מדוע אפליקציית דואולינגו מצליחה ללמד אותנו היטב שפות זרות ?

416

בסופרמרקט השכונתי פגשתי לפני שנה את אליזבת , המורה הוותיקה לאנגלית. היא במקור מלונדון ועבדה אצלי פעם  בעריכת  החומרים באנגלית במאגר  המידע הבינלאומי שהקמנו באוניברסיטה .

ליד הקופאית , היא שאלה אותי , בקול תרועה במבטא קוקני טיפוסי  ," אתה  לימדת ותרגלת עם אלון אנגלית? הוא שולט עכשיו  הרבה יותר טוב באנגלית גם באוצר המילים וגם בקריאה" .

לא ,  עניתי  , כמעט בלחישה , זה לא אני זה אפליקציית דואולינגו.  

דואולינגו נוסדה ב־2011 בידי לואיס פון אן, שהיה אז מדען מחשבים מאוניברסיטת קרנגי מלון, וסברין האקר, אחד מתלמידיו לתואר שני. כיום פון אן הוא המנכ"ל, והאקר הוא סמנכ"ל הטכנולוגיה. מאז הוצאה להנפקה ב־2021, השיגה החברה ביצועים טובים יותר ממדד S&P 500, והיא שווה כיום כ־8.5 מיליארד דולר.

רוב האנשים משתמשים בגרסה החינמית שלה, אך רוב הכסף של החברה מגיע ממנויים בתשלום. 

הדרך הטובה ביותר ללמוד שפה היא לסגל תרגול יומיומי, והדרך הטובה ביותר ליצור את ההרגל הזה היא לקבל תזכורת מתוזמנת היטב. זה מה שהופך את רצפי ההצלחות (סך כל הימים שבהם אדם משתמש באפליקציה באופן פעיל ברצף) לחיוניים לעלייתה המפתיעה של דואולינגו. 

 מאחורי הינשוף המצויר הזה, בשם Duo, עומד צוות גדול של מהנדסים, חוקרים, אסטרטגים ומנהלי מוצר שנותנים לכם את הדחיפה הנוספת הזאת.

בני אדם מחווטים כל כך לחפש רצפי הצלחות, עד שאנחנו רואים אותם גם היכן שהם לא קיימים. דואולינגו לוקחת את המשיכה שלנו לדבר והופכת אותה לטקטיקה של מוטיבציה. מתברר שאנשים מוכנים לעשות כל מיני דברים מוזרים אם יש להם תמריץ של רצף……

הנשק הסודי של דואולינגו הוא מחרוזת קוד המכונה multi-armed bandit algorithm, הבודקת הודעות שונות ושולחת את הטובה ביותר בדיוק בזמן הנכון, כדי למקסם את מספר האנשים שפותחים אותה. 

 הרצפים וההתראות נועדו לגרום לכם לחזור. ובכל זאת, לא הייתם ממשיכים לחזור לו האלגוריתמים, עשרות שנות המחקר ואפילו מודל AI בשם Birdbrain לא היו עוזרים לכם ללמוד מבלי לשים לב שאתם לומדים. 

ישנם שני סוגים של התראות שאי אפשר לעמוד בפניהן, באופן מיוחד. הראשון מכונה בתוך דואוליגו "התראה מצילת רצף" – היא צצה בטלפון שלכם כשנותרה שעה לסוף היום, לעיתים קרובות עם אימוג'י בצורת סירנה. הסוג הזה מותאם אישית, בלתי צפוי, מתוזמן ולא בדיוק עדין. הוא גם נוצר בכוונה כדי לעורר סלידה מאובדן, הרעיון שטבעו הפסיכולוגים האגדיים דניאל כהנמן ועמוס טברסקי. דואולינגו מבינה משהו חשוב בהתנהגות שלנו: אנחנו רוצים להרחיב את הרצפים שלנו, אבל מה שאנחנו באמת רוצים זה לא לאבד את הרצפים שלנו.

מקור

הסוד של אפליקציית השפות שניצחה בקרב על תשומת הלב שלנו

כל המאמצים לשימור המשתמשים הפעילים

דואולינגו זנחה את המירוץ אחר משתמשים חדשים, הפסיקה להסתכל על אפליקציות אחרות, והחלה בניתוחי עומק של קהל המשתמשים שלהם. החברה חילקה את המשתמשים להמון סגמנטים לפי רמת האנגייג'מנט שלהם – למשל, משתמשים חדשים, משתמשים פעילים ומשתמשים שחזרו לעשות שימוש אחרי תקופה ארוכה.

לאחר מכן, יצרו מפה של הקשרים וניתחו את המעברים של משתמשים מסגמנט לסגמנט, ושאלו את עצמם שאלה אחת: אם היינו יכולים לשפר את ההחזקה של כל קבוצה בתורה ב-2%, מה תהיה ההשפעה על מספר המשתמשים היומיומיים בעוד 3 שנים?

ניתוח הרגישות הזה הוביל אותם להבין שעליהם למקד את כל המאמצים בשימור המשתמשים הפעילים – אלה שהשתמשו באפליקציה היום, ולפחות פעם אחת נוספת בשבוע האחרון – ולהחזיק אותם חזק חזק שלא יברחו. על ידי התמקדות במטריקה הזו, המכונה CURR – current users retention rate, הם יוכלו לייצר אימפקט חזק במיוחד.

לכן הם הקימו צוות שאחראי רק על המטריקה הזו. הבדיקות והניתוחים נערכים כל הזמן, למשל באמצעות ניסויי A/B. בשנה מסויימת הם ערכו למעלה מ-2000 בדיקות וניסויי B/A במערכת. הם לקחו השראה מחברות משחקים והציגו Leaderboards, כלומר לוח תוצאות שהציג למשתמש את מיקומו ביחס לשאר המשתמשים באפליקציה – כמה הוא מתקדם בלימוד השפה, באיזו תדירות וכו'. התוצאות היו חד משמעיות – שיפור מיידי של 17% בזמן השימוש באפליקציה, והכפלה פי 5 של שחקנים שמבלים יותר משעה באפליקציה בשבוע.

מקור

שילוב בינה מלאכותית בלמידת השפות

לפני כשנה, דואלינגו, ששמה לעצמה למטרה להנגיש חינוך לכל יושבי תבל בצורה שלא נופלת מאף בית ספר, הכריזה על השתתפותה במהפיכת ה-AI. הם השיקו את ״רולפליי״ כמוצר שמאפשר לכם לקיים שיחה בשפה אותה אתם לומדים עם בינה מלאכותית …

אין דבר שעוזר יותר ללמוד שפה מאשר תרגול והיכולת לשוחח עם יצור על תבוני עם אינסוף סבלנות לגמגומים שלכם היא דוגמא ומופת לאיך כל חברת מוצר צריכה לשלב בינה מלאכותית במוצר שלה.

הם יצרו מעין מערך של סוכני שפה שמדברים איתכם דרך סוכן ראשי (אוסקר) שאחראי לנתב את הקלט שלכם לסוכן המתאים שבתורו ייצר לכם את המענה המתאים ביותר לאותו הרגע ויעביר בחזרה לאוסקר שימשיך את השיחה >>

כל סוכן אחראי על משהו אחר. האחד יודע לנסח שאלות, השני ימציא משפטים, השלישי ישנה את נושא השיחה והרביעי יידע לסיים את השיחה. כל אחד מהסוכנים מודע לכל השיחה עד כה וכמובן לרמת המשתמש כך שהם יוצרים קונצרט שלם שכל מטרתו לבנות סימפוניה ללימוד שפה

הסוכנים, גם הם, לא עובדים לפי פרומפט פשטני אלא נבנו להם תכונות אופי ספציפיות לתפקיד שלהם עם הגדרת מטרה ותרחישים שונים. הם מכוונים לספק מענה ברמה שתתאים למה שהתלמידה צריכה אבל שלא תיפול מהרמה שדואלינגו מתיימרת לתת

ויש עוד! לסוכנים הדיגיטליים איתם אתם מדברים יש גם אופי וכדי שהשיחה תרגיש אמיתית ככל שניתן, הן מקבלות מעין תסריט דמות שמסביר להם מי הן ומה הן. יש להן רקע וסיטאציה בה השיחה מתקיימת (למשל הזמנת אוכל במסעדה). הכל הכל כדי שתשכחו שאתם מדברים עם AI ואשכרה תהנו ללמוד שפה חדשה…

מקור

ראו גם : הסקירה בבלוג של duolingo

Duolingo שיפרה משמעותית את מיקוד הדקדוק שלה בהוראת שפה בשנים האחרונות. למרות שזו לא אפליקציית דקדוק בלבד, היא משלבת דקדוק בשיעורים שלה בצורה מעשית ומושכת.

הנה איך Duolingo עוזרת עם דקדוק:

• שיעורים ממוקדי דקדוק: Duolingo מציע שיעורים ספציפיים המוקדשים לכללי דקדוק, מספק הסברים ותרגילים.

• תרגול דקדוק משולב: רוב השיעורים משלבים נקודות דקדוק, המאפשרות לך ליישם את מה שאתה לומד בהקשר.

• מגוון תרגילים: Duolingo משתמש בסוגי תרגילים שונים כדי לחזק מושגי דקדוק, מה שהופך את הלמידה למהנה ואינטראקטיבית.

• מעקב אחר התקדמות: אתה יכול לעקוב אחר שיפור הדקדוק שלך לאורך זמן, שיעזור לך לזהות אזורים למיקוד.

מקור

· ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *