השפעת משוב על הישגי תלמידים בסביבות עתירות טכנולוגיה

165

האם וכיצד משוב ממוחשב מסייע למורים ולתלמידים?

המשוב מוכר כיום כמרכיב חיוני והכרחי להצלחה של תהליכי למידה בבית הספר. מחקריו המקיפים והיסודיים של פרופ' ג'ון האטי הראו את החיוניות של משוב ממורה או מגורם משמעותי אחר לתלמיד בהיבטים עיוניים ורגשיים.

כיצד מתקיימת מוסכמה זו בדבר חשיבות המשוב בתנאי הלמידה שמזמנת לנו טכנולוגיה חדשנית?

הסקירה היומית של לשכת המדענית הראשית בוחנת שאלה זו.

המאמר הראשון ערך מטא-אנליזה של מחקרים על משוב בסביבות למידה עתירות טכנולוגיה. נמצא כי למשוב השפעה גדולה על הישגי לומדים גם בסביבות חדשניות. משוב נרחב הכולל הסברים נמצא יעיל ממשוב בינארי (נכון/לא נכון) וכן כי תזמון המשוב לשלבים שונים של הפעילות משפיע על פיתוח כישורים שונים.

המאמר השני בוחן את השימוש במשוב אוטומטי – בעיקר במשחקי למידה כגון חידונים מקוונים – ומגלה כי הוא עשוי להגביר מעורבות לומדים בלמידה, אך לא בהכרח להפחית את עומס העבודה המוטל על מורות.

שותפים בכתיבה: כרמל, י', בוברובסקי, ע.

השפעת משוב על הישגי תלמידים בסביבות עתירות טכנולוגיה

נקודות עיקריות

  • תזמון המשוב משפיע באופן שונה על כישורים שונים. משוב הניתן באופן מיידי, תוך כדי הפעילות המקוונת עשוי לסייע בקליטת חומר הלימוד, ואילו משוב מעוכב, הניתן עם סיום הפעילות, עשוי לתמוך בפיתוח של יכולות חשיבה.
  • מצא כי משוב משפיע יותר בסביבות למידה היברידיות, כלומר כאלה הכוללות רכיב של פנים אל פנים לצד רכיב מקוון, לעומת השפעת המשוב בסביבות למידה מקוונות בלבד
  • מרבית כלי המשוב האוטומטי שנבחנו במחקרים אלה הם סוגים שונים של חידונים מקוונים (כדוגמת קאהוט) שאפשרו לתלמידים לבחון את עצמם ואת הידע שלהם. כ־65% מהמחקרים הראו כי השימוש בכלים מסוג זה במהלך הלמידה מגביר את מעורבות התלמידים בלמידה ועשוי להשפיע עליה באופן חיובי. עם זאת, החוקרים מסיקים על בסיס המחקרים שסקרו כי השימוש בכלים אלו אינו מביא להפחתה בעומס העבודה של המורות המשתמשות בהם
  • . לבסוף, החוקרים איתרו במחקרים שנסקרו מידע משווה בין סביבות למידה מקוונות שבהן השתמשו בעיקר במשוב אוטומטי לבין כאלו שנמנעו בהן משימוש במשוב אוטומטי והסתמכו על משוב כתוב מהמורה לתלמידים. החוקרים מציינים כי לא נמצא יתרון לסוג אחד של משוב על פני הסוג השני.
  • לסקירה  צוות המדענית הראשית במשרד החינוך

ראו גם :

משוב הוא שמן הסיכה של ההוראה והלמידה, עם זאת בלמידה מקוונת הוא לעתים התאדה ( קישור)

 נקודות עיקריות :

  • למידה ומשוב הם תכונה חיונית בלמידה מקוונת , זהו תהליך מתמשך  שאינו אירוע בודד . כאשר תלמידים לומדים , לדוגמא, באינטרנט על תקופות, מושגים ויסודות במדע ונושאים אחרים הם אינם כפותים ע"י לוח זמנים מדוייק כמו בכיתה הפרונטלית . המורה בסביבה המקוונת צריך לעבוד קשה יותר כדי שהלומדים יגלו עניין ויתחברו למטלה  , משוב הוא הניצוץ והגירוי שמביא אותם לשלב הבא. משוב הוא התהליך שמניע למידה מקוונת.
  • עדיף לתת לתלמידים פחות מטלות מקוונות ולוודא שמטלות אלה אכן מקבלות התייחסות ראויה מצד המורה. 
  • ממצאי המחקר מצאו כי אותם סטודנטים שקיבלו משובים מדויקים ומשובים עקרוניים ( משוב בונה) הצליחו בלימודיהם בצורה משמעותית יותר בהשוואה לסטודנטים שלא קיבלו משובים. יחד עם זאת , לאורך זמן , האפקטיביות הגבוהה ביותר על ההתקדמות ברצף הלמידה של הסטודנטים הייתה של המשוב הדיגיטלי הבונה .
  • משוב הוא לפעמים מתן תשובות ישירות לשאלות ישירות, אבל יותר מכך בהוראה מקוונת , הוא מתן כיוונים והכוונות לתלמידים כיצד הם יכולים למצוא את התשובות בעצמם. כלומר,  להניע אותם להעמקה ולחקר הנושא. משוב כיצד להשתמש בחיפוש בגוגל בצורה יעילה יותר, כיצד לשתמש ב- Google Scholar או לכתוב משהו בתמציתיות יותר .
  •  מחקרים: הצלחת קורסים מקוונים בחינוך הגבוה אין משמעותה רק חומרי למידה מאורגנים היטב אלא גם משובים יעילים בין הלומדים עצמם והלומדים עם המרצה.

לסקירה המלאה

ראו גם :

הנכחת הרגש בתהליכי משוב

השיח הדומיננטי בספרות ובשדה מבקש לצמצם את החוויה הרגשית בסיטואציית המשוב על מנת שהמסר של המשוב יוכל להתקבל על ידי הלומד. המאמר מציע גישה חלופית הרואה ברגש חלק אינהרנטי בתהליכי משוב. גישה זו מבקשת להכיר ברגשות ולגייס את הלומד להיות מעורב בתהליכי המשוב על מנת שזה יהיה אפקטיבי. המאמר מציג חקר מקרה שבחן את השפעת תוכנית לאוריינות משוב על יכולתם של סטודנטים לנהל רגש בסיטואציות של משוב. באמצעות תאוריית שליטה-ערך נבחנות חוויות משוב של סטודנטים למקצועות הבריאות בהתנסות מעשית לאחר השתתפותם בתוכנית.

קראו עוד

ראו גם :

שיקולים נכונים לגבי מתן משוב לתלמידים

ויסות רגשי של מורים בכיתה : מחקרים ודרכי התמודדות

השפעת משוב המורה על תפיסתם של ילדים לגבי יחסי תלמיד-מורה

· · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *