האם בינה מלאכותית (AI) יכולה לסייע למורים ביצירת מערכי שיעור ?

520

הקדמת עורך האתר , עמי סלנט , מידען ואיש חינוך

עדיין מרבית המורים לא התאימו את שיטות ההוראה שלהם בעקבות הופעתה וההתפתחות המהירה של הבינה המלאכותית (AI) בשנים האחרונות, אבל יש תחום אחד שבו המורים (בארה"ב יותר) כן מיישמים את הבינה המלאכותית (AI): שימוש במחוללי מערכי שיעור מבוססי בינה מלאכותית.  

ישנם יתרונות ברורים לאימוץ טכנולוגיות של AI שיסייעו במשימות אדמיניסטרטיביות ובתכנון שיעורים על מנת להקל על עומס העבודה.

על ידי אוטומציה של הכנת מערכי שיעור, בינה מלאכותית עשויה לחסוך למורים זמן, ולאפשר למחנכים להתמקד יותר בהעברת הוראה ובסיוע לתלמידים.

 באנגלית יש כבר עשרות מחוללי שיעור יעילים ומועילים מבוססי AI ( ראו חלק ב' ) וגם בישראל התחילה בקיץ 2023 הפעילות מבורכת של המכון למחקר יישומי של בינה מלאכותית בחינוך. 

חלק א' 

המכון למחקר יישומי של בינה מלאכותית בחינוך הוקם במשרד החינוך בקיץ 2023 במטרה לקדם שימוש אחראי, יעיל, רחב, שיטתי ומבוסס ראיות של יישומי בינה מלאכותית בחינוך. זאת באמצעות עריכת ניסויים יישומיים בשיטת מחקר עיצובי, פרסום פרקטיקות המציעות שימושים מגוונים בתחומי חינוך שונים, ניהול מרכז ידע והפעלת קהילת מומחים בינלאומית. לאחרונה הם פיתחו כמה מחוללי מערכי שיעור מרתקים למורים בישראל:

 מהו מודל עלמא? כיצד עלמא בוט יכול לעזור לך?


צריכים לתכנן שיעור המותאם לרמות שונות של תלמידים?

עלמאבוט פותח כדי לתת מענה לצורך בתכנון דיפרנציאלי ברמת תלמיד ובית ספר ובניית מערכי שיעור מותאמים ומגוונים.

זהו מודל שפותח על ידי משרד החינוך כדי לקדם מצוינות בבתי הספר. המטרה של מודל עלמ"א היא להעניק לתלמידים חינוך איכותי, רלוונטי ומקדם שיוביל להישגים לימודיים גבוהים יותר ולפיתוח מיומנויות המאה ה-21. הוא מדגיש למידה פעילה, חשיבה ביקורתית ויישום הידע בפתרון בעיות בחיי היום-יום. מודל עלמ"א אינו מחייב חלוקה ספציפית של התלמידים בכיתות, אך הוא כן מציע גישה של התאמה והתייחסות ליכולות ולצרכים הייחודיים של כל תלמיד ותלמידה. באופן כללי, עקרונות ההתאמה האישית במודל עלמ"א יכולים לבוא לידי ביטוי בדרכים הבאות: 

  • הוראה דיפרנציאלית – התאמת דרכי ההוראה, החומרים והמטלות לרמות השונות של התלמידים בכיתה.
  • קבוצות למידה הטרוגניות גמישות – חלוקה של התלמידים בכיתה לקבוצות למידה משתנות על בסיס צרכים, יכולות, תחומי עניין וסגנונות למידה. 
  • מרחבי למידה גמישים – עיצוב סביבות למידה מגוונות המאפשרות למידה פרטנית, בקבוצות קטנות, בזוגות או בקבוצה הכיתתית המלאה. 

קישור

חבר

חבר, צ׳אטבוט לתכנון מטלות קבוצתיות, עומד לרשותכם. תוכלו לבחור את אופי המשימה ולמקד אותה במיומנויות אותן תרצו לפתח אצל התלמידים. חבר פועל על פי עקרונות פל״א אלון, ובהם טשטוש הגבול בין ביה״ס לעולם האמיתי, למידת עתידים, מערכת שעות אישית ורפלקציה.

דף הכלי

כלים דיגיטליים  נוספים שפותחו  ע"י המכון למחקר יישומי של בינה מלאכותית בחינוך ( קישור)

"חלק מהבוטים בסקירה נבנו במסגרת ניסוי "חיסכון זמן מורים באמצעות ב"מ" מטעם מו"פ משרד החינוך ובהובלת Gal Alon שווה לחכות ל"מודל 7x" שבנינו במסגרת הניסוי- מודל להתמודדות תהליכית ומעמיקה עם מטרה/אתגר חינוכי בסיוע בינה מלאכותית…"

Gal Alon :

מודל 7X הוא ה-בשורה בניסוי הזה!

מדובר בפרקטיקה שגיבשנו יחד בקפדנות. מי שישקיעו את הזמן ביישום המודל יקצרו את הפירות (ספוילר: הוראה מותאמת אישית, פיתוח ידע מקצועי, וחסכון זמן)

קישור

ttps://mop.education/tool/ai/x7-solution-develoment

 קיים עוד מחולל מערכי שיעור שפותח מחוץ למשרד החינוך

יוצר מערכי שיעור Ai

 צרו מערכי שיעור בקלות בעזרת כלי יוצר מערכי השיעור בבינה מלאכותית! כתבו את נושא השיעור עבורו תרצו ליצור מערך, הוסיפו את גיל התלמידים לקבלת מערך מותאם גיל.

קישור

חלק ב' : מחוללי מערכי שיעור מבוססי AI באנגלית

Yafit Bashevkin

בניית מערך שיעור בשתי דקות, בינה מלאכותית בחינוך CURIPOD, בינה מלאכותית למורים

LessonPlans.ai

המורים בארה"ב ממליצים במיוחד על מחולל מערכי השיעור  LessonPlans.ai, שמסייע  להם רבות  כאשר הם מוצאים את עצמם בלחץ זמן . עם היכולת ליצור באופן מידי מערכי שיעור באיכות גבוהה, הכלי  הדיגיטלי הזה הוא כמו עוזר אישי ששולט ברזי ההוראה .

התועלת של LessonPlans.ai טמונה בפשטות ובעומק שלו. המורים מקבלים הדרכה שלב אחר שלב לכל שיעור, בדומה למתכון קולינרי המבטיח שכל 'מרכיב' של תוכן חינוכי נמדד ומעורבב בצורה מושלמת.

התאמה אישית של מערך שיעור באמצעות LessonPlans.ai אינה דורשת צלילה עמוקה לתוך תוכנה מורכבת; זה אינטואיטיבי כמו לנהל שיחה עם עמית. התוכניות שהוא מייצר אינן רק מובנות; הן ניתנות להתאמה, ומאפשרות לשלב את סגנון ההוראה שלי בכל שיעור. הכלי הזה לא רק חוסך זמן; היא משפר את חווית ההוראה ומאפשר למחנכים להתמקד בדרכי ההוראה ולא  רק במטלת התכנון.

קישור ( השימוש מחייב מינוי חודשי בסכום של 14 דולר בלבד)  

Education Copilot

Education Copilot משתרע מעבר לאופק של כלי תכנון שיעורים מסורתיים. זה לא רק כלי  עזר דיגיטלי ; זה אסיסטנט יעיל . עם היכולת שלו להפיק מערכי שיעור, דפי מידע, כתיבת הנחיות ועוד, זה כמו להיות טייס משנה בתא הטייס החינוכי, מוכן לנווט במורכבות של תכנון השיעור .

קישור ( המחיר הוא 9 דולר לחודש למורים)

The Auto Classmate AI-Powered Lesson Plan Generator

מחולל מערכי שיעור מופעל בינה מלאכותית  The Auto Classmate AI-Powered Lesson Plan Generator  מאפשר למורה  ליצור מערך שיעור הניתן להתאמה אישית, לעריכה וייחודי ליישום בכיתה שלו . מופעל על ידי GPT-4 של OpenAI, עם התאמה לחינוך.  לאחר השימוש בכלי תכנון שיעורי הבינה המלאכותית הזה , המורה יכול גם לנהל שיחות על מערך השיעור שלך עם הצ'אטבוט של המחולל ההופך למאמן ההדרכה המופעל על ידי בינה מלאכותית.

קישור

עוזר ההוראה  MagicSchool AI,  כולל כ-60 כלים שנבנו ואומנו על ידי אנשי חינוך  ומורים בארצות הברית, בהסתמך על מאגר ידע פדגוגי גדול, ורובם מתאימים לשימוש גם בישראל.

MagicSchool AI   היא פלטפורמה שנבנתה כדי לסייע לבתי ספר ולמחנכים במשימות הוראה שונות. משימות אלו מקיפות יצירת מערכי שיעורפיתוח הערכותיצירת רובריקות, והדרכת מחנכים בקורסים ספציפיים. הפלטפורמה כוללת למעלה מ-60 כלים דיגיטליים.

באמצעות אפליקציית MagicSchool AI, מורים או מרצים  יכולים להתאים את מערכי ההוראה וחומרי הלמידה שלהם כך שיתאימו לרמת הכיתה וההבנה של התלמידים שלהם. בנוסף, הפלטפורמה משתרעת מעבר לתמיכה אקדמית, ומשלבת תכונות המשפרות למידה רגשית בקרב תלמידים ומטפחת אינטראקציות חיוביות

תנאי שימוש

חלק מהכלים בפלטפורמה הם בשימוש חופשי (קישור)

MagicSchool – ארגז עוזרים אישיים ייעודיים לחיסכון בזמן – מרחב פדגוגי

Revolutionize Lesson Planning with Free AI Tools for Teachers

מקורות המידע

The 8 Best AI Tools for Lesson Planning in 2024

9 Best AI Tools for Lesson Planning in 2024 (Reviews and …

Free AI Lesson Plan Generator

· · · · · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *