לקראת פתיחת  שנת  הלימודים : תוכניות חינוכיות חדשניות בבתי ספר וברשויות המקומיות

253

הקדמת עורך האתר "ידע וסקרנות דיגיטלית"

 לקראת שנת הלימודים החדשה ניתן לראות כי מחלקות החינוך ברשויות המקומיות ובערים יוזמות תוכניות חינוכיות חדשות וחדשניות ויש בהן התחדשות חינוכית אמיתית . מכל התוכניות החינוכיות החדשניות התרשמתי במיוחד מזו שבעיר חיפה. יש עוד כמה תוכניות חינוכיות מרתקות בערים אחרות כפי שתקראו בסקירה.

חיפה

בשורה משמחת לתלמידים ולהורים – רביעי שובר שיגרה

קרדיט לצילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה

התכנית החדשה תופעל לכל אורך הרצף החינוכי, תשבור את שגרת הלימודים. בכל יום רביעי בשבוע יצאו הילדים ללמידה אחרת במרחבים העירוניים. כל מוסדות החינוך בעיר- גני ילדים, בתי ספר יסודיים ובתי הספר העל יסודיים, כולל החינוך המיוחד- יקיימו פעילות באחד מהמרכזים שבהם התברכה העיר חיפה – תרבות, ספורט וים, רפואה, מדע ואקדמיה ומרכזי תעשיה והייטק. התכנית תחשוף את התלמידים לתחומים מסקרנים וחדשים, תעודד יצירתיות, תחזק את תחושת השייכות לעיר ולמדינה, ותקדם את חשיבות החינוך הרלוונטי לתלמיד ולעתידו.

ילדי גני הילדים: יבקרו במדעטק, ישפרו כישורי הקשבה, ריכוז וקצב במפגשים עם חברי התזמורת הסימפונית החיפאית וילמדו על חשיבות הקיימות הסביבתית בים וביבשה במרכזי ההעשרה העירוניים.

תלמידי בתי הספר היסודיים יתנסו במשחק וכתיבת מחזות בתיאטרון העירוני חיפה, יגלשו במרכז הימי, יטפחו שייכות לטבע בחוות החקלאיות ויתנסו באמנויות לחימה ויעסקו באתלטיקה, התעמלות אומנותית וענפי ספורט נוספים. כמו כן ישתתפו התלמידים במפגשי היכרות חווייתיים עם מגוון התרבויות המתקיימות בעיר תוך דגש על טיפוח ושיפור השפה הערבית לילדים יהודים, והשפה העברית לתלמידים מהחברה הערבית – יעד אותו הציב ראש העיר יונה יהב, הרואה בשפה גשר לעתיד העיר והמדינה.

תלמידי בתי הספר העל-יסודיים ישתתפו במגוון תכניות ייחודיות במרכזי ההייטק, מוזיאונים, באקדמיה ובמוסדות התרבות והספורט של העיר. ייפגשו עם בני גילם מבתי ספר אחרים, ויחד איתם יחקרו ויציעו פתרונות לאתגרים איתם מתמודדת החברה הישראלית.

ילדי החינוך המיוחד ייצאו לפעילויות ברחבי העיר, יתנסו בנסיעה באוטובוסים, יבלו וילמדו בגן החיות, במדעטק במוזיאוני העיר חיפה ועוד.

מקור

תל אביב

"תחנת רוח": מיזם המניע מרחב-רב זירתי למען צוותי החינוך והתלמידים בעיר לחיזוק תחומי הדעת ההומניסטיים. דרך הפעולה המרכזית של המיזם היא ליווי פדגוגי, פיתוח מקצועי ובניית קהילה יוצרת ותומכת בעבור צוותי החינוך ללימודי הרוח בבתי הספר העל יסודיים בעיר. מטרת המיזם היא להרחיב את תפיסת העולם ההומניסטית ואת חשיבות לימודי הרוח, מתוך הבנה שזאת אינה משפיעה על תעודת הבגרות של התלמידים בלבד אלא גם על עמוד השדרה הערכי שלהם. כחלק מהמיזם מקודמות במגוון בתי ספר חלופות בהערכה לבגרות אשר מאפשרות למידה משמעותית ורלוונטית.

מקור

תל אביב

קליטת כ-2000 תלמידים ותלמידות מפונים מצפון הארץ ומיישובי העוטף

  • בעיר ילמדו השנה גם 800 תלמידי ותלמידות העיר קריית שמונה – 190 במעונות וגנים, 260 ביסודי, 30 בחינוך המיוחד ו-310 בחינוך העל יסודי. לצורך כך הקימה עיריית תל אביב יפו בית ספר יסודי, ובית ספר על יסודי שיחלו פעול בעיר במבנה שעד שנת הלימודים הנוכחית שימש את בית ספר גוונים ובעבר שימש את תיכון שבח מופת, ברחוב הצפירה ליד רחוב המסגר. עד כה למדו התלמידים בסינמה סיטי בצומת גלילות. המעבר למבנה בעיר יקל על ההורים והתלמידים כאחד ויאפשר לתלמידי ותלמידות קריית שמונה שגרה בריאה ויציבה במציאות המאתגרת בה הם חיים.
  • כמו כן, בית אברהמס (יצחק אלחנן 2) יהפוך לאשכול גני הילדים והמעונות בעבור ילדות וילדי העיר קריית שמונה, אשר יעזבו את חדרי הפעילות בבתי המלון לטובת מענה חינוכי מיטיב ואורח חיים משקם. בנוסף לכך, שתי כיתות גן ימשיכו להתארח בבית הספר תל נורדאו שאירח אותן גם בשנת הלימודים האחרונה.
  • קיבוץ בעיר- המשך קליטת קיבוץ רעים בתל אביב-יפו: קיבוץ רעים נקלט בעיר באופן מלא כקהילה: "בית הבאר" הפך לגן ילדים שמקבל תמיכה מאזור דרום בגני הילדים, תלמידי ותלמידות כיתות א'-ט' לומדים בבית הספר לטבע הנמצא בסמיכות למקום מגוריהם ותלמידי התיכון משולבים באופן פרטני בבית הספר בעיר בהתאם לצרכי הפרט.

מקור

פתח תקווה

באגף לחינוך על יסודי בניהולה של ד"ר ירדנה חדדמקודמת תפיסה של "ארגון בית ספרימשמעותי, רלוונטי ופרסונליוזאת על מנת להשביח את התהליכים החינוכיים, תוך דיוק המטרות בהצמחת דמות הבוגר/ת בעיר פתח תקווה, באמצעות "מתווה פרסונלי" ובדגש על מוכנות מיטבית לעתיד הבוגרות/ים.

"המסע אל האנגלית הדבורה"- באמצעות סימולטור שיחה בסביבה הדיגיטלית של חברת Speaking Pal – בעלת פתרון זוכה פרסים לתרגול הדיבור באנגלית. התרגול במערכת משפר את הבטחון העצמי של התלמידים, את הפתיחות לאנגלית ואת הנוחות להשתמש בשפה.

פתח תקווה: האגף לחינוך יסודי 
האגף לחינוך יסודי בניהולה של טלי טולדנו, מקדם חדשנות חינוכית המותאמת למציאות המשתנה, ושם דגש על חיבורים בקהילה, שיח, הידברות ושיתופי פעולה.
השנה ממשיך האגף לחינוך יסודי בתכנית "החינוך על פי אלפא" תכנית חינוך המקדמת חדשנות פדגוגית במציאות משתנה, המבוססת על תהליכי למידה וצמיחה המותאמים לדור הנוכחי – דור האלפא. כל זאת מתוך הבנת הצורך למענה לשונות, פיתוח לומד יצירתי, חושב ועצמאי תוך הקניית ערכים, מיומנויות וכלים הרלוונטיים לחייו. לתפיסה "החינוך על פי אלפא" יש ארבעה צירים מרכזיים: אלפא יזמות, אלפא מחקר ופיתוח, אלפא קהילה ואלפא סקול- בית הספר הווירטואלי העירוני המשלב למידה וירטואלית ופרונטלי במגוון תחומים.
בנוסף תפעל בבתי הספר תכנית לחיזוק השייכות ומיגור האלימות והחרמות. התכנית שהתגבשה לכדי "מצפן חברתי" נבנתה בשיתוף מורים, מפקחים, תלמידים והורים.

מקור

ראו גם :

אלפא סקול" – רשת למידה עירונית היברידית, פ"ת,  ממשיכה להתפתח ומעוררת עניין רב במשרד החינוך (קישור)

באר שבע

בין התוכניות הבולטות:

"מעבדת דמיון" בבית ספר 'גבים': מרחב לימודי אינטראקטיבי ללא לוח וכיסאות, המאפשר לתלמידים "לטייל" במוזיאונים עולמיים או לחקור את גוף האדם באמצעות מייצגים דיגיטליים.
כיתת "רימו"ן" במקיף ג': תוכנית ייחודית המשלבת לימודי רפואה עם מדעי הרוח, המכינה את דור העתיד של הרופאים.
"גן יער" בשכונת נאות לון: גן ילדים ראשון מסוגו בעיר המבוסס על למידה וחקר בסביבה טבעית, מפתח חשיבה יצירתית וקשר לטבע.
תוכניות סייבר מתקדמות: בשיתוף עם חיל המודיעין וחיל התקשוב, התלמידים לומדים תכנות וקוד כבר מחטיבת הביניים.
"גיבורים קטנים": תוכנית ייחודית המכשירה תלמידים על הרצף האוטיסטי לשירות צבאי ולהשתלבות בשוק העבודה.

בתי הספר נערכים גם למתן מענה רגשי לתלמידים שחוו טראומה בעקבות המלחמה. האתגר השנה הוא לא רק לימודי, אלא גם נפשי.
מערכת החינוך העירונית מציעה מסלול רציף מהגן ועד לאקדמיה, עם דגש על חדשנות וטכנולוגיה. התוכניות מכוונות להכשיר את הדור הבא לאתגרי המאה ה-21, עם מטרה ליצור אזרחים מעורבים, יצירתיים וביקורתיים.

מקור

הרצליה

"כיף בחוג" תכנית חדשה לעידוד הילדים לצאת לחוגים

עיריית הרצליה משיקה: "כיף בחוג" תכנית חדשה לעידוד הילדים בהרצליה לצאת לחוגים, במסגרתה תסבסד העירייה חוג חינם פעם בשבוע לילדי כיתות ב' ו-ג'.

התוכנית גובשה במטרה להקל כלכלית על תושבי העיר וכדי לעודד את הילדים לצאת מהבית, לפתח מיומנויות חברתיות, להעצים את היכולות והכישורים שלהם, ולהעניק להם כלים וידע בעלי ערך בעולמות תוכן שהם לא פוגשים במסגרת הלימודים הפורמליים. תכנית "כיף בחוג" תחל בשנת הלימודים הקרובה והיא תפעל כפיילוט במשך כשנה.

במסגרת התוכנית, יוכלו הילדים לבחור חוג שהם אוהבים מתוך מגוון החוגים האיכותיים של התאגידים העירוניים (החברה למרכזים קהילתיים, בני הרצליה, תרבותה) וללכת אליו פעם בשבוע – בחינם.

מקור

גבעתיים

בבתי הספר העל יסודיים בעיר פותחו תוכניות ייחודיות, שיכללו שדרה טיפולית, מעגלי שיח וסדנאות. הלמידה החדשנית תעסוק גם בתחומים כמו רובוטיקה, מדעים, מציאות מדומה, למידה באמצעות רחפנים ותלת מימד. לצד אלה, יתקיים השנה שיתוף פעולה נרחב עם בית לוחמי הגטאות בנושא לימודי השואה לכיתוב ז'-י"ב.

יוזמה יוצאת דופן נוספת שתצא לדרך השנה היא הקמתה של מכינה קדם צבאית במסגרת שעות הלימודים בשכבת י"ב בתיכון 'קלעי'. מטרת התוכנית היא להכין את התלמידים לשירות הצבאי והיא תכלול פעילות ערכית וחינוך למעורבות חברתית בקהילה לצד תכנים אקדמיים בנושאים כמו תקשורת, משפטים ומדעי החברה בשיתוף הקריה האקדמית אונו.

עוד בחידושים, השנה תיפתח תכנית 'באזז' המאפשרת לתלמידי שכבות ז' ללמוד פעם בשבוע מקצועות מגוונים ביניהם: תכנות, בינה מלאכותית, פסיכולוגיה, כתיבה יוצרת ועוד. השיעורים יערכו בקבוצות תלמידים מכל בתי הספר בעיר, ובכך יאפשרו להם אינטראקציה חברתית חדשה וחשיפה לתחומי עניין מגוונים.

מקור

כפר סבא

"חינוך בדרך שלך" היא לא רק סיסמה בכפר סבא, אלא תפיסה עירונית כוללת, שתלווה את מערכת החינוך בעיר במהלך שנת הלימודים הקרובה תשפ"ה. תפיסה חדשנית, המאפשרת העצמת יכולות אישיות, יוזמות חינוכיות ייחודיות וחיזוק החוסן האישי של התלמידים, ההורים וצוותי החינוך.

התפיסה החינוכית-עירונית בכפר סבא כוללת תוכנית חדשה שתחל לפעול בשנה הקרובה בכל גני הילדים ובתי הספר – "יישוב קשוב – להקשיב לפעימות הלב".

מדובר בתוכנית להעמקת הקשב העצמי והקשב לזולת, מתוך הבנה שהשנה האחרונה שהייתה מורכבת בצל המלחמה המתמשכת, הביאה עימה אתגרים חדשים, וכי המציאות העכשווית מחייבת התמודדות שונה ויצירת מסלול חיים מיטבי שיש בו יכולת של קבלה עצמית, הכלה, למידה ובעיקר הקשבה וחיזוק החוסן האישי של התלמידים, ההורים וצוותי החינוך וההוראה.

התוכנית תושק ותפעל בשותפות עם המרכז לחינוך קשוב ואכפתי, השירות הפסיכולוגי-החינוכי בכפר סבא, מנהלי מוסדות החינוך וכלל הצוותים החינוכיים, והיא תאפשר לתלמידים ולתלמידות לפתח מודעות לחוזקות האישיות של כל אחת ואחד מהם, מיומנות ויסות רגשי והתנהגותי, אמפתיה וערכים פרו-חברתיים – אשר יסייעו להם להיות סוכני חוסן במרחב האישי, המשפחתי והחברתי.

מטרת התוכנית היא להטמיע ידע וכלים פרקטיים להתמודדות מיטבית עם המציאות המשתנה תדיר, והיא שמה דגש על טיפוח הרווחה הנפשית של אנשי חינוך והורים כמפתח למימוש הפוטנציאל שלהם, כמודל מיטיב וגורם מקדם עבור ילדיהם.

"התוכנית מקדמת פדגוגיה של אכפתיות ומדגישה את האינטראקציה בין המבוגרים לילדים בבית או בקהילה החינוכית, כבסיס להתפתחות רגשית ומוסרית", מסבירה מנהלת אגף החינוך אסנת חכמון. "התוכנית כוללת למידה של מיומנויות חברתיות, הטמעה של חשיבות ההקשבה, חיזוק הקשר מורה-תלמיד והורה-מורה וטיפוח ערכים של סובלנות, אמפטיות, מניעת הדרה של תלמידים וכדומה".

מקור

התרחבות תוכנית אודיסיאה

תוכנית אודיסאה היא תוכנית ללימודים אקדמיים המתמקדת בהרחבת ידיעותיהם של התלמידים בתחומי המדעים המדויקים (פיזיקה, כימיה, מדעי המחשב, מתמטיקה והנדסה), לצד השתתפות במעבדות מחקר. במהלכה, משתתפים התלמידים בקורסים אקדמיים, וצוברים קרדיט (נק"ז) התקף עד 5 שנים לאחר סיום שירותם בצה"ל

אודיסאה נמשכת מתחילת כיתה ט' ועד לסוף כיתה י"ב, ופועלת בשישה מוסדות אקדמיים: אוניברסיטת בר אילן, אוניברסיטת בן גוריון, הטכניון, אוניברסיטת תל אביב, האוניברסיטה העברית, ומכללת תל חי. כל מוסד מציע מסלול לימודים אחר, וכדאי ללמוד על כל המסלולים המוצעים בתוכנית טרם ההרשמה אליה

מקורות

אודיסיאה – תוכנית ללימודים אקדמיים במדעים 

מיזם משותף עם קרב יוזמות בחינוך להפעלת תכנית אודיסיאה

· · · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *