל בצמרת מדינות המערב בזמן הכנת שיעורי בית. סקר של המגזין מצא ש-35 אחוז מהילדים נעזרים בהוריהם לשיעורי בית, ו-95% מההורים מאמינים כי זה מסייע לילדיהם. אולם מחקרים ומומחים טוענים דווקא כי הכנסת בית הספר לבית אינה מועילה כלל וכלל (ינון מילס).

20-10-2012

קראו עוד

גישות חדשניות לפיתוח שיעורי בית בבתי ספר יסודיים

הויכוח הנמשך בעולם החינוך בעולם על שיעורי הבית נותן את אותותיו גם על המדיניות הפדגוגית של בתי ספר ומחוזות חינוך בעולם . לאחרונה יותר ויותר בתי ספר מגבשים מדיניות חדשה להכנת שיעורי בית , מדיניות נועזת במידה מסוימת המוותרת על התפיסה המסורתית של שיעורי בית. כך לדוגמא, ביה"ס יסודי בסקוטלנד גיבש מדיניות חדשה שמשמעותה יצירת אתגרים להתמודדות של התלמיד בבית במקום מטלות תרגול רגילות . התלמידים נדרשים לחקור דברים וליצור תוצרים מקוריים שיעורו בהם עניין וסקרנות , לדוגמא במסגרת שיעורי היסטוריה וטבע התלמידים נדרשים לחקור את אורח החיים הויקטוריאני ולמצוא ממצאים ועדויות לכך שהבתים בתקופה הויקטוריאנית פגעו בבריאות. התלמידים נדרשים להתארגן בצוותי עבודה ולהיפגש בספריה הציבורית לצורך הכנה ואיסוף של הממצאים והרקע לכך בספרי עיון. פעילות החקר והכנת התוצרים נקראת אתגרים והמילה שיעורי בית כבר לא בשימוש בביה"ס. במהלך השנה נדרשים התלמידים להתמודד עם 6 אתגרים , חלקם בעבודת צוות וחלקם באופן יחידני .

12-11-2008

קראו עוד…

מודל אלטרנטיבי לשיעורי הבית – עבודות חקר מתמשכות בעזרת טכנולוגיות חדשניות

הרצאתו המרתקת של ד"ר דני בן צבי ביום העיון המשותף למכון מופ"ת ולאגף חינוך יסודי: "בדק בית לשיעורי בית" , 15 בפברואר 2009. ד"ר דני בן-צבי הציע נציע מספר עקרונות למודל ללמידה מחוץ לשעות בית הספר המבוסס על הקטנת המחיצות בין עבודה בכיתה ועבודה מחוץ לכיתה, שינוי בתפיסת מרכיב הזמן, רב-תחומיות, למידת חקר אותנטית בקבוצות, בחירה, ומעגלי הגשה ותיקון, משוב ורפלקציה. ד"ר דני בן צבי טען והדגים בהרצאתו במכון מופ"ת כי שימוש מושכל בטכנולוגיות מתקדמות לחקר ולתקשורת מאפשר שינוי זה בתהליכי הלמידה. הוצגו דוגמות מתוקשבות של מודלים חלופיים המבוססים על עקרונות אלה. אחת המעלות של קיום שיעורי בית בעלי אופי כזה הוא שהם עשויים להוות חלק משינוי כולל של פני הלמידה וההוראה בבית הספר.

15-02-2009

קראו עוד..

תלמידי תיכון צופים בסרטונים לימודיים בדרכים מגוונות בעת הכנת שיעורי בית במתמטיקה

מאת :

מהא מנסור

ד"ר אליק פלטניק

תקציר

מאמר זה מתמקד באמצעים טכנולוגיים המסייעים לתלמידי תיכון בהכנת שיעורי בית במתמטיקה. במאמר זה יוצגו ממצאים מתוך מחקר גישוש שבדק כיצד תלמידים משתמשים באחד המשאבים

הטכנולוגיים הנפוצים ביותר – סרטוני וידאו שמציגים את הפתרון של בעיה מתמטית צעד אחר צעד. המחקר בדק בכלים איכותניים שש תלמידות תיכון שמסתייעות בקביעות בסרטונים בזמן הכנת

שיעורי בית. לצורך המחקר בוצעו ראיונות ונעשו תצפיות שעוצבו כסימולציה של הכנת שיעורי בית עם היכולת להשתמש בסרטונים.

זוהו ואופיינו שני דפוסים של צפייה בסרטונים. הדפוס הראשון: צפייה בסרטון וידאו טרם ניסיון פתרון עצמאי. קיים גם דפוס משנה  שהוא צפייה במספר סרטונים ברצף כדי להבין את התוכן לעומק.

הדפוס השני: צפייה מקוטעת בסרטון. כאן תלמיד צופה בחלקים מתוך הסרטון ובעת הצורך. דפוסי צפייה אלה מושפעים מצרכיו האישיים של התלמיד ומרמת הבנתו. מוצגות ההמלצות לבעלי עניין

בלמידה בשילוב טכנולוגיות : מורים, תלמידים ומפתחי סרטונים

קישור למאמר המלא

התחייה מחדש של שיעורי הבית השיתופיים בעידן האינטרנט

המושג של שיעורי בית שיתופיים אינו חדש בחינוך אך דווקא בשנתיים האחרונות הוא עבר תחייה לאחר שקיעה ארוכה במצולות הנשייה. הגורם העיקרי להתעוררות המתכונת של שיעורי בית שיתופיים בבתי ספר תיכוניים ויסודיים בארה"ב, קנדה, טייוואן ואוסטרליה הם הכלים המקוונים החדשים באינטרנט. בזמן האחרון אנו שומעים ממורים בארה"ב כי הם נותנים יותר שיעורי בית שיתופיים לצוותי תלמידים בזכות היכולות של סביבה מתוקשבת של Google docs. כך לדוגמא, כמה תלמידים יכולים לעבוד ביחד בבית על הכנת מצגת משותפת באמצעות השיתופיות שלהם בכלים של "גוגל דוקס". תלמידים יכולים גם לבצע מטלת איסוף מידע משותפת. כל תלמיד, החבר בצוות שיעורי הבית, יכול לאסוף מידע באינטרנט על נושא מסוים או ערוץ מידע שהוא מכסה. לאחר מכן התלמידים מעלים כל אחד את קובץ האיסוף והערכת מקורות המידע שלהם לסביבת "הגוגל דוקס". .

28-06-2009

קראו עוד.

הגינות במתן שיעורי בית

מאת: נוגה בן יעקב


בכיתה כל התלמידים שווים. בבית לא. אם אתם מורים מעולים ומומחים בהוראה דיפרציאלית, זיכרו שכאשר נתתם שיעורי בית, נפתחים עכשיו שוב פערים בין התלמידים. בין אילו שההורים עוזרים להם ובין אילו שאין להם בכלל שולחן ופינת לימודים מסודרת בבית. כמו כן נוצרים פערים בין אילו בעלי האמביציה ובין ה"עצלנים". אני לא שופטת, רק אומרת: השקעתם בליישר קו ולצמצם פערים בכיתה – שימו לב שעכשיו הם נפתחו שוב. 

המורה צריך לשאול את עצמו בכל שיעור, לשם מה הוא נותן שיעורי בית?  

1. אם התשובה היא כי התלמידים הרעישו ורציתי להראות להם שההשלכות של אי סדר בכיתה הן שנשארת עבודה לבית – לדעתי, התלמיד מבין מכך שהוא קיבל הרגע עונש וזה יוצר בעיה במסר. שיעורי בית הם לא עונש, ובטח שלא עונש קולקטיבי (שלא תקף במערכת החינוך לפי חוזר מנכ"ל). 

2. אם התשובה היא "כי לא הספקתי את החומר"– שיעורי הבית הם בוודאי לא הפתרון. זה לא ראוי להעביר את האחריות הפדגוגית לתלמידים, להוריהם ו/או למוריהם הפרטיים. ישנם פתרונות נוספים בתחומי האחריות והביצוע של בית הספר, למקרה שאין הלימה בין שעות ההוראה ויעדי ההבנה שהוצבו (מונח שונה בתכלית ובמהות מ"לא להספיק את החומר"). 

3. אם התשובה היא כי אני רוצה שיטרימו את החומר שנלמד בשיעור ויגיעו עם בסיס של ידע, כאן אני ממליצה לתת כמשימה משהו מגרה ומפתה לקראת מה שעתידים ללמוד בכיתה (עיקרון הפיתוי) או משהו שיסביר למה אנחנו הולכים ללמוד את החומר (עקרון התכלית) ולא את היידע עצמו, שעלול לתסכל את התלמיד ללא תיווך (לקריאה נוספת כדאי לקרוא את "תשעה עקרונות להוראה משמעותית" מאת שמעון אזולאי). 

4. אם התשובה היא כי חשוב שהתלמיד יתרגל את החומר הנלמד – אז זה נכון, בעיני, למקצועות מסויימים, בעיקר: לשפות ולמתמטיקה בכל הכיתות ולפיזיקה וכימיה רק בתיכון. בשאר הדיסיפלינות (אזרחות, תנ"ך, ספרות, ביולוגיה, גיאוגרפיה, היסטוריה), אין חשיבות לתירגול. במקצועות אלו, אופי שיעורי הבית לא צריך להיות סיכום או שינון – לזה אין ערך לדעתי. שיעורי הבית צריכים להיות מורכבים ממשימות שבאמת יש ערך מוסף לעשיה שלהן בבית: מציאת כתבות בעיתון באזרחות, במדעים וסביבה; צילום תמונות הרלוונטיות לנלמד בטיולים בחופש או בסוף השבוע ; לעשות ניסוי; לערוך סקר לשאול משפחה וחברים וכן הלאה…). נכון, במגמות האומנותיות ובחינוך גופני דווקא יש חשיבות רבה לתרגול – אך אלו לא שיעורי הבית הקלסיים עליהם מדובר כאן. 

למאמר המלא של נוגה בן יעקב

· ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *