האוניברסיטה  הפתוחה: רצפי למידה מקוונים

192

הקדמת עורך האתר " ידע וסקרנות דיגיטלית" , עמי סלנט

מאז שנת 1994 אני עוקב  אחר ההתפתחויות בתחומי הלמידה מרחוק וגם כתבתי על כך עבודת מחקר ( עבודת MA ) בחינוך . אין ספק כי האוניברסיטה הפתוחה בישראל היא אחת המתקדמות ביותר בתחום  הלמידה  המקוונת והלמידה מרחוק בעולם והיא פיתחתה לאחרונה מתודולוגיה פדגוגית עדכנית .

חלק מהקורסים באוניברסיטה הפתוחה מפותחים במתודולוגיה פדגוגית שנקראת "רצפי למידה מקוונים". קורסים שמפותחים במודל זה עוברים תהליך של פיתוח פדגוגי מעמיק הכולל התייחסות לחומרי הלימוד בקורס, למודל ההוראה ולמודל הערכת הסטודנטים. 
בקורסים אלה התכנים מחולקים למנות קטנות, המאורגנות באתר הקורס בצורה סדורה על פי רצף למידה המותאם ללוח הזמנים של הסמסטר.  מנות התוכן מוצגות בסוגי מדיה מגוונים למשל וידאו, תרגילים אינטראקטיביים, סימולציות ועוד, המעשירות את חוויית הלמידה של הסטודנטים ומאפשרות להם לתרגל באופן אקטיבי את החומר הנלמד.

בסביבת הלמידה  אוֹפָּל פותח  פורמט ייחודי המותאם לפדגוגית רצפי הלמידה. בפורמט הרצפים ממשק המשתמש והעיצוב הויזואלי מדגישים לסטודנטים ולסטודנטיות את רצף הלמידה המומלץ . האתר מוצג לכל סטודנט וסטודנטית במבט אישי בהתאם לקצב ההתקדמות שלהם במהלך הסמסטר.

שיטה זו מספקת לצוותים האקדמיים נתונים סטטיסטיים (אנליטיקות למידה​) בנוגע לדפוסי הלמידה של הסטודנטים באתר הקורס. פעולות הסטודנטים באתרי הקורסים משאירות עקבות דיגיטליים – כניסות לאתרים, צפיות בווידאו, תרגילים מקוונים שבוצעו ועוד. העקבות הללו נאספים למאגר נתונים ומנותחים בעזרת אלגוריתם שפותח בשה"ם. דפוסי הלמידה מוצגים לסגל ההוראה באמצעות מחוונים ויזואליים. כך הם יודעים כיצד הסטודנטים מתקדמים בלמידה במהלך הסמסטר, ונותנים הכוונה לאלו שזקוקים לעידוד ולעזרה.

מקור

ראו גם:

מחקר :מיקרו למידה הופכת את העברת הלמידה ליעילה יותר

,Microlearning makes the transfer of learning 17% more efficient
Microlearning היא גישה חדשה לחינוך מקוון בלמידה  מרחוק ולמידה מקוונת  שמטרתה להפחית את עייפות הלומדים, וגם למנוע עומס קוגניטיבי ולדאוג לקיצור טווחי קשב. מגמה זו כוללת העברת מידע תמציתי וקל לעיכול באמצעות סרטונים קצרים, משחקים, תמונות, חידונים, מבחנים ואינפוגרפיקות, שאליהם הלומדים יכולים לגשת כשנוח להם.

הוראה מקוונת בשיטת המיקרו-למידה מגדילה את מעורבות הלומדים ב50 אחוז ( Numbers Don’t Lie: Why Microlearning is Better for Your Learners (and You too)

שינויים בדפוסי התקשורת הבינאישית בעשור האחרון וכניסתם של מכשירים ניידים לחיי היומיום השפיעו גם על דפוסי הלמידה והקשב שלנו. העלייה באינטנסיביות של החיים במקביל לירידה ביכולת הריכוז והציפייה לסיפוקים מיידיים הובילו לחשיבה מחודשת על אסטרטגיות ההוראה האפקטיביות, הן במסגרת מערכת החינוך הפורמלית והן בסביבות למידה עתירות טכנולוגיה. המונח מיקרו-למידה מתייחס לניסיון לתחום את הלמידה אל תוך יחידות קצרות וממוקדות, המותאמות לקשב הקצר של הלומדים. יחידת תוכן מסוג זה עשויה לכלול סרטון, מאמר קצר או סדרת שאלות המשקפות רעיון אחד ברור. תפיסה זו של למידה בטווחי זמן קצרים גם תומכת במגמת הלמידה בצורה מקוונת

· · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *